رفتن به مطلب

هر آنچه لازم است از سوخت cng بدانید


ارسال های توصیه شده

وقتی صحبت از سوخت‌های جایگزین می‌شود معمولاً همه ذهن‌ها به الکتریسیته و هیدروژن معطوف می‌شود. اما جایگزین دیگری هم وجود دارد که به تکنولوژی‌های عجیب و غریب نیاز ندارد و همین حالا هم در دسترس افراد زیادی قرار دارد. گاز طبیعی فشرده (Compressed Natural Gas) یا همان CNG، می‌تواند به خوبی با تغییراتی اندک در محفظه احتراق موتور خودرو سوزانده شده و بدون هیچ تفاوتی در بالا رفتن میزان مصرف سوخت یا کارایی، انرژی مورد نیاز خودرو را تأمین کند.

گاز طبیعی فشرده که تحت فشار ذخیره سازی می‌شود (بسته به کاربرد، این فشرده سازی متفاوت است) به طوری که همچنان حالت گازی آن حفظ شود CNG نام دارد. البته این ترکیب متفاوت از گاز طبیعی مایع (LNG) است. گازی که فشرده سازی و سرد شده تا به حالت مایع تبدیل شود. گاز طبیعی استفاده شده به عنوان سوخت، اغلب متان است، اما مقادیر کمی‌مؤلفه‌های دیگر هم ممکن است در این گاز موجود باشد. این مؤلفه‌ها عبارتند از بنزین و گازوئیل، که از خانواده هیدروکربن هستند. گاز طبیعی از دو منبع عمده قابل استحصال است. این گاز را می‌توان از فرایند پالایش نفت یا به طور مستقیم از حفاری زمین بدست آورد. چاه‌های نفت گاهی اوقات حاوی گاز طبیعی هستند، اما روشی که اغلب افراد با آن آشنایی دارند شکست هیدرولیکی نام دارد. برای انجام این عمل نیاز است که گاز، عاری از سنگ‌های متخلخل باشد که برای نیل به این هدف از آب و مواد شیمیایی تحت فشار استفاده می‌کنند.

 

خودروی CNG چگونه کار می‌کند؟

 

کاملاً مانند خودروهای معمولی! بزرگ‌ترین تفاوت، استفاده از تانک سوخت است. از آنجایی که CNG به صورت گاز فشرده شده ذخیره می‌شود، این تانک از حد نرمال بزرگ‌تر است. این گاز با فشار ۳۶۰۰ پوند بر اینچ مربع ذخیره می‌شود و سپس از طریق تنظیم کننده مخصوص، این مقدار قبل از وارد شدن به سیستم سوخت رسانی به ۱۲۵ پوند بر اینچ مربع تقلیل می‌یابد تا برای استفاده در محفظه احتراق مناسب باشد. تجربه رانندگی با چنین سوختی هم در صورت رعایت استانداردهای لازم، مشابه استفاده از سوخت‌های دیگر است اما فرایند سوخت گیری تقریباً دو برابر زمان خواهد برد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

مزایای CNG

 

اگرچه منشأ این سوخت با سوخت‌های آلوده کننده یکی است، اما CNG به عنوان یکی از انرژی‌های پاک شناخته شده و سوزندان آن، گازهای گلخانه ای کمتری در مقایسه با بنزین و گازوئیل تولید می‌کند. آژانس حفاظت از محیط زیست، در گزارشی بیان می‌کند استفاده از گازهای طبیعی می‌تواند تا ۹۷ درصد مونوکسید کربن را کاهش دهد، این گاز اکسید نیتروژن تولیدی را نیز ۳۵ تا ۶۰ درصد کاهش می‌کند. این گاز، آلاینده‌های سرطان زای کمتری نیز تولید می‌کند و ذرات معلق کمتری نیز به وجود می‌آورد. البته در اینجا هشداری هم وجود دارد. همانند استفاده از الکتریسیته، گاز طبیعی سوختی پاک است اما روش تولید آن مطمئناً پاک نیست. جدا از نگرانی‌های مربوط به فرایند شکست که توضیح دادیم، مجله Nature در گزارش اخیر خود از افزایش آلودگی به علت نشت متان از چاه‌های گاز طبیعی سخن می‌گوید. گاز طبیعی، به طور آشکار تأثیرات مثبتی بر سلامتی جهانی دارد. آژانس حفاظت از محیط زیست می‌گوید ۸۷ درصد از گاز مصرفی آمریکا در داخل کشور تولید می‌شود بنابراین کشورها از واردات بی رویه بنزین نیز بی‌نیاز خواهند شد. از سویی دیگر، گاز طبیعی ارزان قیمت است. قیمت CNG برای هر گالن ۲٫۱۲ دلار است که این رقم برای بنزین ۳٫۸۲ دلار و برای گازوئیل ۴٫۱۳ دلاراست.

 

معایب CNG

 

رانندگان خودروهایی که از CNG استفاده می‌کنند مشکلات خاص خود را دارند. البته این مشکلات به بدی مشکلات خودروهای الکتریکی نیست. شرکت هوندا معتقد است مدل Civic با یک تانک پر از سوخت CNG می‌تواند مسافت ۲۲۰ تا ۲۵۰ مایل را طی کند، که البته بیشتر از میزان مورد نیاز برای رانندگی‌های روزمره است، اما دسترسی به سوخت و پر کردن مجدد تانک، بسته به اینکه در کجا نیاز به سوخت گیری مجدد داشته باشید، می‌تواند مشکل آفرین باشد. البته برای پیدا کردن این جایگاه‌ها می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Google Maps بهره بگیرید. حتی برنامه‌هایی مانند Green-Driver برای گوشی‌های اندرویدی و GreenFuel برای گوشی‌های با سیستم عامل iOS می‌توانند به شما در پیدا کردن نزدیک‌ترین جایگاه کمک شایانی کنند. البته به تازگی امکان نصب جایگاه‌های خانگی در بعضی از کشورها با مبلغ ۵۰۰۰ دلار نیز امکان پذیر شده است اما فشار پایین گاز این سیستم‌ها معمولاً باعث می‌شود ساعت‌ها برای پر کردن تانک خودرو وقت صرف کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پیدا کردن خودرویی که از سوخت CNG استفاده می‌کند

 

این کار نباید زیاد سخت باشد، اما به عنوان گزینه ای جهانی می‌توانید Honda Civic را انتخاب کنید. این خودرو که از سال ۲۰۰۵ در معرض فروش قرارگرفته است،۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد و گشتاوری معادل ۱۰۶ پوند-فوت تولید می‌کند. میزان مصرف این خودرو در شهر ۲۷ مایل به ازای هر گالن و در بزرگراه‌ها ۳۸ مایل به ازای هر گالن است. البته امکان استفاده از سیستم مشترک، برای استفاده همزمان از CNG در کنار سوخت‌های دیگر نیز وجود دارد. شرکت‌های فورد، جنرال موتورز و Ram در سطح جهانی خودروهایی با این سیستم تولید می‌کنند. سری اف Super Dut، Chevrolet Silverado، Sierra HD و Ram ۲۵۰۰HD از این دسته خودروها هستند. از آنجایی که خودروهای CNG از همان سیستم سوخت رسانی خودروهای معمولی استفاده می‌کنند امکان تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای CNG نیز وجود دارد. این فرایند بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار هزینه خواهد داست. البته هرگز این کار را خودتان انجام ندهید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...