رفتن به مطلب

4Matic چیست؟


ارسال های توصیه شده

800px-Mercedes-Benz_4matic_Gearbox.jpg

 

 

 

اگر دقت کرده باشید، پشت بعضی از خودروهای مرسدس بنز عبارت 4Matic نوشته شده است. در این مقاله می خواهیم به اختصار توضیح دهیم که این عبارت به چه معناست و چگونه کار می کند.

در حقیقت 4Matic به خودروهایی گفته می شود که نیرو تولید شده توسط پیشرانه آنها به هر چهارچرخ (AWD) منتقل شده و این عبارت تنها توسط مرسدس بنز استفاده می شود. امروزه می توان گفت که تمامی خودروهای مرسدس بنز به گیربکس خودکار مجهز شده اند و در صورتیکه به سیستم چهارچرخ متحرک نیز مجهز باشند، می توان به آنها لقب 4Matic را داد. به عبارت دیگر این کلمه مخفف 4-wheel drive and automatic می باشد که در صورتیکه عدد 4 و چهار حرف آخر کلمه automatic را کنار هم بگذارید، کلمه 4Matic بدست می آید.

این سیستم اولین بار در سال 1986 و در خودروهای کلاس E توسط مرسدس بنز بکار رفته است و امکان سفارش آن در مدل های 2.6 و 3 لیتری این نوع خودروها میسر بود.

اولین نسل از 4Matic یک سیستم الکترونیکی بود که با سیستم 4WD همکاری می کرد و در شرایطی که خودرو در حال لیز خوردن روی جاده بود، آن را کنترل می کرد. در این سیستم دیفرانسیل مرکزی دارای دو کلاچ می باشد که هر کدام به صورت هیدرولیکی و جداگانه کار می کنند. به این معنا که می توان صد در صد نیرو را به چرخ های عقب منتقل کرد و نوع انتقال نیرو را از حالت 4WD به 2WD تغییر داد. همچنین در حالت انتقال نیرو به چهارچرخ (4WD)، نیروی پیشرانه به دو صورت بین دیفرانسیل جلو و عقب تقسیم می شود. در حالت اول 35 درصد از نیروی پیشرانه به چرخ های جلو و 65 درصد به چرخ های عقب و در حالت دوم 50 درصد به چرخ های جلو و 50 درصد به چرخ های عقب منتقل می شود. لازم به ذکر است که سیستم 4Matic ورودی هایی را از سه کانال سیستم ABS و چرخش فرمان می گیرد و به کمک آن ها تصمیم می گیرد که چگونه عکس العمل نشان دهد.

سیستم 4Matic بکار رفته در خودروهای مرسدس بنز کنونی، نسل سوم از این سیستم پیشرفته می باشد و هم اکنون در مرسدس های کلاس E، C، CLS، R، S، CL و Viano بکار می رود.

 

fourmatic-elegant.jpg

fourmatic-control.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...