رفتن به مطلب

۲۵ بهمن ماه (ولنتاین) را به عشقمان تبریک بگوییم یا ۲۹ بهمن ماه (سپندارمذگان) را؟


ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 2, align: right]تنها مدت کمی به اواخر بهمن ماه و اواسط ماه فوریه باقی مانده که

روز عشق فرنگی (ولنتاین)

و

روز عشق ایران باستان (سپندارمذگان)

به فاصله ی چهار روز از هم قرار دارند

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

چند سالی است که ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) روز ولنتاین و خرید گل و عروسک ، شکلات و … در کشورمان باب شده است . اکثر جوان ها بدون اطلاع از اینکه اصلا این ولنتاین خوردنی یا پوشیدنی است، فقط می دانند که در این روز باید برای کسانی که دوست دارند هدیه بخرند.

 

ولنتاین چیست؟

در قرن سوم میلادی که مطابق می شود با اوایل امپراطوری ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده است به نام کلودیوس دوم . کلودیوس ، عقاید عجیبی داشت، از جمله اینکه سربازی خوب خواهد جنگید که مجرد باشد؛ از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قدغن می کند. کلودیوس به قدری بی رحم و فرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان نداشت. اما کشیشی به نام والنتیوس (ولنتاین)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد. کلودیوس دوم از این جریان خبر دار می شود و دستور می دهد که ولنتاین را به زندان بیاندازند. سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق با قلبی عاشق اعدام می شود. بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می دانند و از آن زمان نهاد و سمبلی می شود برای عشق.

 

اما متاسفانه و با کمال تعجب، ایرانیان ِ امروز،

با بیش از چهارهزارو پانصد سال تمدن،

برگزاری جشنها و مناسبتهای بیگانه را نشانه ی تمدن و فخر می دانند!

همه اسم "ولنتاین" را شنیده اند و مراسم آن را مانند سایر بیگانگان بجا می آورند،

ولی تا به حال اسم "سپندارمذگان" به گوششان هم نخورده است .

 

"سپندارمذگان" چیست؟

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، که از بیست قرن پیش از میلاد، یعنی حدودا دوهزار سال پیش از تولد ولنتاین، میان آریائیان روزی موسوم به روز عشق (سپندارمذگان یا اسفندارمذگان) بوده است.

این روز در تقویم زرتشتی مصادف است با پنجم اسفند ماه و در تقویم جدید ایرانی، که شش ماه اول سال سی و یک روز حساب میشود، شش روز به جلو آمده و دقیقا مصادف میشود با ۲۹ بهمن، یعنی چهار روز پس از روز ولنتاین فرنگی.

زرتشیان جشن سپندارمذ (سپندارمذگان – روز زن و روز زمین) را هرساله در پنجم اسفند ماه برگزار میکنند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می‌‌کردند و علاوه بر اینکه ماه ها اسم داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند.

به‌عنوان مثال روز اول «روز اهورامزدا»،

روز دوم، روز بهمن (سلامت، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است،

روز سوم اردیبهشت یعنی «بهترین راستی و پاکی» که باز از صفات خداوند است،

روز چهارم شهریور یعنی «شاهی و فرمانروایی آرمانی» که خاص خداوند است

و

روز پنجم «سپندارمذ» بوده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

"سپندارمذ" لقب ملی زمین است یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می‌‌ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می‌‌نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می‌‌دهد. به همین دلیل در فرهنگ ایران باستان "سپندارمذ" را به‌عنوان نماد عشق می‌‌پنداشتند.

پسوند "گان" هم به معنی "جشن" است، و در نتیجه "سپندارمذگان" به معنی "جشن سپندارمذ" (جشن روز زن و زمین) است.

در هر ماه، یک بار، نام روز و ماه یکی می‌‌شده است که در همان روز که نامش با نام ماه مقارن می‌‌شد، جشنی ترتیب می‌‌دادند متناسب با نام آن روز و ماه. مثلاً شانزدهمین روز هر ماه "مهر" نام داشت که در ماه مهر، «مهرگان» لقب می‌‌گرفت.

همین طور روز پنجم هر ماه "سپندارمذ" یا "اسفندارمذ" نام داشت که در ماه دوازدهم سال که آن هم "اسفندارمذ" نام داشت، جشنی با همین عنوان می‌‌گرفتند.

