رفتن به مطلب

واژه های حقوقی وقضایی


ارسال های توصیه شده

[TABLE=class: contentpaneopen]

[TR]

[TD] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: slvzr-focus]راهنمای واژه های حقوقی وقضاییهر روز تعدادی از مردم در مراجع انتظامی و قضایی علیه شخص یا اشخاص دیگر شکایت هایی را مطرح می‌کنند و تقاضای مجازات افراد مذکور و احقاق حق خود را دارند...

به عبارت دیگر شاکی یا شکایت کنندگان ممکن است در شکایت خود فرد یا افرادی را که به آن ها مظنون هستند به عنوان متهم به مرجع قضایی معرفی کنند و ارتکاب یکی از جرایم مانند صدور چک بلامحل، خیانت در امانت، کلاهبرداری، سرقت، آدم ربایی، قتل و ... را به آن ها نسبت دهند که البته اتهامات وارده را باید با ارائه مدارک و شواهد در دادگاه ها ثابت کنند، لازم به توضیح است که عملی جرم محسوب می‌شود که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد. مرجع قضایی پس از دستگیری متهم تا اثبات جرم او در دادگاه به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی در مواقع لزوم و جلوگیری از فرار یا پنهان شدن او تدابیری را اتخاذ می‌کند، در این مورد راهکارهایی در قانون پیش بینی شده است که در نوشته حاضر با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.راهنمای واژه:شاکی: شاکی شخص متضرر از جرم است که در مقام احقاق حق خود و تقاضای مجازات متهم به مراجع قضایی مربوط مراجعه می‌کند.

مظنون: مظنون کسی است که با توجه به مدارک و شواهد موجود، احتمال ارتکاب جرم از طرف وی است.

تفهیم اتهام: بیان نوع اتهام به متهم که پس از شکایت شاکی وتشکیل پرونده در مرجع قضایی قاضی مکلف است اتهام وارده را به طور روشن و واضح به وی بازگو کند.

قرار تأمين کیفری: اطمینانی است برای پیشگیری از فرار متهم پس از تفهیم اتهام که در جرایم مهمتر قرار بازداشت یا وثیقه صادر و در جرایمی که از اهمیت کمتری برخوردار است قرار کفالت و یا التزام صادر می‌شود.

به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی در موارد لزوم در مراجع قضایی، بر اساس قانون قاضی وظیفه دارد پس از اینکه مورد اتهام را به متهم تفهیم کرد یکی از قرارهای تأمين کیفری زیر را برای وی صادر کند:

1- التزام به حضور با قول شرف

2- التزام به حضور با تعیین وجه التزام تا ختم محاکمه و اجرای حکم و در صورت عدم حضور تبدیل به وجه الکفاله

3- اخذ کفیل با وجه الکفاله

4- اخذ وثیقه اعم از وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی یا مال منقول و غیر منقول

5- بازداشت موقت

در صورتی که فردی به اتهام ارتکاب یکی از جرایم که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است به دادسرا یا دادگاه احضار شود بعد از حضور در دادسرا حداکثر پس از 24 ساعت باید مورد اتهام به وی تفهیم شود یعنی مطلع شود که چرا در نزد مرجع قضایی احضار شده است و اتهام او چیست؟ و طبق قانون یکی از قرارهای نامبرده در فوق در مورد او صادر خواهد شد. در این صورت اگر اتهام او جرمی باشد که مجازات شدیدی در پی دارد یا مدارک علیه متهم نشان دهنده صحت اتهام باشد و دلایل کافی در پرونده متهم وجود داشته باشد قاضی باید تأمين متناسب با جرم را از وی بگیرد و تأمين بازداشت موقت یعنی متهم موقتاً در زندان بماند تا حکم علیه او صادر شود، مثلاً در اتهام قتل معمولاً قرار بازداشت موقت صادر می‌شود تا وی امکان فرار یا مخفی شدن را نداشته باشد. تأمين دیگر، گرفتن وثیقه یا وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی یا مال منقول و غیر منقول است.

در صدور قرار تأمين مقرراتی وجود دارد که قاضی صادر کننده قرار باید آن‌ها را رعایت کند که عبارتند از:

1- تأمين باید با اهمیت جرم متناسب باشد (مثلاً برای اتهام قتل، وجود مدارک و دلایلی که می‌تواند اتهام قتل را نسبت به شاکی ثابت کند در اینجا از قرار بازداشت موقت استفاده می‌شود.)

2- تأمين باید با شدت مجازات در قانون هماهنگی داشته باشد.

3- دلایل جرم اگر قوی باشد تأمين هم باید قوی باشد.

4- اسباب اتهام اگر اتهام وارده به متهم با...

5- احتمال فرار متهم، احتمال اینکه متهم با آزادی بتواند آثار و دلایل جرم را از بین ببرد در نوع تأمين مؤثر و دخیل است.

