رفتن به مطلب

پرتاب ماهواره «ناهید» و سه ماهواره «ایران ست» تا سال 97/احداث پایگاه فضایی درجنوب شرق کشور


ارسال های توصیه شده

[h=2]پرتاب ماهواره «ناهید» و سه ماهواره «ایران ست» تا سال 97/احداث پایگاه فضایی درجنوب شرق کشور[/h]

فجر، ظفر، طلوع و شریف ست درنوبت پرتاب/ساخت ماهواره بر«سریر»

 

پرتاب ماهواره «ناهید» و سه ماهواره «ایران ست» تا سال 97/احداث پایگاه فضایی درجنوب شرق کشور

 

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 91120100540

سهشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

رییس سازمان فضایی ایران دربارهی پرتاب ماهوارههای مختلف این سازمان تا سال 1392 گفت: سعی کردیم که فجر را تا پایان امسال تکمیل کنیم که هم اکنون نیز در حال انجام کار هستیم اما کار پیچیدهای است و ممکن است با اشکالاتی روبرو شود اما در اولین فرصت ماهوارههای فجر و شریفست پرتاب خواهند شد و نیز پرتاب ماهوارههای طلوع، ظفر و AUTSAT امیرکبیر نیز در دستور کار قرار دارند.

 

 

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حمید فاضلی در حاشیهی دوازدهمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران دربارهی جزییات ماهواره ایرانست هم گفت: موقعیتهای مداری ما در مدار GEO به نام زهره ثبت شده است به همین دلیل است که ماهواره قائم را به نام زهره میشناسیم. این ماهواره که دو سال پیش بر اساس مصوبهای در دولت با همکاری وزارت دفاع آغاز شده بود به دلیل سنگینی کار آن و این که 12 ترنسپوندر داشت به حالت تعلیق درآمد.

به گفته رییس سازمان فضایی ایران ساخت و پرتاب ماهواره قائم به یک زمان نسبتا طولانی برای الزامات اجرایی آن از جمله ایستگاه پرتاب، ایستگاههای زمینی، محمولههای مخابراتی و پرتاب گر آن نیاز داشت که پیش بینی شده بود که پرتابگر آن نیز از یک کلاس خاص برخوردار باشد.

 

وی ادامه داد: با توجه به قطع برنامههای صدا و سیما مسوولان از ما خواستند که یک راه کوتاهتر را برای ساخت و پرتاب ماهواره مخابراتی طراحی کنیم که این راهکار در محوریت سازمان فضایی در دستاندرکاران آن و ذی نفعان آن در قالب یک ماهواره سبکتر و تنها با دو ترنسپوردر تدوین شد.

 

فاضلی ادامه داد: این ماهواره دو ترنسپوردر یکی در باند FSS برای تامین نیازهای مخابراتی ودیگر در باند BSS تامین تصویر تلویزیونی 5 شبکه خواهد داشت که متناسب با استانداردهای سازمان بینالمللی مخابرات طراحی شده است.

 

رییس سازمان فضایی ایران درباره مراحل پرتاب این ماهواره توضیح داد: سه پرتاب را پیشبینی کردهایم که ایرانست 1 را با ماهواره سیمرغ و ایران ست 2 را با حامل سریر که طراحی مفهومی آن در سازمان هوا فضا وزارت دفاع آغاز شده است، پرتاب خواهیم کرد. اما مقدم بر همه اینها ماهواره ناهید با محموله مخابراتی KU به مدار LEO پرتاب خواهد شد که مکانیزم باز شدن صفحات خورشیدی نیز در آن آزمایش میشود.

 

به گفته وی در نهایت با بدست آوردن فناوریها و توسعهی حامل سریر تا سال 97 ماهواره ایرانست اصلی با دو ترنسپوردر در مدار GEO در موقعیتی که تا آن زمان در IPU ثبت خواهد شد در مدار مستقر میشود.

 

به گزارش ایسنا، رییس سازمان فضایی با اشاره به این که نمونه رونمایی شده ماهواره مدار زمین آهنگ کشور در روز فناوری فضایی نمونه توسعهیی ماهواره است، اظهار کرد: در این نمونه فناوریهای خوبی را ارائه کردیم و محموله مخابراتی آن را نیز در قراردادی با پژوهشگاه ICT تامین خواهیم کرد که به زودی به نتیجه خواهد رسید. همچنین به زودی با تصویب دولت پایگاه پرتاب آن در محلی در جنوب شرق کشور تعیین خواهد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...