رفتن به مطلب

خودروي هزاره سوم


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

از كنسول راننده گرفته تا تايرها، همه چيز در خودروي ‌X متفاوت خواهد بود

خودروي هزاره سوم ... :icon_gol::icon_gol:

 

جام جم آنلاين: خودروهاي آينده لزوما چه تفاوت‌هايي با خودروهاي امروزي خواهند داشت؟ اينجا صحبت از آينده است، آينده‌اي كه شايد 20 تا 30 سال آينده مدنظر باشد و گرچه نظرات و ايده‌هاي مختلف و متنوعي در اين زمينه ارائه مي‌شود، با اين حال يك نكته را مي‌توان در تمامي‌ آنها مشترك ديد: خودروهاي آينده برمبناي انرژي الكتريسيته و با حداكثر انعطاف‌پذيري ممكن در جاده‌ها و خيابان‌ها به حركت درمي‌آيند.

100872965175.jpg

 

تنها بايد يك يا 2 دهه ديگر و حتي به عقيده برخي كارشناسان خوش‌باور خودرو در جهان، تنها كمتر از يك دهه ديگر بايد صبر كرد تا شاهد استفاده انبوه و همه‌جانبه از طيف گسترده‌اي از فناوري‌هاي نوين در صنايع خودرو باشيم. بدين ترتيب مي‌توان گفت رانندگي در آينده با تكيه بر فناوري‌هايي نظير سيستم‌هاي رديابي و حركت و تشخيص مسير خودكار بسيار متفاوت از زمان حاضر خواهد بود. خودروي مفهومي ‌X را مي‌توان به عنوان يكي از ايده‌هاي برتر در اين زمينه مطرح كرد. اين خودرو كه در تازه‌ترين شماره نشريه علمي‌ پاپيولارساينس معرفي شده و فعلا با عنوان X شناخته مي‌شود ممكن است در نگاه نخست به عنوان يك خودروي شخصي به نظر نيايد، اما حقيقت بسيار ساده است. اين خودرو براي آينده و رانندگي در خيابان‌ها و جاده‌ها ساخته مي‌شود. با اين حال عمده استفاده آن در امور امدادرساني و نجات خواهد بود. شايد بارزترين نكته‌اي كه در اين خودرو ديده مي‌شود را بتوان به انعطاف‌پذيري قابل توجه آن مربوط دانست. مهندسان و طراحان آن را به گونه‌اي طراحي كرده‌اند كه براحتي و تنها در عرض چند ثانيه از وضعيت يك خودروي شخصي و خيابانگرد به خودروي امداد و نجات تبديل مي‌شود. اين يك امتياز بزرگ براي خودرويي است كه قسمت‌هاي مختلف آن و از جمله تايرها با خودروهاي فوق مدرن امروزي نيز بسيار متفاوت است. اين خودرو براي شركت خودروسازي فورد آمريكا طراحي شده است و از اين رو مي‌توان چشم‌اندازي را متصور شد كه در آن ديگر خبري از خودروهاي بزرگ و كشيده با جلوپنجره وسيع خودروهاي فورد در آينده نبوده و در عوض اين شركت با محصولي ماوراي تصور شناخته شود.

در خودروهاي آينده، تايرها يكي از تعيين‌كننده‌ترين بخش‌ها به شمار مي‌آيند. خودروي X نيز از اين قاعده مستثنا نخواهد بود. تايرهاي اين خودرو بر مبناي فناوري‌اي ساخته مي‌شود كه از آن به تايرهاي بدون هوا ياد مي‌شود. در حقيقت درون اين تايرها خبري از هوا نيست. در حال حاضر شركت ميشلن كه يكي از شناخته‌شده‌ترين شركت‌ها در زمينه توليد انواع تاير به شمار مي‌آيد نمونه ابتدايي تايرهايي را ارائه كرده است كه بر اساس اين فناوري عمل مي‌كنند. بر اساس طرح كلي كه براي خودروي X ارائه شده است، تايرها با استفاده از ماده‌اي موسوم به پلي‌تران و با ساختاري مشابه كندوي زنبور عسل ساخته مي‌شوند. استفاده از چنين ساختاري اين مزيت را دارد كه انواع شوك و ضربات ناگهاني را به خود جذب مي‌كند و در نتيجه رانندگي با كمترين لغزش و حركت اضافي جانبي صورت مي‌گيرد. نكته مهم ديگر، استفاده راحت از اين خودرو در نواحي و جاده‌هاي صعب‌العبور است. اين تايرها به خودرو امكان مي‌دهند بدون مشكلي روي انواع صخره‌هاي كوچك و بزرگ و حتي سطح مملو از خرده شيشه حركت كنند، درحالي كه راننده هيچ نگراني بابت پنچر شدن خودرو نخواهد داشت. استفاده از پلي‌تران نه‌تنها ضريب انعطاف‌پذيري ساختار كندويي تايرها را افزايش مي‌دهد، بلكه نقش قابل توجهي نيز در كاهش وزن كلي خودرو دارد. ايده چنين تايرهايي به طور عملي حدود 2 سال پيش از سوي گروهي از محققان جوان در اروپا ارائه شد و اكنون به نظر مي‌رسد در آستانه تبديل شدن به بخشي تفكيك‌ناپذير از خودروهاي آينده باشد.

