رفتن به مطلب

لودسل (سنسور وزن)


ارسال های توصیه شده

عاریف مختلف از لودسل: در قلب سیستم های نوین توزین قطعه کوچک و ظریفی به نام ” لودسل” قرار دارد که در لغت به معنای سلول وزن، وزن سنج یا حسگر بار است.لودسل یک نوع حسگر (Sensor) الکترونیکی برای اندازه‌گیری وزن و نیرو است که در انواع کششی، خمشی، فشاری و پیچشی ساخته شده است.تا پیش از پیدایش لودسل از ابزارهای مکانیکی برای اندازه گیری وزن استفاد‏ه می شد. برای سنسور وزن تعاریف زیر هم آمده است:

  • لودسل به طیفی از سنسورها گفته می شود که هر چند در تکنولوژی متفاوت هستند ولی منظور از استفاده ان ها یک چیز است و ان سنجش نیرو(کشش یا فشار)است که در سیستم های توزین همان سنجش وزن می باشد.

 

  • لودسل یا حسگر وزن وسیله ای است که با کمک آن میتوان درحالت های مختلف وزن مواد را بدست آورد.

 

  • لودسل سلول حسگر وزنی است که در سیستمهای توزین مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول تغییرات وزن را بر اساس تغییرات ولتاژ بر اساس وزن بار وارده حس کرده و آن را به نشاندهنده الکترونیکی منتقل می نامید هر کدام از این انواع با کلاسهای مختلفی تقسیم می شود .هر لودسل دارای مشخصاتی نظیر کلاس ارائه شده می باشد کلاس هر لودسل بیانگر موارد مختلفی از جمله دقت لودسل , ظرفیت لودسل و تعداد قسمتهای تقسیم شده بر حسب استاندارد است. لودسلهای مرغوب و دقیق دارای استاندارد OIMLجهانی می باشند که این استاندارد مبین کیفیت و دقت ساخت این محصول است. بنابر این عملیات سنجش وزن بوسیله لودسلهایی که فاقد این استاندارد باشند قابل اطمینان نخواهد بود. پارامترهای مهمی در شناسایی و مقایسه قابلیتهای یک لودسل با سایر لودسلها وجود دارد که از آن جمله میتوان به : حد ایمن بار الکتریکی، حداکثر بار ایمن (مکانیکی )، محدوده دمای تصحیح شده، گستره درجه حرارت کاری،گستره درجه حرارت انبار،گستره ولتاژ ورودی تحریک، حداقل مقدار قابل اندازه گیری، خروجی اسمی،مقاومت اهمی ورودی،مقاومت اهمی خروجی،خطای در خروجی، خطای صفر ،خطای مرکب،خزش، خطای تکرارپذیری و تاثیرات درجه حرارت بروی حساسیت لودسل( در حالت بدون بار ) اشاره نمود.

مکانیزم عملکرد لودسل : مکانیسم عملکرد لودسل بر اساس تغییرات طول ناشی از وارد شدن بار می باشدکه سبب تغییر در خروجی لودسل می شود. این وسیله فشار وارده از سوی جسم و مواد مورد نظر را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند و این امکان را به وجود می آورد که به وسیله آن وزن دقیق مواد را بدست آورد. آنچه که لودسل انجام میدهدتبدیل بار(نیروی عمودی)به سیگنالهای الکتریکی است که با کمک آن میتوان درحالتهای مختلف وزن مواد را بدست آورد. لودسل، فشار وارده از سوی جسم و مواد موردنظررا به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند و این امکان را به وجود می آورد که به وسیله آن وزن دقیق مواد، به دست آید.

درهمه انواع لودسل ها،مبنای کار اندازه گیری تغییرات بار، بدین گونه است که بااستفاده ‏از یک ماده واسطه (مایع- گاز- نور- مقاومت و…)و اعمال تغییرات باربر آن تغییرات متناسبی (فیزیکی، شیمیائی و…) درآن ماده واسطه بدست می آ ید. و بنابراین با اندازه گیری این تغییرات میزان تغییرات بار را می توان محاسبه نمود. ساختار لودسل چگونه است ؟ لودسل شامل یک هسته فلزی (از آلیاژ خاص) و تعدادی strain gauge مجموعه ای از مقاومت های الکتریکی می‌باشد که در اثر اعمال نیرو مانند تمام مواد تغییر شکل می‌یابد اما پس از برداشتن نیرو به حالت اولیه خود برمی‌گردد . میزان برگشت‌پذیری این ماده تعیین کننده کیفیت و دقت و دیرپایی لودسل است. دقت لودسل یعنی چه و چگونه تعیین می‌شود؟ دقت لودسل یعنی قدرت تفکیک آن نسبت به ظرفیت کل و نیز حد خطای مجموع آن .

عوامل دخیل در دقت و کیفیت لودسل نوع آلیاژ هسته و ساختار strain gauge می‌باشد . موسسه oiml ( واقع در سوئیس ) قدرت تفکیک و خطای مجموع لودسل و رفتار لودسل تحت رطوبت و درجه حرارت را بر اساس استانداردهای خاص مورد ارزیابی قرار می‌دهد کلاس دقت لودسل را تعیین می‌کند. کاربرد لودسل در آسانسور (سنسور اضافه بار): ‏ برای کنترل وزن کابین از سیستمی به نام load cell استفاده می شود این دستگاه که روی سیم بکسل و یا زیر کابین قرار می گیرد وزن کابین را اندازه گیری کرده به تابلو فرمان اطلاع می دهد ، باعث عدم حرکت کابین با وزنی بیش از ظرفیت شده و از خسارات و حوادث ناشی از آن جلوگیری می کند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...