رفتن به مطلب

نکاتي مهم براي خريد ال ‌سي ‌دی


ارسال های توصیه شده

lcd.jpg

امروزه با پیشرفت تکنولوژی های استفاده شده در فیلم ها خرید تلویزیون های LED و LCD جزو خریدهای بسیار ضروری برای هر خانواده شده است. شما حتی اگر بخواهید یک فیلم با کیفیت HD را در تلویزون های قدیمی (CRT) ببینید ، شاید تفاوت چندانی با فیلم های بی کیفیت VCD نداشته باشد. برای لذت بردن از کیفیت این ویدیو ها شما به یک تلویزیون LCD و یا LED با رزولوشن بالا نیاز دارید.

 

اما برای اینکار فقط یک راه دارید و آن این است که بدانید چه میخواهید بخرید، اکثریت خانواده ها با مراجعه به فروشگاه ها اقدام به خرید این اجناس گران قیمت مینمایند ، و فروشنده با حرف های پیش پا افتاده ای مثل : " به پسر عموم هم دادم خیلی عالیه و ... " اقدام به معرفی امکانات این دستگاه ها مینمایند. اما شاید بهتر باشد کمی با چشمان بازتر و دقیق تر اقدام به خرید این اقلام نماییم. پس با ما باشید تا در ادامه مطلب روش دقیق خرید این دستگاه ها را یاد بگیریم و انتخابی صحیح انجام دهیم.

 

بودجه، فاکتور اصلي

 

براي بسياري از ما، بودجه هميشه اولين و مهم‌ترين عامل است و براساس بودجه انتخاب خود را مشخص مي‌کنيم. قبل از رفتن به بازار و مشاهده مدل‌هاي مختلف و البته جذاب! ابتدا ميزان هزينه‌اي را که براي اين کار در نظر گرفته‌ايد، مشخص کنيد.

به خاطر داشته باشيد مقدار بودجه مي‌تواند کاملا محدوده انتخاب شما را عوض کند. اندازه و سايز تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي رابطه‌اي مستقيم با قيمت دارد (با فرض يکسان بودن مشخصات)؛ هر قدر صفحه تلويزيون بزرگ‌تر باشد، قيمت آن نيز بالاتر مي‌رود، البته امکانات و فناوري‌هاي به کار رفته نيز تاثير زيادي در کاهش و يا افزايش قيمت يک محصول دارند.

البته ممکن است تلويزيون‌هايي با اندازه و ويژگي‌هاي نسبتا يکسان ولي با قيمت‌هاي مختلف در بازار پيدا کنيد که دليلش چيزي جز معروفيت کمپاني سازنده نخواهد بود.

 

اندازه

 

اندازه تلويزيون به ميزان زيادي بستگي به فضاي اتاقي که قرار است در آن نصب شود دارد و البته به ميزان بودجه! در ال‌سي‌دي کيفيت تصوير به فاصله و زاويه ديد شما از تلويزيون ارتباط زيادي دارد. براي انتخاب سايز مناسب با فضاي اتاق بهتر است از فرمول زير استفاده کنيد. اين فرمول مي‌تواند حداقل فاصله نشستن تا تلويزيون را نيز مشخص کند:

اندازه صفحه تلويزيون بر حسب اينچ *2 = حداقل فاصله‌اي که جلوي تلويزيون بايد خالي باشد.

فقط يادتان باشد که اين اندازه بر حسب اينچ است و با ضرب کردن آن در عدد2.54 بهترين مسافت ديد بر حسب سانتي‌متر به دست مي‌آيد. به طور مثال براي ال‌سي‌دي 42 اينچ، حداقل فاصله تا تلويزيون در حدود 213 سانتي‌متر است.

رعايت فاصله مناسب بسيار اهميت دارد. اگر بيش از اندازه به صفحه تلويزيون نزديک شويد، تصاوير را آن طور که بايد نمي‌بينيد و به خصوص لبه‌هاي تصوير را به صورت دندانه‌دار مشاهده مي‌کنيد.

 

شکل 1: اين تصوير حداقل فاصله تا تلويزيون را نشان مي‌دهد

 

distance.jpg

 

رزولوشن

 

همانطور که مي‌دانيد رزولوشن، ميزان وضوح تصوير را مشخص مي‌کند.

به عنوان مثال رزولوشن 720 * 1280 را در نظر بگيريد: عدد اول (1280) نماينده تعداد ستون‌ها و عدد دوم نماينده (720) تعداد سطرها است. اين ميزان هر قدر بيشتر باشد، يعني تعداد پيکسل‌ها بيشتر شده و در نتيجه وضوح تصوير بيشتر مي‌شود.

