رفتن به مطلب

ادبيات عامّه ( Folklore)


mani24

ارسال های توصیه شده

[h=2][/h]

ادبيات عامّه ( Folklore)

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

«Folklore» كلمه‌اي انگليسي و مركب از دو جزء است: lore به معني مردم، گروه، توده؛ و Folk به معني دانش و فرهنگ مي باشد که در فارسي آنرا به «فرهنگ توده»، «فرهنگ عامه» و «دانش عوام» ترجمه كرده‌اند. در اصطلاح به مجموعه افسانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، ترانه‌ها، لغزها، چيستان‌ها، رقص‌ها، پيشگويي‌ها، اعتقادات و مراسم در مورد تولد، مرگ، ازدواج، كشاورزي، پيشگيري و معالجه بيماري‌ها و به طور كلي آداب و رسوم و عقايد رايج در ميان جوامع گوناگون كه به صورت شفاهي يا از طريق تقليد و تكرار از نسلي به نسل ديگر منتقل مي‌شود، اطلاق مي‌گردد.

 

 

 

 

ادبيات عامه

 

تا حدود يك قرن پيش به صورت مكتوب در نيامده بود. نخستين كساني كه در اروپا به ضبط فرهنگ عامه پرداختند، برادارن گريم زبانشناسان معروف آلماني بودند كه مجموعه افسانه‌هاي پريان آلمان را گردآوري و منتشر كردند.

 

کشور ايران از اين لحاظ پشتوانه‌اي بسيار غني دارد؛ زيرا، محل گذر اقوام خودي و غريبه و قبايل مختلف آشوري، كلداني، بابلي، ايلامي و ساير اقوامي كه در مجاورت آن زندگي مي‌كرده‌اند، بوده است. هر يك از اين اقوام با اعتقادات مخصوص خود در فرهنگ ايران تأثير گذاشته که هنوز هم بقاياي آن باقي است. علاوه بر آن، وجود اديان مختلف مثل بودايي، مهرپرستي، مزدكي، مانوي، زرتشتي و ... بر غناي فولكلور ايران افزوده است.

 

 

 

فولكلور

 

فولكلورها در فرهنگ هر كشوري در حكم زندگينامه و شرح احوال آن ملت است، مطالعه فولكلور يك ملت، تحول فكري و اجتماعي آن ملت را روشن مي‌كند. علاوه بر آن فولكلورها داراي ارزش جهاني هستند زيرا دانش عوام هر ملتي معمولاً با ملل ديگر رابط تاريخي فلسفي و مذهبي دارد. شواهد بسياري وجود دارد كه وجود اين ارتباط فرهنگي را اثبات مي‌كند. تركيب اوليه ترانه‌ها و قصه‌ها و اعتقادات بشر به زماني مي‌رسد كه خانواده‌هاي گوناگون اين ملل با هم مي‌زيسته‌اند و هنوز از يكديگر جدا نشده بودند.

 

يكي از ابعاد بسيار مهم

 

ادبيات عامه، ترانه‌هايي است كه در ميان عامه مردم رايج بوده است؛ اين ترانه‌ها كه اغلب سبكي ساده و دلنشين دارد و از لحاظ فكر و زبان و احساس و قالب به كلي با اشعار رسمي متفاوت است، تشبيهات و استعارات پيچيده و صور خيال مبهم ندارد و از هر گونه تصنع و تكلف ادبي به دور است. سرايندگان آن معمولاً افرادي گمنامند كه از سواد و دانش چنداني بهره‌مند نيستند.

 

در ستون

 

ادبيات عامه قصد ما ارائه مجموعه اي از ضرب المثل ها و حکايات فارسي است که در ميان ما رايج است و همين طور معرفي آثار فولکوريک ديگر ملل . اما نکته اي که بايد به آن اشاره کنم وجود ستون "طنز" در اين ميان است. اگر چه آنچه لطيفه يا جک مي ناميم بي شک مخصوص ادبيات عامه است اما گونه "طنز" در ادبيات ماهيت مستقلي دارد و ما از آنجا که جهت انبساط خاطر شما قرار بر ايجاد اين ستون گذاشتيم بهتر ديديم از طنز هاي اديبانه به صورت خاص صرف نظر کنيم و البته اگر قرار بر نقل آنها هم باشد با مسامحه ، طنزهاي خارج از حوزه ادبيات عامه رانيز در همين ستون درج خواهيم کرد.
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...