رفتن به مطلب

اکو موزه ی میراث روستایی - گیلان


* v e n o o s * مهمان

ارسال های توصیه شده

* v e n o o s * مهمان

سلام سلام ؛ :w02:

 

خوبه تو این گردشگری و سفر و اینا ؛ یه سری هم به اکو موزه گیلان بزنید ؛ مطمئنا جزء بهترین بازدیداتون میشه ؛:a030:

 

این اکو موزه یه جورایی تو دنیا تکه و از اونور آب همه پا میشن و میان بازدید ؛:w16:

 

 

قضیه اش هم اینه که کل گیلان و معماریاشو فرهنگ و ایناشو کوچیک کردن تو این اکو موزه ؛ از هر نقطه گیلان خونه های خیلی قدیمیشو با همون مصالح جدا کردن و آوردن تو این موزه و بازسازی کردم و به هم وصل کردن و محیط قدیم رو ساختن ، ... شهرک سینمایی که رفتین انگشت کوچیکه این موزه ما نمیشه :ws3:

 

این موزه به چند قسمت تقسیم شده ؛ یه قسمت برای جلگه شرق با آداب و رسوم و معماریش و...؛ یه قسمت برای مرکز ....

 

تو این فضای بزرگ موزه ؛ همه چی هست ؛ قهوه خانه به شکل سنتی و قدیمی ، خانومایی که غذاها و شیرینی های محلی درست میکنن ؛ تازه میتونید لباس محلی هم بپوشید و کلی اینجا عکس بگیرید و بچرخید و برید تو فضای قدیم :ws3:

 

 

؛

 

خلاصه عالیه ؛

 

در ادامه عکسا و توضیحات بیشتر این مکان رو براتون میذارم :w02:

 

 

 

 

 

[TABLE=class: news_table, width: 608]

[TR]

[TD=class: news_up]

موزه میراث روستایی گیلان

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: news_content, align: justify]t_82943miraslogo.JPGموزه میراث روستایی گیلان اولین اکو موزه ای است که در رابطه با معرفی تاریخچه و نوع فرهنگ و زندگی مردم در فضای باز ایجاد شده است . در این موزه معیشت ، کار ، مسکن ، صنایع دستی و انواع فضاهایی که در یک حوزه خانوادگی وجود دارد بازسازی و به نمایش در آمده است.

 

 

این موزه در زمینی به مساحت حدود 260 هکتار در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر 18 جاده رشت – تهران در دست اجراست.

فاز مطالعات مقدماتی آن از اوایل سال 1381 آغاز گردید. در اردیبهشت 1384 اولین کارگاه این طرح (حوزه فرهنگی و معماری جلگه شرق سپید رود) راه‌اندازی شد.

 

rah%2015_1_87.jpg

 

برپایه مطالعات مردم شناسی و معماری 9 حوزه فرهنگی و معماری در گیلان شناسایی و برای هر یک از آنها مکان ویژه ای در محل موزه در نظر گرفته شده است.

تاکنون 6 مجموعه مسکونی شامل 27 سازه مربوط به حوزه فرهنگی و معماری جلگه شرق سپیدرود و 4 مجموعه مسکونی شامل 14 سازه مربوط به حوزه فرهنگی و معماری جلگه مرکزی گیلان در محل موزه بازسازی شده است.

مجموعه های دیگری نیز به تدریج راه اندازی خواهند شد.

در سایت موزه 2 مجموعه مهمانپذیر با بهره گیری از معماری روستایی گیلان نیز طراحی شده است.

 

در طراحی سایت محل های جداگانه برای نمایش ها و بازی های سنتی ، پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، بازار روز، کارگاه صنایع دستی، مزارع برنج و باغات چای، معماری روستایی ملل، پارک بازی کودکان، چایخانه ها و رستوران های سنتی، اردوگاه تفریحی و پژوهشکده معماری و مردم شناسی در نظر گرفته شده است.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

معماری روستایی

معماری روستایی گیلان به دلیل تنوع اقلیمی (ییلاقی،کوهپایه ای، جنگلی، جلگه ای) رنگارنگی فرهنگی و همزیستی اقوام گوناگون (گیلک، تالش، ترک، گالش، کرد) جلوه های متنوع ، هریک هماهنگ با طبیعت مناطق و نیازهای ساکنان آن، دارد. شناسایی و شناساندن دانش نانوشته و رمز و رازهای ناگفته انواع این معماری نشان خواهد داد که ساکنان روستاهای گیلان در طول تاریخ چگونه اهل سرزمین خود بوده اند.

