رفتن به مطلب

باربری به سبـک اشراف ‌زادگان


ارسال های توصیه شده

 

 

 

 

شرکت خودروسازی GMC وانت جدید خود با نام «سی‌یرا» را معرفی كرد؛ محصولی گرانقیمت که به‌رغم ظاهر فانتزی‌اش، قابلیت حمل هفت تن بار را داراست!

 

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شرکت خودروسازی GMC وانت جدید خود با نام «سی‌یرا» را معرفی كرد؛ محصولی گرانقیمت که به‌رغم ظاهر فانتزی‌اش، قابلیت حمل هفت تن بار را داراست!

 

اگر این روزها سری به بازار وانت‌های کشور بزنیم با انبوهی از اخبار عجیب و غریب مواجه خواهیم شد. از یک سو، پیکان وانت، این باربر نام آشنای ایرانی‌ها با همان شکل و شمایل تکراری و دست نخورده خود محبوب‌ترین وانت بازار به شمار می‌آید و از سویی دیگر نسخه وانت پراید نیز توسط شرکت سایپا آماده ورود به بازار بوده و از دیگر سو موج گسترده‌ای از وانت‌های چینی با اسامی ‌و برندهای ناشناخته به بازار کشورمان راه یافته یا پشت دیوارهای گمرکات کشور در انتظار مجوز ورود به کشور‌هستند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بی‌تردید روزی که مهندسان و طراحان وانت پیکان(با نام رسمی‌ «باردو») و وانت نیسان‌(با نام رسمی‌ «جونیور») نخستین ایده ساخت این خودروهای بارکش را طرح‌ریزی می‌کردند حتی فکرش راهم نمی‌کردند که این محصولات به مدت چند دهه روی لاین‌آپ تولیدی یک خودروساز آن هم در کشوری نفت‌خیز و ثروتمند قرار گیرند!

 

اما اتفاقات چند دهه گذشته صنعت کشور و به طبع آن مجموعه تصمیم‌گیری‌های نادرست اتخاذ شده در صنعت خودروسازی کشور سبب شد تا در روزگاری که انواع خودروهای سواری و بارکش مجهز به سامانه‌هایی چون GPS، سامانه پارک خودکار و دیگر امکانات ایمنی و رفاهی مدرن هستند، در آغازین روزهای سال 2013 در کشور ما جنجال شماره‌گذاری یا عدم شماره‌گذاری خودرویی متعلق به سه دهه پیش تبدیل به موضوع روز شود!

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اما پس از سال‌ها کش‌و‌قوس گویی این بار پلیس عزم خود را جهت توقف شماره‌گذاری پیکان وانت جزم کرده است و آنطور که به نظر می‌رسد انواع لابی‌های علنی و غیرعلنی دیگر توان زنده نگه داشتن این بارکش سالخورده را نداشته و اقدامات سازنده وطنی «پیکان وانت» جهت جایگزینی دو محصول جدید یعنی «پیکاپ ایران‌خودرو دیزل» و «تندر90 پیکاپ» به جای وانت قدیمی، ‌خود‌ گویای این مسئله است که پس از گذشت چندین دهه تولید و عرضه وانت‌های قدیمی ‌و تکراری، گویی زمان تنوع بخشیدن به این سگمنت از خودروهای تجاری سبک در کشورمان نیز فرا رسیده است! اما در آن سوی مرزها اوضاع صنعت وانت‌سازی‌(به طور کلی خودروهای تجاری سبک) کاملا متفاوت است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

رقابت فشرده و نزدیک خودروسازان با یکدیگر و پیشرفت روزافزون این طیف از محصولات سبب شده تا بازار وانت‌ها در بازارهای بین‌المللی از گرما و تنوع بسیار بالایی برخوردار باشد. جدیدترین پرده از تلاش خودروسازان صاحب سبک جهان در این بخش، معرفی و رونمایی وانت جدید «سی‌یرا» (Sierra) توسط شرکت GMC آمریکا است. GMC با این محصول امیدوار است که به سلطنت چندین ساله فورد و تویوتا در کلاس وانت‌های لوکس پایان دهد.

 

درباره سازنده

 

شرکت خودروسازی GMC یکی از زیرمجموعه‌هاي شرکت «جنرال موتورز» آمریکا به شمارآمده که نسبت به دیگر زیرمجموعه‌های این شرکت از شهرت کمتری برخوردار بوده و به طور اختصاصی به طراحی و تولید محصولات شاسی‌بلند دو دیفرانسیل می‌پردازد. با آنکه آغاز به کار این خودروساز به سال 1912 بازگشته و یکی از خودروسازان قدیمی ‌ایالات متحده به شمار می‌آید، ولی سیاست‌گذاری خاص این شرکت مبنی بر حضور و فعالیت در سگمنت‌های خاص و محدود، سبب شده تا GMC در خارج از مرزهای ایالات متحده آنچنان که باید و شاید از محبوبیت بالایی برخوردار نباشد‌ اما جالب است بدانید که این برند در سال گذشته پس از «شورولت» دومین زیرمجموعه پرفروش جنرال موتورز در آمریکای شمالی شناخته شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این خودروساز علاوه بر طراحی و تولید انواع خودروهای شاسی‌بلند لوکس همچون «یوکان» و «تریان»، در چند سال گذشته نگاه ویژه‌ای به رده وانت‌های بزرگ لوکس یا اصطلاحا «تراک»ها داشته است. نسخه فیس لیفت(بهینه‌سازی شده) «سی‌یرا» مدل 2014 جدیدترین وانت این خودروساز است که GMC به تازگی تصاویر و اطلاعات مربوط به آن را منتشر كرد.