6- بیمار بودن متهم ممکن است در تعیین نوع تأمين تأثیر بگذارد.

7- سن متهم: مثلاً اگر سن متهم زیاد است یا خیلی جوان باشد.

8- شخصیت متهم: متهم انسان معروفی باشد یا تعداد زیادی از افراد مطمئن او را تأیید کنند و سایر موارد.

9- با وجود همه موارد فوق و در نهایت تشخیص اینکه کدام تأمين برای چه جرمی متناسب است به جز مواردی که در قانون مشخص شده است با تشخیص قاضی رسیدگی کننده به پرونده است و معمولاً در جرایمی که مجازات آن دیه است قرار تأمين از نوع وثیقه صادر می‌شود و اگر مجازات حبس طولانی مدت و اعدام یا قصاص باشد قرار تأمين از نوع بازداشت موقت و ... در تعیین نوع قرار تأمين آنچه برای قاضی مهم است امکان دسترسی داشتن به متهم است اگر دسترسی داشتن به متهم مشکل نباشد و جرم هم زیاد شدید نباشد لزومی به صدور قرار تأمين مانند بازداشت موقت یا گرفتن وثیقه نیست. متهم می‌تواند مبلغی را به عنوان وجه التزام بدهد یا قول شرف دهد که هر وقت دادگاه او را احضار کرد در دادگاه حاضر شود یا شخص دیگر از بستگان یا دوستان و آشنایان کفالت او را بپذیرند و با سپردن پول یا سند به مرجع قضایی قول بدهند که در صورت لزوم وی در دادگاه یا دادسرا حاضر شود.

تأمين در اتهام صدور چک بلامحل

چنانچه شخصی اقدام به صدور چک بلامحل کند بر اساس قانون قاضی باید یکی از قرارهای تأمين کفالت یا وثیقه (اعم از وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی یا مال منقول و

غیر منقول) را صادر کند. در قرار کفیل با وجه الکفاله همان طور که قبلاً توضیح داده شد آزادی متهم در صورتی که شخص دیگری حضور متهم را در مواقعی که مرجع قضایی او را احضار می‌کند را در برابر مبلغ معینی وجه نقد تعهد کند بر حسب آن آزاد می‌شود تا پرونده در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد و حکم مناسب صادر شود.

قرار اخذ وثیقه:

به موجب این قرار متهم در برابر آزادی خود به میزان تعیین شده وجه نقد یا مال منقول و یا غیر منقول معرفی کند و تا معرفی و بازداشت، مال وثیقه در بازداشت می‌ماند. مال مورد وثیقه ممکن است از طرف خود متهم و یا شخص دیگری سپرده شود.

آیا می‌شود به جای معرفی کفیل وجه نقد پرداخت کند؟

چنانچه متهم بخواهد به جای معرفی کفیل، وجه نقد یا مال منقول بسپارد قاضی مکلف به قبول آن است.

مثال: متهمی که درباره او به دلیل صدور چک بلامحل به مبلغ یک میلیون ریال در دادسرای کرمان قرار کفالت صادر شده است، اعلام می‌کند که چون اهل و ساکن کرمان نیست و در آن شهر آشنایی با کسی ندارد تا کفیل او شود و از معرفی کفیل ناتوان است و می‌خواهد به میزان وجه الکفاله (یک میلیون ریال) پول نقد به صندوق دادگستری بسپارد و آزاد شود تا تکلیف پرونده مشخص شود در این صورت قاضی مکلف به قبول آن است.

همچنین اگر شخصی به دلیل اتهام دیگری در بازداشت باشد نیاز به تأمين جدید ندارد زیرا هدف از تأمين دسترسی به متهم است که با بازداشت بودن متهم این هدف برآورده شده است ولی در صورتی که متهم در شرف آزادی باشد و احتمال فرار و یا اختفاي وی باشد نیاز به تأمين خواهد بود.[اداره آموزش های مردمی معاونت آموزش قوه قضائیه][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

سلام یک سوال داشتم

ولی نمیدونستم دقیقا در کدوم قسمت تالار مطرح کنم?

آیا میشه با داشتن شماره ثبت و نام یک شرکت از صحت و اعتبار آون شرکت مطلع شد؟ترجیحا اینترنتی

لینک به دیدگاه

برای استعلام نام شرکت به جرات می توان گفت تنهاترین و معتبرترین راه ،استعلام از سامانه استعلام اشخاص حقوقی کشور می باشد، تمامی اشخاص حقوقی کشور را دربر میگیرد وتنها شرکتها را درخود ندارد،این سامانه علاوه بر شرکتها، موسسات، سازمانهای دولتی ،شهرداری ها ،استانداری ها و خلاصه کلیه اشخاص حقوقی کشور را در یانک اطلاعاتی خود دارد.