در خصوص رزولوشن تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي، دو واژه بسيار استفاده مي‌شود: HD و FULL HD

HD سرواژه عبارت (High Definition) است. در تلويزيون‌هاي HD رزولوشن تصوير در دو اندازه 720 × 1280 و 768 × 1366 و در تلويزيون‌هاي Full HD رزولوشن 1080 × 1920 است. در بسياري از کاتالوگ‌ها و سايت‌ها از دو عبارت 720p و 1080i (در بعضي موارد 1080p) استفاده مي‌کنند که 720p مترادف HD و 1080i مترادف با Full HD است.

اشاره : در ادامه در خصوص حروف i و p که در انتهاي دو عدد 720 و 1080 آمده توضيح خواهيم داد.

 

همانطور که مي‌دانيد نسبت تصوير يا همان Aspect Ratio در تلويزيون‌هاي معمولي لامپي 4:3 است. يعني نسبت طول به عرض در صفحه اين تلويزيون‌ها 4 به 3 است. اما در تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي اين نسبت به 16:9 تغيير کرده و صفحه نمايش آنها مستطيل شکل شده است که به آنها اصطلاحا WideScreen (صفحه پهن) نيز گفته مي‌شود.

با توجه به اين موضوع اگر فراموش کرده باشيد که رزولوشن تصوير در تلويزيون‌هاي 1080i (تلويزيون‌هاي Full HD) چقدر است به راحتي مي‌توانيد آن را با يک ضرب و تقسيم ساده به دست آوريد:

با توجه به اينکه نسبت تصوير در تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي 16:9 است، بنابراين با ضرب عدد 1080 در عدد 16 و تقسيم آن بر عدد 9 مي‌توانيد به عدد 1920 برسيد.

 

full_hd.jpg

 

شکل 2: نمايي نزديک از يک تصوير در تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي از نوع Full HD

hd.jpg

شکل 3: نمايي نزديک از يک تصوير در تلويزيون‌هاي HD

 

 

نکته: بسياري از شبکه‌هاي ماهواره‌اي و فيلم‌هاي دي‌وي‌دي از نسبت تصوير 16:9 پشتيباني مي‌کنند اما شبکه‌هاي تلويزيوني داخلي ايران، هنوز از نسبت 4:3 استفاده مي‌کنند. در اين حالت اگر بخواهيد شبکه‌هاي تلويزيوني داخلي را با فرمت Wide تماشا کنيد، تصوير کمي کشيده مي‌شود. اما تلويزيون‌هاي ال‌سي‌دي اين امکان را دارند که تصاوير دريافتي را به صورت 4:3 نيز پخش کنند.

 

اگر رزولوشن تلويزيون‌هاي Full HD را در هم ضرب کنيد به عدد 2073600 ميليون پيکسل مي‌رسيم به همين دليل به آنها تلويزيون‌هاي 2 مگاپيکسلي نيز اطلاق مي‌شود. اما 2 مگاپيکسل، در چه مصارفي به کار مي‌آيد؟

براي تماشاي برنامه تلويزيون، ماهواره و دي‌وي‌دي، تلويزيون‌هاي HD مناسبند، اما براي فيلم‌هاي Blu-ray و همچنين کنسول‌هاي بازي پيشرفته مانند PSP 3 و Xbox 360 مي‌توان از تلويزيون‌هاي 2 مگاپيسکلي يعني Full HD استفاده کرد.

 

کنتراست

 

کنتراست به زبان ساده ميزان اختلاف بين تاريک‌ترين و روشن‌ترين قسمت يک تصوير است. هر قدر اين اختلاف بيشتر باشد، رنگ‌هايي بهتر و بالطبع تصاويري شفاف‌تر و طبيعي‌تر خواهيم داشت.

کنتراست 5000:1 حداقل مقداري است که بايد در نظر بگيريد. البته امروزه در بازار با اعداد اعجاب‌انگيزي مواجه مي‌شويد. کنتراست کمتر از 5000:1 به خصوص براي تلويزيون‌هاي 32 اينچ به بالا توصيه نمي‌شود.

 

نکته: براي تشخيص اختلاف کيفيت تصوير، بهترين کار اعتماد به چشمان خود است. در زمان خريد معمولا چندين مدل در اندازه‌هاي مختلف يک تصوير را پخش مي‌کنند. شما مي‌توانيد با تمرکز روي هر تصوير اختلاف رنگ و شفافيت آنها را تشخيص دهيد.

