رفتن به مطلب

مرمت حسینیه تاریخی مراغه


ارسال های توصیه شده

مرمت حسینیه تاریخی مراغه

 

به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی صبح امروز در بازدید از مراحل مرمت حسینیه حاج غفار مراغه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: قدمت این حسینیه به دوره قاجار می‌رسد که با اتمام مرمت، هم اکنون آماده بهره‌برداری است.

محمدی با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته در حسینیه حاج غفار خاطرنشان کرد: استحکام بخشی و گچ‌کاری دیواره‌ها، احیای طنبی، تعویض تیرهای چوبی و ایزوگام سقف از جمله اقدامات مرمتی صورت گرفته در این مسجد به شمار می‌رود.

وی پنجره بزرگ اروسی حسینیه حاج غفار را از مشخصه های زیبای این بنا عنوان کرد و گفت: این پنجره که از ازاره سنگی طنبی حسینیه به طول هشت متر تا سقف کشیده شده، یک مدل شمسه 16 تایی است که با یک خورشید در میان و کراتی در اطرافش منظومه شمسی را تداعی می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با اشاره به بخش‌های مختلف حسینیه یادآور شد: یک طنبی با تاقچه‌ها و گنجه‌هایی در اطرافش، دو طبقه بالایی در اطراف طنبی میانی، چندین اتاق، انباری و شومینه قسمت های مختلف حسینیه حاج غفار را تشکیل می‌دهند.

محمدی نمای حسینیه را آجری و با تزئینات گچ‌بری عنوان کرد و گفت: این حسینیه شش گوش با یک ایوان و چهار ستون، توسط مرحوم حاج غفار به شیوه معماری کربلای معلی ساخته شده است.

وی حسینیه حاج غفار را نخستین حسینیه و هیئت شهرستان مراغه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از زمان راه‌اندازی حسینیه تاکنون، در ظهر عاشورا برای بیش از 30 هزار نفر از عزاداران و شهروندان در این مکان غذای نذری تهیه و پخش می‌شود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به نقش این حسینیه در برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی و عزاداری، یادآور شد: احرام‌بندی و مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» در شهر مراغه که اخیرا به عنوان یکی از هفت مراسم عاشورایی آذربایجان‌شرقی نیز ثبت ملی شد، یکی از مهم‌ترین آیین‌ها و مراسمی است که همه ساله در روز عاشورا در این حسینیه برپا می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: مراسم طشت‌گذاری، شبیه‌خوانی، عباس‌گویان، سینه زنی و زنجیرزنی از دیگر آیین‌های عزاداری مذهبی است که همه ساله با شکوهی هرچه تمام‌تر در حسینیه حاج غفار شهر مراغه برگزار می‌شود.

 

منبع : ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...