رفتن به مطلب

۱۰ توانایی برای یک مدیر پروژه تأثیرگذار


ارسال های توصیه شده

هنگام مصاحبه استخدامی برای جذب یک مدیر پروژه علاوه بر توانایی‌های مهارتی و تجربیات کاری، شما باید به توانایی‌های ذاتی این افراد هم توجه کنید. این خصوصیات ذاتی افراد سبب می‌شود تا مهارت‌های اکتسابی و تجربیات کاری یک مدیر پروژه موفق را کامل کرده و از او یک مدیر پروژه موفق بسازد.

در این مطلب تلاش می‌شود تا برخی توانایی‌های کلیدی یک مدیر پروژه موفق مورد بررسی قرار گیرد.

۱٫ کمک کردن: یک مدیر پروژه موفق همواره به اعضای تیم پروژه کمک فکری دهد. تمامی اعضای تیم پروژه از مدیر پروژه به عنوان یک مشاور کمک می‌گیرند تا در مواقع سخت و بحرانی با مشکلات روبه‌رو شوند.

۲٫ توجه به جزئیات: یک مدیر پروژه موفق همواره به جزئیات توجه می‌کند. درک خوبی از پروژه و مدیریت اطلاعات مرتبط با آن دارد. فعالیت‌هایی مانند ایجاد / به‌روز رسانی برنامه‌زمان‌بندی، پیگیری بودجه‌بندی و مدیریت ریسک‌ها و مسائل پروژه را با علاقه دنبال می‌کند.

۳٫ اعتبار: مدیریت یک پروژه، رهبری تیم پروژه و مذاکره با ذی‌نفعان بدون داشتن اعتبار برای مدیریت پروژه غیرممکن است. اعتبار مدیریت پروژه به دانش، توانایی‌های ذاتی و مهارت کافی برای رهبری تیم پروژه است. اعتبار یعنی همیشه حرف درست را بزنید و در تمام موارد بتوانید مسیر درست را برای هدایت پروژه پیدا کنید.

۴٫ استعداد حسابرسی: یک مدیر پروژه باید درک درستی از مسائل حسابداری داشته باشد تا بتواند به درستی تخمین هزینه‌ها و گزارشات مغایرت و… را به انجام رساند. اغلب مدیران پروژه، از این قابلیت بی‌بهره‌اند اما باید بدانید که دانستن این علم کمک زیادی به مدیریت پروژه موفق می‌کند.

۵٫ درک فنی: یک مدیر پروژه باید نسبت به مسائل فنی پروژه‌ها درک کاملی داشته باشد تا بتواند پیام و تحلیل خود را به درستی منتقل کند.

۶٫ درک صحیح از ابزارها: ابزارها یکی از عناصر مهم مدیریت پروژه محسوب می‌شوند. یک مدیر پروژه شایسته ضمن شناخت ابزارها، به استفاده موثر و به‌موقع از آنها می‌پردازد. ابزارهای روزمره‌ای که بعضا با آنها کار می‌کنید در صورت استفاده به‌موقع و به‌جا از آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی به مدیریت پروژه داشته باشد.

۷٫ پذیرش تعارضات: بسیاری از مردم به‌دنبال فرار از مشکلات و تعارضات هستند. مدیر پروژه همواره با آغوش باز به استقبال تعارضات می‌رود و تلاش می‌کند تا آن‌ها را مرتفع کرده و به نتیجه مطلوب برسد. مدیران پروژه می‌بایست این موضوع را درنظر داشته باشند و تلاش کنند تا بتوانند با این موضوع کنار بیایند.

۸٫ یادگیری مستمر: هر پروژه کوله‌باری از تجربه است. هر پروژه شما را با یک ابزار جدید، یک تکنیک تازه، یک صنعت جدید، یک مشتری متفاوت و یا یک فرآیند کسب و کار جدید آشنا می‌کند. همیشه نسبت به یادگیری و کسب تجربه در پروژه‌ها علاقمند باشید. لو هولتز می‌گوید: «اگر شما در حال رشد نیستید، مرده‌اید». یک مدیر پروژه همواره به دنبال یادگیری و لذت‌بردن از فرصت‌هایی است که برای یادگیری‌اش پیش می‌آید.

۹٫ گوش کردن فعال: باید بدانیم برای آنکه درک کنیم اعضای تیم پروژه چه می‌کنند باید گوش کنیم. یک مدیر پروژه به محیط اطراف با دقت بیشتری نگاه می‌کند و چیزهای بیشتری را می‌شنود. برای شناسایی مشکلات بالقوه و خطرات پروژه باید خوب گوش کنیم و خوب ببینیم.

۱۰٫ انعطاف پذیری: مدیر پروژه باید همیشه برای تغییر برنامه‌ها و شیوه‌های عملکردی خود انعطاف‌پذیر باشد. انعطاف‌پذیری توانایی است که به ارتباط بهتر شما، تیم پروژه و ذی‌نفعان کلیدی می‌انجامد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
سلام.اینایی رو که گفتید رو تجربه کردید یا صرفا از جایی کپی پیست؟واقعا یه مهندس صنایع در کشور ایران باید همچین توانایی هایی داشته باشه؟؟؟

 

سلام.. برای 1 مهندس صنایع و مدیر پروژه تاثیرگزار بودن باید این توانایی هارو داشت.. صحت این حرف ها هم در عمل و با کسب تجربه ثابت میشه و کسی موفق تره ک این توانایی هارو تواما داشته باشه.. شک نکنید :a030:

برای اطمینان میتونید از اساتیدی ک در این حوزه مشغول ب کار هستند خواهش کنید ک اگر میتونن برای شما کاری حتی کوچک در زمینه مدیریت پروژه درنظر بگیرن و اونجاست ک میتونید صحت مطالب رو ب خوبی درک کنید.. البته باید بگم ک علاوه بر مطالب ذکر شده فوت کوزه گری مهندسین صنایع رو نباید فراموش کرد :whistle::ws3:

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

فکر میکنم مهندسی صنایع یکی از معدود رشته های باشه که بیشتر ازونکه به توانایی ها تئوری وابسته باشه به توانایی های ذاتی وابستس، به طور کلی مهارت هایی که یک مهندس صنایع رو از بقیه متمایز میکنه بیشتر ذاتیه تا اکتسابی

لینک به دیدگاه
فکر میکنم مهندسی صنایع یکی از معدود رشته های باشه که بیشتر ازونکه به توانایی ها تئوری وابسته باشه به توانایی های ذاتی وابستس، به طور کلی مهارت هایی که یک مهندس صنایع از رو از بقیه متمایز میکنه بیشتر ذاتیه تا اکتسابی

دقیقا همینطوره.

استعداد انسان به نوع تیپ و نوع هوشش وابسته است. سهم نوع هوش 80 درصد و سهم آموزش 20 درصد هست.

لینک به دیدگاه
دقیقا همینطوره.

استعداد انسان به نوع تیپ و نوع هوشش وابسته است. سهم نوع هوش 80 درصد و سهم آموزش 20 درصد هست.

 

با صنایع چقدر آشنایی ؟

لینک به دیدگاه
در حد کارشناسی ارشد (روانشناسی صنعتی )

 

روانشناسی صنعتی تو گرایشای ارشد صنایع نیست ، بحث ارگونومی از مباحث صنایع هست ولی به صورت تخصصی مربوط میشه به ایمنی صنعتی لیسانست ایمنی صنعتی بوده؟

لینک به دیدگاه
روانشناسی صنعتی تو گرایشای ارشد صنایع نیست ، بحث ارگونومی از مباحث صنایع هست ولی به صورت تخصصی مربوط میشه به ایمنی صنعتی لیسانست ایمنی صنعتی بوده؟

همه سواد و مدارک من اینا نیستند. تحصیلاتم در ترکیه بوده و بخش بندی هاش با ایران متفاوت هست.

لینک به دیدگاه
همه سواد و مدارک من اینا نیستند. تحصیلاتم در ترکیه بوده و بخش بندی هاش با ایران متفاوت هست.

 

میگم فرق میکنه واسه همونه پس:ws3:

لینک به دیدگاه
روانشناسی صنعتی تو گرایشای ارشد صنایع نیست ، بحث ارگونومی از مباحث صنایع هست ولی به صورت تخصصی مربوط میشه به ایمنی صنعتی لیسانست ایمنی صنعتی بوده؟

ارگونومی با تعریف شما معنیش چیه؟

لینک به دیدگاه
ارگونومی با تعریف شما معنیش چیه؟

 

ما خودمون یک سه واحدیش رو بیشتر پاس نکردیم ، رعایت مواردی مثل نور ، صدا ، ابزار و میز کار و... تو محیط کار ، مسائل روانی توش نبود کلا

لینک به دیدگاه

ارگونومي

رابطه ميان انسان و محيط زندگيش را مورد مطالعه قرار مي دهد ، به نحوي که ازحداکثرتوانمنديهاي انسان استفاده شده و نيازمنديهاي شغلي از توانائيهاي فرد تجاوزنکند.پس بايد بين فرد و شرح وظايف وي ، توانائيها و نيازمنديهاي شغلي وي تناسب لازم وجود داشته باشد .

اگر به مقوله ارگونومي درهنگام انتقال تکنولوژي در جوامع در حال توسعه توجهي نشود ، فقر بهداشتي دامن زده خواهد شد و بر ميزان سوانح و حوادث مي افزايد همچنين انگيزه نيروهاي کاري را کاهش داده و فشارهاي رواني و بيماريهاي شغلي را افزايش مي دهد در نتيجه ميزان بهره وري به شدت افت مي نمايد و در مسير پيشرفت و توسعه يافتگي موانع فراواني سد راه خواهدشد.

پروژه ارگونومي پس از استقرار سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي و تعهدسازمان به حفظ وصيانت از نيروي انساني و الزامات موجود در اين سيستم مديريتي،که مطابق بند 4-4-6 ohsas 18001 تاکيد بر ايجاد و برقراري روشهاي اجرايي براي طراحي محيط کاري ،فرايندها ، تاسيسات ، ماشين آلات ، روشهاي اجرايي عملياتي و تشکيلات کاري از جمله مطابقت آنها با قابليت هاي انساني به منظور حذف يا کاهش ريسک هاي ايمني و بهداشت شغلي در منشاء آن کاربرد دارد.

1-آشنايي با مفاهيم اوليه ارگونومي

2- توانايي انجام کارفيزيکی p.w.c و روشهاي اندازه گيري آن

3- ناراحتي هاي اسکلتي –عضلاني2msd

4- آشنايي با روشهاي3owas

5- آشنايي با چک ليست ilo6 و پرسشنامه عمومي نورديک.

6- آنتروپومتري

7- آشنايي با حمل و نقل دستيبار4mmh

8- آشنايي با روش کارگاهي آينده fw5

9- آشنايي با آمار و نرم افزارهاي مرتبط

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...