رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

آمونیاک

 

مهمترین ترکیب هیدروژنی عنصر ازت است که به شکل گازی و مایع یافت میشود. این ماده در حالت گاز از هوا سبکتر است بی رنگ بوده و دارای بوی تند و زننده است همچنین در این حالت اشک آور نیز خست. در حالت مایع نیز بی رنگ بوده و در تماس با پوست باعث سئختگی پوست میشود.

 

از نظر تاریخچه

 

نیز بر اساس نظريه هاي دانشمندان آمونياك در4 میلیارد سال قبل و زمان پيدايش زمين در اتمسفر وجود داشته است.

ترکیبات آمونیاک نیز از هزاران سال پیش توسط بشر شناخته شده و عربها از تقطیر ماده ای که از شاخ گوزن گرفته می شد محلول آمونیاک را بدون اینکه شناختی از آن داشته باشند بدست آوردند.

آمونياك به شكل نمك آمونياك نخستين بار توسط شيميدان مسلمان جابرابن حيان در قرن 8 شناخته شده و پس از آن دانشمندان زیادی در طول قرن های مختلف روی آن کار کرده اند و روش های تولید متفاوتی برای آن ارایه داده اند.

در سال 1912 هابر ، Harber و بوش ، Bosch توانستند تولید آمونیاک را از طریق گاز سنتز ارائه دهند و جوایز نوبل ان سالها را به خود اختصاص دهند.

 

مصارف آمونیاک

 

حدود60 درصد از توليد جهاني آمونياك در سال 2011 به توليد كودهاي شيميايي بويژه اوره اختصاص يافته و مابقي جهت ساخت محصولات ديگر صنايع شيميايي بكار گرفته شده است .

از کاربردهای دیگر آن در تهیه اسيد نيتريك ، تميز كننده ها ، صنايع كاغذ سازي ، پالايش نفت ، صنايع چوب ، صنعت نساجي ، بخش تبريد و صنعت خنك سازي ، صنايع لاستيك و رزين هاي سينيتكي ، مواد آتش زا و منفجره و در صنايع غذايي استفاده مي شود.

 

روش های تولید

 

با توجه به واکنش زیر که تولید آمونیاک را نشان میدهد و با توجه به واکنش دهنده ها و راه های متفاوت تولید انها میتوان راه های متفاوتی برای تولید این مواد معرفی کرد. بر حسب این که خوراک ورودی چه باشد میتوان روش های زیر را معرفی کرد

 

• تولید هيدروژن از الكتروليز آب

• اكسيد كردن جزئي هيدروكربن ها

• ريفرمينگ آدياباتيك

• گاز سازي از زغال سنگ

• ریفرمینگ متان

 

الکترولیز

 

عبور جریان برق و تجزیه آب(روش گران). برای افزایش رسانایی آب از هیدروکسید پتاسیم استفاده میگردد

 

اکسید کردن جزیی هیدروکربن ها

 

اكسيژن به همراه هيدروكربن در مشعل سوزانده مي شود . بخار جهت كنترل دماي راكتور اضافه مي گردد. در مشعل مقداري از هيدروكربنها سوخته و قسمتي ديگر به هيدروكربنهاي داراي زنجيره كوتاهتر شكسته و ريفرم مي شود. دماي نرمال مشعل 1500 – 130 درجه سانتي گراد است.در فشار bar 30 مي باشد. گاز خروجي از راكتور ابتدا گرماي خود را از دست داده و اسكرابر كربن گاز را كه 3-1 درصد وزني هيدروژن است جدا مي كند .

با جداسازي اكسيد هاي كربن و تزريق ازت, گاز سنتز حاصله در كانورتور توليد آمونياك مي كند.

 

متن کامل جزوه اشنایی با واحد تولید امونیاک را از فایل پیوست دریافت نمایید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...