رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام به همه ی دوستان

قراره تو این تاپیک اطلاعات مربوط به "مواد اولیه صنایع پلاستیک" رو قرار بدم

این مواد ارزش و اهمیت بسیاری دارند چون به صورت خیلی گسترده در کالا های مختلف و بسته بندی و... مورد استفاده قرار می گیرند و نقش مهمی در قیمت کالا ها و اقتصاد دارند

به طور مثال ، قسمت عمده ی گران شدن شیر (سابقاً) مربوط به گران شدن موادی بود که برای بسته بندی اون استفاده میشد...

 

+از دوستان تقاضا دارم اگه اطلاعات بیشتری دارند مطلب رو کامل کنند

+هر چند روز یکبار یک ماده جدید...

لینک به دیدگاه

پلی اتیلن (PE (Polyethylene

ساختار:

PE.png

نام های دیگر: پلی اتن، لوپولن، هولستان (Hostalen)، مارلکس (Marlex)، ملتی لن (Multilene)، آرلتون (Alaton)، نوواکس (Novex).

 

مونومر: اتیلن

 

حلال: تولوئن (Toluene)، زایلن (Xylene)، سیکلو هگزان (Cyclohexene)

 

دانسیته: 0.910 تا 0.965 g/cm3

جدول اطلاعات دمایی و دانسیته پلی اتیلن:

[TABLE=width: 550, align: center]

[TR]

[TD=align: center]Crystallinity percent

(درصد کریستالی)

[/TD]

[TD=align: center]Density

(دانسیته)

[/TD]

[TD=align: center]Tm

(دمای ذوب)[/TD]

[TD=align: center]Tg

(دمای انتقال شیشه ای)[/TD]

[TD=align: center]نوع پلی اتیلن

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]45 تا 90 %[/TD]

[TD]

0.941 تا 0.965g/cm3

[/TD]

[TD]

135 تا 145درجه سانتی گراد

[/TD]

[TD]

125- تا 80-درجه سانتی گراد

[/TD]

[TD=align: center]HDPE

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]33 تا 53 %[/TD]

[TD]

0.912 تا 0.930g/cm3

[/TD]

[TD]

107 تا 125درجه سانتی گراد

[/TD]

[TD]

95- تا 130-درجه سانتی گراد

[/TD]

[TD=align: center]LDPE[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]33 تا 53 %[/TD]

[TD]

0.910 تا 0.935g/cm3

[/TD]

[TD]

105 تا 115درجه سانتی گراد

[/TD]

[TD]

103- تا 137-

درجه سانتی گراد[/TD]

[TD=align: center]LLDPE[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

کد بازیافت (Recycle Code):

 

HDPE-R.jpg

LDPE-R.jpg

 

ویژگی های اشتعال (روش شناسایی آسان):

 


    [*=right] در شعله می سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه می دهد.
    [*=right] شعله زرد متمایل به نارنجی با پایه آبی دارد.
    [*=right] تقریبأ بدون دود می سوزد.
    [*=right] به راحتی در شعله چکه می کند.
    [*=right] بوی سوختن آن شبیه شمع در حال سوختن (پارافین) است.

چگونگی تولید: پلی اتیلن (PE) با پلیمریزاسیون گاز اتیلن، تحت فشار و دمای بالا و در حضور کاتالیست تولید می شود. در طول واکنش مولکول های اتیلن به صورت زنجیره هایی به طول 50 تا 50000 واحد (مونومر) تبدیل می شوند و گاز اتیلن به یک ماده جامد سفید رنگ تغییر حالت می دهد.

PE-PROCESS.gif

 

پر کاربرد ترین کاتالیزور برای تولید پلی اتیلن زیگلر ناتا (Zigler Natta) می باشد که ترکیبی از آلکیلهای آلومینیوم و هالیدهای تیتان است.

مهم‌ترین ویژگی‌های ذاتی پلی اتیلن‌های تجاری برای کاربردهای اصلی عبارت‌اند از:

۱) چگالی ۲) MFI یا نمایهٔ مذاب ۳) توزیع وزن مولکولی

 

چگالی

همان طور که قبلاً اشاره شد چگالی انواع پلی اتیلن‌ها در محدودهٔ 0.91 تا 0.965 دارد و علت اینکه آن را تا سه رقم اعشار ذکر می‌کنند این است که 0.003 تغییر در چگالی باعث تغییر قابل توجه‌ای در ویژگی‌ها می‌شود. به طور کلی با افزایش چگالی، خطی بودن، سفتی، استحکام کششی، استحکام پارگی، دمای نرم شدن، شکنندگی، عمر خمشی، تمایل به ترک برداشتن افزایش می‌یابد. پلی اتیلن‌ها بسته به چگالی، به چهار گونه اصلی به نام های پلی اتیلن با چگالی زیاد (HDPE) ، پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)، پلی اتیلن با چگالی کم خطی (LLDPE) و پلی اتیلن با چگالی متوسط (MDPE) تقسیم می‌شوند.

 

نمایه مذاب یا شاخص جریان مذاب Melt Flow Index) MFI)

کاربردی‌ترین نشانهٔ ارتباط دهندهٔ ویژگی‌های پلی اتیلن به متوسط وزن مولکولی است. نمایهٔ مذاب وزن (گرم) پلی اتیلنی است که در عرض ده دقیقه از میان یک روزنهٔ ثابت در دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد بیرون می‌آید، و این در حالی است که وزنهٔ استانداردی بر روی پیستون محفظهٔ رانش که حاوی سه گرم پلی اتیلن است، قرار دارد. نمایهٔ مذاب تا حدودی (اما نه دقیق ) نسبت معکوس با گرانروی مذاب دارد. بنابر این با افزایش وزن مولکولی متوسط، کاهش می‌یابد. نمایهٔ مذاب بیشتر، نشان دهندهٔ روانی بیشتر در دماهای فرآورش است. این نماد در اصل برای نشان دادن ویژگی‌های سیلانی (روانی) به عنوان معیاری از قابلیت اکسترود شدن است. به طور کلی با افزایش نمایهٔ مذاب، استحکام کششی، مقاومت پارگی، دمای نرم شدن و چقرمگی پلی اتیلن کاهش می‌یابد.