زمان پاسخ‌گويي

 

يکي از مواردي که در خريد ال‌سي‌دي بايد به آن توجه داشت، مقدار زمان پاسخ‌گويي يا همان Response time است. Response time مدت زماني است که طول مي‌کشد تا يک پيکسل از حالت فعال (سياه) به حالت غيرفعال (سفيد) برسد و دوباره به حالت فعال (سياه) بازگردد. اين ميزان بر حسب ميلي‌ثانيه بيان مي‌شود. به عنوان مثال اگر پيکسل در 4 ميلي‌‌ثانيه از سفيد به سياه تبديل و سپس مجدداً در عرض 4 ميلي‌‌ثانيه به رنگ سياه باز گردد، زمان پاسخ‌گويي آن برابر 8 ميلي‌ثانيه است.

زمان پاسخ‌گويي يکي از فاکتور‌هاي مهم در ال‌سي‌دي است، براي اينکه اين ويژگي به ميزان زيادي در نمايش تصاوير پرتحرک و سريع، تاثيرگذار است. در يک ال‌سي‌دي که زمان پاسخ‌گويي سريعي ندارد، در تصاوير پرتحرک (تصاوير ورزشي و فيلم‌هاي اکشن) سايه و يا شبحي از تصوير قبلي در صفحه باقي مي‌ماند.

اين ميزان هر قدر کمتر باشد، ال‌سي‌دي در نمايش صحنه‌هايي با تصاوير سريع، بهتر عمل مي‌کند، در انتخاب تلويزيون بهتر است اين ميزان کمتر از 8 ميلي‌ثانيه ( بين 4 تا 5 ميلي‌ثانيه) باشد، به خصوص اگر مسابقات ورزشي مانند اتومبيل‌راني و فيلم‌هاي اکشن زياد نگاه مي‌کنيد.

 

نرخ تازه‌‌سازي

در تلويزيون‌هاي معمولي لامپي (به دليل ماهيتي که دارند) صفحه در هر ثانيه بين 50 تا 60 بار از بالا به پايين، خط به خط بازسازي (Refresh) مي‌شود، تعريف نرخ تازه‌سازي يا همان Refresh rate در ال‌سي‌دي با تعريف آن در تلويزيون‌هاي لامپي، کمي متفاوت است.

نرخ تازه‌سازي در ال‌سي‌دي، به تعداد فريمي که در ثانيه روي صفحه نمايش داده مي‌شود، اطلاق مي‌شود. به همين دليل به آن Frame rate نيز گفته مي‌شود. به عنوان مثال اگر نرخ تازه‌سازي يک ال‌سي‌دي، 100 هرتز باشد يعني اينکه در هر ثانيه مي‌تواند 100 فريم را نمايش دهد. اغلب تلويزيون‌هاي موجود در بازار ايران از نرخ تازه‌سازي 50 تا 60 هرتز برخوردارند. 60 هرتز تقريبا مقدار خوبي است ولي وقتي صحبت از تصاوير سريع به ميان مي‌آيد (به خصوص در تصاوير ورزشي) براي اينکه هيچ فريمي را از دست ندهيد، تلويزيون‌هايي با نرخ تازه‌سازي 100 تا 120 هرتز انتخاب مناسبي‌ خواهند بود.

 

زاويه ديد

 

اين زاويه هر قدر بيشتر باشد، به شما اين امکان را مي‌دهد که با قرار گرفتن در کناره‌هاي صفحه نيز تصوير خوبي داشته باشيد. البته بهترين حالت تماشاي تلويزيون اين است كه روبه‌روي آن بنشينيد.

بعضي از ال‌سي‌دي‌ها از زاويه ديد مناسب 178 درجه برخوردارند. اما براي خريد، حداقل زاويه 160 درجه و يا همان 80 درجه از مرکز ميزان خوبي است.

 

ورودي‌ها

 

ورودي‌ها در تلويزيون يکي از مهم‌ترين مواردي هستند که بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشيد. بهتر است ال‌سي‌دي انتخابي 2 ورودي HDMI داشته باشد تا بتوانيد دستگاه‌هاي جانبي HD‌ را به آن متصل کنيد.

داشتن ورودي USB‌ به سليقه شما بستگي دارد، البته وجود اين ورودي خالي از لطف نيست. بعضي از ال‌سي‌دي‌ها نيز از کارت‌هاي حافظه پشتيباني مي‌کنند که کار ديدن عکس و فيلم‌هايي را که با دوربين تهيه شده‌اند بسيار راحت مي‌کند.

تصوير در تصوير

 

قابليت تصوير در تصوير يا همان PiP از امکاناتي است که مورد توجه گروهي از خريداران قرار دارد. همانطور که مي‌دانيد با اين قابليت مي‌توان آن واحد دو تصوير از دو منبع مختلف (يکي آنتن و ديگري ورودي ويديو) روي تلويزيون داشت. اگر دنبال آن هستيد که هر دو تصوير را از کانال‌هاي تلويزيوني داشته باشيد، بايد تلويزيوني خريداري کنيد که حتما دو تيونر داشته باشد. چون اغلب تلويزيون‌ها فقط يک تيونر دارند، معمولا مي‌توان يک تصوير از تلويزيون و تصوير ديگر را از دستگاه‌هايي که به تلويزيون متصل کرده‌ايد (مانند ويديو، دي‌وي‌دي، دوربين و .... ) همزمان داشت.

