رفتن به مطلب

يك ايراني در پي انقلاب در دانش نانو است ....


azarafrooz

ارسال های توصیه شده

جام جم آنلاين: استاد نادر انقطاع، دانشمند ايراني دانشگاه پنسيلوانيا آمريکا با استفاده از فن‌آوري‌نانو نظريه کاملاً جديدي درباره مدارها ارائه کرده است که در صورت نتيجه بخش بودن آزمايش‌هاي عملي آن، مي‌تواند زمينه ساز كشف فن‌آوري‌هاي جديد در مقياس نانو باشد.

به گزارش ايسنا، براساس اين نظريه، جريان الکتريکي به جاي جابه‌جايي الکترون - حفره‌ها به‌صورت يک موج الکترومغناطيسي تعريف مي‌شود.

 

دكتر انقطاع علت علاقه‌اش را به ايجاد سوئيچ هائي با اين مدارات جديد كه آنها را مدارات متانانو ناميده، ظرفيت جالب توجه آن مي‌داند كه مي‌توانند به نوع جديدي از پردازش اطلاعات نوري و شايد شکل جديدي از واحدهاي محاسباتي نانومقياس منجر شوند.

 

از ديگر طرح‌هاي وي انجام انتقالات بي سيم در مقياس نانو با استفاده از نور است.

 

وي علاقمند است كه ارتباطات نوري بين نانوساختارها يا حتي سلولها را به شيوه‌اي مشابه با آنچه امواج راديويي يا ميکروويو در مقياس‌هاي بزرگتر انجام مي‌دهند بررسي كند.

 

دكتر جرج الفتريادز، استاد مهندسي برق و کامپيوتر دانشگاه تورنتو مي‌گويد: كار دكتر انقطاع نگرشي است شامل بلوک‌هايي سازنده همراه با دستوراتي در مورد چگونگي چينش آن ها در کنار يکديگر به طوري كه اين دستورات جهت فعال كردن شبکه هاي الکتريکي شناخته شده LCR پسيو پيوندي در حوزه نوري مي باشند. اين امر تشخيص نوري مستقيم *****ها، آنتن ها، شبکه هاي توزيع قدرت، متامواد خط انتقال مايکروويو و بسياري چيزهاي ديگر را در بر مي‌گيرد.

 

ز زمينه‌هاي تحقيقاتي مورد توجه دكتر نادر انقطاع، دانشگر برجسته ايراني كه چندي پيش از سوي مجله علمي «Scientific American» به عنوان يکي از 50 شخصيت برجسته در حوزه علوم، اقتصاد و فن‌آوري سال معرفي شد، تكنيك جديدي است كه مي‌تواند ايده نامرئي كردن اجسام را محقق كند.

 

پرفسور انقطاع و همکارانش به اين منظور يک مجموعه استاندارد شده از ذرات پلاسمايي هم‌سنخ با رزيستورها، خازن‌ها و سيم‌پيچ‌هاي القايي ارايه کرده‌اند که به مهندسان امکان مي‌دهد مدارهايي را به جاي برق با استفاده از نور بسازند.

 

اين مجموعه شامل يک عايق الکتريکي است که بين دو رسانا پيچيده شده يک خازن الکتريکي ايجاد مي‌کند و با قرار دادن يک ماده غير پلاسمايي‌ (مانند يک مهره شيشه‌يي در ابعاد نانومتري) در برابر پرتو نور يک خازن نوري ايجاد مي‌کند. يک ماده پلاسمايي به عنوان يک سيم پيچ القايي عمل مي‌کند. اين ابزار به مهندسان امکان مي‌دهد که مدارهاي نوري شبيه به مدارهاي الکتريکي ايجاد کنند به اين ترتيب جرياني که در اطراف مدار جاري است، حرکت بار الکتريکي نيست بلکه نوسانات در ميدان الکتريکي با نور در ارتباط است.

 

دکتر انقطاع که استاد رشته مهندسي برق و سيستم‌ها و مهندسي زيستي در دانشگاه «پنسيلوانيا» است، متولد تهران است و تحصيلات کارشناسي خود را در سال 1356 با رتبه اول در رشته مهندسي برق از دانشکده فني دانشگاه تهران به پايان برده و دوره‌هاي کارشناسي ارشد و دکتري را نيز در همين رشته (با مطالعات بيشتر در فيزيک) در موسسه فن‌آوري کاليفرنيا پشت سرگذاشته است.

 

وي پس از يک سال فعاليت به عنوان يک عضو تحقيقاتي دکتري در موسسه فن‌آوري کاليفرنيا و چهار سال فعاليت به عنوان دانشمند تحقيقاتي ارشد در موسسه علوم کامان به هيات علمي دانشگاه پنسيلوانيا ملحق شده و به درجات بالاتر رسيده است.

 

دکتر انقطاع به عنوان عضو IEEE و انجمن نور آمريکا، جوايز گوناگوني را براي تحقيقات و فعاليت‌هاي آموزشي دريافت کرده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...