رفتن به مطلب

مراحل ساخت قدرتمندترین و سریع‌ترین محصول فراری


ارسال های توصیه شده

فراری، برندی که برای چندین دهه در صنعت خودرو جزو بهترین‌ها بوده است. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با مراحل ساخت Fiorano 599 آشنا کنیم، خودرویی که قدرتمندترین و سریع‌ترین محصول تولید شده توسط کمپانی فراری نامگذاری شده است. اما واقعاً در داخل کارخانه فراری چه می‌گذرد؟ وسیله‌ای که از یک منظر صرفاً یک خودرو است اما از منظری دیگر محصولی آمیخته با هنر است. فراری برندی است که طراحی محصولاتش خارق‌العاده و هیجان‌انگیز است بطوری که برندی که طی چندین سال قابلیت‌هایش را در پیست اتومبیلرانی نشان داده و اکنون محصولی را معرفی می‌کند که ستاره خیابان‌ها و جاده‌ها است. //

از سال 1940 کارخانه فراری در شمال ایتالیا و در Maranello واقع شده است. وسعت این کارخانه بیش از 250000 متر مربع و متشکل از 45 ساختمان بوده و بیش از 3000 کارگر در آن مشغول به کار است. این همان جایی است که تمام خلاقیت‌ها و فناوری‌ها گرد هم می‌آیند تا خودروهای F1 و GT ساخته شوند. اینجا جایی است که فلز خام تبدیل به نیروی خارق‌العاده می‌شود. این کارخانه همچنین دارای پیست اختصاصی نیز می‌باشد تا انواع مختلف مدل‌ها در آنجا تست شود. خودرویی که از آن به عنوان رویای ایتالیایی نام برده می‌شود آرام آرام سفر خود را به منظور تولید شدن آغاز می‌کند.

مدیرعامل فراری معتقد است این خودرو نهایت حس آزادی، توانمندی، قدرت و شتاب را به راننده منتقل کرده و اینها مواردی هستند که فراری را از دیگر نشان‌ها متمایز می‌کند.

شواهد و قرائن نشان از آن دارد که یک تحقیق و تمرکز پنج ساله منجر به تولید مدل Fiorano 599 GTB شده است. این کمپانی از حدود 60 سال پیش که خودروهای مسابقه‌ای تولید می‌کرده بر آن شد تا از تجربه دیگر خودروسازان در ساخت خودروی شهری اسپرت سود جوید. بخش‌های اصلی و مختلف کارخانه فراری عبارتند از: ریخته‌گری، بدنه، رنگ، صنایع دستی و خط مونتاژ نهایی که همگی در یک محل واقع شده‌اند. اولین درگیری ذهنی این کمپانی طراحی و تولید موتور پرقدرت 12 سیلندر با حجم 6000 سی‌سی است که نیرویی معادل 612 اسب‌بخار تولید می‌کند.

در این مرحله می‌بایست این موتور ریخته‌گری شده و تولید گردد. سرسیلندر و بلوک سیلندر از جمله اجزای موتور هستند که در دیگر کمپانی‌ها به صورت انبوه تولید می‌شوند اما این قطعات در کارخانه فراری بر حسب نیاز و در زمان لازم تولید می‌شود. برای هر موتور قالب جداگانه‌ای طراحی و تولید می‌شود که در آنها از مواد اولیه درجه یک استفاده شده و نهایتاً نیز این قالب‌ها توسط تکنسین‌ها به صورت دستی پرداخت می‌شوند. پرداخت نهایی هر کدام از این قالب‌ها برای تولید این موتور 12 سیلندر حدود 12 ساعت به طول می‌انجامد. قالب‌ها به دقت در کنار هم قرار می‌گیرند تا این موتور استثنایی با حداقل خطا و با حداکثر کیفیت تولید شود. پس از آماده شدن قالب‌ها و فیکس‌شدن آنها وقت آن رسیده تا فلز مذاب جهت فرم‌دهی به داخل قالب ریخته شود تا نهایتاً قالب اصلی موتور شکل گیرد.

در این مرحله امکان هیچ خطایی وجود ندارد و کل پروسه می‌بایست به بالاترین حد کیفیت موجود انجام شود. به منظور سرعت بخشیدن به پروسه تولید، تکنسین‌ها در بخش دیگر این کارخانه بر روی بدنه خودرو کار می‌کند. همانند بسیاری دیگر از کمپانی‌ها که خودروهای سوپراسپرت با کیفیت تولید می‌کنند، بخش بدنه فراری نیز شبیه یک استودیوی هنری است. طراحی بدنه این خودرو طوری انجام گرفته که حداقل میزان اصطکاک با باد را داشته باشد و تمهیداتی اندیشیده شده است تا جریان باد موجب فشردن خودرو به سمت پایین و پایداری آن در سطح جاده گردد. زمانی که همگان انتظار دارند توان و کیفیت یک خودروی F1 بر روی محصولات شهری این کمپانی نمود پیدا کند شاسی این خودرو می‌بایست استحکام و پایداری لازم را در سرعت‌های بالا و عملکردهای غیر قابل پیش‌بینی داشته باشد و همچنین توان این را داشته باشد تا موتور 500 پوندی بر روی آن قرار گرفته و متعلقات مربوط به سیستم تعلیق و چرخ‌ها بر روی آن نصب شود.