 

توزیع وزن مولکولی

توزیع وزن مولکولی (Mw/Mn) نیز اثر بارزی بر روی ویژگیها دارد. با افزایش نسبت Mw/Mn استحکام کششی، دمای نرم شدن و چقرمگی کاهش می‌یابد و شکنندگی و تمایل به ترک برداشتن افزایش می‌یابد.انواع پلی اتیلن:ضمن انجام واکنش پلیمریزاسیون، تعدادی شاخه جانبی نیز در طول زنجیره اصلی ایجاد می شود که تفاوت تعداد و طول این زنجیره های جانبی باعث و به وجود آمدن چند نوع پلی اتیلن می شود که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

 

HDPE (High Density Polyethylene)

پلی اتیلن باتراکم بالا (پلی اتیلن سنگین یا پلی اتیلن نرم):

 

هرگاه در طی فرآیند پلیمریزاسیون پلی اتیلن تعداد زنجیره های جانبی کم و طول آنها کوتاه باشد (بین 2 تا 4 اتم) امکان نزدیک شدن زنجیره های اصلی به یکدیگر و تشکیل ساختار بلوری (با سرد شدن

مذاب پلی اتیلن) به وجود می آید که به این نوع پلی اتیلن، HDPE می گویند؛ بلورینگی این پلیمر 80 تا 95 درصد است و چگالی این محصول بالای 0/941 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد.

این محصول در سال 1939 به صورت تجاری به بازار عرضه شد، این پلیمر در درجه حرارت 180 تا 200 درجه سانتی گراد و در فشاری بین 1000 تا 2000 اتمسفر تولید می شود.

این پلیمر در درجه حرارت 110 درجه سانتی گراد ذوب می شود.

مزایا: از مهم ترین ویژگی های HDPE که سبب کاربرد وسیع آن شده است می توان به هزینه پائین تولید، فرآیند پذیری آسان و نفوذ ناپذیری خوب در برابر رطوبت اشاره کرد.

معایب: نفوذ پذیری بالا در برابر اکسیژن، هیدروژن، بو، عطر ها، نرمی و نقطه نرمی پائین.

دیگر خواص: اشیاء ساخته شده از این پلیمر دارای خواص عمومی خوب، حالت نرمش زیاد، سطح خارجی سخت، مقاومت الکتریکی خوب و بدون بو و مزه و دارای خواص شیمیایی مقاوم در برابر اسید ها، باز ها، الکل ها و مقاومت کم در مقابل اتر، کتون، استر، روغن، چربی می باشند.

کاربرد ها: ظروف خانگی، اسباب بازی، لوازم پزشکی، فیلم ها و ظروف بستی بندی، بطری های قالب گیری شده دمشی، انواع قالب گیری تزریقی.

HDPE.gif

LDPE (Low Density Polyethylene)

پلی اتیلنباتراکم پایین(پلیاتیلنسبکیاپلیاتیلنسخت):

 

هرگاه در طی فرآیند پلیمریزاسیون پلی اتیلن تعداد زنجیره های جانبی زیاد و طول آنها متوسط و بلند باشد، امکان نزدیک شدن زنجیره های اصلی به یکدیگر کاهش می یابد و بی نظمی آنها (با سرد شدن مذاب پلی اتیلن) افزایش می یابد که به این نوع پلی اتیلن، LDPE می گویند؛ بلورینگی این پلیمر 50 تا 70 درصد است و چگالی این محصول بین 0/91 تا 0/925 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد.

این محصول در سال 1955 به صورت تجاری به بازار عرضه شد، این پلیمر در درجه حرارت 50 تا 80 درجه سانتی گراد و در فشاری بین 1 تا 4 اتمسفر تولید می شود. چون این پلیمر در فشار و درجه حرارت پایین تهیه می گردد با صرفه تر بوده و هزینه تولید کمتری دارد.

این پلیمر در درجه حرارت 130 درجه سانتی گراد ذوب می شود.

 

مزایا: همانند HDPE دارای هزینه تولید اندک، فرآیند پذیری آسان و نفوذ ناپذیری خوب در برابر رطوبت است. سیل پذیری حرارتی LDPE و LLDPE در دمای بین 106 تا 112 درجه سانتی گراد است که این دما، پائین ترین دمای نرمی پلیمرهای بسته بندی معمول می باشد.

معایب: نفوذ ناپذیری کم در برابر گازها، نرمی، نقطه نرمی پائین و جریان سرد نسبتاً بالا، مقاومت خراش پائین، نفوذ بو بالا، جذب گرد و غبار (استاتیک) و مقاومت کم در برابر روغن.

دیگر خواص: شفافیت، تغییر طول زیاد و نرمی.

کاربرد ها: حدود نیمی از LDPE و LLDPE مصرفی در بسته بندی به صورت انواع فیلم که به دو روش دمشی و اکستروژن تولید می شوند، مصرف می شود. ساخت انواع ظروف خانگی و بهداشتی مثل: سطل، زنبیل، جعبه های حمل و نقل، انواع اسباب بازی و انواع لوازم پزشکی و صنعتی.

از دیگر کاربرد های LDPE می توان به انواع قالب گیری های تزریقی و دمشی برای تولید قطعات و ظروفی که نیاز به نرمی و انعطاف پذیری بالا دارند و همچنین مواردی که ظرف تحت فشار است نام برد.