 

مفهوم p و i آخر اعداد

 

صفحه نمايش تلويزيون بايد مرتب اسکن شود تا تصاوير شفاف‌تر و واضح‌تري ارايه دهد. تصاوير به دو روش اسکن يا به اصطلاح Refresh مي‌شوند. اولين نوع اسکن که در تلويزيون‌هاي استاندارد استفاده مي‌شود، به حالت يک خط در ميان است، يعني در هر اسکن يک‌بار كل خطوط فرد و در اسکن بعدي كل خطوط زوج پيمايش مي‌شوند. به اين نوع اسکن Interlace گفته مي‌شود و حرف i نيز بيان‌گر همين کلمه است.

دومين روش، اسکن كل خطوط زوج و فرد باهم است، يعني در هر بار اسکن تمام خطوط همزمان Refresh مي‌شوند که به آن اسکن Progressive گفته مي‌شود و حرف p نيز بيان‌گر همين كلمه است.

scan.jpg

شکل 4: تفاوت اسکن در روش Interlace نسبت به روش Progressive

سخن پاياني

 

نکاتي که در اين مقاله به آن پرداختيم، مواردي بود که در تمام تلويزيون‌ها مشترک است، از سوني و سامسونگ و ال‌جي گرفته تا پاناسونيک و جي‌وي‌سي‌ و ... اما آنچه که باعث مي‌شود، در شرايط مساوي يک مدل نسبت به مدل ديگر برتري داشته باشد، فناوري‌ خاص و گاهي منحصر به فرد است که بعضي از کمپاني‌ها در ساخت محصولات خود از آن بهره‌ مي‌برند. از اين قبيل فناوري‌ها مي‌توان به موارد افزايش کيفيت صدا، کاهش نويز تصوير، پخش مستقيم فيلم از روي حافظه فلش و ... اشاره كرد.

در پايان مشخصات به عنوان مثال مشخصات دو نمونه از تلويزيون‌هاي موجود در بازار ايران را نشان مي‌دهيم تا بتوانيد بين مطالب اين مقاله و مشخصات اعلام شده توسط شرکت‌هاي سازنده مقايسه‌اي داشته باشيد.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

[h=1]مقایسه تلویزیون‌ های ال سی دی و ال ای دی و پلاسما[/h]

امروزه بییش ترین سهم تولید تلویزیون به فناوری های ال سی دی و ال ای دی و پلاسما اختصاص یافته است.

در گذشته ای نه چندان دور خرید تلویزیون هایی با اندازه های بزرگ یک رویا برای افراد بود در حالیکه امروزه یک امر عادی است اما هنوز هم برای عموم مردم پس از گذشت چند سال طرز عملکرد و تفاوت های تکنولوژی های پلاسما و ال سی دی نامفهوم و پیچیده میباشد.به خصوص اینکه هنگامیکه برای خرید به فروشگاه مراجعه میکنند با توضیحات متفاوتی از طرف فروشندگان مواجه می‌شوند و نمیتوانند تصمیم درستی را اتخاذ کنند . در این مقاله به بررسی این دو فناوری پرداخته می شود تا در انتخاب خود گزینش های بهتر و مناسبتری را انجام داده و استفاده بهینه را از این تکنولوژی های روز ببرید.و پس از خرید کمتر به پشیمانی دچار گردید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=2]معرفی تکنولوژی ها:[/h]

.

پنل تلویزیون های پلاسما و ال سی دی و ال ای دی تقریبا مشابه هستند.

