رفتن به مطلب

مقالات مربوط به حفاری


mani24

ارسال های توصیه شده

بررسي مشکلات حفاري در لايه هاي شيلي ترک خورده سازند دشتک در ناحيه فارس ايران

 

چکیده :

 

از جمله مشکلات در حفاري چاههاي نفت و گاز غلبه بر سازندهاي شيلي و کنترل ناپايداري و ريزش ديواره چاه در اين لايه ها مي باشد[1]. بطوريکه در سالهاي اخير شاهد تحقيقات مستمر در زمينه مطالعه و توليد مواد گلسازي و پليمري جديدي در صنعت گلسازي مي باشيم. همه اين حرکت ها به منظور دستيابي به يک راه حل مناسب و کم هزينه براي يافتن منابع هيدروکربوري است. در اين مقاله ما سعي نموده ايم به بررسي مسايل حفاري مرتبط با يکي از ضخيم ترين و مهمترين سازندهاي ايران بپردازيم که در مخازن گازي افق دهرم بعنوان يک پوش سنگ عالي عمل مي کند.

 

 

 

ارائه دهندگان : محسن پورشهباز(کارشناس مهندسي حفاري و استخراج نفت، مديريت اکتشاف نفت)

محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار : بهمن 86

تعداد صفحه : 0

کلمات کلیدی : PHPA، Stiff Foam، شيل، هرز روي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پيش‌بيني فشار منفذي با استفاده از اطلاعات لرزه‌نگاري سه‌بعدي؛ مطالعه موردي يكي از ميادين جنوب غرب ايران

 

چکیده :

 

فشار منفذي يكي از كميّت‌هاي مهم، در بحث اكتشاف و حفاري اكتشاف منابع هيدروكربوري مي‌باشد. عدم اطلاع از ميزان فشار منفذي در لايه‌هاي مختلف، قبل از حفاري، سبب ايجاد خطرات جدي مالي و صدمات جاني در حين حفاري چاههاي نفت خواهد شد. اطلاع از مقدار اين كميّت در نقاط مختلف ميدان، باعث كاهش چشمگير خطرات حفاري و بهبود طراحي چاه، طراحي وزن گل و تعيين نقاط نصب لوله جداري در چاه مي‌شود يكي از روشهاي جديد تخمين مقدار فشار منفذي، قبل از آغاز فاز اصلي حفاري در ميدان، استفاده از اطلاعات حاصل از لرزه‌نگاري سه بعدي مي‌باشد. در اين روش، با استفاده از فرض تاثير ميزان فشار منفذي بر ميزان فشردگي و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سازند و در پي آن، در ميزان سرعت امواج لرزه‌اي در سنگ، با كاليبره كردن تغييرات سرعت با تغييرات فشار، به كمك اطلاعات محدود چاههاي منطقه، مكعب سه بعدي فشار منفذي به دست خواهد آمد. اين روش نياز به يك ميدان سرعت دقيق، با وضوح تغييرات بالا دارد. در اين مطالعه كه بر روي يكي از ميادين بزرگ در حال توسعه جنوب غرب ايران انجام شده است، ميدان سرعت موجود يكنواخت نبوده و در بخشي از ميدان سرعت حاصل از كوچ زماني قبل از برانبارش و در بخش ديگر سرعت برانبارش وجود دارد. لذا در اين مطالعه در مرحله اول، اين ميدان سرعت تركيبي ، به كمك روشهاي زمين‌آماري با سرعت حاصل از نمودارهاي صوتي چاههاي منطقه كاليبره شده و سپس شبكه ميدان سرعت منظم مي‌شود. سپس مكعب سه بعدي فشار منفذي با استفاده از نشانگر سرعت امواج لرزه‌اي به دست خواهد آمد. اعتبارسنجي انجام شده در اين تحقيق حاكي از موفقيت تخمين فشار منفذي با استفاده از اطلاعات لرزه‌اي در يك ميدان كربناته، است. دقت نتايج حاصل نيز از نظر برنامه‌ريزي حفاري قابل قبول بوده است.