LDPE.gif

LLDPE (Linear Low Density Polyethylene)پلی اتیلن نیمه متراکم (پلی اتیلن سبک خطی):

 

هرگاه در طی فرآیند پلیمریزاسیون پلی اتیلن تعداد زنجیره های جانبی زیاد و طول آنها کوتاه باشد، پلیمر حاصل شده خواصی بین HDPE و LDPE (خواص به LDPE نزدیک تر است) را دارا می باشد که به آن LLDPE می گویند؛ بلورینگی این پلیمر 50 تا 70 درصد است و چگالی این محصول تقریباً در محدوده چگالی LDPE (یعنی 0/91 تا 0/93) می باشد.

 

تفاوت LDPE و LLDPE: خواص خانواده LDPE مانند استحکام پارگی، مقاومت ضربه، کشش و انعطاف پذیری با افزایش چگالی کاهش می یابد. (هرگاه تعداد و طول زنجیره های جانبی کاهش پیدا کند این امر سبب نزدیک شدن زنجیره های اصلی به هم و کاهش بی نظمی و افزایش بلورینگی و در نتیجه افزایش چگالی می شود).

به عنوان مثال بین سختی و چگالی رابطه مستقیم وجود دارد یعنی با افزایش چگالی، سختی نیز افزایش می یابد، همچنین مقاومت پائین LDPE در برابر روغن با افزایش چگالی بهبود می یابد. فیلم پلی اتیلن به تنهایی نمی تواند خلاء را نگه دارد زیرا مقاومت آن در برابر نفوذ گازها کم است و این مشکل نیز در LLDPE با نزدیک شدن زنجیره های اصلی به هم کمتر دیده می شود. محدودیت های دیگر LDPE نظیر مقاومت خراش پائین، نفوذ بو بالا، جذب گرد و غبار (استاتیک) و مقاومت کم در برابر روغن ها نیز در LLDPE کمی بهبود می یابد.

 

کاربرد ها: از مهم ترین کاربرد های LLDPE فیلم های استرچ است که برا ی نگهداری بارها در حمل و نقل استفاده می شود. (اتیلن وینیل استات EVA نیز یکی دیگر از مواد لفاف پیچی پر مصرف است). همچنین فیلم های شرینک نیز برای لفاف پیچی کلی محصولات و یا نگهداری چند واحد با یکدیگر برای حمل و نقل استفاده می شوند.

LLDPE.gif

MDPE (Medium Density Polyethylene)پلی اتیلن با دانسیته متوسط:

MDPE در تولید لوله های پلاستیكی و اتصالات لوله كشی استفاده می شود.

 

 

 

HMWPE (Ultra High Molecular Weight Polyethylene)

پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا:

 

این پلیمر با وزن مولكولی ۳ تا ۶ میلیون، با استفاده از پلیمریزاسیون كاتالیزور متالوسن تهیه می شود.

UHMWPE برای ساخت فیبرهای (الیاف) بسیار قوی برای جایگزینی كولار، برای استفاده در جلیقه های ضد گلوله به كار می رود همچنین ورقه های بزرگ این پلیمر، به جای یخ برای زمین های یخی اسكیت و هاکی روی یخ استفاده می شود.

انواع دیگر پلی اتیلن شامل HDXLPE ،XPE ،VLDPE می شوند.

 

معایب و مزایای پلی اتیلن ها به طور کلی:

 

مزایا:

۱) قیمت پایین

۲) خواص الكتریكی مطلوب

۳) مقاومت شیمیایی بالا

۴) شفافیت مناسب در فیلم های نازك

۵) بدون بوی زننده و سمیت

۶) نفوذ ناپذیری خوب در برابر آب در هنگام استفاده در بسته بندی و در كاربردهای كشاورزی و ساختمانی

 

معایب:

۱) مورد اکسیداسیون قرار می گیرد

۲) در حالت توده، کدر می شود

۳) ظاهر شبیه به پارافین دارد

۴) مقاومت كم در مقابل خراشیدن

لینک به دیدگاه

[h=1]استایرن

[/h]منومراستایرن مایعی است بی رنگ و بابویی همانند مواد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. نقطه جوش آن ۱۴۶ درجه سلیسیوس و وزن ویژه آن ۹/۰ گرم بر سانتی مترمکعب است.

بیشتر در فرآوری پلاستیک‌های

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به کار می‌رود. روش بزرگ فرآوری استایرن از راه واسطه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. نخست
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، آلکیل‌دار می‌شود. سپس بر روی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
جامد یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به استایرن، هیدروژن زدایی می‌شود.

[h=2]خطرات آتش سوزی و انفجار [/h] مایعی است قابل اشتعال و بخار آن با هوا یک درهم قابل انفجار فرآوری می‌نماید. نزدیک اشتعال آن ۱/۱ و ۱/۶ درصد حجمی بخار استایرن در هوا بوده و نقطه اخگر زنی آن ۳۲ درجه سلیسیوس می‌باشد. با نگرش به سنگینتر بودن بخار آن از هوا، این گاز می‌تواند مسافت فراوانی را طی کند تا به یک منبع اخگر برسد و مایه برگشت اخگر گردد. برای خاموش کردن آن می‌توان از آب به گونه افشانه، CO۲، پودر شیمیایی یا کف بهره گیری نمود. باید نگریست که به هنگام حریق می‌شود پراکسیدهای آلی قابل انفجار پایه ریزی شوند. به هنگام عملیات اطفاء باید از عینکهای نگهبان و ماسک بهره گیری نمود.

 

[h=2]خطرات بهداشتی [/h] سبب تحریک سیستم تنفسی و چشم می‌گردد. اگر فرد به مدت بسیار در تماس با حجم قابل توجهی از استایرن قرار گیرد، می‌شود اثرات سیستماتیک در وی بروز نماید. T.L.V آن PPM ۱۰۰ بوده و بکارگیری عینک نگهبان و ماسک تنفسی رهنمود می‌شود.

