رفتن به مطلب

خلاصی از پاک کردن شیشه خودرو


ارسال های توصیه شده

تمیز کردن شیشه خودرو بویژه پس از بارش سنگین برف بسیار دشوار است، اما انجام این کار با عرضه پوشش محافظ شیشه خودرو توسط محققان MIT ‌بزودی به فراموشی سپرده خواهد شد.

پوشش جدید قابلیت تمیز نگه داشتن شیشه خودرو در برابر یخ زدگی و مه گرفتگی را داشته و می تواند در عین عبور دادن آب باران، رطوبت را از محیط جذب کند.

3564_119.jpg

مایکل رابنر و رابرت کوهن از محققان MIT‌ خاطر نشان می کنند، پوشش جدید بصورت همزمان لایه محافظی در برابر حالت مه گرفتگی (غبار) و یخ زدگی ایجاد می کند که طیف گسترده ای از کاربردها شامل شیشه خودرو تا عینک و لنز دوربین را پوشش می دهد.

به نوشته ایسنا، در حال حاضر بهترین پوشش ضد آب برای شیشه خودرو در شرایط بارندگی شدید طراحی شده است، اما بدلیل عدم جذب رطوبت قادر به حذف حالت مه گرفتگی نیست.

جدیدترین نمونه شیشه ضد آب – یخ زدگی zwitter-wettable surface‌ (سطح مرطوب ترکیبی) نامیده می شود که با جذب مولکول های رطوبت از محیط، مانع از ایجاد مه گرفتگی شیشه خودرو می شود و درعین حال آب باران را دفع می کند.

این سطح در فرآیندی موسوم به لایه به لایه ساخته می شود و دو پلیمر مختلف شامل پلی وینیل الکل و پلی آکریلیک اسید روی سطح شیشه قرار می گیرند که در حقیقت خاصیت همزمان هیدروفوبیک (آب گریز) و هیدروفیلیک (آب دوست) را ایجاد می کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...