"سپندارمذگان" جشن زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می‌‌کردند.

در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می‌‌دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می‌‌کردند. جشن "سپندارمذگان" یا "اسفندگان"، روز گرامیداشت زنان در ایران باستان بوده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در باور ایرانى مرد داراى قدرت مردانگى و تفکر و خردورزى بیشترى است، در برابر آن زن نیز داراى مهر ورزى، عشق پاک، پاکدامنى و از خودگذشتگى فراوان ترى است که هر یک از این دو به تنهایى راه به جایى نبرده و حتى روند پویایى گیتى را هم به ایستایى مى کشانند.

اگر مردان بدنه هواپیماى خوشبختى اند، زنان موتور آن اند که پیکره بى موتور و موتور بى بدنه هیچ کدام به تنهایى به اوج سعادت نمى رسند بلکه ذره اى حرکت و جنبش هم برایشان ناممکن است.

اشوزرتشت خوشبختى بشر را وابسته به میزان دانش و خرد انسان مى داند نه جنسیت و قومیت و رنگ و نژاد و از دیدگاه وى همه انسان ها _ همه زنان و مردان _ داراى حقوق برابرند. او دختران را در گزینش همسر آزاد شمرده و عشق پاک و دانش نیک را دو معیار اصلى مى داند و خوشبختى همسران جوان را در زندگى زناشویى در این مى داند که هر یک بکوشند تا در راستى از دیگرى پیشى جویند.

ملت ایران از جمله ملت هایی است که زندگی اش با جشن و شادمانی پیوند فراوانی داشته است، به مناسبت های گوناگون جشن می‌‌گرفتند و با سرور و شادمانی روزگار می‌‌گذرانده اند. این جشن ها نشان دهنده فرهنگ، نحوه زندگی، خلق و خوی، فلسفه حیات و کلاً جهان‌بینی ایرانیان باستان است.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

شاید هنوز دیر نشده باشد که روز عشق را از 25 بهمن (ولنتاین) به 29 بهمن (سپندارمذگان ایرانیان باستان) منتقل کنیم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2]

[TABLE]

[TR]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

واقعا ممنون از مطلبی که گذاشتی.شما یک ایرانی واقعی هستید.....:icon_gol::a030::icon_gol:

چون جدیدا باب شده همه دم از کوروش کبیر می زنند ولی به هنر و تمدن کشور دیگه افتخار میکنند. وفرهتگ اونا رو مورد عمل قرار می دهند.به جان خودم اگه ما به فکر خودمون باشیم و بخایم ایران رو آباد کنیم میتونیم.به قول این دوست عزیز بیاید از همین روز دوستی شروع کنیم.:a030:

روز 29 بهمن روز دوستی گرامی باد:icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه

ممنون دوست عزیز.امیدوارم بتونیم فرهنگ واقعی ایرانی رو د ر درجه اول به هموطنامون و در کنار اون به دنیا نشون بدیم.

به امید اون روز...:icon_gol:

لینک به دیدگاه

larg_7534.jpg

 

 

روز عشق را از 26 بهمن ((ولنتاین)) به 29 بهمن

((سپندار مذگان ایرانیان باستان)) تغییر خواهیم داد ...

سپندارمذگان روز مهرورزی و روز عشق ایرانیان ♥

29 بهمن روز سپندارمذگان , روز عشق ما ایرانیان است

♦پیشاپیش "جشن سپندارمذگان روز عشق ایرانی" فرخنده باد

 

WomanDayCard-ShSepanta.jpg

 

 

 

❤ سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد❤

وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

❤چند سالی ست حوالی۲۶ بهمن ماه (۱۴ فوریه) که می شود هیاهو و هیجان را در خیابان ها می بینیم. مغازه های اجناس کادوئی لوکس و فانتزی غلغله می شود. همه جا اسم Valentine به گوش می خورد. از هر بچه مدرسه ای که در مورد والنتاین سوال کنی می داند که "در قرن سوم میلادی که مطابق می شود با اوایل امپراطوری ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده است بنام کلودیوس دوم. کلودیوس عقاید عجیبی داشته است از جمله اینکه سربازی خوب خواهد جنگید که مجرد باشد. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قدغن می کند.کلودیوس به قدری بی رحم وفرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت.اما کشیشی به نام والنتیوس(والنتاین)،مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد.کلودیوس دوم از این جریان خبردار می شود و دستور می دهد که والنتاین را به زندان بیندازند. والنتاین در زندان عاشق دختر زندانبان می شود .سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق،با قلبی عاشق اعدام می شود...بنابراین او را به عنوان فدایی وشهید راه عشق می دانند و از آن زمان نهاد و سمبلی می شود برای عشق!"❤

 

❤ اما کمتر کسی است که بداند در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، که از بیست قرن پیش از میلاد، روزی موسوم به روز عشق بوده است!

