رفتن به مطلب

استفاده از نانولوله ها جهت اندازه‌گیری تندی غذا


azarafrooz

ارسال های توصیه شده

محققان دانشگاه اكسفورد لندن روش حساسی را ابداع كرده‌اند كه قادر است مقدار كاپسائیسینوئیدها كه ماده تند فلفل است در نمونه‌های سس فلفل اندازه گیری كند.در حال حاضر روش مورد استفاده جهت این منظور در صنعت، بكارگیری تعدادی افراد آزمایشگر است که بسیار وابسته به شخص است.

این روش آشكارا مقدار دقیق كاپسائیسینوئیدها را اندازه‌گیری می‌كند و نه تنها ارزان‌تر و سریعتر از افراد آزمایشگر است بلكه از لحاظ استانداردهای غذایی دقیق‌تر و قابل اطمینان‌تر است و براحتی می توان آن را در خطوط تولید بكار گرفت.

محققان در ابتدا تعدادی از انواع سس‌های فلفل را مورد بررسی قرار دادند و اطلاعات مهمی در این خصوص بدست آوردند. اساس این روش مبتنی بر رقیق كردن نمونه تا حدی است كه 5 نفر آزمایشگر ورزیده قادر به درك تندی آن نباشند، دفعات رقت نسبت اسكوویل نامیده می‌شود این نسبت برای سس‌های خفیف 8000 – 2500 و برای انواع تند درحد 100000 است. در این روش كاپسائیسینوئیدها به درون الكترودهای نانو لوله‌ای چند دیواره كربنی جذب می شوند.

با اندازه گیری میزان تغییر جریان الكتریكی در طی روند اكسیداسیون كاپسائیسینوئیدها در اثر واكنش الكتروشیمیایی میزان رتبه بندی اسكوویل محاسبه و تعیین می‌شود. این روش كه به نامASV نامیده می‌شود روشی ساده مبتنی بر واكنش‌های الكتروشیمیایی است و براحتی تمام انواع ملكول‌های تند فلفل را اندازه گیری می‌كند.

محققان آكسفورد درصددند تا علاوه بر ثبت اختراع خود زمینه را برای تجاری سازی آن فراهم آورند.

نتایج این مطالعه در مجله The Analyst منتشر شده است .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...