رفتن به مطلب

كشك


mani24

ارسال های توصیه شده

كشك يكي از فرآورده هايي است كه از قديم به طور سنتي و از روي تجربه جز برنامه ي غذايي مردم ما بوده است و به علت داشتن اسيدهاي الي ضد عفوني كننده دستگاه هاضمه (معده , روده كوچك و روده بزرگ) مي باشد .كلسيم بالا و فسفر موجود در كشك مي تواند در پيشگيري از پوكي استخوان موثر باشد . اين محصول به علت پرتئين و مواد معدني ارزش غذايي بالايي داشته و مخصوصا به واسطه ارزان بودن و سهولت نگهداري ان در تغذيه انسان و به عنوان مكمل پروتئيني در تغذيه دام و طيور مورد استفاده قرار مي گيرد. ميزان انرژي توليد شده با 100 گرم كشك حدود 105 تا 120 كيلو كالري مي باشد كه مي تواند به عنوان يكي از تامين كننده هاي انرژي مورد نياز بدن در رژيم غذايي روزانه گنجانده شود.

شكل ظاهري كشك به سليقه و عادات مردم هر منطقه بستگي داشته و معمولا رنگ ان سفيد يا كمي متمايل به زرد وندرتا قهوه اي است . مزه ان به واسطه وجود اسيد لاكتيك و افزودن نمك , ترش و تا حدودي شور است .

براي تهيه كشك در شرايط سنتي , ماست را به دوغ تبديل كرده و كره ان را مي گيرند سپس دوغ بدون كره را در ديگ هاي بزرگي ريخته و مقدار متفاوتي نمك به ان افزوده و به مدت 1 تا2 ساعت انرا مي جوشانند در طي حرارت دادن دادن مرتبا آن را بهم مي زنند تا به ته ديگ نچسبد . وقتي دوغ غليظ شد , آن را در پارچه ويا كيسه (معمولا از جنس كرباس) ريخته وآويزان مي كنند . آبي كه از كيسه مي چكد , بعد از قليظ شدن به عنوان قره قروت مورد استفاده قرار مي گيرد و آنچه در كيسه مي ماند در روي پارچه اي پهن مي شود تا اندكي سفت شود . سپس آن را به قطعات مختلف برش داده يا با دست به شكل گلوله در مي اورند و آن گاه كشك را براي خشك شدن در روي حصير غرار مي دهند .

در بعضي مناطق كشك را بعد از جوشاندن صاف نمي كنند , بلكه آن را در ظرف مخصوصي در هواي آزاد مي گذارند تا سفت شود , به عبارت ديگر قره قروت آن را نمي گيرند . به اين ترتيب اسيد لاكتيك در داخل كشك باقي مي ماند . ميزان اسيديته و كلسيم كشكي كه قره قروت آن را نگرفته اند بيشتر ومزه آن ترش تر است .

 

كشك مايع:

كشك خشك (قروت) ابتدا توسط كشك ساب خرد شده وسپس وارد پالپر يا صافي مي شود و پس از گذشتن از شن گير , ناخالصي ها خارج و قطعات درشت كشك مجددا به كشك ساب برميگردد تا مجددا خرد شود .

كشك خرد شده همراه با آب پنير و نمك وارد مخازن پخت مي شود پس از اتمام عمليات پخت , وارد مخازن نگهدارنده شده ودر انتها در بسته هاي پلاستيكي (ساشه) 200 گرمي و سپس كارتن بسته بندي و به سردخانه منتقل مي شود .

400 كيلو كشك خشك با 1100 ليتر آب پنير , 1500 كيلو مايع توليد مي نمايد.

لینک به دیدگاه
  • 6 سال بعد...

الان محمد جان کشک دقیقا چه ربطی به مهندسی شیمی داره ؟

الان این صنایع غذایی مال تالار خودش و زیر مجموعه چمیدونم کشاورزیه ساخت املت و کشکو اسنک کجای مهندسی شیمیه ؟

فکر کن مثلا من گرایشم عملیات فرآینده ، حالا همون صنایع شیمیایی هم مثل فرنوش خادمی یا پلیمر مثل اردپنگ و احمدرضا اینا مهندسی شیمیه

پفک و املت مال غذاییه اصلا جای این تالار این جا نیست ...

خود ترکیبات شیمیایی هم باز بخش خودشونو دارن که میرن تو تالار شیمی که اونجا شیمی معدنی شیمی آلی شیمی زهر مار و......طبقه بندی میشن

کلا این تالار مهندسی شیمی بیشتر شده ام پی تری همه تالارها

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...