رفتن به مطلب

باتری پارتیان (اشکانیان)


Ala Agrin

ارسال های توصیه شده

باتری اشکانیان که با نام‌های باتری پارتیان و یا پیل اشکانی در سطح جهان شناخته می‌شود، در سال ۱۹۳۶ بدست «ویلهلم کونیگ» در نزدیکیهای شهر باستانی تیسفون کشف شد.

 

از سده نوزدهم میلادی تاکنون، الکساندر ولتا به نام مخترع باتری شناسایی شده‌است، حال آن که یافته‌های باستان شناسی در مناطقی از ایران نشان داده‌است که نزدیک دو هزار سال پیش از ولتا (۲۰۰ سال پیش از زادروز مسیح)، باتری در ایران در دوره اشکانیان ساخته شده‌است.

 

فرضیه‌های ارایه شده در زمینه یافته‌های باستان شناسان همگی بر این مطلب صحه گذاشته‌اند که این مجموعه در راستای کاربردهای الکتروشیمیایی از آن میان آبکاری فلزها ساخته شده که کشف ظرف‌های آبکاری شده در نزدیکیهای محل کشف این باتری، موئدی بر این مطلب است؛ یافته‌ای که به نوبه خود از یک جهش علمی تاریخی سرگذشت دارد.

 

parthian-battery.jpg

 

270px-Ironie_pile_Bagdad.jpg

 

ویژگی‌های باتری اشکانی

 

باتری کشف شده دربرگیرنده یک کوزه سفالی تخم‌مرغی شکل به بلندی ۱۴، قطر ۸ و دهانه ۳ / ۳ سانتیمتر است که یک میله آهنی به درازای ۵ / ۷ سانتیمتر به گونه ستونی در بخش میانی آن است و نقش قطب منفی باتری (آند) را بر دوش دارد. پیرامون این میله آهنی یک استوانه مسی به درازای ۸ / ۹ و قطر ۶ / ۲ سانتیمتر قرار گرفته که به کمک قیر در جای خود محکم شده‌است. در بخش دهانه باتری از قیر برای آب بندی باتری بهره گیری شده‌است. میله‌های سیمی شکل برنزی یا آهنی که در نزدیکی محل مورد بررسی یافت شده‌اند، می‌توانسته‌اند نقش اتصال را بازی کنند. درباره الکترولیت به نظ می‌رسد از محلول‌های مس، سرکه و آبلیمو بهره گیری می‌شده‌است. با در نظر گرفتن این واقعیت که اسید استیک و اسید سیتریک به خوبی برای آنها شناخته شده بوده‌است، می‌توان پنداشت که چه بسا از این محلول‌ها نیز بهره گیری می‌شده‌است. به گونه تئوری ولتاژ باتری اشکانیان اندکی برابر ۷۹/۰ ولت است، ولی با آزمایش‌های انجام شده به کمک باتری همانند سازی شده پارت‌ها و بکارگیری محلول‌های الکترولیت گوناگون نشان داده شده که چنین باتری‌ای تنها توانا است ولتاژ ۵/۰ ولت را فرآوری کند. جریان الکتریکی به دست آمده از این باتری هم در نزدیک چند میلی آمپر است.

لینک به دیدگاه

کاربردها

کاربرد این مجموعه جهت فرآوری جریان الکتریکی (فرضیه منبع نیرو)، آبکاری زر بر دیگر فلزات (فرضیه آبکاری زر) و بهره گیری در درمان امراض با شوک الکتریکی (فرضیه کاربرد پزشکی) شده که همگی مؤید کاربری این مجموعه در مصارف الکتروشیمیایی است.

 

بن مایه نوشتار : دانشنامه ویکی پدیا

 

 

 

کسانی که تاریخ و هوشمندی نژاد ایرانی را نمیدانند می انگارند که باطری را. آلکساندر ولتادر سال ۱۸۰۰ میلادی اختراع کرده در صورتی که این اختراع حدود ۲۲۶۰ سال پیش توسط نژاد ایرانی کشف و اختراع شده ، یک تحقیق منسفانه و به دور از کینه و غرض به راحتی ثابت میکند که الکساندر ولتا فقط واحد سنجش برق را کشف کرده

لازم است برای دفاع از حقوق معنوی نیاکان هموشمندمان طی یک اقدام ملی و دعوت از فیزک دانان برجسته جهان به منظور تشکیل کنگره فیزیکدانان با ارائه اسناد و مدارک مستدل پیش رو نام الکساندر ولتا را برای اختراع سنجش واحد برق که کشف کرده بود ثبت و نام ایران ونیاکان اشکانیمان را به عنوان مخترع باطری در جهان به ثبت برسانند

در اینجا لازم میدانم به اطلاع برسانم که چنین کنگره ای در یکسدمین سال در گذشت الکساندر ولتا در ارتبات با حق کشف ثابت بودن ضریب انبساط هوا برای وی در سال ۱۹۲۷ در شهر کومو ایتالیا تشکیل و به نفع او رای داده شد .

 

partianbattery.jpg

 

bt.ashkani.jpg

 

نمونه شبیه سازی شده این باتری در انجمن مهرگان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...