رفتن به مطلب

قلب : زبان برنامه نویسی جدید مبتنی بر زبان عربی


ارسال های توصیه شده

زبان های برنامه نویسی امروزه جایگاه ویژه ای در دنیای فناوری اطلاعات برای خود باز کرده اند ، به گونه ای که می توان حدود ۵۰% پیشرفت های حاصل در این زمینه را به زبان های برنامه نویسی نسبت داد. اکثر اینها از لغات لاتین برگرفته شده اند که دلیل آن هم مرکز تولد آنها در کشورهای لاتینی است . از این رو یادگیری زبان های برنامه نویسی برای افراد غیرلاتینی که می خواهند وارد این دنیای پرتحول شوند شاید کمی مشکل باشد به همین دلیل برخی از توسعه دهندگان این عرصه در جهت تولید زبان برنامه نویسی بومی منطقه خود قدم های اولیه را برداشته اند. یکی از این توسعه دهندگان رمزی ناصر است که در لابراتوار تکنولوژی Eyebeam مشغول به کار است. رمزی ناصر یک زبان برنامه‌ نویسی مبتنی بر کاراکترهای عربی را معرفی نموده که با نمونه‌های مشابه قبلی تفاوت‌های آشکاری دارد. اگر می‌خواهید درباره زبان کدنویسی «قلب» بیشتر بدانید ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

 

 

gc9pgdkdvlivxi5v7qb.jpg

 

 

تا کنون تمام زبان‌های برنامه‌سازی مبتنی بر کاراکترهای لاتین بنا شده‌اند، مجموعه‌ای از نمادها که در بسیاری از موارد برای مردم مناطق دیگر نامفهوم هستند. حال در دنیای عرب زبان ها، درب تازه‌ای به روی برنامه‌نویسان باز شده است: رمزی ناصر یک زبان برنامه‌ نویسی مبتنی بر زبان عربی با نام «قلب» را ایجاد نموده است.

 

 

واقعیت آن است که دنیای کامپیوتر به زبان‌هایی که ریشه لاتین ندارند روی خوش نشان نداده و همیشه در ترمینال‌ها و حتی ویرایشگرهای متنی برای زبان‌هایی چون عربی مشکلاتی وجود داشته است. ناصر، که یک کارمند در لابراتوار تکنولوژی Eyebeam است و به دانش‌آموزان همه جای دنیا آموزش می‌دهد، می‌گوید شاید بهتر باشد افراد قبل از کدنویسی زبان انگلیسی را بیاموزند. وی در مصاحبه‌ای با Animal New York گفت:

 

من معتقدم که کدها و روش‌های برنامه‌ نویسی باید به گونه‌ای باشند که برای همگان قابل دسترس و ملموس باشند.

 

پیش از این نیز تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته بود، مثلا AMMORIA یک زبان منبع باز مبتنی بر کلمات عربی بود. اما پروژه ناصر جدی‌تر و شبیه به یک اثر هنری معاصر است. وی به زبان‌شناسی عربی توجهی ویژه داشته و تلاش کرده تا بین مفاهیم و توابع کدنویسی ارتباط درستی را ایجاد نماید.

 

 

ناصر در نمایشگاه سالانه اخیر Eyebeam چند برنامه کوچکی که با «قلب» نوشته بودند، مثل Hello World و الگوریتم ایجاد دنباله فیبوناتچی و بازی ریاضی Zero Player را به نمایش گذاشت. این زبان کامل نیست و احتمالا هیچگاه هم به یک زبان خیلی خوب تبدیل نخواهد شد، اما حداقل نوعی تلاش در جهت ایجاد یک زبان برنامه‌ نویسی بومی با خلاقیت بسیار است که می‌تواند در آموزش کدنویسی در مناطق عرب‌زبان به کار گرفته شود.

 

 

شاید بد نباشد ما هم یک زبان کدنویسی مبتنی بر فارسی داشته باشیم. چنین زبان‌هایی اگر کاربرد فراگیر هم نداشته باشند حداقل می‌توانند در آموزش برنامه‌ نویسی به کودکان مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

 

منبع: prolearn-vs.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...