از آنجا كه اين خودرو براحتي به خودرويي مخصوص امداد و نجات تبديل مي‌شود مي‌توان حساب ويژه‌اي روي آن و قابليت‌هايش باز كرد. طراح آلماني خودرو آن را به گونه‌‌اي ارائه كرده است كه بتوان در مواقع ضروري با افزودن بخش‌ها و تجهيزات مختلف به آن، به خودرويي مناسب و تأثيرگذار در فعاليت‌هاي امداد و نجات تبديلش كرد. خودرو از موتور ديزلي نيز بهره مي‌برد كه در چنين شرايطي مي‌تواند به عنوان قلب فعاليت‌هاي امداد و نجات به كار گرفته شود. اين موتور به گونه‌اي طراحي شده است كه مي‌توان آن را به عنوان ژنراتور 30 كيلووات ساعتي نيز به كار گرفت تا بدين ترتيب نيروي لازم براي راه اندازي تجهيزات امداد و نجات فراهم شود. اين نكته كه بتوان خودرويي شخصي ساخت كه در عين حال قابليت استفاده به عنوان يك خودروي امداد و نجات را نيز داشته باشد در كمتر ايده‌اي از خودروهاي آينده ديده شده است و دقيقا همين مزيت عمده موجب شده محققان و كارشناسان امور خودرو نگاه متفاوتي به آن داشته باشند. خودرو از ساختار كلي پايداري بهره‌مند است و بيننده هرگز نمي‌تواند تصور كند خودروي X واژگون شود!

لحظاتي را تصور كنيد كه در اين خودرو در حال رانندگي هستيد و در سرعت‌هاي بالا و حتي در زمان عبور از پيچ‌هاي تند كوچك‌ترين لرزش و ارتعاشي را در خودرو متوجه نمي‌شويد

 

بهره‌گيري از سيستم رانندگي خودكار در مواقعي كه خودرو به عنوان يك وسيله حمل و نقل امداد و نجات مورد استفاده قرار مي‌گيرد خيال راننده را از مسيرهاي پيش‌رو و نبود فرصت كافي براي رساندن مجروحان به اولين بيمارستان آسوده مي‌كند. در خودرو، انبوهي از فناوري‌هاي نوين مسيريابي از جمله حسگرهاي مختلف و كيت GPS نصب شده است. اين مجموعه، خودرو را در بهترين مسير ممكن از نظر مصرف سوخت و كمترين مصرف سوخت هدايت مي‌كند، در حالي كه عملا نيازي به تصميمات انساني نخواهد بود و در عوض راننده مي‌تواند تمام انرژي و تمركز خود را صرف امدادرساني به مجروحان كند.

سيستم تأمين قدرت مورد نياز براي حركت خودرو با تكيه بر ديزل و الكتريسيته عمل مي‌كند. موتور ديزلي خودرو، موتورهاي الكتريكي آن را قدرتمند مي‌سازد كه با استفاده از آن محورها براحتي مي‌چرخند. بدين ترتيب مي‌توان اميدوار بود كه ديگر از بخش‌هاي حجيم و سنگين مورد نياز موتوري بخصوص براي رسيدن به سرعت توان بالا خبري نخواهد بود.

