رفتن به مطلب

«مونالیزا» به ماه رفت


ارسال های توصیه شده

[h=1] «مونالیزا» به ماه رفت

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91103017435

شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۶

3

دانشمندان مدارگرد اکتشافی ماه، به عنوان بخشی از اولین نمایش ارتباط لیزری با یک ماهواره در سطح ماه، تصویری از نقاشی معروف «مونالیزا» لئونادرو داوینچی را از زمین به این فضاپیما ارسال کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این سیگنال لیزری که از یک تاسیسات در مریلند شلیک شده بود، تصویر مونالیزرا را به مدارگرد اکتشافی ماه در فاصله 384 هزار و 400 کیلومتری زمین ارسال کرد که از سال 2009 در حال گردش به دور ماه است.

به گفته دانشمندان ناسا، انتقال این تصویر یک پیشرفت مهم در ارتباطات لیزری برای فضاپیمای میان سیاره‌ای محسوب می‌شود.

دیوید اسمیت، یکی از محققان ارتفاع سنج لیزری مدارگرد ماه در بیانیه‌ای اظهار کرد: این اولین بار است که انسان به یک موفقیت در ارتباط لیزری یک طرفه به مسافتهای سیاره‌ای دست یافته است. در آینده نزدیک، این نوع ارتباط لیزری ساده ممکن است به عنوان یک پشتیبان برای ارتباطات رادیویی مورد استفاده ماهواره‌ها بکار گرفته شود. در آینده دورتر، این فناوری ممکن است به برقراری ارتباط نرخ داده بالاتر از امکانات ارائه شده توسط پیوندهای رادیویی امروزی منجر شود.

فضاپیمای اکتشافی ماه به دلیل برخورداری از یک دریافت‌کننده لیزری، انتخاب نخست دانشمندان برای آزمایش این شیوه ارتباطی بدیع بود. در حالیکه بیشتر فضاپیماهای حاضر در منظومه شمسی با استفاده از علائم رادیویی پیگیری می‌شوند، ناسا این مدارگرد را با لیزر نیز کنترل می‌کند.

این در حالیست که زمان‌بندی در این مورد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ناسا از ایستگاه ارسال لیزر خود در مرکز پروازی گودارد برای ارسال سیگنال مونالیزا به این مدارگرد استفاده کرد. محققان این نقاشی معروف را به بخشهایی با اندازه 150 در 200 پیکسل تقسیم کرده و سپس آنها را از طریق پالس لیزر با نرخ داده حدود 300 بیت بر ثانیه به مدارگرد ارسال کردند.

هنگامی که این فضاپیما تصویر را دریافت کرد، بخشهای جدا شده را به هم چسبانده و تحریفهای ایجاد شده در اثر گذر سیگنال لیزری از جو زمین را اصلاح کرد و سپس تصویر را با استفاده از شکل عادی ارتباطی خود یعنی امواج رادیویی به زمین باز فرستاد.

 

به گفته محققان، یک نمایش ارتباط لیزری نرخ داده بالا می‌تواند ویژگی مرکزی ماموریت ماه آینده ناسا موسوم به کاوشگر محیطی غبار و جو ماه باشد که قرار است اواخر سال 2013 به این قمر پرتاب شده و به نققشه‌برداری از جو و محیط ماه بپردازد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...