 

 

 

ارائه دهندگان : احسان نصرت)كارشناس ارشد مهندسي اكتشاف نفت، انستيتو نفت و گاز پتروپارس( ،عبدالرحيم جواهريان )دانشيار موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران( محمودرضا ترابي)كارشناس ارشد مهندسي اكتشاف نفت، اداره ژئوفيزيك مديريت اكتشاف( همايون بهزاد اسیری(اداره مهندسي نفت مديريت اكتشاف)

محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار : بهمن 86

تعداد صفحه : 0

کلمات کلیدی : فشار منفذي، لرزه‌نگاري سه‌بعدي، سرعت امواج لرزه‌اي، زمين‌آمار، نشانگرهاي لرزه‌اي

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

طراحی سيال حفاري برای مقابله با مشکلات ناشی از حفاری در سازند گچساران با استفاده ازکربن سياه

 

چکیده :

 

در حفاري اکتشافی چاه های عميق هيدروکربوری، از سيالي با عنوان گل حفاري استفاده مي شود. از وظايف مهم و اصلي گل حفاري مي توان به روان کاري رشته حفاري، خنک کردن مته ،انتقال خرده سنگها به سطح، تشکيل پوشش گلی، تميزکاري چاه و وارد کردن فشار کافي به ديواره به منظور ممانعت از ورود سيالات سازند به درون چاه، اشاره نمود. اضافه شدن کربن سياه به گل حفاري سبب ايجاد تغيير در خواص مکانيکي و رئولوژيکي گل شده و اين تغيير با توجه به شرايط حفاري و وضعيت چاه، به عمليات حفاري کمک خواهد کرد. از مزايای افزودن کربن سياه به گل حفاری جلوگيري از هرز روي گل، افزايش پايداري ديواره، بهبود ويژگي هاي رئولوژيکي گل، افزايش پايداري دمايي گل، کاهش ضخامت پوشش گلی و روان کاري بهتر ابزار حفاری می باشد. در اين مقاله با در نظر گرفتن خصوصيات سازند گچساران و مشکلات مربوط به حفاری در آن، رابطه پارامترهای فوق بررسی می گردد.

 

 

 

ارائه دهندگان : ابوذر ميرزائي پيامن) دانشجوي مهندسي نفت، دانشگاه صنعت نفت( دکتر محمد کمال قاسم العسکری) عضو هيئت علمی دانشگاه صنعت نفت

محل ارائه : دومین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار : بهمن 86

تعداد صفحه : 9

کلمات کلیدی : کربن سياه، سيال حفاري، هرز روي، گچساران، پوشش گلی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عوامل مؤثر موفقيت در مناقصات داخلي و بين المللي صنعت حفاري از ديدگاه آميخته هاي بازاريابي

 

چکیده :

 

اين تحقيق در راستاي شناخت ميزان تأثير آميخته هاي بازاريابي در كسب موفقيت در مناقصات داخلي و بين المللي شركت ملي حفاري ايران تحت عنوان " عوامل مؤثر موفقيت در مناقصات داخلي و بين المللي صنعت حفاري از ديدگاه آميخته هاي بازاريابي ًصورت پذيرفته است. فرضيات تحقيق با الهام گرفتن از آميخته هاي بازاريابي و مبتني بر هفت آميخته بازاريابي است . لذا هدف از اين تحقيق نيز بررسي علمي و ميداني عملكرد شركت ملي حفاري ايران از آغاز عمليات اجرائي مبتني بر راهبرد كلان خروج از مرزهاي كشور جهت كسب بازار هاي بالقوه موجود ، ارائه خدمات حفاري و فني وابسته به آن و همچنين حضور فعال در پروژه هاي بيع متقابل در ايران بصورت كاربردي بوده است .اصولاً آميخته هاي بازاريابي جهت هر چه بهينه نمودن و استفاده حداكثري از كليه توانائيها و قابليتهاي موجود در يك واحد توليدي و خدماتي وبعبارت ديگر تمامي اشخاصي كه با مشتري سروكار دارند بكار گرفته مي شوند و در شركت ملي حفاري ايران بيشترين نمود آميخته هاي بازاريابي را مي توان همانا تجربه طولاني مدت آن ، در دسترس بودن انواع دكلهاي حفاري و تجهيزات خدمات فني لازم ، بكارگيري روشهاي نوين و استاندارد در صنعت حفاري ، همچنين بعد از تشكيل و راه اندازي اداره بازاريابي و همكاريهاي بين المللي بعنوان مجري يكي از آميخته هاي بسيارمهم بازاريابي كه همانا تبليغات مي باشد آغاز و در خصوص توانائيهاي شركت و شناساندن آنها بعنوان يكي از بزرگترين شركتهاي حفاري در منطقه خاورميانه با دارا بودن 52 دستگاه حفاري ( 49 دستگاه حفاري خشكي و3 دستگاه حفاري دريائي ) و ارائه كننده كليه خدمات فني حفاري مورد نياز پروژه هاي حفاري در اقصي نقاط ايران و همچنين ديگر كشورهاي همجوار به گسترش فعاليتها اقدام گرديده است . بنابر اين منظور آزمون علمي آميخته هاي مذكور در شركت و اثر بخشي آنها در موفقيت و عدم موفقيت در كسب مناقصات حفاري و خدمات فني وابسته به آن جامعه آماري فرضي و درون سازماني انتخاب و نمونه منتخبي كه در ارتباط با مناقصات بودند انتخاب شده و عمليات پيمايش اساس آزمون از طريق تهيه و توزيع پرسشنامه برنامه ريزي و اجرا گرديد ، در اين تحقيق از روش آماري توصيفي و بر اساس طيف ليكرت بهره گيري شده و نهايتاً تأثير هر يك از آميخته ها با توجه به آزمون هاي مورد نظر بررسي و نتائج حاصل و ناشي ازمؤلفه هاي اثر بخش مكان ، كاركنان ، خدمات ( محصول ) ، قيمت ، دارائيهاي فيزيكي و فرآيند عمليات در فرضيه هاي پيش بيني شده تحقيق مورد ارزيابي واقع گرديدند كه در همين رابطه پيشنهادات مقتضي و لازم جهت بسط و گسترش بيشتر فعاليتهاي ارزيابي شده و اثر بخش تر و علي الخصوص تغيير و اصلاح راهبرد كلان جايگزين درشركت ملي حفاري ايران به شرح مورد نياز ارائه گرديده اند.