نمایشگرهای ال‌ سی‌ دی از دو لایه مواد شفاف تشکیل شده‌اند که قطبی شده و محکم به هم چسبیده‌ اند. یکی از این لایه‌ ها، کریستال‌ های مایع را نگه می‌ دارد. این کریستال‌ ها خودشان نور ندارند و از یک منبع خارجی مثل لامپ‌های فلورسنت نور می‌گیرند. اما اساس فناوری نمایشگرهای پلاسما، لامپ‌ های فلورسنت است. این صفحه نمایش از چندین سلول تشکیل شده که هر یک از آنها دو صفحه شیشه‌ ای مجزا دارد. در فاصله بین این دو صفحه، گاز نئون – زنون تزریق می‌شود که در روند تولید به صورت پلاسما (مایع) درمی‌آید. هنگام اتصال تلویزیون به برق، این گازها فسفرهای آبی، قرمز و سبز تولید می‌کنند و در نهایت موجب شکل‌ گیری تصویر می‌شوند.تلویزیون‌های ال‌ ای‌ دی نیز برای روشن کردن صفحه نمایش از دیودهای ساطع‌‌ کننده نور (LED) در قسمت پشت یا دور تا دور آن استفاده می‌ شود. با بهره‌ گیری از این چراغ‌ ها تصاویر مشکی طبیعی‌ تر به نظر می‌رسند و کنتراست آنها هم بالاتر می‌رود.تلویزیون‌های ال‌ ای‌ دی در مقایسه با ال‌ سی‌ دی‌ ها از کنتراست تصویر بهتری برخوردارند. ال‌ سی‌ دی‌ ها برای ایجاد تصاویر تیره باید کریستال‌ها را بچرخانند و راه نوری را که از پشت صفحه می‌تابد، سد کنند. این مساله یکی از مشکلات عمده آنهاست زیرا با ممانعت از تابش نور، کنتراست تصویر کاهش می‌یابد و جزئیات آن از بین می‌رود. اما در تلویزیون‌ های ال‌ ای‌ دی با استفاده از قابلیت تیرگی موضعی، میزان نور صفحه کنترل و این مشکل برطرف می‌ شود. در حقیقت ال‌ ای‌ دی‌ ها به جای ممانعت از تابش نور، آن را پشت تصاویر مشکی کم‌ رنگ می‌کنند. به این ترتیب تصاویر تیره بهتری به دست می‌آید.

در پنل پلاسما که فناوری قدیمی تری است هر نقطه ( پیکسل pixel ) روی صفحه بصورت حباب شیشه ای با پوشش فسفر بسیار ریز که با انواعی از گاز پر شده است که از سه سلول به رنگ های اصلی تشکیل شده است که با عبور جریان الکتریکی مناسب با تصویر از هرکدام از این سلول ها، نور متصاعد شده از هر رنگ و تداخل آنها با هم رنگ های ترکیبی و اصلی تصویر را تشکیل می‌دهد .

حال آنکه در پنل ال سی دی که فناوری جدیدتری است هر پیکسل از سه سلول با رنگ های اصلی ولی از جنس کریستال مایع تشکیل شده که پس از عبور جریان هر سلول کریستال متناسب با جریان پلاریزه شده، و تشکیل رنگ های تصویر را می‌دهند ولی بدلیل اینکه این سلول ها نوری از خود ساتع نمی‌کنند با قرار دادن یک صفحه نورانی ( LED backlight ) پشت پنل تصویر تشکیل می‌گردد.

در ال ای دی ها این منبع نور مجموعه ای از ال ای دی هاست که گرمایی ساطع نمیکنند. و بهترین تکنولوژی در این زمینه هستند.

در حال حاضر دو نوع LED backlight وجود دارد :

مستقیم که سازنده روی بخشهای صفحه تصویر کنترل بیشتری برای ایجاد تصویر بهتر دارد و در مرکز و پشت صفحه تصویر قرار می‌گیرد و

لبه ای که LED ها را کنار هم و دور صفحه تصویر زیر قاب تلویزیون قرار داده اند و در داخل پنل آینه ای است که نور را به صفحه تصویر می تاباند.این فناوری برای تولید تلویزیون های باریکتر به کار میرود که امروزه در حال تولید این نوع بیشتر میباشند.که همین ال ای دی ها هستند.

[h=2]کنتراست ( درجه اختلاف میان تاریک‌ ترین و روشن‌ ترین رنگ ) تصویر در ال‌ سی ‌دی‌ ، ال ای دی و پلاسما:[/h]

کیفیت رنگ و و تضاد رنگها در پلاسما خیلی بهتر از ال سی دی می باشد ، دلیل این است که نقاط با رنگ مشکی بدلیل خاموش بودن هر پیکسل بطور کامل سیاه دیده شده و رنگها برجسته تر و شفاف تر دیده میشوند که این پدیده را تصویر با کنتراست بالا جهت برتر شدن جزئیات تصویر می نامند.همچنین رنگهای روشن تر را نیز بهتر نشان میدهد.

اما در ال سی دی بدلیل وجود صفحه نورانی پشت پنل عبور پرتو های نورانی از لای پیکسل ها در ال سی دی بوجود آوردن تصویر با کنتراست بالا را مشکل کرده زیرا در هر صورت مقداری نور از بین پیکسلها نشت کرده و سیاهی کامل را از بین میبرد . همچنین نشتی نور،خلوص رنگ را نیز تحت تاثیر قرار میدهد اگرچه که در ال سی دی های تولید شده هر روز این نقیصه جبران شده و رو به بهبود است.

