spow 44197 اشتراک گذاری ارسال شده در 22 فروردین، ۱۳۹۲ جزوه آشنایی با مفاهیم UML (Unifeid Modeling Language) و آموزش Rational Rose درس :مبانی مهندسی نرم افزار آشنایی با UML (Unified Modeling Language) کلید طراحی شیء گرا و مناسب یک سیستم نرم افزاری ، مدل ، است . مدل ، ابزاری "بصری" ( Visual ) است ، برای چینش اجزاء مختلف سیستم نرم افزاری و نمایش روابط بین آنها و سایر موجودیتهای سیستم نرم افزاری . برای اینکه طراحی مدل برای سیستمهای نرم افزاری قالبی یکدست و یکپارچه و جهان شمول داشته باشد و تبادل اطلاعات بین مدلهای طراحی شده توسط افراد مختلف امکان پذیر باشد تلاشهای متعددی صورت گرفته است که UML یکی از آنهاست ، که در حال حاضر متداولترین استاندارد تولید مدل برای سیستمهای نرم افزاری در سراسر دنیاست UML مخفف Unified Modeling Language است UML برای مدل سازی سیستمهای نرم افزاری و تسهیل طراحی شیء گرای سیستم 9 دیاگرام ( و استانداردهای مرتبط با هرکدام ) را ارائه مینماید UML به عنوان استانداردی برای طراحی و پیش بینی جزئیات فنی سیستم نرم افزاری ، نحوه ارتباط اجزاء ، نوع و نحوه کارکرد قسمتهای مختلف و ... یکی از ملزومات تولید کنندگان نرم افزار در دنیای امروز است . تعریف کلمات کلیدی و عناصر اصلی UML : مدل : مدل از تعدادی "شیء" تشکیل شده است . شیء : هر یک از اجزاء نرم افزار یک "شیء" نام دارد . کلاس: مشخصه ها و تعاریف عمومی یک "شیء" در کلاس مربوط به آن تعریف می شود . هر شیء نمونه ساخته شده از یک کلاس است . کلاس ، وظایف ، قابلیتها ، خصوصیتهای آن موجودیت نرم افزاری را تعریف میکند و طراح با ساختن یک نمونه از کلاس ( شیء ) و ارائه مقادیر مرتبط با محل خاص استفاده آن یا قرار دادن آن در مسیر وقایع لازم ، محیط مورد نظر خود را طراحی میکند . نمونه های مختلفی از یک کلاس در قالب اشیاء مختلف ساخته میشوند ، ضمن اینکه میتوان یک شیء را بطور همزمان از دو یا تعداد بیشتری کلاس ساخت . یعنی شی مذکور تمام مشخصه های کلاسهای فوق خود را به "ارث" خواهد برد . در یک مدل شیء گرا ، شیء ها از طریق Message ها با یک دیگر ارتباط برقرار میکنند . یک نمونه Message ، فشرده شدن کلید چپ ماوس وقتی اشاره گر آن روی یک Button ، میباشد . اینجا ماوس ( به عنوان یکی از اشیاء موجود در هر سیستم نرم افزاری به شیء دیگری بنام Button که مثلا" از CButton یا TButton که کلاسهای فوق آن هستند ساخته شده است ) یک Message ارسال نموده است . هر شیء دارای تعدادی مشخصه یا Attribute است . مشخصه های یک شیء حاوی مقادیر مختلف اجزاء آن شیء هستند . به عنوان یک مثال ساده وقتی مختصات یک کلید روی فرم 20 و 40 است ، یعنی مشخصه های طول و ارتفاع آن 20 و 40 هستند . اشیاء "میتوانند" کارهائی انجام دهند که به آنها اصطلاحا" Behavior میگویند . به عنوان مثال وقتی ماژول رمزنگاری نرم افزار شما میتواند درهم سازی با متد MD5 هم انجام دهد ، این توانائی یکی از Behavior های این شیء محسوب میگردد . برای دانلود جزوه آشنایی با مفاهیم UML با فرمت ورد به لینک زیر مراجعه نمایید: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده