رفتن به مطلب

خشكيدگي نيمي از جنگل‌هاي زاگرس جنوبي به دليل آفت، عوامل قارچي و هجوم حشرات


ارسال های توصیه شده

[h=2][/h]

عضو موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور گفت: 50 درصد از جنگل‌هاي زاگرس جنوبي به عارضه خشكيدگي ناشي از آفت، عوامل قارچي و هجوم حشرات مبتلا شده است.

 

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، منصور عبائي در جريان بازديد از منطقه جنگل‌هاي زاگرس دشت برم فارس، بروز و نمود عوامل و بيماري‌هاي قارچي و آفتي و همچنين هجوم حشرات را عوامل ثانوي در بروز عارضه خشكيدگي در اين جنگل‌ها عنوان و تاكيد كرد: زماني كه در مرحله اول درخت به لحاظ فيزيولوژيك ضعيف مي‌شود، عوامل ثانويه مذكور خود را نمايان كرده و عرصه را تهديد مي‌كنند.

 

وي با بيان اينكه در جنگل‌هاي زاگرس با دخالت عوامل انساني و عوامل طبيعي، جهاني و منطقه‌‌يي، اكوسيستم به طور كلي به‌ هم خورده است، تصريح كرد: آنچه امروز در دشت برم فارس شاهد هستيم، اين است كه جنگل ديگر جنگل نيست! در واقع يك زراعت توام با درخت است.

 

اين محقق و استاد دانشگاه جلوگيري از كشت زيراشكوب، جلوگيري از ورود دام به جنگل، حفظ و حمايت اكوسيستم جنگل، مبارزه با آفات و حشرات از همان ابتداي نمود آنها با استفاده از روش‌هاي غير شيميايي و توجه به توصيه‌هاي متخصصان امر را از جمله راهكارهاي راهبردي براي جلوگيري از تخريب جنگل‌هاي زاگرس برشمرد.

 

عبائي، فراهم كردن امكانات جايگزين براي معيشت مردم و هدايت آنها از جنگل به سمت معيشت‌هاي جايگزين را راهكار ديگر در حفظ اين جنگل‌ها اعلام و خاطرنشان كرد: با اين اقدام مي‌توان به خوبي و به موقع آفت‌ها و بيماري‌ها را تشخيص داد و شناسايي كرد، چرا كه تعلل در تشخيص مشكل به خشكيدگي كامل جنگل منجر خواهد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...