رفتن به مطلب

خانه و خانواده...


ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD]

گگگگگگگگگگلستان خانواده

خانواده بوستانی است که پدر و مادرْ، باغبان، فرزندان شکوفه های این باغ و میوه های این بوستان نند. اگر کودکان از عاطفه سیراب نشوند، پژمرده می شوند و اگر سایه پرمهر پدر و مادر بر سر کودکان نباشد، گرمای شعله های هستی سوز، برگ و بار این مزرعه را می سوزاند. اگر دل و فکر نوجوانان از معرفت و محبت سرشار نشود، هرگز در باغ زندگی، این نونهالان به بار نمی نشینند. تغذیه روحی فرزندان به مراتب، لازم تر و مهم تر از تأمین نیاز جسم و مواد لازم برای بدن آنهاست. آری وقتی نگاه پرمهر پدر به چشم فرزند دوخته می شود، وقتی دست نوازشگر مادر، گیسوان دختر را لمس می کند، وقتی عاطفه بستری برای استراحت کودکان می گردد،وقتی حوصله و عنایت و توجه، فضای رشد و شکوفایی بچه ها را در خانه تأمین می کند، می توان به طراوت این باغ و شادابی گل های خانه امید بست.

[h=3]اولین مدرسه[/h]خانواده، اولین و مهم ترین نهاد در تاریخ تمدن انسانی و اولین مدرسه ای است که پای انسان به آن باز می شود وبا درس زندگی و روش تفاهم با دیگران آشنا می گردد. خانه، فضایی است که در زیر سقف آن، ارزش های اخلاقی و اجتماعی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام، از نهاد خانواده حمایت کرده، برای حفظ و بهبود کارکردهای آن اهمیت بسیار قائلند. در جهان امروز به رغم تعالیم حیات بخش انبیا، بنیان خانه و خانواده در حال فروریختن است و اگر خردمندان و متفکران برای جلوگیری از این پیشامد، تدابیر لازم را اتخاذ نکنند، بشریت با بحران های جدی مواجه خواهد شد. سست شدن اساس خانواده، افزایش خشونت، اضطراب، ناامنی و بحران های اجتماعی در واقع ریشه در عدم توجه به اهمیت و نقش خانواده دارد.

[h=3]بهترین نوع زندگی[/h]خانواده واحد اجتماعی کوچکی است که با ازدواج آغاز می شود و با تولد فرزندان توسعه و استحکام می یابد.بشر از آغاز، زندگی خانوادگی را به عنوان بهترین نوع زندگی برگزیده، در همه زمان ها و مکان ها بدان پایبند بودهو هست. این نوع زندگی از امتیازات انسان محسوب می شود و فواید گوناگونی به همراه دارد. از جمله این که زنو مرد را از پریشانی و بی هدفی نجات می دهد، به خانواده وابسته و دلگرم می کند و از نعمت انس، مودت ولذت های مشروع زناشویی بهره مند می سازد. از سوی دیگر زن و مرد در کانون گرم و باصفای خانواده صاحب فرزند شده، در تعلیم و تربیت آنان می کوشند و به عنوان بهترین یادگار از خویشتن باقی می گذارند. پرورش فرزندان و انس با آنان از بهترین لذت های زندگی است.

[h=3]باغبان پر مهر[/h]خانواده بوستان پرطراوت و حاصلخیز است و والدین باغبانانی پرمهر و ایثارگرند. تا پدر و مادر این حقیقت را ندانند، میوه های دلشان در باغ زندگی به ثمر نمی رسد. میوه آفت زده هم که مطلوب هیچ باغبانی نیست.بنابراین، تلخ ترین لحظه برای والدین، وقتی است که متوجه گونه ای ناهنجاری در فکر و رفتار کودکانشان می شوند و انحرافی در آنان مشاهده می کنند. این آفت از کجا به این میوه رخنه کرده است؟ چه کسی کوتاهی کرده؟ غصه اش، بی شک، سهم پدر و مادر است. شاید هم کوتاهی هم از سوی همان ها بوده است.

[h=3]خانواده و تربیت فرزند[/h]وقت صرف کردن پدر و مادر برای تربیت فرزند مسئله مهمی است. پدر و مادری که به علت اشتغالاتِ کاری، نمی رسند بخشی از وقت خود را صرف رسیدگی به امور تربیتی فرزندان کنند، نباید انتظار وضعیت کاملاً مطلوب و امیدبخشی داشته باشند. والدین دلسوز و مسئولیت آشنا کسانی اند که در کنار دغدغه خاطر وحساسیتی که نسبت به تأمین وسائل و امکانات آموزشی و رفاهی فرزندانشان دارند، به تغذیه فکری و تربیت روحی آنان نیز همت می گمارند؛ زیرا تربیت فرزندانی با انگیزه و مسئولیت پذیر، کاری عظیم و خدمت به آنان وجامعه است.

[h=3]روایات[/h] رسول خدا(ص) فرمودند: «از گلهای زیبایی که در مزبله و لجنزارها روئیده است بپرهیزید». گفته شد: «یا رسول اللّه مقصود از گلهای مزبله و لجنزار چیست؟» فرمودند: زن زیبایی که در خاندان بد و پلید پرورش یافته است.

رسول خدا(ص) فرمودند: «زمانی که برای خواستگاری و ازدواج فرزندانتان آمده اند، اگر از خُلق و دین آنان راضی هستید با آنان وصلت نمایید».

رسول خدا(ص) می فرمایند: «کسی که به خاطر ثروت زنی با او ازدواج کند، خداوند او را به حال خودش وا می گذارد و کسی که فقط به خاطر زیبایی با زنی ازدواج کند، امور ناپسندی در مورد وی خواهد دید؛ و کسی که به خاطر دین و ایمان زنی با او ازدواج کند، خداوند همه امور مهم (زیبایی، ثروت...) را برایش فراهم خواهد کرد.

رسول خدا(ص) فرمودند: «بنگرید چه کسی را به همسری بر می گزینید؛ زیرا فرزندان، همانند دایی هایشان می شوند».

امام علی(ع) می فرمایند: «از ازدواج با احمق بپرهیزید، زیرا مصاحبت و زندگی با او بلاست و فرزندانش نیز تباه می شوند.

امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: «کسی که ریشه خانوادگی اش شریف باشد در آشکار و نهان و در هر حال، دارای فضیلت و صفات پسندیده است».

امام صادق(ع) فرمود: «زن فهمیده فرزانه باید در کنار مرد فهیم قرار گیرد، نه غیر آن».

[h=3][/h][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...