رفتن به مطلب

رنگ زدایی لیزری هواپیماها در یک ساعت


Mr.101

ارسال های توصیه شده

1427_182.jpgهیتنا: یکی از امور طاقت فرسا، زمان بر و خطرناک در خطوط نگهداری هواپیما، زدودن رنگ و پوشش‌های خارجی هواپیماها می‌باشد. این کار با طراحی و ساخت 4 روبات در یک تیم هماهنگ، به صورت مکانیزه و خودکار درآمده است. مرکز ملی و مهندسی روباتیک دانشگاه Carnegie Mellon (NREC) و شرکت نوآوری‌های نوین CTC در Johnstown ایالت پنسیلوانیا، این تیم روباتیک را برای انجام رنگ زدایی با استفاده از اشعه لیزر طراحی کرده‌اند. این پروژه علاوه بر آن به دلیل کاهش هزینه‌های انسانی، خطرات جانی، مشکلات محیطی و هزینه نهایی، مورد حمایت مالی مرکز دفاع ملی انرژی و محیط ایالات متحده آمریکا می‌باشد.

این روبات‌های بزرگ بر روی یک پلتفرم متحرک قرار دارند که شامل یک بازوی مفصل دار با قابلیت حرکت بالا و پایین با استفاده از نیروی هیدرولیک می‌باشد. سیستم کنترل کننده روبات‌ها، نما، ابعاد کلی هواپیما و برنامه رنگ زدایی را برای روبات‌ها ترسیم کرده و به این ترتیب رنگ زدایی به صورت انتخابی و بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی در نقاط برنامه ریزی شده انجام می‌شود. در انتهای هر بازو آرایه‌ای از حسگرهای مختلف قرار دارد که با توجه به برنامه از پیش تعیین شده، باعث حرکت یکنواخت بازو در سطح هواپیما و زدودن رنگ در نقاط انتخابی می‌شود. این حسگرها همچنین نحوه عملکرد لیزر بر نقاط مختلف هواپیما را می‌سنجند تا از گرمایش بیش از حد پوسته و آسیب به آن جلوگیری کنند. سامانه دیگری در این روبات تعبیه شده است که با استفاده از یک سیستم هوای فشرده (HEPA) ذرات رنگ زدوده شده را به صورت ایمن پاک‌سازی و جمع آوری می‌کند.

تعداد روبات‌های مورد نیاز برای رنگ زدایی، به نوع و اندازه هواپیما بستگی دارد. بر اساس طرح اولیه، 2 روبات برای هواپیماهای شکاری و 4 روبات برای هواپیماهای ترابری مورد نیاز می‌باشد که با استفاده از آن‌ها، کار رنگ زدایی هواپیما در حدود یک ساعت زمان می‌برد. علاوه بر آن، پرسنل گروه نگهداری نیز از زحمت و مضرات کار با لیزر و مواد شیمیایی در امان می‌مانند.

این سامانه هم اکنون در مرحله آزمایش و اثبات عملکرد می‌باشد. ولی مراکز طراحی و ساخت NREC و CTC پیش بینی کرده‌اند استفاده از این روبات‌ها نه تنها در رنگ زدایی، بلکه در رنگ کردن بدنه هواپیما با الگوی از پیش طراحی شده با کیفیت و دقت عالی و حتی بازرسی و تعمیرات و نگهداری هواپیما کاربرد خواهد داشت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...