رفتن به مطلب

چرا موتور دیزل؟؟؟


Mr.101

ارسال های توصیه شده

موتورهاي بنزيني چه تفاوتي با موتورهاي ديزلي دارند؟ يا اينكه اساساً چرا در خودروهاي سنگين، قطارها، كشتي‌ها، ماشين‌هاي كشاورزي و برخي از خودروهاي سواري از موتورهاي بنزيني استفاده نمي‌شود و ديزل‌ها در آنجا از اولويت برخوردارند؟

 

براي پاسخ به اين سوال، چندين دليل قانع‌كننده وجود دارد مهم‌ترين دليل استفاده از موتور‌هاي ديزل صرفه اقتصادي‌بودن آن و سوختن كامل هيدروكربور است، همان‌طور كه مي‌دانيد گازوييل به دليل قيمت پايين از صرفه اقتصادي بهتري نسبت به بنزين برخوردار است، همچنين به دليل سنگين‌بودن گازوييل نسبت به بنزين ميدان مصرف آن نيز در موتور خودروهاي سنگين پايين‌تر است.

در موتورهاي ديزلي به دليل احتراق كامل گاز خروجي از اگزوز، هيچ‌گونه هيدروكربور نسوخته يا نيم‌سوز ندارد، در نتيجه باعث آلوده‌شدن محيط‌زيست نمي‌شود و راندمان حرارتي بالايي هم دارد البته احتراق كامل در اين نوع موتورها ناشي از د قت زياد سيستم سوخت‌رساني است.

موتور ديزل مانند موتورهاي بنزيني از نوع احتراق داخلي «درون‌سوز» بهره مي‌برد، يعني انرژي شيميايي سوخت در داخل سيلندر به انرژي حرارتي و سپس انرژي حرارتي به انرژي مكانيكي تبديل مي‌شود و قدرت لازم را به وجود مي‌آورد. اگر به مراحل كاري اين نوع موتورها نگاهي بياندازيم، شيوه كاركرد آنها شبيه به موتورهاي بنزيني است با اين تفاوت كه در موتورهاي ديزلي احتراق يا انفجار در اثر فشار و حرارت بالا و بدون احتياج به شمع و جرقه صورت مي‌گيرد، به طور كل در اين نوع موتورها سيستم جرقه‌زني وجود ندارد، همچنين سيستم سوخت‌رساني در تمام موتورهاي ديزل به صورت انژكتوري است، دليل اين امر هم اين است كه چون گازوييل سوخت نامرغوب‌تر و سنگين‌تري نسبت به بنزين است و درجه اشتعال خيلي پايين‌تري هم دارد بايد حتماً به صورت پودر درآيد تا مشتعل شود.

نسبت تراكم در اين موتورها فوق‌العاده بالاست كه از يك‌بيست‌ودوم تا يك‌چهاردهم با توجه به شكل اتاق احتراقي و طبيعي موتور متغير است. در موتورهاي ديزلي بر اثر فشار خيلي بالا، هوا كاملاً فشرده مي‌شود و دما به طور شديدي بالا مي‌رود- در آخرين لحظه كه دما و فشار هوا به بالاترين حد خود مي‌رسد، انژكتور يا سوخت‌پاش، گازوييل را به داخل محفظه احتراق مي‌پاشد در اين لحظه به علت فشار و دماي بالا، گازوييل پودر و با هوا مخلوط مي‌شود و پس از چند لحظه كه به آن تاخير احتراق مي‌گويند، منفجر مي‌شود «احتراق‌ بدون جرقه» البته عمل تزريق اينجا تمام نمي‌شود، زيرا انژكتور پاشش خود را از لوله ادامه مي‌دهد، اين عمل طول زمان احتراق را بالا مي‌برد كه قدرت فوق‌العاده‌‌اي نيز توليد مي‌كند، با اين كار فشار احتراق كم نمي‌شود به عبارت ديگر ادامه احتراق در زمان طولاني‌تر جبران بزرگ‌شدن حجم سيلندر را مي‌نمايد به همين خاطر به موتور ديزل، موتور فشار ثابت مي‌گويند، در موتورهاي ديزلي پيستون براي مدت بيشتري نسبت به موتورهاي بنزيني تحت تاثير فشار احتراق قرار مي‌گيرد از آنجا كه تمام اصول كاري موتور ديزل بر پايه تزريق سوخت است، پس بايد دستگاه سوخت‌رساني و تزريق سوخت، بسيار دقيق كار كند، يعني مطابق با نياز راننده سوخت تزريق كند- لحظه شروع تزريق بايد كاملاً حساب‌شده باشد. سوخت بايد به طور كامل به پودر و ذره تبديل شود و به اتاق احتراق برود و در تمام فضاي اتاق احتراق پخش شود، اين اعمال باعث مي‌شود احتراق به طور كامل انجام شود كه همين اعمال راندمان كاري موتور را بالا مي‌برد، اين به آن معنا است كه گاز خروجي اگزوز حداقل هدروكربور نسوخته را دارد. عوامل زيادي هستند كه احتراق را در موتور ديزل كامل مي‌كنند، از جمله: انواع شكل اتاق احتراق با كيفيت‌هاي متفاوت در اختلال سوخت و هوا- اصلاح دستگاه سوخت‌رساني توليد سوخت مناسب براي احتراق- نصب دستگاه‌هاي پيش‌سوز يا *****هاي مخصوص در خروجي موتورها و اگزوزها- تمام اين موارد براي بالابردن راندمان حرارتي موتور است كه تاثير زيادي در توليد قدرت دارد.

اما اجزاي دستگاه سوخت‌رساني در موتورهاي ديزل بسيار حساس و دقيق است. با هم به بررسي انتقال سوخت از باك تا اتاق احتراق مي‌پردازيم. به عامل اول باك مي‌رسيم، اين وسيله كه براي نگهداري گازوييل استفاده مي‌شود داراي سوراخي در قسمت بالايي باك است كه علت آن ورود هوا است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...