آدرس این سامانه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

می باشد و طریقه استعلام در آن به این صورت است که باید یکی از 3 گزینه خالی در این سایت را پر نمود، این گزینه ها شامل نام شخصیت حقوقی (نام شرکت) ،شماره ثبت ،شناسه ملی می باشد که ذکر یکی از این 3 مورد برای استعلام کافی است.

درصورتی که شرکت مورد نظر قبلا ثبت شده باشد اطلاعات کلی آن شامل نام کامل، تاریخ تاسیس و ثبت ،شماره ثبت ،شناسه ملی ، واحد ثبتی ، آدرس و کدپستی شرکت قابل مشاهده می باشد.

لازم به ذکر است تنها استعلام این سامانه برای تمامی سازمانهای دولتی قابل استناد است و باید تمامی شرکتها عضو سامانه شناسه ملی باشند و درصورتی که عضو این سامانه نمی باشند این بدین معنی است که شرکت دارای شناسه ملی نیست (بعضی از شرکتهای خیلی قدیمی شناسه ملی ندارند ) و باید سریعا برای اخذ شناسه ملی شرکت خود اقدام نمایند.

اگر اطلاعات موجود در سامانه که در بالا گفته شد پاسخگوی اطلاعات مورد نیاز شما از یک شرکت نبود می توانید از طریق داشتن این اطلاعات کلی به سایر اطلاعات شرکت مورد نظر خود برسید،اطلاعاتی که از سامانه شناسه ملی بدست آورده اید را می توانید در سایت روزنامه رسمی وارد کرده و اطلاعات جزئی تر از شرکت دریافت نمایید.

آدرس سایت روزنامه رسمی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

می باشد که می بایست به قسمت آگهی های قانونی در ستون سمت راست مراجعه،و پس از قید نام و سایر اطلاعات شرکت در قسمت های مربوطه بر روی جستجو کلیک نمود، در این صورت تمامی روزنامه های رسمی شرکت اعم از تاسیس ودر صورت وجود تغییرات قابل مشاهده می باشند،در روزنامه تاسس علاوه بر اطلاعات موجود در شناسه ملی می توان اطلاعاتی نظیر سرمایه شرکت،موضوع و نام و مشخصات اعضای شرکت را مشاهده نمود و در صورت وجود تغییرات در شرکت جزئیات این تغییرات نیز قابل مشاهده می باشد.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

باعرض سلام من یک فقره چک ازشخصی که طلب ازش داشتم گرفته بودم ولی صاحب چک شخص دیگری هست ولی چک دروجه نفردوم که من ازش طلب دارم هست وپشت چک را امضا کرده ,,,چک بدون تاریخ بوده ,,,,من وقتی پیش وکیل رفتم ایشون بهم گفتن تاریخ چک رو موقعی بزن که قراربوده طلبت رو پس بده بزن بعد برگشت بزن ,,,,الان طبق قانون دادگستری کسی که پشت چک روامضا میزنه ضامن خواهدبود ولی چون چک دروجه خودش ایشون بوده ۱۵روز ازتاریخ چک به دادگاه ضامن به حساب میاد ,,,,,صاحب اصلی چک هم مشخص نیست کجاهست ,,,,,الان من هم وکیلم سرم کلاه گذاشته هم شخص دوم ,,,,ایا میتونم ازوکیلم شکایت کنم چون باهم طبانی کردن ؟؟؟؟؟؟وکیل من مدرک دارم که ایشون پرونده من رو عقب مینداخت

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...
باعرض سلام من یک فقره چک ازشخصی که طلب ازش داشتم گرفته بودم ولی صاحب چک شخص دیگری هست ولی چک دروجه نفردوم که من ازش طلب دارم هست وپشت چک را امضا کرده ,,,چک بدون تاریخ بوده ,,,,من وقتی پیش وکیل رفتم ایشون بهم گفتن تاریخ چک رو موقعی بزن که قراربوده طلبت رو پس بده بزن بعد برگشت بزن ,,,,الان طبق قانون دادگستری کسی که پشت چک روامضا میزنه ضامن خواهدبود ولی چون چک دروجه خودش ایشون بوده ۱۵روز ازتاریخ چک به دادگاه ضامن به حساب میاد ,,,,,صاحب اصلی چک هم مشخص نیست کجاهست ,,,,,الان من هم وکیلم سرم کلاه گذاشته هم شخص دوم ,,,,ایا میتونم ازوکیلم شکایت کنم چون باهم طبانی کردن ؟؟؟؟؟؟وکیل من مدرک دارم که ایشون پرونده من رو عقب مینداخت

 

 

سلام

با مراجعه و طرح شکایتتون در کانون مرکزی که وکیل خاطی در حال خدمت هستن

اگر ادعای شما به اثبات برسه برخورد لازم خواهد شد

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...