رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دانلود جزوه مبانی سامان و مدیریت

مباني سازمان و مديريت

 

تعريف سازمان:

گروهي متشکل از دو يا چند تن که در محيطي با ساختار منظم و از پيش تعيين شده براي نيل به ‌‍‎‏‍اهداف گروهي با يکديگر همکاري مي‌کنند.

انواع سازمان‎‎‎ها:

1. سازمان‎هاي انتفاعي و غير انتفاعي

2. سازمان‎‎هاي توليدي و خدماتي

3. سازمان‎‎هاي دولتي و خصوصي

• سازمان‌هاي انتفاعي:

سازمان‌هايي هستند که با هدف کسب سود تشکيل مي‌شوند.

• سازمان‌هاي غير انتفاعي:

اين سازمان‌ها، با اهداف اجتماعي، فرهنگي، مذهبي و سياسي تشکيل مي‌شوند مانند اتحاديه‌هاي کارگري و انجمن‌هاي مذهبي.

• سازمان‌هاي توليدي:

اين سازمان‌ها از مواد خام يا مواد اوليه براي توليد کالا استفاده مي‌کنند.مانند کارخانه‌هاي توليد کفش و تلويزيون.

• سازمان‌هاي خدماتي:

اين نوع از سازمان‌ها خدمات ارائه مي‌کنند مانند خدمات مشاوره عمومي و خدمات پزشکي.

• سازمان‌هاي دولتي:

اين نوع سازمان‌ها تحت کنترل دولت هستند.

• سازمان‌هاي خصوصي:

اين نوع سازمان‌ها بجاي کنترل دولت توسط افراد يا بخش دولتي کنترل مي‌شوند.

 

• تعريف مديريت:

فرآيند برنامه‌ريزي، سازماندهي، هدايت و نظارت بر کار اعضاي سازمان و کاربرد کليه منابع قابل دسترسي براي رسيدن به هدف‌هاي تعيين شده سازمان.

• انواع محيط سازماني:

2)محيط خارجي:

مواد اوليه

پول

انرژي

اطلاعات

نيروي انساني

1)محيط داخلي:

عواطف

ارزشها

اعتقادات

منافع کارکنان

منافع سهامداران

 

• انواع مديران:

2) ازنظر فعاليت‌هاي سازماني:

مديران وظيفه اي

مديران عمومي

1) از نظر سطح سازماني:

مديران عملياتي

مديران مياني

مديران عالي

 

تعاريف مديران عملياتي، مياني و عالي

• مديران عملياتي(خط اول):

مديران در اين سطح مستقيما مسئول توليد کالا و خدمات هستند مانند سرپرستان.

• مديران مياني:

اين مديران به طور مستقيم به مديران رده بالا گزارش مي‌دهند و پل ارتباطي ميان مديران عالي و عملياتي هستند.

• مديران عالي:

گروه کوچکي از مديران را تشکيل مي‌دهند. واين مديران اهداف، خط‌مشي‌ها و راهبردهاي سازمان را تشکيل مي‌دهند.

تعاريف مديران وظيفه‌اي و مديران عمومي:

• مديران وظيفه‌اي(تخصصي) :

کارکناني با مهارت‌هاي ويژه در زمينه خاص مانند حسابداري، امور پرسنلي و غيره.

• مديران عمومي:

مسئول کليه وظايف و فعاليت‌هايي هستند که در يک واحد يا يک سازمان انجام مي‌شود مانند توليد، بازاريابي و امورمالي.

 

مهارت‌هاي مورد نياز مديران:

1)مهارت‌هاي ادراکي

2)مهارت‌هاي انساني

3)مهارت‌هاي فني

• مهارت‌هاي ادراکي:

اين مهارت به مدير امکان مي‌دهد که سازمان را به صورت يک کل در نظر بگيرد و روابط متقابل بخش‌هاي مختلف و چگونگي تاثير تغيير هر قسمت در کل سازمان را پيش‌بيني کند.

 

متن کامل و 35 صفحه ای جزوه در فایل پیوست

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...