رفتن به مطلب

فیلم مستندی از معماری نادر خلیلی در موسسه کال ارث


ارسال های توصیه شده

آقای ایان لادج روش ساخت خانه ها را در این مستند این گونه شرح میدهد:

“ما در “کال ارث” دو کار انجام می دهیم. یکی با خاک خانه می سازیم و دومی از شکل هندسی گنبد استفاده می کنیم. زیرا در غیر این صورت محکم نمی شود. ما نمی خواهیم اینها را طوری بسازیم که در مقابل نیروی جاذبه مقاوم باشند بلکه می خواهیم هماهنگ با این نیرو به پیش برویم. از این رو مواد مصرفی ما فقط خاک است. لزومی به استفاده از آهن یا مواد صنعتی دیگر یا چوب نیست. ما از ماده ای استفاده می کنیم که در محل موجود است. اگر در آفریقا یا سنگال پروژه ای داشته باشیم به جز چمدان های خود چیزی به آنجا نمی بریم و با مواد موجود در محل خانه می سازیم. این روش ساختمان سازی کم هزینه و یادگیری آن آسان است. بیشترین هزینه این کار مربوط به کار مورد نیاز است. زیرا مواد در زمین هستند. و معمولا هزینه ای ندارد. اگر روش این کار را بدانید می توانید با اعضای خانواده این را بسازید. اگر یکی از اعضای خانواده بیاید و این کار را بیاموزد و بعد به کشور یا محل زندگی خود بازگردد، بقیه مردم و خانواده هایشان را میتواند با این روش آشنا کند، آنها نیز می توانند بطور رایگان خانه بسازند و مثلا برای خویشان خود خانه بسازند. و به همین شکل ادامه می یابد. اینها راه حل هایی خلاق برای جهانی در حال تغییر است.”

برای ایجاد حفاظت بیشتر در مقابل عناصر و افزایش زیبایی بنا ساختمان را گچ کاری می کنند. این یک گچ خاک است که ۹۰% آن خاک معمولی است ۱۰% بقیه سیمان است. و سیمان موجب می شود در هنگام بارندگی دچار فرسایش نشود و انسجام آن حفظ شود و اکثر خانه های پناهگاه اضطراری کالیفرنیا ۱۵ سال از عمر آنها می گذرد؛ یعنی از زمانیکه مدرسه در آنجا دایر است. این نوع گچ خاک با دوام است. در کال ارث روش های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد و تا حد امکان کمتر از مواد صنعتی استفاده می کنند. ساختمان های “سوپرآدوب” موسسه کال ارث با کد های دقیق مقابله با زلزله بخش سان برناردینو در ایالت کالیفرنیا آمریکا هم خوانی دارد. بخش امور ساختمانی در مورد این که ساختمان های کال ارث با این کد ها مطابق باشد، بسیار سخت گیر بود. زیرا در آنجا گسل سند آندریاس وجود دارد. و نادر خلیلی به این دلیل به آن منطقه رفت که می خواست در شرایط اقلیمی بسیار بدی باشد که در زمستان سرمای یخبندان و در تابستان گرمای سوزان داشته باشد. و به منطقه زلزله خیز نزدیک باشد، تا اگر در استحکام مشکلی پیش آمد آن مشکل را برای ساختمان های دیگر در جنوب کالیفرنیا، که قوانین ساختمان سازی سخت تری دارد برطرف کند.

emergency-shelter-village.jpg

 

 

- دانلود قسمت اول ”

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
” زمان: ۱۴ دقیقه و ۴۷ ثانیه / حجم: ۴۱٫۴ مگابایت / فرمت:wmv

۱- دانلود قسمت دوم ”

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
” زمان: ۱۵ دقیقه و ۱۰ ثانیه / حجم: ۴۲٫۵ مگابایت/ فرمت:wmv

توجه: این مستند به زبان انگلیسی می باشد ولی جای هیچ گونه نگرانی نیست چون زیر نویس فارسی هم دارد!

توجه: این مستند حاصل مصاحبه ی شبکه ی Super Master با نادر خلیلی و ایان لادج می باشد که متن پیاده سازی شده اش رو شما می توانید در پست “

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
” بخوانید.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

* این مستند ها زیرنویس فارسی داره:a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...