رفتن به مطلب

چند تکنیک ویژه رنگرزی


spow

ارسال های توصیه شده

چند تکنیک ویژه رنگرزی

 

 

تکنیک رورنگرزی یا تاپینگ

رورنگرزی، رنگرزی مجدد یک کالای رنگرزی شده با رنگینه دیگری است که معمولاً جهت افزایش درخشندگی انجام می‌شود. رنگرزی کالای پشمیlots-of-fabric-and-paper-towel-dye.jpg رنگرزی شده با رنگینه‌های متال‌کمپلکس فلزی که از درخشندگی برخوردار نمی‌باشد با رنگینه‌های اسیدی، نمونه‌ای از رورنگرزی است. رورنگرزی ممکن است همچنین برای افزایش ثبات شستشویی پارچه‌های رنگرزی شده با رنگینه‌های مستقیم انجام شود.

رنگرزی باتیک

به کمک چند تکنیک که از سال‌های بسیار زیادی در شرق آسیا به‌کار گرفته شده است، می‌توان طرح‌های مختلفی را توسط این روش رنگرزی به‌روی پارچه آورد و به آن ظاهر چاپ شده‌ای داد. یکی از این روش‌ها رنگرزی باتیک نام داردکه از هنرهای دستی کشور اندونزی می‌باشد. در این روش رنگرزی، ابتدا به کمک واکس مخصوص طرحی روی پارچه نقاشی شده و سپس پارچه رنگرزی می‌شود. وجود واکس روی پارچه از جذب رنگینه جلوگیری می‌کند. برای زدودن واکس پس از رنگرزی، پارچه در آب جوش قرار داده می‌شود. به همین ترتیب می‌توان مواضع دیگری از پارچه را به‌کمک واکس پوشش داد و مواضع باقی‌مانده را با رنگینه‌های دیگر رنگرزی کرد.

رنگرزی گرهای

تکنیک رنگرزی دیگری که به‌کمک آن می‌توان به پارچه ظاهر نایکنواخت و نزدیک به چاپ شده داد، رنگرزی گره‌ای می‌باشد. در این روش قسمت‌های مختلفی از پارچه به فرم‌های مختلف گره زده می‌شود. فشرده شدن پارچه در مواضع گره زده شده، نفوذ رنگینه را مشکل و یا غیر ممکن می‌سازد. بعد از گره زده شدن، پارچه رنگرزی شده و در آخر گره‌ها باز می‌شود. اثرات گره به‌صورت طرحی روی پارچه باقی می‌ماند. روش‌های Ikat و Plangi هم مشابه رنگرزی گره‌ای است.

رنگرزی بخشی

منظور از رنگرزی بخشی، رنگرزی نخ به‌صورت منقطع در مقایسه با نخی که مثلاً روی بوبین تماماً رنگرزی شده است می‌باشد. از نخ‌های رنگرزی شده با این روش برای پارچه‌های کشباف، نخ کفپوش تافتینگ و غیره استفاده می‌گردد. برای انجام این رنگرزی که بیشتر به چاپ شباهت دارد به دو روش عمل می‌شود:

 

الف. بافت و شکافت: در این روش نخ به‌صورت پارچه کشباف، توسط ماشین‌های ویژه‌ای که به رنگرزی بخشی معروف می‌باشد، به‌طرح‌های متفاوت چاپ می‌گردد. بعد از تثبیت رنگینه، پارچه کشباف شکافته شده و نخ روی بوبین پیچیده می‌شود.

ب. چاپ چله: در این روش، چله از غلتک باز شده و توسط ماشین‌های چاپ ویژه با طرح‌های مختلف چاپ می‌گردد.

 

  • منبع: توانایی، حسین، «تکنیک‌های رنگرزی»، انتشارات ارکان، اصفهان، 1381.
     
  • تصویر: Wild Onion Studio

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...