استایرن در بطریهای شیشه‌ای، قوطی‌های ۱ تا ۵ گالنی، بشکه‌های فلزی ۵۵ گالنی و مخازن ویژه نگهداری و حمل می‌شود. اگر در انباشتگاه استایرن پلی مریزه شود، می‌شود انباشتگاه با انفجار شدید نابود شود بر همین اساس بیشتر به آن ماده‌ای موسوم به بازدارنده جهت جلوگیری از این عمل اضافه می‌کنند. اگر محلول استایرن برای بیش از ۳۰ روز نگهداری می‌شود، باید مقدار بازدارنده آن هر هفته آزمایش شود. ساختمان انبار استایرن باید دارای خصوصیات انبار مایعات قابل اشتعال باشد.

لینک به دیدگاه

پلی پروپیلن (PP (Polypropylene

ساختار:

 

PP.gif

استفاده می شود به عنوان: ترمو پلاستیک (پلاستیک گرما نرم)، الیاف، ترمو پلاستیک الاستومر

 

نام های دیگر: پلی پروپن، هولستان PP، موپلن (Mopolen)، نوولن (Novolen)، وستون، لوپارن

 

مونومر: پروپیلن

 

حلال: تولوئن (Toluene)

 

دانسیته: 0.85 تا 0.92 g/cm3

 

دمای ذوب ™: برابر با 173 درجه سانتی گراد

 

دمای انتقال شیشه ای (Tg): برابر با 17– درجه سانتی گراد

 

کد بازیافت (Recycle Code):

PP-R.jpg

ویژگی های اشتعال (روش شناسایی آسان):


  • در شعله می سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه می دهد.
  • شعله زرد با پایه آبی دارد.

  • تقریبأ بدون دود می سوزد.

  • به راحتی در شعله چکه می کند.

  • بوی سوختن آن شبیه روغن در حال سوختن است.

 

چگونگی تولید: پلی پروپیلن (PP) با پلیمریزاسیون گاز پروپیلن تولید می شود. هزینه مواد اولیه آن نیز مانند پلی اتیلن پائین است. تفاوت مولکول PP با PE تنها در یک اتم کربن اضافی در مونومر گازی می باشد که این ساختمان متفاوت مونومر اولیه سبب ایجاد شاخه های جانبی یکنواخت تر می شود که در نتیجه آن، ماده حاصل دارای خواص فیزیکی و شیمیایی یکنواخت تری است.

حضور گروه متیل (CH3) در زنجیره پلیمر سبب محدود شدن چرخش زنجیره اصلی و در نتیجه کاهش انعطاف پذیری و افزایش استحکام می گردد.

PP-PROCESS.gif

این محصول در سال 1957 به صورت تجاری به بازار عرضه شد. این پلیمر در درجه حرارت 55 تا 85 درجه سانتی گراد و در فشاری بین 25 تا 40 اتمسفر تولید می شود.

این پلیمر دارای مقاومت حرارتی عالی تا درجه حرارت 120 درجه سانتی گراد است و در دمای 174 درجه سانتی گراد ذوب می شود.

پلی پروپیلن به دو صورت کو پلیمر و همو پلیمر تولید می شود. به کمک کو پلیمریزاسیون و کاتالیزور و وزن مولکولی می توان خواص PP را کنترل کرد.

همو پلیمر PP بر اساس منظم بودن یا تصادفی بودن گروه متیل جانبی به سه دسته ایزوتاکتیک (Isotactic)، سیندیو تاکتیک (Syndiotactic) و اتاکتیک (Atactic) تقسیم می شود.

PP.jpg

ساختار مولکولی منظم همو پلیمر PP (ایزوتاکتیک) خواص بهتری نشان می دهد و کاربرد های بیشتری دارد، ساختار مولکولی همو پلیمر PP (سیندیو تاکتیک) به صورت یک در میان است و ساختار مولکولی تصادفی همو پلیمر PP (اتاکتیک) به صورت ماده ای صمغی شکل است که کاربرد های محدودی مثلاً در بعضی چسب ها دارد.

بلورینگی PP از PE کمتر و تولید آن به صورت آمورف آسان تر است. شفافیت PP با افزودن عوامل هسته زا (Nucleating Agent) قابل کنترل است یعنی با افزودن این عوامل ابعاد بلور ها کنترل شده و بلور ها تا اندازه ای رشد می کنند که طول آنها از طول موج نور کمتر باشند تا بتوانند به راحتی نور را از خود عبور دهند.

کو پلیمریزاسیون PP با اتیلن باعث می شود نظم زنجیر کمتر شود، در نتیجه بلورینگی کاهش می یابد که این خود باعث می شود تا شفافیت بهبود پیدا کند، در این صورت دمای ذوب کاهش و انعطاف پذیری نیز می یابد.

فیلم های PP به دو شکل جهت یافته و جهت نیافته تولید و استفاده می شوند.

جهت یافته کردن (Orienting) پلیمر PP باعث افزایش استحکام، سختی، نفوذ ناپذیری در مقابل روغن و رطوبت و مقاومت در دماهای پائین، شفافیت و سطح صیقلی می شود اما سیل حرارتی را کاهش می دهد که این مشکل را نیز می توان با روکش دهی با یک فیلم قابل سیل مثلاً PE, PVDC, EVA حل کرد.