جالب است بدانید که این روز در تقویم جدید ایرانی دقیقا مصادف است با ۲۹ بهمن، یعنی تنها ۳ روز پس از والنتاین فرنگی! این روز "سپندار مذگان" یا "اسفندار مذگان" نام داشته است.

 

فلسفه بزرگداشتن این روز به عنوان "روز عشق" به این صورت بوده است که در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می کردند و علاوه بر اینکه ماه ها اسم داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند.

 

بعنوان مثال

 

روز اول "روز اهورا مزدا"،

 

روز دوم، روز بهمن ( سلامت، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است،

 

روز سوم اردیبهشت یعنی "بهترین راستی و پاکی" که باز از صفات خداوند است،

 

روز چهارم شهریور یعنی "شاهی و فرمانروایی آرمانی" که خاص خداوند است

 

و روز پنجم "سپندار مذ" بوده است. سپندار مذ لقب ملی زمین است.

 

یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می دهد.

 

به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندار مذگان را بعنوان نماد عشق می پنداشتند. در هر ماه، یک بار، نام روز و ماه یکی می شده است که در همان روز که نامش با نام ماه مقارن می شد، جشنی ترتیب می دادند متناسب با نام آن روز و ماه. مثلا شانزدهمین روز هر ماه مهر نام داشت و که در ماه مهر، "مهرگان" لقب می گرفت. همین طور روز پنجم هر ماه سپندار مذ یا اسفندار مذ نام داشت که در ماه دوازدهم سال که آن هم اسفندار مذ نام داشت، جشنی با همین عنوان می گرفتند. ❤

سپندار مذگان جشن زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می کردند. در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می کردند

 

 

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- عمومی

ديروز يكى از اون روزهايى بود كه خيلى حسرت خوردم ، خيلى

از صبح كه از خونه زدم بيرون توقع يه روز خاص رو داشتم با چيزهايى كه هى هرروز اينجا از ولنتاين ميخوندم و دوست ايرانيم هم كه بهم گفته بود امشب به خاطر ولنتاين فوتبال نمياد

 

از قضا هم تو مركز شهر اشتوتگارت بودم! هرچى دقت ميكردم كمتر اثرى از آثار ولنتاين ميديدم تا آخر روز با يه علامت سوال بزرگ برگشتم كارلسروهه و باز هيچى نديدم هيچى

از اونجايى كه پنجشنبه بود و طبق قرار هر هفته فوتبال بازى ميكرديم با آلمانى ها حدس ميزدم استقبال خيلى كمى بشه و همه بخوان با حاج خانوماشون باشن و ......

ولى باااز بر خلاف تصور بنده، استقبال هم از فوتبال بى نظير بود

بعد از فوتبال وقتى يكى از آلمانى ها داشت ميرسوند من طاقت نياوردم و با گفتن اينكه دوست من به خاطر ولنتاين نيومد، ازش پرسيدم شماها چرا اومديد امشب ؟

يه قيافه متعجب عجيب غريب به خودش گرفت و گفت : اينا براى آمريكايى هاست ، به ما و فرهنگ ما ربطى نداره !!

 

آره ، دقيقا همينجا بود كه حسرتم به اوج رسيد !

حسرت از اينكه چرا اينا فرهنگ خودشون رو بالاتر از همه ميدونن ؟

حسرت از اينكه چرا هر اتفاق تازه اى تو يه فرهنگ ديگه ميوفته اينا فرداش اون رو جشن نميگيرن ؟

دوست داشتم بپرسم مسئولينتون چى كار كردن كه شما اينجورى شديد ؟ اصلا کاری کردن ؟

دوست داشتم .......

حسرتم آخر شب بيشتر شد وقتى بى بى سى رو باز كردم و تيترش اين بود : استقبال بى سابقه از روز عشاق در افغانستان

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...