 

memari15_1_87.jpg

 

 

نمایشگاه معماری

بی تردید بازسازی 27 سازه مربوط به حوزه فرهنگی و معماری جلگه شرق سفید رود و 14 سازه مربوط به حوزه فرهنگی و معماری جلگه مرکزی، خود نمایشگاهی باشکوه زنده و چشم نواز است. با این همه برای نشان دادن دستاوردهای این پروژه بزرگ ملی که در نوع خود در برای اولین بار در خاورمیانه به اجرا در آمده است، به مناسبتهای مختلف نمایشگاهی از عکس ها و نقشه های معماری سازه های روستایی گیلان در محل موزه برگزار می گردد. در این نمایشگاه ویژگی خانه ها و دیگر سازه های منتخب، روش واچینی، حمل و نقل اجزای ابنیه و مراحل دوباره چینی آنها به نمایش گذاشته می شود.

 

namyeshgah%20memari15_1_87.jpg

 

 

مردم شناسی

درباره هر یک از مجموعه های مسکونی منتخب، پژوهش های گسترده ی مردم شناسی توسط گروه تحقیقات مردم شناسی موزه انجام می شود. در این پژوهش ها: شیوه زندگی، آداب و سنن هر یک از حوزه های فرهنگی گیلان، کاربری بخش های گوناگون هر بنا، ابزار و اثاثیه و دیگر ملزومات زندگی روستایی، روش سنتی زراعت، باغداری، پرورش دام، طیور، نوغانداری و .... به دقت ثبت و ضبط می شوند.

سعی شده است تا در فضای خانه ها و محوطه ها، گوشه هایی از این فرهنگ رنگارنگ و غنی به نمایش گذاشته شود.

 

shive15_1_87.jpg

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

سفره گیلانی

سفره گیلانی، هماهنگ با طبیعت آن، سرسبز، متنوع و انباشته از طبیعتی محصولات کشاورزی، فراورده های دامی و ... است. برنج غذای اصلی گیلانیان است، اما در کنار آن انواع سبزی، تخم مرغ، لبنیات، گوشت پرندگان شکاری، انواع ماهیان رودخانه ای و دریایی و ... سفره گیلانی را پربار می کند.

نان نیز اگر چه غذای دوم مردم گیلان است، در مناطق مختلف با ترکیبات گوناگونی از قبیل: آرد گندم، آرد برنج، تخم مرغ، کدو، شیر، شکر و دیگر افزودنی های طبیعی، گونه های فراوان دارد.

عرضه برخی غذا ها و تنقلات خاص گیلان جز برنامه های موزه است.

 

ghza_15_1_87.jpg

 

اشیا و آثار

کارشناسان موزه، از آغاز تا کنون، تعداد قابل توجهی از ابزار کشاورزی، تزیینات خانه ها و دیگر وسائل مورد استفاده روستاییان را جمع آوری کرده اند. نمایش این اشیا که بسیاری از آنها را اهالی روستاها به موزه اهدا کرده اند، بازدید کنندگان را با جلوه های گوناگونی از هنر و زندگی روستایی آشنا میکند.

 

ashya_15_1_87.jpg

پوشاک

پوشاک روستاییان گیلان در عین تنوع گونه ها، غالبا رنگ های شاد، چشم نواز و هماهنگ با طبیعت زیبای این منطقه دارد. پوشاک مردان و زنان روستایی هم شاد است، هم راحت و مناسب برای انجام انواع فعالیت و هم در عین حال پوشش کامل و متناسب با اعتقادات مذهبی مردم گیلان.

 

pooshak15_1_87.jpg

نمایشها و بازی ها

گروه تحقیقات مردم شناسی موزه، نمایش ها و بازی های خاص یا بومی شده گیلان را طی پژوهش های مفصل جمع آوری و ثبت کرده اند. اجرای لافند بازی، کشتی گیله مردی و موسیقی محلی برای حفظ و احیای آنها از برنامه های این موزه است.