مزایا: پایداری ابعادی و مقاومت به رطوبت، مقاومت در برابر ترکِ تنشی، استحکام کششی زیاد، خواص الکتریکی و عایقی خوب، مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر حلال های آلی در دماهای پائین

معایب: مقاومت کم در برابر نور UV و اکسایش (که برای افزایش پایداری آن از افزودنی (Additive) های جاذب UV و ضد اکسیداسیون استفاده می کنند)، حلال در بنزن، بنزین، الکل

دیگر خواص: لغزندگی و لیزی سطح خارجی، چگالی کم، مقاومت در برابر جریان سرد، تغییر شکل کم در دماهای بالا

کاربرد ها: فیلم های بسته بندی در انواع فیلم های جهت یافته مانند BOPP و OPP و CPP که برای بسته بندی تنقلات و شیرینی و شکلات و چیپس و پفک و بیسکوییت و ماکارونی و امثال آنها استفاده می شود، فیلم های جهت نیافته مانند فیلم های جمع شدنی حرارتی (Heat Shrinkable)، فیلم های پایدار حرارتی (Heat Stabilized)، فیلم های مات سفید رنگ، الیاف (نخ های قالیبافی و کیسه های بافته شده)، بطری ها، محفظه ها، بسته بندی وسایل، در پزشکی در پروتز ها و مفاصل پلاستیکی و نخهای بخیه، سرنگ های پزشکی، قالب گیری های تزریقی جداره نازک مانند ظروف بستنی و کره و ماست و ... و قالب گیری های دمشی.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

پلی استایرن (PS (Polystyrene

ساختار:

 

PS.gif

 

نام های دیگر: استیرن (Styron)، باپلن PS (Bapolan PS)، ادیستیر (Edistir)، هوستیرن (Hostyren)

 

مونومر: استایرن

 

حلال: دی اتیل اتر، تولوئن (Toluene)، تترا هیدرو فوران THF (Tetrahydrofuran)

 

دانسیته: 1.04 تا 1.08 g/cm3

 

کد بازیافت (Recycle Code):

 

 

PS-R.jpg

 

ویژگی های اشتعال (روش شناسایی آسان):

 

 

  • در شعله می سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه می دهد.
  • شعله زرد دارد.
  • دود سیاه همراه با ذرات کربن دارد.
  • در شعله چکه می کند.
  • بوی سوختن آن شبیه بوی گاز طبیعی است.

 

چگونگی تولید: ترکیب اتیلن و بنزن، اتیل بنزن تولید می شود و با هیدروژن گیری از اتیل بنزن، استایرن بدست می آید، استایرن به کمک اکسیژن، عامل اکسیداسیون یا نور به عنوان کاتالیزور طی فرآیند پلیمریزاسیون رادیکال آزاد پلیمریزه شده و پلی استایرن تولید می شود. پلی استایرن یک پلیمر خانواده وینیل است و از نظر ساختاری یک زنجیره طویل هیدروکربنی دارد که به صورت یکی در میان به هر اتم کربن یک گروه فنیل متصل است.

 

PS-Process.gif

 

پلی استایرن در سال 1938 توسط یک شرکت آلمانی به نام فارین به صورت تجاری به بازار عرضه شد. این پلیمر در دو مرحله اول در دمای 80 درجه سانتی گراد و سپس در دمایی بین 100 تا 180 درجه سانتی گراد تولید می کنند. امروزه انواع پلی استایرن حدود 12% از بازار پلاستیک های گرما نرم را به خود اختصاص داده است. پلی استایرن در دمای 90 درجه سانتی گراد نرم و در دمای 180 تا 250 درجه سانتی گراد ذوب و قالبگیری می شود. پلی استایرن پلیمری ارزان بوده و به آسانی فرآیند می شود.

 

 

 

انواع پلی استایرن:

 

پلی استایرن معمولی یا استاندارد PS که به آن GPPS یا (General Purpose Polystyrene) نیز گفته می شود:همو پلیمری است سخت و شفاف و دارای خصوصیت شکل پذیری عالی، و دارای قیمت بسیار مناسب است همچنین باید گفت این پلیمر در حالت اصلاح نشده شکننده است؛ در صنعت و بازار به این پلیمر، کریستال نیز گفته می شود و بیشترین مصرف آن تولید ظروف یکبار مصرف است.

 

پلی استایرن ضربه پذیر HIPS یا (High Impact Polystyrene): کو پلیمری از PS است که با مولکول های الاستومری مانند بوتادین ضربه پذیری آن اصلاح شده است. (اگر HIPS را با پلی فنیل اکساید PPO مخلوط کنیم NORYL به دست می آید).

 

 

HIPS.gif

 

پلی استایرن انبساطی (اسفنجی) EPS یا (Expanded Polystyrene): اگر عامل پف کردن (Blowing Agent) را به گرانول PS افزوده شود به آن EPS گویند که گرانول آن سبک و سفید رنگ است، گرانول EPS حاوی گاز پنتان است که در صورت خروج از دانه های پلی استایرن این دانه ها تا 40 برابر اندازه اولیه با افزایش حجم رو به رو می شوند این گرانول ها در قالب به همراه جریان هوای داغ یا بخار داغ پف کرده و به صورت فوم در می آیند و کل قالب را پر می کنند؛ از مهم ترین مزایای این پلیمر ضد حریق بودن و مقاومت عالی در برابر آب و رطوبت است. کاربرد های مهم آن در صنعت ساختمان و در ساخت عایق ها و بلوک های سقفی و دیواری و پانل های 3D است.

 

 

کو پلیمر اکریلو نیتریل بوتادین استایرن ABS: این پلیمر به شکل دانه هایی با رنگ زرد مایل به قهوه ای مات است و دارای مقاومت خوبی در برابر حرارت تا 80 درجه سانتی گراد و مقاومت عالی در برابر ضربات و دارای سختی بی نظیر است و همچنین مهم ترین خصوصیات آن سطح صاف و صیقلی و پایداری ابعادی عالی است و بیشترین کاربرد آن در تولید وسایل صوتی و تصویری و خودرو سازی است.