 

 

 

ارائه دهندگان : كرمعلي نادري

محل ارائه : اولین کنگره ملی مهندسی نفت ایران

تاریخ انتشار :

تعداد صفحه : 0

کلمات کلیدی : 1- عوامل 2- موفقيت 3- بازاريابي 4- مديريت بازاريابي 5- آميخته بازاريابي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

فناوری Chockfast در نصب تجهیزات صنایع فراساحل و بررسی و تحلیل این عملیات در نصب وینچ های لنگر سکوی حفاری نیمه شناور ایران البرز

 

چکیده :

 

sChockfast علامت تجاری ثبت شده Epoxy Resinsمیباشد که از زمان معرفی آن در سال 1963 توسط ITW Philadelphia Resins تائیدیه های سازمان های گواهی دهنده بین المللی را دریافت نموده است. Chockfast ترکیبی روان بر پایه صمغ میباشدکه در دمای طبیعی به جسم فوق العاده پایدار و سختی تبدیل میشود، از این چسب پلاستیکی درصنایع فراساحل به منظور از بین بردن فضای خالی پایه ماشین آلات اصلی و کمکی و محکم کردن آنها به عرشه استفاده میشود.

انواع Chockfast و عملیات Chockfast نارنجی به طور کامل تشریح شد و مشکلات این عملیات برای وینچ های لنگر سکوی حفاری نیمه شناور ایران البرز مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که نتایج این بررسی می تواند در حصول اطمینان از کیفیت نصب، تعمیرات و ایمنی راه اندازی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در این مقاله Chockfast و عملیات کاربردی آن به طور کامل بررسی و معرفی گردید. نتایج این بررسی فوائد و مزایای استفاده از Chockfast را نسبت به سایر Chockها در نصب مطمئن کلیه ماشین آلات و تجهیزات در صنعت مشخص می سازد.

 

 

 

 

ارائه دهندگان : سید علیرضا صاحبی، (کارشناس ارشد مکانیک- تبدیل انرژی) مجتبی مهرزادی ، (کارشناس برق قدرت) محسن طاهری لیوانی،( کارشناس صنایع- تولید صنعتی)

محل ارائه : اولین کنگره ملی صنعت حفاری ایران

تاریخ انتشار : اردیبهشت 87

تعداد صفحه : 0

کلمات کلیدی : Chockfast، Chockfast Orange، فراساحل، سکوی حفاری نیمه شناور.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بررسي انواع سيستمهاي کنترل فوران گيرهاي زير دريايي

 

چکیده :

 

وجود ذخاير نفت وگاز در درياي خزر و عمق زياد آن، نياز به استفاده از سکوهاي نيمه شنا ور را در مقايسه با درياهاي جنوب جهت حفاري و دسترسي به مخازن هيدروکربني اجتناب ناپذیر مي کند.

در همين راستا سکوي حفاري نيمه شناور ايران البرز طراحي و مراحل پاياني ساخت آن جهت تحويل به شرکت حفاري شمال در حال انجام مي باشد.