در ال ای دی نشت نور تقریبا وجود ندارد که باعث می‌شود ‌نقاط سیاه را تاریکتر تولید کند که برای چشم عمیقتر به نظر میرسد و رنگهای روشن و سفید، براق و واضح باقی میمانند.نتیجه اینکه کل تصویر کاملا طبیعی تر به نظر بیننده می‌رسد.

[h=2]وضوح[/h]

.هر سه فناوری وضوح‌ های بالا را پشتیبانی می‌کنند، با این تفاوت که در ال‌ سی ‌دی و ال ای دی ‌هایی با اندازه کوچک هم امکان ایجاد وضوح‌های بالا وجود دارد.

در پلاسما وضوح‌هایی فوق العاده بالا تنها در اندازه‌های بزرگ پنجاه اینچ به بالا یافت می‌شود. در صورتی که در ال‌ سی ‌دی حتی در مدل‌های ۴۲ یا ۴۵ اینچ هم شاید این وضوح را بیابید.

رزولوشن ال سی دی و ال ای دی از پلاسما بیشتر می‌باشد بدین معنی که تعداد نقاط یا پیکسل های تشکیل دهنده تصویر در سطح صفحه نمایش در ال سی دی و ال ای دی بیشتر از پلاسما بوده که باعث تیز بودن تصاویر و مشاهده بهتر جزئیات تصاویر می گردد.

فقط توصیه ای که بنده دارم اینست که یا جهت آنتن را درست انتخاب کنید یا حدالامکان از دیش برای گرفتن ۸ کانال کشور استفاده کنید چون در صورت مشکل در گرفتن تصاویر از آنتن از خرید خود پشیمان میگردید چراکه با وجود وضوح تصویر در این تلویزیونها مشکلات کانالها به وضوح قابل تشخیص است.

[h=2]زاویه دید[/h]

در مدل های اولیه یکی از مشکلات ا‌ل‌سی‌دی زاویه دید بود. وقتی شما از کناره‌ها به تصویر تلویزیون نگاه می‌کردید، دارای سطح روشنایی و رنگ متفاوت بود.

این مسئله اکنون تا حدود زیادی حل شده و شما می‌توانید تلویزیون‌هایی با زاویه دید ۱۷۸ درجه در بازار بیابید.

در مورد تلویزیون‌های پلاسما این مسئله وجود ندارد.و هر چه از پلاسما دورتر شوید گویا وضوح تصویر کم نگردیده است.و تصویر واضح و نمایان است. همچنین تصویر روی پلاسما سه بعدی و عمیق‌تر به نظر می‌آید. تصاویر در تلویزیون‌های ال‌ سی‌ دی اندکی تخت‌تر به نظر می‌رسند.

در ال ای دی ها این مشکل حل شده است و تصاویر مثل پلاسما دارای عمق هستند.

[h=2]روشنایی تصویر[/h]

همان‌طور که در بالا اشاره شد، در ال‌سی‌دی از یک منبع نوری جداگانه برای ایجاد نور استفاده می‌شود که می‌توان میزان نور آن را به سادگی با توجه به محیطی که تلویزیون در آن قرار دارد، کم یا زیاد کرد. در صورتی که در پلاسما هر سلول نور مورد نیاز خود را تولید می‌کند. به همین خاطر در محیط‌های پرنور و در فضای آزاد ممکن است دیدن تصاویر تلویزیون‌ها پلاسما اندکی سخت‌تر باشد. به همین خاطر اگر توجه کرده باشید فروشندگان تلویزیون ، پلاسماها را در محیط های تاریک تر قرار میدهند و ال سی دی ها را در نور و روشنایی میگذارند.

البته امروزه مدل های جدید پلاسما با پوشش anti – reflective به بازار آمده که این مشکل را ندارد.

[h=2]Burn-In[/h]

یکی از مشکلات پلاسما امکان ایجاد Burn-In در تلویزیون است. به این معنی که اگر یک تصویر ثابت برای مدتی طولانی روی صفحه تلویزیون باقی باشد، ممکن است شبحی از آن تصویر برای یک مدت کوتاهی باقی بماند. البته از آن جایی که تصاویر تلویزیون معمولاً متحرک‌اند، این مسئله بیشتر در مورد آرم‌های شبکه‌های تلویزیونی در گوشه‌ها اتفاق می‌افتد.

البته Burn-In با پیشرفت فناوری ساخت دیگر مشکل نیست و بسیاری از تولیدکنندگان در تلویزیون‌های خود این مسئله را با قرار دادن امکاناتی همانند Anti-Burn برطرف کرده‌اند.

همچنین اگر این اتفاق نیز بیفتد که کاملا ندرتا می افتد پس از چند روز خود بخود برطرف می شود پس نگران کننده نیست.