 

 

ABS%20procces.png

 

ABS.gif

 

پلی استایرن بوتادین استایرن SBS: پلی استایرن به صورت ترمو پلاستیک الاستومر TPE یا (Thermo Plastic Elastomer) نیز وجود دارد که به آن استایرن بوتادین استایرن (SBS) گویند.

 

HIPS-Process.gif

 

نحوه توزیع و چیدمان مونومر ها در کوپلیمر (هم بسپار) استایرن بوتادین:

در کوپلیمر SB نحوه چیدمان مونومر ها بسیار مهم است زیرا:

 

 

  1. اگر درصد کمی از بوتادین در شاخه های جانبی قرار بگیرد (یعنی کوپلیمر استایرن با شاخه های بوتادین داشته باشیم) پلی استایرن با ضربه پذیری بالا HIPS یا (High Impact Polystyrene) بدست می آید که یک پلاستیک چقرمه است.
  2. اگر مونومر ها به صورت اتفاقی (Random) کنار هم قرار بگیرند لاستیک استایرن بوتادین (SBR) بدست می آید که خواص و فرآیند پذیری لاستیک ها را دارد.
  3. اگر مونومر ها به صورت دسته ای (Block) کنار هم قرار بگیرند استایرن بوتادین استایرن (SBS) بدست می آید که یکترمو پلاستیک الاستومر TPE یا (Thermo Plastic Elastomer) است که خواص لاستیک ها را دارا می باشد اما فرآیند پذیری آن مثل پلاستیک ها است همچنین می توان آنرا چندین بار ذوب کرد و مجدداً شکل داد.

 

 

 

مزایا:

معایب:

دیگر خواص:

کاربرد ها: ظروف یکبار مصرف، انواع اسفنج و فوم برای کاربرد های بسته بندی و محافظ و تزئینی و ساختمانی، بدنه وسایل صوتی و تصویری، بدنه لوازم خانگی، انواع فیلم برای بسته بندی

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

پلی اتیلن ترفتالات (پلی استر اشباع شده) PET (Polyethylene Terephthalate)

ساختار:

PET.png

استفاده می شود به عنوان: ترمو پلاستیک (پلاستیک گرما نرم) و الیاف

 

نام های دیگر: پلی اتن ترفتالات، آرنیت (Arnite)، کدار (Kodar)، ملینار (Melinar)، مایلر (Myler)، رینیت (Rynite)، تنیت (Tenit)

الیاف PET: داکرون (Dacron)، ترلنکا (Tarlenka)

 

مونومر: اتیلن گلیکول و دی متیل ترفتالات (Ethylene Glycol & Dimethyl Terephthalate)

 

حلال: دی متیل فرمامید DMF یا (Dimethylformamide)

 

دانسیته: 1.38 تا 1.42 g/cm3

 

دمای ذوب ™: برابر 250 تا 265 درجه سانتی گراد

 

دمای انتقال شیشه ای (Tg): برابر 74 درجه سانتی گراد

 

کد بازیافت (Recycle Code):

PET-R.jpg

ویژگی های اشتعال (روش شناسایی آسان):


    [*=right] در شعله می سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه می دهد.
    [*=right] شعله نا منظم و زرد دارد.
    [*=right] دود سیاه همراه با ذرات کربن دارد.
    [*=right] در شعله چکه می کند.
    [*=right] بوی سوختن آن ترش و شیرین است.

چگونگی تولید: استرها محصول واکنش یک اسید آلی با یک باز آلی می باشند، پلی استرها از هر تعداد اسید و باز آلی می تواند تولید شوند. پلی استرها به دو صورت اشباع شده و اشباع نشده وجود دارند که مقاومت خیلی خوب آنها در برابر آب باعث شده تا در ساخت تجهیزات دریایی، قایق ها و کشتی ها استفاده گسترده ای داشته باشند. اما در بین این مواد پلی اتیلن ترفتالات ها موادی هستند که از واکنش اتیلن گلیکول (باز) و اسید ترفتالیک (اسید) تولید می شوند. فرآیند پلیمریزاسیون بر خلاف PE , PP که افزایشی هستند، یک واکنش تراکمی می باشد.

این محصول در سال 1941 به صورت تجاری عرضه شد و در سال 1973 نیز بطری PET به ثبت رسید. امروزه PET در عرصه پلیمر 18% از کل بازار جهان را در اختیار دارد که از این حیث پس از PE , PP در جایگاه سوم قرار دارد.

Pet-Process.gifPET-Process1.gifPet-Process2.gifPET1.gif

فیلم های PET به روش اکستروژن کست و معمولاً با جهت یافتگی دو محوره تولید می شوند از مزایای این فیلم ها می توان به استحکام کششی بالا، تغییر طول پائین و نفوذ ناپذیری خوب در برابر روغن ها و گازها و ار معایب آنه می توان به میل طبیعی به ایجاد الکتریسیته ساکن و باز شدن مشکلِ بسته بندی ها نام برد.

بیشترین مصرف PET بطری های یک بار مصرف قالبگیری شده تزریقی است، اما این پلیمر استحکام مذاب پائینی دارد (در دمای ذوب بسیار روان است) و لذا قالب گیری دمشی اکستروژنی آن امکان پذیر نمی باشد زیرا امکان ایجاد یک شکل(Parison) پایدار وجود ندارد به همین دلیل در قالب گیری دمشی تزریق این مشکل با 2 مرحله ای کردن فرآیند تولید حل شده است، بدین نحو که ابتدا پرفرم (Parison) مورد نظر در اندازه کوچک تزریق و شکل دهی می شود و پس از آن در مرحله بعد عملیات دمش و قالبگیری جداگانه انجام می شود و شکل اصلی بطری به دست می آید، همچنین با این کار که سبب کشش پرفرم (Parison) ضمن دمش می شود، خواص نفوذناپذیری و استحکام نیز بهبود می یابد.

