رفتن به مطلب

جداسازی بنزن از بنزین/ پیشرفت 92 درصدی طرح بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز


ارسال های توصیه شده

[h=2][/h]

براي نخستین بار در کشور؛

جداسازی بنزن از بنزین/ پیشرفت 92 درصدی طرح بنزین‌سازی پالایشگاه تبریز

 

با بهره برداري از واحد جداسازي بنزن، براي اولين بار در کشور بنزن از بنزين موتور جدا شده که نتيجه آن آلايندگي کمتر بنزين توليدي در زمان مصرف خواهد داشت.

102655_825.jpg
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صمد شهري مديرمهندسي طرح ها و مجري پروژه بنزين سازي پالايشگاه تبريز در نشست خبري با بیان این مطلب گفت: پروژه بنزين سازي پالايشگاه تبريز از مجموعه پروژه هاي مهر ماندگار صنعت نفت کشور است که هم اکنون در بخش مهندسي بيش از 99 درصد، در بخش خريد تجهيزات 97 درصد و در مجموع بيش از 92 درصد پيشرفت اجرايي دارد . و واحدهای فرایندی جدارسازی بنزن با 2 واحد گوگردزداییccr انجام می شود که یکی از ویزگی های مجموعه شرکت های پالایشگاهی است که بنزین را به جای تبدیل جدا می کند.

وی تصریح کرد: مجموعه واحدهای گوگردزدایی، نفتا تولید بنزین با اکتان بالا 20 هزار بشکه در روز است که سه واحد فرآيندي جداسازي بنزن، گوگردزدايي نفتا و اکتان افزايي بنزين در اين پروژه به مرور تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسند.

شهري از احداث دو ژنراتور 25 مگاواتي تا پايان شهريور ماه در پالايشگاه تبريز خبر داد و اذعان داشت: با بهره برداري از اين ژنراتورهاي جديد نه تنها برق واحدهاي جديد تأمين مي شود بلکه کمک بسيار خوبي براي بهبود راندمان ژنراتورهاي موجود خواهد بود که با قدمتي 35 ساله در بخش هاي مختلف در حال برق رساني هستند.

وی از حذف مواد اکتان افزا در پروسه توليد بنزين پالايشگاه تبريز با بهره برداري از پروژه جديد بنزين سازي اين پالايشگاه خبر داد و گفت: با بهره برداري از پروژه جديد بنزين سازي پالايشگاه براي اکتان افزايي بنزين از بنزين با اکتان بالاتر استفاده خواهد شد و مواد اکتان افزا از چرخه توليد بنزين اين پالايشگاه حذف مي شود.

شهري با بيان اينکه در حال حاضر بنزين توليدي پالايشگاه تبريز نامرغوب است، تصريح کرد: اين بنزين نامرغوب با تصفيه در واحد گوگرد زدايي نفتا مرغوب تر خواهد شد.

وي ادامه داد: با بهره برداري از سه واحد فرآيندي جديد، به توليد بنزين با کيفيت يورو 4 خواهيم رسيد و ظرفيت توليد بنزين با کيفيت يورو 5 در پالايشگاه تبريز ايجاد مي شود که اگر بتوانيم افزودني هاي لازم نظير نفتاي بيشتري در پروسه توليد تزريق کنيم، توليد بنزين با کيفيت يورو 5 انجام مي گيرد.

وی ادامه داد: این پروژه در راستای اجرای سیاست های دولت به منظور افزایش کمی و کیفی تولید بنزین موتور اجرا می گردد. در این پروژه واحدهای گوگردزدایی از نفتا، تبدیل کاتالیستی مدوام و واحدهای اکسترکشن بنزن با ظرفیت 20 هزار بشکه در روز احداث می شود. با اجرای این طرح علاوه بر افزایش کمی و کیفی تولید بنزین موتور امکان تولید بنزین موتور با اکتان بالا(سوپر) به سهولت فراهم گشته و روزانه 750 بشکه بنزن مورد نیاز پتروشیمی تبریز( که در حال حاضر از مبادی مرکز و جنوب کشور تامین می گردد) تامین خواهد گردید.

مجري پروژه بنزين سازي پالايشگاه تبريز با اشاره به اينکه مسائل زيست محيطي در افزايش ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه تبريز مورد توجه بوده است، تصريح کرد: با بهره برداري از واحد جداسازي بنزن، براي اولين بار در کشور بنزن از بنزين موتور جدا شده که نتيجه آن آلايندگي کمتر بنزين توليدي خواهد بود.

مدیر مهندسی و طرحهای شرکت پالایش نفت تبریز در خصوص سبد خوراک نفت خام این واحد پالایشگاهی، گفت: طراحی اولیه ساخت پالایشگاه نفت تبریز برای استفاده از نفت خام سوآپ کشورهای حاشیه دریای خزر و منطقه آسیای میانه و برخی از میادین نفت سبک ایران در جنوب کشور بوده است.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون انتقال نفت خام سوآپ به پالایشگاه تبریز متوقف شده است، اظهارداشت: در شرایط فعلی خوراک اصلی این واحد پالایشگاهی از میادین نفتی اهواز – آسماری و دزفول شمالی تامین می شود.

شهری با اعلام اینکه با بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز ظرفیت تولید بنزین در مجموع به 3.6 میلیون لیتر افزایش می یابد، هم اکنون به طور متوسط روزانه 3 میلیون لیتر نفت سفید و 6 میلیون لیتر گازوئیل در کنار برخی از خوراک‌های روغن سازی و قیر در پالایشگاه تبریز تولید می شود./
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...