در ال ‌سی‌ دی و ال ای دی ها هم مسئله پیکسل سوخته همانند مانیتورهای ال‌ سی ‌دی وجود دارد، ولی به علت اندازه بزرگ‌تر تلویزیون نسبت به مانیتورحرکت و تغییر رنگ دائم و همچنین فاصله دورتری که شما از تلویزیون قرار می گیرید، حتی در صورت وجود چند عدد از آن‌ها چندان آزار‌دهنده نخواهند بود.

[h=2]پخش تصاویر با حرکت سریع[/h]

در ال‌ سی ‌دی‌ برخلاف پلاسما مشکل زمان پاسخ‌دهی وجود دارد. یعنی مدت زمانی طول می‌کشد تا ال‌ سی ‌دی بتواند یک فریم را جایگزین فریم قبلی کند. این مسئله باعث می‌شود به هنگام پخش تصاویری که دارای صحنه‌هایی با حرکت سریع هستند، سایه‌ای از فریم قبلی روی صحنه باقی بماند. البته این مسئله هم به مرور در حال بر طرف شدن است و با ساخت مدل‌هایی با زمان‌های پاسخ‌دهی کمتر از هشت میلی‌ثانیه نگرانی‌ها از این بابت کمتر شده است. پلاسما به این مشکل دچار نیست.

در ال ای دی ها دیگر از مشکل محو تصاویر در حرکت های سریع که در LCD ها موجود بود خبری نیست. زبرا هر حرکتی در تصویر ابتدا آنالیز میشود و سپس تنظیم می شود. در نتیجه در هر حرکتی تصویر صاف و تیز و روان است.

[h=2]‌طول عمر[/h]

طول عمر ال‌ سی‌ دی و ال ای دی مدت زمانی است که میزان نور پس زمینه آن‌ها به نصف کاهش پیدا کند.

ال‌ سی‌ دی‌ ها حدود ۶۰ هزار ساعت عمر می‌کنند که معادل هفت‌ سال استفاده مداوم و شبانه‌ روزی است. در تلویزیون‌های پلاسما به دلیل اینکه وظیفه تولید نور بر عهده خود سلول‌ هاست و این کار از طریق فسفرهای داخل آنها صورت می‌گیرد، ‌عمرشان را مدت زمانی در نظر می‌گیرند که درخشندگی این فسفرها به نصف کاهش پیدا کند. پلاسماهای قدیمی حدود ۲۰ هزار ساعت دوام می‌آوردند اما عمر انواع امروزی آنها همانند ال‌ سی‌ دی‌ها حدود ۶۰ هزار ساعت است. بیشتر سازندگان تلویزیون‌ های ال‌ ای‌ دی نیز ادعا می‌کنند طول عمر ‌محصولاتشان بیش از ۱۰۰ هزار ساعت است.

در پلاسما به خاطر این‌ که وظیفه تولید نور بر عهده هر سلول است و این کار از طریق فسفرهای داخل آن صورت می‌گیرد، نیمه‌عمر پلاسما را مدت زمانی در نظر می‌گیرند که درخشندگی این فسفرها به نصف کاهش پیدا کند.در هر دو مدل‌ معمولاً طول عمر شصت هزار ساعت است.یعنی اگر تلویزیون ۲۴ ساعته روشن باشد ،۷ سال طول می‌کشد تا ۶۰ هزار ساعت را پر کند.

[h=2]اندازه[/h]

ساخت پلاسما در اندازه‌های کوچک چندان به صرفه نیست. به همین خاطر شما مدل‌های پلاسما را در اندازه‌های بالای ۴۲ اینچ مشاهده می‌کنید.

برعکس آن ساخت ال‌سی‌دی در اندازه‌های بزرگ هم هزینه بسیار بیشتری را می‌طلبد. به همین خاطر برای اندازه‌های زیر چهل اینچ ال‌سی‌دی و برای اندازه‌های بالای شصت اینچ پلاسما انتخاب می‌شود.ال ای دی ها در سایز ۳۲ تا ۵۵ اینچ در بازار عرضه می‌شوند.

لینک به دیدگاه

[h=2]مصرف توان[/h]

بین انواع تلویزیون‌های HD ، ال‌‌ ای‌ دی‌ کمترین میزان مصرف انرژی را دارد و می‌تواند تا ۴۰ درصد از میزان مصرف انرژی بکاهد. بعد از آن ال‌ سی‌ دی، به دلیل داشتن منبع نور جداگانه و در آخر هم ‌ پلاسماست که معمولا دو برابر ال‌ سی‌ دی انرژی می‌طلبد.

ال‌ سی‌ دی به خاطر منبع نور جداگانه‌ای که دارد، برای تولید نور انرژی زیادی صرف نمی‌کند ( البته اگر روشنایی تصویر را کم کنید ).