در بحث بازیافت نیز باید گفت با توسعه فرآیند دی پلیمریزاسیون (متانولیسیز) و ارزش بالای PET، بازیافت آن مورد توجه قرار گرفته است. در این فرآیند پلیمر به مونومرهای اولیه اش تبدیل می شود و مجدداً قابل پلیمریزاسیون است.

 

مزایا: قیمت پائین، استحکام کششی بالا، تغییر طول پائین، نقطه ذوب بالا، نفوذ ناپذیری عالی در برابر روغن ها، نفوذ پذیری کم در برابر رطوبت و گاز، چاپ پذیری مناسب، محدوده دمایی کاربردی گسترده، مقاومت ضربه بالا و پایداری ابعادی عالی

معایب: PET استحکام مذاب پائینی دارد و در دمای ذوب بسیار روان می باشد در نتیجه قالب گیری دمشی اکستروژنی آن امکان پذیر نمی باشد، نداشتن پایداری حرارتی

دیگر خواص: پایداری حرارتی در برابر امواج مایکروویو

کاربرد ها: ساخت انواع الیاف، انواع فیلم های بسته بندی مقاوم برای لوازم شخصی و بهداشتی و خانگی، فیلم های بسته بندی مواد غذایی و از همه مهم تر بطری های بسته بندی آب، نوشابه، انواع نوشیدنی، روغن و ...، ظروف ترموفرم شده شفاف در پزشکی نیز برای پیوند رگ مصنوعی و نخ های بخیه استفاده می شود.

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

پلی وینیل کلراید (PVC (Poly Vinyl Chloride

ساختار:

PVC.png

استفاده می شود به عنوان: ترمو پلاستیک (پلاستیک گرما نرم) و لاستیک

 

نام های دیگر: هوستالید، وینوفلکس، وستولیت، وینول، سولویک، درال (Dural)، جی ان (Geon)، هی وین (Hyvin)، وینیلیت (Vinylite)

 

مونومر: وینیل کلراید (Vinyl Chloride)

 

حلال: تترا هیدرو فوران THF (Tetrahydrofuran) و دی متیل فرمامیدDMF (Dimethylformamide)

 

دانسیته:

 


    [*=right] همو پلیمر سخت PVC: 1.38 تا 1.41 g/cm3
    [*=right] PVC به همراه 40% نرم کننده: 1.19 تا 1.35 g/cm3
    [*=right] PVC کلرینه شده: 1.47 تا 1.55 g/cm3

دمای ذوب ™: برابر 100 تا 260 درجه سانتی گراد

 

دمای انتقال شیشه ای (Tg): برابر 82 تا 84 درجه سانتی گراد

 

کد بازیافت (Recycle Code):

PVC-R.jpg

ویژگی های اشتعال (روش شناسایی آسان):

 


    [*=right] در شعله به سختی می سوزد و بعد از حذف شعله خاموش می شود.
    [*=right] شعله زرد متمایل به نارنجی دارد.

    [*=right] دود سیاه دارد (با تأخیر دیده می شود).

    [*=right] در شعله چکه می کند.

    [*=right] بوی هیدروژن کلراید می دهد.

چگونگی تولید: PVC به روش پلیمریزاسیون سوسپانسیونی (تعلیقی) یا امولسیونی از وینیل کلراید تولید می شود. (تقریباً بیش از 75% از PVC تولیدی به روش تعلیقی است). تفاوت PVC و PE در یک اتم کلر است که جانشین یک اتم هیدروژن شده است.

PVC-Process.gif

تولید PVC برای اولین بار در سال 1872 گزارش شد اما برای اولین بار در سال 1928 به صورت تجاری به بازار عرضه شد. برای تولید پلی وینیل کلراید آب و عوامل پلیمریزاسیون را در رآکتور تحت فشار و بدون هوا بهم می زنند، سپس مونومر وینیل کلراید را به رآکتور اضافه کرده و دما و فشار را روی 50 درجه سانتی گراد و 7 اتمسفر تنظیم کرده و به مدت 15 ساعت بهم میزنند. هنگامی که 90% از مونومر به پلیمر تبدیل شد پلیمرهای تشکیل شده را جدا کرده و خشک و بسته بندی می کنند. دانه های PVC در پلیمریزاسیون سوسپانسیونی (تعلیقی) به صورت گرانول و در پلیمریزاسیون امولسیونی به صورت پودر می باشد.

 

پلیمرهای PVC در دو نوع عمومی سخت و انعطاف پذیر در دسترس می باشند، پلی وینیل کلراید به صورت تجاری بسیار کم بلور است و زنجیره های آن بسیار بی نظم (آمورف) می باشند می توان گفت زنجیره ها بیش از 90% بی نظم (آمورف) می باشند، همچنین PVC به تنهایی یک ماده شکننده و سخت است که پایداری حرارتی پائینی دارد به همین دلیل PVC با افزودنی های متفاوت در انواع مختلف تولید و استفاده می شود. قابلیت PVC در آمیزش با افزودنی ها آن را به ماده ای با خواص گسترده اعم از ماده ای سخت و سفت تا ماده ای نرم و حتی فیلم تبدیل کرده است. این افزودنی ها شامل عوامل لیز کننده، نرم کننده (Plasticizer)، رنگدانه ها، واکس ها، پرکننده ها، کمک فرآیند ها، اصلاح کننده های ضربه و پایدار کننده ها می شوند که مهمترین آنها نرم کننده ها هستند اما همه آنها برای بسته بندی مواد غذائی مناسب نمی باشند زیرا برخی از آنها به سطح محصول مهاجرت می کنند.

