رفتن به مطلب

قلعه تاریخی شوش ترک خورد


ارسال های توصیه شده

بارندگیهای اخیر در شهر شوش استان خوزستان و عبور خودروی سنگین از کنار این قلعه باعث شده است تا بخشی از زمین رو به روی در ورودی قلعه شوش سست شده و در روزهای اخیر

نشست کند.

 

nuhf38fl202ksbsd8sj3.jpg

 

سال گذشته در همین ایام به دلیل بارندگیهای مداوم و مرمت ناصحیح دیوارهای قلعه، بخشی از سقف سرایدار خانه قلعه شوش فرو ریخته است. ماه گذشته نیز بخشی از دیواره ضلع شرقی محوطه باغ موزه شوش ریزش کرد. این درحالی است که این دیوار پیش از تخریب بخشی از ساختار حفاظتی موزه شوش محسوب می شد.

 

7yowdpxv7l0ozb1fu2.jpg

این طور به نظر می رسد که هر سال در ایام زمستان به دلیل بارندگی های این فصل، سریال ریزش بخشی از دیواره ها و سقف این قلعه تاریخی تکرار می شود که در صورت ادامه این شرایط قلعه شوش دچار مرگ تدریجی خواهد شد.

 

امسال نیز دوباره همین اتفاق افتاد و بارندگی های روزهای اخیر دی ماه در این شهر تاریخی باعث شده است تا دیواره های این قلعه سست تر شود ضمن اینکه بارندگی و عبور خودروی سنگین از کنار این قلعه عامل دیگری شده تا بخشی از زمین مجاور این قلعه در بخش جنوبی آن که توسط فرانسوی ها در زمان کاوشهای باستان شناسی کنده و پر شده بود، نشست کند و گودالی را بر جای بگذارد.

 

muncukl4gij7vq02u7.jpg

 

 

 

 

مجتبی گهستونی، دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا با اعلام این خبر گفت: قلعه شوش فونداسیون ندارد و مرمت اضطراری در آن انجام نمی شود و هزینه این مرمت ها در جاهای دیگری هزینه می شود. بنابراین با توجه به اینکه حجم باران در زمستان امسال زیاده بوده است و روند تخریب تدریجی قلعه نیز ادامه دارد، بنابراین اگر روزی این قلعه ریزش کند، کسی تعجب نمی کند.

 

nvpc48f38o5tq7xd2x.jpg

 

 

قلعه تاریخی شوش معروف به آکروپل اکنون به عنوان انبار بیش از 90 هزار شی تاریخی استفاده می شود. از سوی دیگر با وجود تهدیدهایی که متوجه این بنای تاریخی است، باید نگران آسیبهای وارده به این اشیای تاریخی نیز بود.

 

 

منبع : خبرگزاری مهر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...