ال ای دی انرژی بسیار کمتر از ال سی دی مصرف می‌کند.زیرا منبع نور آن از مجموعه ای از ال ای دی ها تشکیل شده است و ال ای دی نیز برای روشن شدن انرژی بسیار کمی طلب می‌کند.

در صورتی که پلاسما انرژی بیشتری می‌طلبد که معمولاً دو برابر ال‌سی‌دی است.

البته مصرف انرژی پلاسما چندان هم بالا نیست که نگران کننده باشد.

[h=2]قیمت [/h]

ال‌ سی‌ دی‌ به دلیل تنوع قیمت و اندازه، رایج‌ ترین نوع تلویزیون‌ های موجود در بازار است و میان کاربران محبوبیت خاصی دارد. اما این تلویزیون در نمایش رنگ مشکی کمی ضعیف عمل می‌کند. وقتی یک سلول می‌خواهد رنگ مشکی تولید کند، باید جلوی عبور نور را بگیرد تا این رنگ به چشم بیننده برسد، اما این عمل به دلیل وجود همیشگی نور پس‌زمینه به طور کامل صورت نمی‌گیرد و رنگ مشکی در ال‌ سی‌ دی کامل و عمیق دیده نمی‌شود.

شاید بزرگترین مزیت پلاسما نسبت به ال سی دی و ال ای دی قیمت مناسب تر آن باشد مخصوصا در تلویزیون های با سایز بزرگ که معمولا سایز های بزرگ پلاسما ارزانتر از ال سی دی با همان سایز می‌باشد .

مسئله دیگر این است که تلویزیون پلاسما از سایز ۴۲ اینچ تا ۶۳ اینچ را در بر میگیرد که این سایزها ارزانتر از ال سی دی است اما چنانچه بنابه محدودیت فضای نگهداری یا بنا بر سلیقه تلویزیون با سایز زیر ۴۲ اینچ مورد نیاز باشد، در اینصورت ال سی دی این نیاز را براورده می نماید .درحقیقت برای تولید کنندگان تولید تلویزیون پلاسما با سایز زیر ۴۲ صرف نمیکند.ال ای دی نیز به دلیل جدیدبودن تکنولوژی و عرضه تازه آن در بازار در حال حاضر بسیار گران است و برای کشورهایی که هزینه انرژی در آنها بالا است مقرون به صرفه تر مینماید.

[h=2]وزن [/h]

ال سی دی همچنین سبکتر از پلاسما در سایز مشابه می‌باشد که حمل و نقل آن را آسانتر نموده و جهت نصب روی دیوار نیز مناسبتر است .چون در ال سی دی برای صفحه نمایش از پلاستیک و در پلاسما از شیشه استفاده می‌شود که البته این یک مزیت برا ی پلاسما است که ضربه به صفحه نمایش آن آنرا خراب نمی کند.در حالیکه در ال سی دی ضربه ممکن است بر روی صفحه لک و خش ایجاد کند.ال ای دی بسیار سبک است.ولی در موارد دیگر شبیه ال سی دی است.

[h=2]کدام تلویزیون ال سی دی یا ال ای دی یا پلاسما مناسب تر است ؟[/h]

اگر تلویزیون را برای مکانهای بزرگ می‌خواهید پلاسما بهتر است.

اگر دنبال یک تلویزیون باریک و شفاف هستید ال سی دی و یا ال ای دی بهتر است.

اگر شما کسی هستید که می‌خواهید پیکسل به پیکسل تصویر را ببینید ال سی دی و یا ال ای دی بهتر است.

اگر میخواهید video game بازی کنید ال سی دی یا ال ای دی بهتر است.

اگر قیمت برایتان مهم است پلاسما بهتر است.

اگر بچه کوچک دارید پلاسما بهتر است.

اگر عاشق تصاویر ورزشی و فیلم هستید پلاسما و ال ای دی بهتر است.

اگر میخواهید تلویزیون را به دیوار وصل کنید ال ای دی و بعد ال سی دی بهتر است.

اگرنمی‌دانید که بین ال ای دی و ال سی دی کدامیک را انتخاب کنید و برایتان هزینه مهم نیست قطعا ال ای دی بهتر است. ولی اگر هزینه مهم است نگران نباشید ال سی دی کار یک ال ای دی را برایتان انجام می دهد.ال ای دی امکاناتی دارد که در ایران استفاده زیادی ندارد.

از آنجایی که در حال حاضر همه برندهای تولید کننده این فناوری ها در جهان محصولات خود را با کیفیت عالی و رقابتی به بازار عرضه میکنند پس:

اگر خیلی وسواس ندارید و فقط میخواهید از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنید فرقی ندارد که کدامیک را بخرید و چه برندی فقط آنی را بخرید که چشمان شما از دیدن آن لذت ببرد.

 

منبع:بازارتی وی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...