 

مزایا: عایق در برابر جریان الکتریسیته، خیلی سخت می سوزد و بعد از ترک شعله خاموش می شود، مقاومت عالی در برابر آب، دارای رنگ شفاف و شیشه ای است و می توان با افزودن رنگ های مختلف آنرا به رنگ دلخواه در آورد.

معایب: بالا ترین دمای مجاز کاری آن 70 درجه سانتی گراد است، وقتی PVC مقابل حرارت قرار گیرد احتمال آزاد شدن اتم کلر وجود دارد و گفته می شود این امر باعث بروز سرطان می شود که البته امروز این مشکل با بهره گیری از روش های پلیمریزاسیون پیشرفته و کاهش اتم های کلر آزاد، تا حد زیادی بر طرف شده است.

دیگر خواص: مقاومت بالا در برابر فاسد شدن، فیلم های PVC با درصد بالای نرم کننده دارای خواص کششی و خاصیت چنگ زنندگی (Cling) عالی هستند.

کاربرد ها: مواد PVC به دلیل استفاده گسترده از افزودنی های مختلف محصولات متنوعی را پوشش می دهند که در زیر آمده است: لوله های ساختمانی PVC (لوله پولیکا)، لوله های تحت فشار، ورق های سخت، فیلم های نرم، فیلم های شفاف، استفاده برای لفاف پیچی های دستی و صنعتی، فیلم های PVC برای بسته بندی محصولات پزشکی نیز استفاده گسترده ای دارند و به کمک پرتو افکنی اشعه گاما استریلیزه می شوند، وسایل اداری، عایق کاری، روکش سیم، پروفیل و درب و پنجره، کاغذ دیواری، چرم مصنوعی، کف پوش، شلنگ، کفی کفش، البسه ضد اسید و ضد آب، بیشتر روکش ها و چسب ها، دو شاخه برق، چکمه و ...

 

نکات ویژه در خصوص PVC:

 


    [*=right] درجه حرارت کار آن حداکثر 180 درجه سانتی گراد است.
    [*=right] مقدار انقباض PVC نرم 1.5 تا 3 درصد است.

    [*=right] درجه حرارت قالب باید بین 50 تا 60 درجه سانتی گراد باشد.

    [*=right] پلی وینیل کلراید (PVC) سخت و نرم در درجه حرارت بالای 180 درجه سانتی گراد تجزیه شده و اسید کلریدریک آزاد می کنند که باعث خوردگی قالب می شود. (برای جلوگیری از خوردگی، سطوح داخلی قالب و ماشین به وسیله کروم پوشانده می شود)

انواع مختلف PVC هایی که به صورت تجاری تولید می شوند:

پلی وینیل کلراید غیر پلاستیک U-PVC یا (UnPlasticized Poly Vinyl Chloride)

با افزودن برخی از افزودنی ها مانند پایدار کننده اشعه فرا بنفش (UV Stabilizer)، مقاوم کننده های ضربه (Impact Modifier)، تأخیر انداز شعله (Flame Retardant)، پایدار کننده حرارتی (Heat Stabilizer) و رنگ ها و روان کننده ها و ... به پودر PVC خام خواص این پلیمر را تا حد بالایی افزایش می دهند که به ماده به دست آمده U-PVC گفته می شود که کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان (درب، پنجره، کرکره، کفپوش و ...) دارد.

U-PVC-Pic.JPG

پلی وینیلیدین کلراید PVDC یا (Poly Vinylidene Chloride)

PVDC.png

این پلیمر در زنجیره خود یک گروه کلر بیشتر از PVC دارد. دمای کاربری PVDC زیر 205 درجه سانتی گراد است، قیمت نسبتاً بالای آن کاربردش را برای ساخت قطعات محدود کرده و بیشتر به صورت فیلم و روکش استفاده می شود که این کار اغلب به صورت کواکسترود با پلیمرهایی مانند PE,PP,PA به صورت چند لایه انجام می شود، همچنین باید گفت این محصول اغلب با نام "ساران" شناخته می شود.

مهم ترین خواص جالب توجه PVDC نفوذ ناپذیری بسیار کم در برابر بخار آب و گازها است، همچنین این پلیمر مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی و روغن ها دارد.

از کاربرد های PVDC می توان به فیلم های تک لایه صنعتی در لمینیت کردن، بسته بندی های تک لایه داروئی و به عنوان لایه محافظ در برابر گاز و رطوبت اشاره کرد.

 

 

 

 

پلی وینیل استات PVAC یا (Poly Vinyl Acetate)

PVA.png

پلیمر PVAC یک ترمو پلاستیک بسیار قطبی و جهنده می باشد که به آسانی در آب پراکنده می شود و یک امولسیون تشکیل می دهد. پلی وینیل استات و کو پلیمرهای آن از مهمترین رزین های کاربردی برای تولید چسب های امولسیونی می باشد. چسب های سفید پرمصرف که هم در مصارف خانگی و هم در صنعت استفاده می شوند اغلب PVCA در ترکیب خود دارند.

 

اتیلن وینیل استات EVA یا (Ethylene Vinyl Acetate)

EVA.png

پلیمر EVA کو پلیمری از پلی وینیل استات و پلی اتیلن است، درصد وینیل استات از 1% تا 50% متغیر می باشد که به نوع خواص مد نظر بستگی دارد. (در فیلم های بسته معمولاً از درصد کمتری وینیل استات استفاده می شود)

بیشتر کاربردهای فیلم های EVA مشابه فیلم های خانواده LDPE می باشد. این فیلم ها شفافیت بالایی دارند و از همه مهمتر مقاومت ترک خوردگی خوبی هم دارند

فیلم های لفاف پیچی کششی، کیسه های یخ، فیلم های سیل حرارتی یا روکش ها از مهم ترین کاربردهای EVA هستند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...