لباسی نو بر تن بارکش 15 ساله

 

سی‌یرا که برای نخستین بار در سال 1998 معرفی شد، تاکنون در سه نسل و در بیش از 10 نسخه مختلف تولید و به بازار عرضه شده است. با آنکه نسل فعلی این وانت در سال 2007 رونمایی شد اما طراحان GMC با کشیدن دستی بر سر و گوش آن، چهره این وانت را به روزتر و مدرن‌تر ساخته‌اند. این خودرو تجاری سبک با چهره‌ای عضلانی و دارا بودن مشخصه‌هایی چون جلوپنجره حجیم کرومی ‌و گرافیک بسیار زیبای چراغ‌های جلو، چهره‌ای فراتر از یک وانت را تداعی می‌سازد. طول، عرض و ارتفاع این وانت به ترتیب برابر با 5864، 2106 و 2080 میلی‌متر بوده که حاکی از قابلیت بالای این بارکش جهت جابه‌جایی بارهای حجیم و سنگین است. فاصله بین دو محور 3775 میلی‌متری به همراه تایرهای 20 اینچی این وانت را نیز به ارقام فوق اضافه کنید تا مهندسی پیشرفته بدنه سی‌یرا بیش از پیش عیان شود. ضمن اینکه مدیران GMC امیدوارند دقت در مونتاژ و کیفیت بالای متریال به کار رفته در ساخت این خودرو، سی‌یرا را یک سر و گردن بالاتر از رقبای آسیایی خود قرار دهد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اما آنچه در سی‌یرا بیش از هرچیز دیگر جلب توجه می‌کند، طراحی داخلی مدرن و جاه‌طلبانه آن است که با نیم نگاهی به دکوراتیو داخلی آن احساس روبه‌رویی با یک خودرو شاسی‌بلند لوکس خواهیم داشت تا یک وانت بارکش! نکته تاثیر‌گذار و جالب توجه در طراحی داخلی این وانت، طراحی ادوات و دکمه‌های روی فرمان و پنل مرکزی آن به صورت حجیم و بزرگتر از حد معمول است که دلیل آن راحتی کارکرد با این ادوات و دکمه‌ها با دستکش‌هایی است که راننده یک وانت احتمال دارد در هنگام کار بر دست کند. از دیگر تجهیزات رفاهی و ایمنی فضای داخل کابین سی‌یرا می‌توان به صندلی‌های چرمی‌ مجهز به گرمکن، سامانه کنترل تهویه مطبوع خودکار، سامانه ردیاب ماهواره‌ای با نمایشگر لمسی 4/2 اینچی، سیستم صوتی حرفه‌ای با حافظه داخلی 80 گیگابایت و درگاه ورودی‌iPod، نمایشگر دید در شب و سامانه تشخیص خواب‌آلودگی راننده اشاره كرد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 


قوای محرکه

 

مهندسان GMC برای مدل جدید سی‌یرا، طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های کاملا جدید را در نظر گرفته‌اند که هر یک مجهز به آخرین فناوری‌های نوین کاهش آلایندگی هستند. با توجه به سختگیری دولت آمریکا در قبال مسائل زیست محیطی و همچنین افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی در این کشور، مهندسان GMC در طراحی و پردازش پیشرانه‌های به کار رفته در سی‌یرا 2014، دکترین مشخصی را پیش گرفته‌اند که آن چیزی جز «بازدهی بیشتر، مصرف سوخت کمتر» نیست. دو پیشرانه شش سیلندر بنزین‌سوز به حجم 4/3 و 5/3 لیتری به همراه یک پیشرانه 8 سیلندر 6/2 لیتری از جمله جدیدترین پیشرانه‌هایی هستند که در این وانت به کار گرفته خواهند شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

با آنکه قدرت تولیدی پیشرانه‌های شش سیلندر این وانت به ترتیب 200 و 320 اسب بخار اعلام شده که برای چنین محصولی ارقام قابل‌توجهی به شمار می‌آیند، اما وقتی بدانیم که پیشرانه 8 سیلندر خورجینی این خودرو قدرتی معادل 410 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد، درمی‌یابیم که مهندسان GMC نگاهی فراتر از یک «وانت» به این محصول داشته‌اند. گفتنی آنکه هر سه پیشرانه فوق مجهز به فناوری مدرن EcoTec بوده که به لطف سامانه تزریق مستقیم سوخت و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها، دارای میزان مصرف سوخت قابل توجهی هستند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

همچنین مجموعه سیستم ترمز هیدروبوست به همراه دیسک‌های 355x40 میلی‌متری در محور جلو و 360x34 میلی‌متری در محور عقب، وظیفه متوقف ساختن این باربر سنگین وزن را بر عهده خواهند داشت. طبق اعلام رسمی‌ شرکت GMC نسخه بهینه‌سازی شده سی‌یرا دارای ظرفیت حمل بار 1225 کیلوگرمی ‌و ظرفیت یدک‌کشی معادل 5800 کیلوگرم را داشته که با این حساب می‌توان سی‌یرا را یکی از توانمندترین وانت‌های بازار در این بخش دانست. شرکت GMC هنوز اطلاعات دقیقی از زمان عرضه و قیمت احتمالی نسخه جدید سی‌یرا را منتشر نساخته، اما پیش‌بینی می‌شود که این محصول با قیمت پایه 40 هزار دلاری‌(بدون تجهیزات سفارشی) و از بهار سال جاری میلادی روانه بازار شود.

 

 

 

 

 

منبع برترین ها

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...