در خودروهای استاندارد جوشکاری شاسی به صورت ماشینی انجام می‌پذیرد در حالی که در 599 به جهت حساسیت‌های موجود این کار به صورت دستی انجام می‌شود. این بدان معناست که شاسی و بدنه به صورت تمام و کمال با هم منطبق شده و هیچ شکی نیز در این خصوص وجود نخواهد داشت. پس از شکل گیری شاسی و نصب برخی از پانل‌های بدنه وقت آن رسیده تا رباط‌ها وارد عمل شده و جوشکاری بیش از 180 نقطه را انجام دهند. این جوشکاری مستحکم این امکان را به خودرو می‌دهد تا با سرعت بیش از 200 مایل بر ساعت به حرکت درآید. در این مرحله و پس از انجام جوشکاری لازم، تکنسین‌ها و رباط‌ها جهت اطمینان از کیفیت جوش‌ها آنها را مورد بازبینی و تست قرار می‌دهند. تست‌هایی که توسط رباط‌ها انجام می‌گیرد بیش از 800 نقطه بر روی شاسی و بدنه را شامل می‌شود تا خطایی صورت نگیرد. بروز خطا در هنگام جوشکاری شاسی و قطعات بدنه بسیار نادر است به طوری که شاید از هر 100 بدنه یک مورد دارای اشکالاتی باشد که مرجوع می‌شود.

پس از گذر از مرحله تست هم‌اکنون خودرو جهت نصب دیگر پانل های بدنه مجاز شناخته می‌شود. اگر به مرحله ریخته‌گری برگردیم متوجه می‌شویم که ماده مذاب درون قالب موتور به اندازه کافی سرد شده و می‌توان قالب اصلی موتور را از آن خارج کرد. به محض اینکه تک‌تک قالب موتورها از زیر اشعه X عبور می‌کنند و سلامت آنها تایید می‌شود به بخش مونتاژ موتور ارسال می‌شود.

کارشناسان بخش بدنه فراری بر این باورند که در محصولات فراری 2 چیز اهمیت فراوانی دارد: اول موتور و دوم زیبایی ظاهری آن قطعات بدنه 599 نیز همانند شاسی آن از جنس آلومینیوم می‌باشد. آرام‌آرام قطعات دیگر از جمله درها، کاپوت و ... که همگی خام هستند بر روی شاسی نصب می‌شوند. در کلیه مراحل این بخش ناظران کیفی، قطعات نصب شده را بازبینی کرده و هرگونه نقص و ایراد در بدنه را هر چند کوچک جهت رفع، علامت‌گذاری می‌کنند. گفتن این نکته ضروری است تا قبل از ترکیب روح و بدن 599 فرآیندها و پروسه‌های فراوانی می‌بایست پشت‌سر گذارده شود.

پس از آماده‌شدن بدنه خام (Body in White) وقت آن رسیده تا پروسه پرداخت نهایی بدنه و نقاشی آغاز گردد. در ابتدا بدنه از حوضچه‌های مختلف که هر کدام تاثیر خاصی بر روی بدنه خودرو دارند می‌گذرد. پس از گذر از این مرحله، با توجه به رنگی که برای آن در نظر گرفته شده است توسط رباط‌ها نقاشی می‌شود. پاشش رنگ توسط ابزارهای تعبیه شده بر روی رباط‌های رنگ‌پاش انجام می‌گیرد که البته میزان پاشش و نحوه پاشش کاملاً کنترل شده است. در پایان پروسه نقاشی، پوشش سرامیکی بر روی رنگ پاشیده می‌شود تا درخشندگی رنگ بدنه را چند برابر کند. باز هم کنترل کیفی اما این بار توسط تکنسین‌های بخش رنگ صورت می‌گیرد. همان‌گونه که بر همگان واضح و مبرهن است نام فراری با کیفیت در هم آمیخته است. در این بخش همچنین میزان پاشش نیز توسط اکتراسونیک چک می‌شود.