 

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

70706_218.jpg

 

به شكل سنتي زندگي كنيد

 

رشت؛ موزه ميراث روستايي گيلان

بعيد به‌نظر مي‌رسد كه مسافران نوروزي شمال، به فكر تماشاي ديدني‌هاي اين منطقه –البته به جز جنگل و دريا- بيفتند. اگرچه در سال‌هاي اخير همه دوست دارند در روستا زندگي كنند و آشكارا ميل به تجربه زندگي در طبيعت و فضا‌هاي بكر در بين مردم افزايش يافته اما حقيقت اين است كه براي همه، امكان تجربه زندگي روستايي وجود ندارد. پس گشتن در اين موزه براي شما بسيار جالب و تازه خواهد بود. موزه ميراث روستايي گيلان را مي‌شود يك روستاي بزرگ ناميد كه در زميني به مساحت 260 هكتار در پارك جنگلي سراوان، در كيلومتر 18 جاده رشت – تهران قرار دارد. اين موزه نخستين اكو موزه‌اي است كه در رابطه با معرفي تاريخچه، نوع فرهنگ و زندگي مردم در فضاي باز ايجاد شده است و در آن معيشت، كار، مسكن، صنايع‌دستي و انواع فضاهايي كه در يك حوزه خانوادگي وجود دارد، بازسازي و به نمايش در آمده است. فكر تاسيس موزه، پس از زمين لرزه‌ خرداد، سال ١٣٦٩‌ گيلان كه روند تخريب بناهاي سنتي را شدت بخشيد، شكل گرفت. حالا اين موزه، نمونه‌اي كوچك اما واقعي، از نحوه‌ زندگي و فرهنگ سنتي روستاهاي گيلان است. در طراحي سايت، محل‌هاي جداگانه براي رستوران‌ها، چاي‌خانه‌ها، بازارها، مسجدها، مزارع و باغ‌هاي چاي، شاليزار، كارگاه‌هاي آموزش و توليد صنايع‌دستي، محوطه بازي‌ها و نمايش‌هاي سنتي براي برگزاري كشتي‌گيله‌مردي، ورزاجنگ، لافندبازي و...، مراكز تحقيقات كشاورزي و دامپروري، پژوهشگاه معماري و مردم‌شناسي، پارك كودك، باغ‌هاي پرورش گياهان دارويي و درختان بومي، اردوگاه تفريحي و 2 مجموعه‌ مهمان‌پذير با الهام از معماري روستايي به ظرفيت ١٥٠ واحد ٣ تا ٥ نفر در نظر گرفته شده كه مي‌تواند اقامت دلپذير روستايي را براي‌تان فراهم كند.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

با گردش در این مجموعه و با دیدن انواع خانه‌های روستایی واچینی و دوباره‌چینی شده از 9 حوزه‌ی مختلف فرهنگی – معماری استان گیلان که خاطرات حدود 150 سال گذشته‌ را با خود به همراه دارند و نیز مشاهده‌ی فعالیت‌های روستاییان آن زمان، بی شک زندگی گذشته‌ی نه چندان دور گیلان برایتان زنده خواهد شد.

 

3292001[1].jpg

 

 

53394917218490742022.jpg

 

normal_IMG_9972.JPG

 

91.jpg

166127760079628193210369614315862163.jpg

 

01.jpg

 

 

30394451-1277100.jpg

لینک به دیدگاه

همه رو گفتی که... یه چیزی هم می ذاشتی ما بگیم:ws3:

.

عید امسال با خونواده محترم رفتیم موزه میراث روستایی... فوق العاده س:ws37:... اونایی که معماری و طبیعت رو دوست دارن اگه نرن نصف عمرشون بر باد رفته :ws3:

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان
همه رو گفتی که... یه چیزی هم می ذاشتی ما بگیم:ws3:

.

عید امسال با خونواده محترم رفتیم موزه میراث روستایی... فوق العاده س:ws37:... اونایی که معماری و طبیعت رو دوست دارن اگه نرن نصف عمرشون بر باد رفته :ws3:

منم 3 بار رفتم:ws3:؛ عید امسال هم رفته یودم؛ هر سری خونه های جدید اضافه میکنن و یه تغییراتی تو فضاش داره، این سری آهنگ شمالی میذاشتن؛ درختا هم سبز شده بود ؛مسیر بین خونه ها خیلی زیبا بود :ws37:

لینک به دیدگاه
منم 3 بار رفتم:ws3:؛ عید امسال هم رفته یودم؛ هر سری خونه های جدید اضافه میکنن و یه تغییراتی تو فضاش داره، این سری آهنگ شمالی میذاشتن؛ درختا هم سبز شده بود ؛مسیر بین خونه ها خیلی زیبا بود :ws37:

واااااااااااااااااااااااااای آهنگا خیلی خوب بودنننننننننننننننن :ws3:

:w330:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...