لحظاتي را تصور كنيد كه در اين خودرو در حال رانندگي هستيد و در سرعت‌هاي بالا و حتي در زمان عبور از پيچ‌هاي تند، كوچك‌ترين لرزش و ارتعاشي را در خودرو متوجه نمي‌شويد. اين راحتي دلنشين عمدتا به فناوري پيشرفته تعليق جاده‌اي باز مي‌گردد كه در قسمت اتصال شاسي به چرخ‌ها به كار گرفته شده است تا به نوعي تكميل‌كننده ويژگي منحصر به فرد تايرهاي بدون هوا باشد. بهره‌گيري از اين فناوري بخصوص در زماني كه از خودرو براي حمل بيماران و مجروحان آسيب‌ديده استخواني استفاده مي‌شود بيش از هر زماني به چشم مي‌آيد.

نسخه‌اي ديگر از خودروي X

نسخه ديگر و صرفا شخصي خودروي X به همراه فناوري‌هايي ارائه مي‌شود كه تك‌تك آنها براي بسياري از افراد و علاقه‌مندان به خودروهاي مدرن شناخته شده است. با اين حال تركيب آنها به خلق مجموعه‌اي منجر شده كه براي بسياري هيجان‌برانگيز است.

در اين خودرو با كنسول مقابل راننده كه همواره مملو از شاسي‌هاي مختلف بوده و شباهت زيادي نيز به يك امپراتوري كوچك دارد خداحافظي تاريخي شده است و در عوض هر آنچه را راننده نياز به مشاهده دارد از جمله سرعت، سوخت خودرو و نظاير آنها را در نمايشگر نيمه‌شفاف مقابل صورت خود مي‌بيند. همچنين اطلاعات راهنماي مورد نياز استفاده از سيستم مسيرياب خودرو نيز در بخشي از شيشه جلوي خودرو نمايش داده مي‌شود.

اين خودرو كاملا الكتريكي است و از اين رو ضريب آلايندگي آن صفر است. همين برگ برنده موجب شده به عنوان يكي از خودروهاي قابل تحقق به واقعيت براي حدود 20 سال آينده در نظر گرفته شود. هر 4 چرخ اين خودرو داراي موتورهاي الكتريكي هستند. اين همان فناوري‌اي است كه نمونه آن پيشتر در برخي خودروهاي مفهومي ‌شركت آئودي ارائه شده است. استفاده از اين تكنيك در كاهش وزن كلي خودرو تأثير قابل توجهي دارد.

ابتكار عمل ديگري كه در اين خودروي مفهومي‌ ديده مي‌شود به كارگيري سراميك در درهاي خودروست. در حقيقت درها و شيشه‌هاي كناري خودرو از اكسي نيتراد آلومينيوم كه نوعي سراميك بسيار نازك (در حد چند ميلي‌متر) به حساب مي‌آيد، ساخته شده‌اند. اين همان فناوري‌اي است كه در امور نظامي ‌به عنوان مبناي اصلي ساخت خودروهاي ضدگلوله به كار گرفته مي‌شود و اكنون مي‌توان نمود بارز آن را در خودروهاي شخصي آينده ديد.

به اين خودرو به عنوان سيستم حمل و نقل سرعتي نگاه مي‌شود. پس بايد توجه خاصي به كاهش وزن كلي آن شده باشد. نگاهي دقيق به بدنه خودرو اين نگرش را بخوبي ثابت مي‌كند. بدنه از منيزيم ساخته شده است.

اين بدان معني است كه نسبت وزن به قدرت خودرو بخوبي رعايت شده و عدد طلايي به دست آمده است. در اين خودرو فضاي دروني به اندازه كافي بزرگ است. يكي از عواملي كه موجب شده چنين فضايي در اختيار راننده و سرنشينان آن قرار بگيرد قرار گرفتن مجموعه باتري زير كف خودروست.

باتري‌ها از نوع ليتيوم يوني بوده و در ساختار آنها از ابرخازن‌هاي گرافني استفاده شده است. اين همان ساختاري است كه هم‌اكنون در آزمايشگاه‌هاي پيشرفته بسياري از دانشگاه‌هاي جهان ديده مي‌شود. اين ساختار متشكل از ورقه‌هاي بسيار نازك كربني است كه ضخامت هر يك تنها يك اتم است و در نتيجه در مقايسه با سيستم‌هاي امروزي ذخيره‌سازي مي‌توان تا 2 برابر الكتريسيته بيشتري در باتري‌ها ذخيره كرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...