رفتن به مطلب

عوامل مؤثر در فعالیت میکروارگانیسم ها


ارسال های توصیه شده

الف) عمق خاک و تهویه : فعالیت بیولوژیکی خاک توسط تک سلول های هوازی صورت می گیرد. فقط مقدار کمی از این اعمال را، میکرو ارگانیسم های غیرهوازی که اغلب در اعماق و لایه های زیرین سکونت دارند، انجام می دهند. میکروبهای هوازی در لایه های فوقانی خاک ، جایی که هوموس و مواد آلی متجمع اند و نیز مقدار اکسیژن بیشتر از اعمال زیرین است، حداکثر نشانه های فعالیت را از خود بروز می دهند

 

ب)اپیتیم رطوبت خاک برای فعالیت بیولوژیکی حدود 5 الی 70 درصد ظرفیت نگهداری آب می باشد. این مقدار تا حدودی نیز با توقعات گیاهان عالی مطابقت داشته و در وهله اول برای رقیق نمودن و تعدیل غلظت املاح خاک مورد استفاده قرار می گیرد. در نواحی خشک و نیمه خشک به علت کمبود آب، غلظت فاز مایع خاکها بیش از محدود طبیعی بوده و در مناطق مرطوب کمتر کمتر که از ان حدود است. در محیط مرطوب میکروارگانیسم ها برای حفظ تعادل جذب آب از خاک، فشار اسمزی طبیعی سلولی را کاهش می دهند در صورتی بعضی از باکتریهای ساکن خاک های شور و قلیا که به نام باکتریهای نمک دوست معروفند قادر به افزایش فشار اسمری درون سلولی بوده و بدین وسیله که از آب موجود به راحتی استفاده می نمایند.

 

ج) بافت خاک

معمولاً شرایط زندگی برای میکروارگانیسم ها، با افزایش مقدار ذرات رس در خاک های لومی شنی و شنی لومی، بهتر می شود. خاک های شنی به علت فقر مواد غذایی آلی و معدنی و تخریب سریع مواد آلی و آبشویی دائم و خاکهای رسی و لومی سنگین به سبب تهویه ناکافی، فعالیت های بیولوژیکی کمتری نشان می دهند. از اجزای سه گانه بافت خاک درس، سیلت و شن مخصوصاً ذرات رس تعیین کننده سرنوشت فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی خاک ها بوده و از این نظر بر روی کمیت و کیفیت زندی در خاک نیز اثر مستقیم و غیر مستقیم دارند. میکروارگانیسم ها برای رسیدن به حداکثر فعالیت خود نه تنها به بافت مناسب و مقدار رس متعادل محتاجند، بلکه به وضع قرارگیری مساعد ذرات نسبت به هم (ساختمان خاکدانه ها) نیز نیاز دارند. [TABLE=width: 99%]

[TR]

[TD]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[table=width: 837]

[tr]

[td]د ) مقدار کربنات و ph:

[/td]

[/tr]

[tr]

[td]گروه های مختلف میکروارگانیسمی با وجود تأثیر مستقیمی که خود روی واکنش خاک دارند، محتاج به محیط های واکنشی متفاوت نیز می باشند. مثلاً در حالی که باکتری ها به اسیدتیه خاک تا حدی حساسیت نشان می دهند قارچ ها اکثراً آن را به خوبی تحمل می کنند. به طور کلی محدوده نقطه خنثی 2/7 – 8/6 مساعدترین شرایط واکنشی برای زندگی میکروارگانیسم ها را دارد ولی عملاً برای زندگی تک تک آنها امروزه اپتیم درجه ph مشخص گشته است. چنانچه برای باکتریها بین ph 6 الی 8 ، برای آکتینومیست ها 5/6 تا 5/7 برای قارچها کمتر از هر دو یعنی 4 تا 6 می باشد. از این نظر جمعیت میکروبی خاک های اسیدی را اکثراً قارچ ها و خاک های خنثی تا قلیایی ضعیف را باکتری ها و آکتینومیست ها تشکیل می دهند. باکتریها مواد نیترات، دوستدارنده محیط خنثی هستند و در خاک های اسیدی فعالیتی نداشته یا فعالیت جزئی دارند.

 

هـ) مواد آلی و هوموس :

مواد آلی خاک منبع غذایی میکروب بوده و کم و کیف آنها از عواملی است که بیش از همه در تشدید فعالیت های زندگی موجودات ذره بینی مؤثر است معمولاً هر نوع زندگی میکرو ماکرو ارگانیسمی ، به وجود کربن آلی قابل تجزیه بستگی دارد. در خاک های آزمایش شده ایران مصرف انواع کودهای آلی در کشاورزی علاوه بر حفظ تعادل هوموس و مواد غذایی، فعالیت میکروارگانیزمی را افزوده و اثر اصلاحی روی خواص فیزیکی و شیمیایی خاک می گذارد. پس از هر دفعه دادن کود آلی به زمین تعداد باکتری ها چندین برابر افزایش یافته و ماکروارگانیزم نیز به مقدار قابل ملاحظه ای زیاد می شوند.

[/td]

[/tr]

[/table]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...