برمی‌گردیم به بخش موتور جایی که مونتاژ موتور 12 سیلندر با قدرت 620 اسب‌بخار قدرت 599 در آن انجام می‌گیرد. تکنسین‌های مشغول آماده‌سازی 800 قطعه‌ای هستند که موتور از آنها تشکیل شده است و نهایتاً آنها را مرحله به مرحله بر روی قالب اصلی موتور نصب می‌کنند. با توجه به اهمیت فوق‌العاده موضوع کلیه اجزای موتور توسط رباط‌ها چک و کنترل می‌شوند تا از نظر شکل ظاهری و ابعاد مشکلی نداشته باشند.هم‌اکنون زمان آن فرا رسیده تا به خط مونتاژ نهایی برویم. در این بخش خودرو هنگام مونتاژ کاملاً در حرکت است و فقط در 32 ایستگاه توقف خواهد داشت تا برخی اجزای اصلی و سنگین از جمله موتور بر روی آن نصب شوند. اگر فقط موتور 599 را در نظر بگیریم 5/1 برابر وزن خودرو را به تنهایی شامل می‌شود. موتور می‌بایست به برخی قسمت‌های شاسی وصل شده و برخی سیم‌کشی نیز صورت گیرد. پس از جا نمایی موتور، وقت آن رسیده تا سیستم انتقال قدرت و جعبه‌دنده در موقعیت خود مستقر شوند تا پس از آماده‌سازی کامل، 599 بتواند در مدت زمان یازده ثانیه به سرعت 120 مایل بر ساعت دست یابد.

صرفاً بهره‌مندی از موتور و سیستم انتقال قدرت برای یک خودرو اسپرت کافی نیست و می‌بایست سیستم تعلیق مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شود تا حرکت خودرو در جاده‌ها به نرمی و راحتی هر چه تمام‌ انجام گیرد. کمک‌فنرهای استفاده شده در 599 در ایالات متحده توسعه داده شده‌اند و در آن به جای روغن از مایع مگنتی استفاده شده که قابلیت حداکثری به آن می‌دهد. نصب این قطعه جزو نفس‌گیرترین بخش‌ها در خط مونتاژ نهایی به حساب می‌آید اما تکنسین‌های فراری این کار را در کمتر از یک ساعت انجام می‌دهند.

خودرو 599 در عین اسپرت‌بودن، لوکس‌بودن را نیز از یاد نبرده است. کارکنان این بخش هر کدام از بخش‌های داخلی چرمی را به صورت دستی دوخته و مهیا می‌کنند تا در بخش مربوطه قرار گیرد. تیم با تجربه‌ای از خیاطان در این بخش با کمپانی فراری همکاری می‌کنند تا هنر ایتالیایی را به منصه ظهور برسانند. با توجه به نگاه مشتریان فراری به مسایل طراحی و تریم داخلی، تیم کارشناسی و کارکنان، تمام تلاش خود را جهت برآوردن نیاز آنها به کار می‌بندند. کلیه برش‌های مربوط به چرم با دستگاه‌های کامپیوتری و با دقت و تمرکز بسیار بالا انجام می‌گیرد. 12 رنگ مختلف جهت پیشنهاد به مشتریان وجود دارد تا بتوانند فضای داخل کابین را به دلخواه خود انتخاب کنند. سنسورهایی در چرخ‌های 599 تعبیه شده است که نوع عملکرد خودرو را با توجه به شرایط محیطی انتخاب کرده و سعی می‌شود حرکت خودرو در بهترین حالت ممکن صورت پذیرد. در شرایط بارانی این سیستم به منظور جلوگیری از درجا زدن چرخ‌ها، سرعت تغییر دنده‌ها را کندتر می‌کند.

همین‌طور که در خط مونتاژ به پیش می‌رویم دیگر قطعات داخلی از جمله داشبورد، صندلی‌ها و ... نیز بر روی خودرو نصب می‌شوند. 599 از رینگ‌های بسیار سبک درعین حال بسیار مستحکم سود می‌جوید. عرض این تایرها تقریباً دو برابر عرض تایرهای معمولی است. نصب شیشه‌ها در این خودرو هم کاملاً دستی انجام می‌گیرد بدین ترتیب که دو تکنسین به وسیله یک نگهدارنده شیشه‌ها را در محل خود نصب می‌کنند تا آیرودینامیک خودرو کامل شود. تقریباً پس از نصب کلیه اجزاء و قطعات، بررسی‌ها و چک‌های نهایی صورت می‌گیرد تا زمان نصب نشان فراری بر روی خودرو فرا برسد. همه تلاش‌ها و زحمات صورت گرفته بر روی 599 زمانی به نتیجه خواهد رسید که این خودرو قابلیت‌های خود را در پیست اختصاص فراری نشان دهد. کلیه محصولات به صورت 100درصدی در این پیست تست می‌شوند تا خیال همه از بابت کیفیت محصول نهایی راحت شود. این پیست از پانزده راننده حرفه‌ای سود می‌جوید که هر کدام از آنها نقطه نظرات خود را در رابطه با بخش خاصی از این تست ارائه می‌دهند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مرحله جوشکاری قطعات شاسی به صورت دستی.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مرحله کنترل کیفی قطعات جوشکاری شده شاسی.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پروسه نقاشی بدنه.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بخش تولید و مونتاژ موتور که کلیه استانداردهای زیست‌محیطی در آن رعایت شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مرحله مونتاژ موتور.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مرحله جانمایی موتور.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مرحله جانمایی سیستم تعلیق و کمک‌فنرها.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مرحله جانمایی شیشه جلو.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مرحله جانمایی نشان فراری.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مرحله تست نهایی خودرو در پیست اختصاصی فراری.

لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...