لازم به ذکر است که فوران گيرها ( BOP) در سکوي فوق بر خلاف سکوهاي پايه دار(jack up) که روي سطح قرار مي گيرند، در بستر دريا و بعضأ در اعماق زیاد نصب مي شوند واز روي سکو توسط سيستمهاي هيدروليکي قابل کنترل مي باشند.در اين مقاله تعدادي از سيستمهاي کنترل فوران گيرهاي زير دريايي معرفي مي گردند.

 

 

 

 

ارائه دهندگان : محمدکاظم اوليايي ،کارشناس تجهیزات زیر دریایی، شرکت حفاری شمال

محل ارائه : اولین کنگره ملی صنعت حفاری ایران

تاریخ انتشار : اردیبهشت 87

تعداد صفحه : 17

کلمات کلیدی : سکوي نيمه شناور- آبهاي عميق- فوران گيرهاي زيردريايي- سيستمهاي کنترل

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

: لزوم انجام مطالعات زيست محيطي در صنعت حفاري

 

چکیده :

 

امروزه انجام پروژه¬هاي حفاري در مقياس ملي و بين المللي مستلزم ارائه گزارشات ارزيابي زيست¬محيطي قبل و بعد از انجام حفاري است. عمليات حفاري يك چاه نفت از ابتدا تا انتها، اثرات متعددي را بر روي محيط اطراف كه همانا محيط زيست مي باشد خواهد گذاشت. حفر گودال¬هاي زميني در جوار دستگاه هاي حفاري،جهت دفع مواد زائد ،پساب و كنده هاي حفاري ، نفوذ سيال حفاري به درون سازند در حين عمليات حفاري ، دفع پساب و كنده هاي بدون آب دريا و چند نمونه ديگر از مواردي هستند كه باعث آلودگي منابع آب و محيط زيست مي شود. پروژه هاي صنعتي يا عمراني در صورتي ماندگار و براي جامعه زيستي مقبول واقع خواهد شد كه در راستاي اهداف توسعه پايدار طرح ريزي و اجرا شود .بدين منظور توجه به اثرات زيست محيطي كه يكي از مهمترين اركان توسعه پايدار است در اجراي پروژه هاي نفتي انكارناپذير خواهد بود.با توجه به نقش مهم و استراتژيك نفت و توسعه آن در سطح كشور و همچنين جديد بودن موضوع ارزيابي زيست محيطي استراتژيك در كشور پيشنهاد مي گردد از(Strategic Environment Assessment) SEA در اجراي پروژه هاي حفاري نفت استفاده گردد.

 

 

 

ارائه دهندگان : سيده زهرا صمدي شركت ملي حفاري ايران - دانشجوي دوره دكتري تخصصي(.(Ph.D مهندسي منابع طبيعي

محل ارائه : اولین کنگره ملی صنعت حفاری ایران

تاریخ انتشار : اردیبهشت 87

تعداد صفحه : 9

کلمات کلیدی : ارزيابي زيست محيطي استراتژيك، آلودگي منابع آب، توسعه پايدار، پروژه هاي حفاري.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مديريت تفکيک و تثبيت پسماندهاي حفاري

 

چکیده :

 

فرآيند حفاري و توليد نفت و گاز، توليد كننده گونه هاي مختلفي از انواع پسماندها مي باشد. برخي از اين پسماندها، محصولات جانبي طبيعي ناشي از حفاري زمين مانند كنده هاي حفاري بوده و بعضي نيز ناشي از مواد لازم براي حفاري چاه مانند سيالات حفاري و افزودني هاي آنها هستند. پسماندها را مي توان به سه دسته پسماندهاي حفاري، آب توليد شده و پسماندهاي مرتبط طبقه بندي كرد. اولين و مهمترين مرحله در مديريت پسماندهاي حفاري، تفكيك كنده هاي حفاري جامد از گل هاي حفاري مايع و تثبيت آنها است. در اين مقاله به بررسي جامع مديريت تفکيک و تثبيت پسماندهايب حفاري پرداته شده است.

 

 

 

ارائه دهندگان : علي اکبر ايراجيان محمدعلي عباسي

محل ارائه : اولین کنگره ملی صنعت حفاری ایران

تاریخ انتشار : اردیبهشت 87

تعداد صفحه : 7

کلمات کلیدی : اکتشافات هيدروکربوری، پتانسيل هيدروکربوری، رسيدگی حرارتی، کنودونت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...