رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پردازش تصاویر ترموگرافی:

 

امروزه سرطان سینه یکی از مشکلات اساسی سلامتی زنان است. در دهه 60 میلادی از هر بیست نفر یک نفر مبتلا به این بیماری بود در حالیکه در سالهای اخیر از هر هشت نفر یک نفر مبتلاست. برخی محققین معتقدند که سرطان بیماری عصر ماشین است. اگر سرطان سینه زود ردیابی شود شانس زنده ماندن بیمار 85% افزایش می یابد. امروزه با گسترش دوربینهای تصویر برداری مادون قرمز با دقت بالا وکامپیوترهای سریع و روشهای جدید پردازش تصویر، از ترموگرافی جهت ردیابی زودهنگام سرطان سینه استفاده می شود. روش ترموگرافی سینه دارای مزایای زیادی است. در این روش هیچ اشعه زیانباری در کار نیست. این روش غیرتهاجمی، سریع و بدون درد است. برای زنان با سینه های فیبروکیستی، زنان با سینه های فشرده، زنان آبستن و یا زنان شیرده بسیار مناسب است. ترموگرافی قادر است که سرطان سینه را 8-10 سال زودتر از ماموگرافی ردیابی کند. در طب جدید ترموگرافی تغییرات فیزیولوژی و ماموگرافی تغییرات آناتومی را ردیابی می کند. ناگفته نماند که تغییرات فیزیولوژی سرانجام به تغییرات آناتومی می انجامد. ترموگرافی می تواند به عنوان یک روش مکمل در کنار ماموگرافی قرار گیرد . ترموگرام سینه نرمال هر زن مانند اثر انگشتش منحصر بفرد است و با زمان تغییر نمی کند. از ترموگرام سینه در چک آپ روتین استفاده می شود. در چک آپ روتین، اول یک ترموگرام پایه از بیمار تهیه می شود وترموگرامهای بعدی با این ترموگرام پایه مقایسه می شوند. شکل 1 چک آپ روتین یک مراجعه کننده سالم را نشان می دهد و از تصاویر مشاهده می شود که پروفایل حرارتی سینه ها در طی دو سال ثابت بوده است.

 

5ca6778jk1793luq9b7c.png a- ترموگرام پایه

 

blwvc5ijhab066ylvqr0.png b-بعد از 6 ماه

 

k1nfxirhmyyii4ofd3n.png c- بعد از 1 سال

 

yc78do7pvz98cgx54jc.png d- بعد از 2 سال

 

 

شکل 2 ترموگرامهای یک بیمار مبتلا به داکتال کارسینوما درجا را نشان می دهد که ماموگرافی این مورد را در مرحله ای که آخرین ترموگرام گرفته شده قادر است ردیابی کند.

 

qqbc274c7fbbaac7lze.png

 

 

ادامه دارد.......

لینک به دیدگاه

این روش برای مانیتور کردن وضعیت بیماران ماستکتومی شده و همچنین برای ردیابی رشد تومور در بیماران با تومورهای فعال که با محدودیت های زمانی ماموگرافی روبرو هستند بسیار مناسب است. برای نمونه تصویربرداری مادون قرمز از یک بیمار ماستکتومی شده در بیمارستان سیدالشهدا اصفهان در شکل های زیر آمده است.

 

wq3j3bdkdgpc1zlod2f.jpg a- از روبرو

 

nl03gqo4agcttn0hlbhj.jpg b- از پهلوی چپ با زاویه 45

 

0g00afd33a4x7z0rrcdk.jpg c- از پهلوی جپ با زاویه 90 درجه

 

3msh5ul1wu7k5im6or.jpg d- از پهلوی راست با زاویه 45 درجه

 

bgtxb745m83k4muh5o7z.jpg e- از پهلوی راست با زاویه 90 درجه

 

 

علیرغم تبلیغات گسترده ی مدعوین دربرابرمخالفین , ترموگرافی نبایدجایگزین ماموگرافی درغربالگری وتشخیص سرطان سینه شود .

وزارت دارو و غذای امریکا (FDA; Silver Spring, MD, USA) گزارش نموده که ماموگرافی هنوز به عنوان موثرترین روش تشخیصی در سرطان سینه به خصوص در مراحل اولیه و قابل درمان آن می باشد. ترموگرافی تصاویر مادون قرمزی ارائه می دهد که نشانگر الگوی گرمایی و جریان خون در سطح و یا در نزدیکی سطح بدن می باشند .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...