رفتن به مطلب

كشف عامل ژنتيكي جديد ناباروري مردان


ارسال های توصیه شده

پژوهشگر انگليسي برگزيده جشنواره بين‌المللي تحقيقاتي رويان در تحقيقات خود موفق به شناسايي تاثير ژن TauCstF-64 در باروري مردان و نقش احتمالي فقدان اين ژن در بروز ناباروري شد.

دكتر استيو تارديف، محقق دانشگاه داندي انگلستان و محقق برگزيده گروه جنين شناسي جشنواره بين‌المللي تحقيقاتي رويان در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در تشريح يافته‌هاي خود در خصوص ناباروري ناشي از چسبندگي ناقص اسپرم‌هاي فاقد ژن TauCstF-64 به زونا (قشر شفاف) در موش اظهار كرد: طي تحقيقاتي كه بر روي موش‌هاي نر فاقد توانايي ايجاد اسپرم و باروري انجام داده‌ايم، مشخص شد كه اسپرم‌ها نياز به يك سري فاكتور براي نگهداري دارند؛ اما زماني كه ژن را از موش مي‌گيريم، پروتئين در بدن موش ايجاد نمي‌شود و متوجه مي‌شويم اسپرماتوزوئيدهاي آن موش صدمه ديده و حالت عادي ندارد.

وي با اشاره به اين كه اين تحقيقات را در دوران پسادكتري خود در مركز علوم سلامت دانشگاه تكنولوژي تگزاس انجام داده است، افزود: طي آزمايش‌هايي كه روي اسپرم موش‌ها انجام داديم، متوجه شديم اسپرم‌ها آسيب ديده‌اند و قابليت باروري ندارند و اين به علت كمبود آ‌نها نيست؛ بلكه به علت آسيب ديدگي آنهاست و در آخرين مطالعات خود به اين نتيجه رسيديم كه علت ناباروري ممكن است آسيب‌ديدگي پروتئين زونادزين موجود در اسپرم باشد.

وي با بيان اين كه در حالت معمول باروري، حدود 50 اسپرم با تخمك ارتباط برقرار مي‌كنند و به آن مي‌چسبند، اظهار كرد: در آزمايش‌هايي كه در موش‌ها انجام داديم متوجه شديم فقط دو اسپرم به تخمك مي‌چسبد و ارتباطي كه اسپرم با تخمك ايجاد مي‌كند ارتباط عادي و نرمالي نيست.

تارديف خاطرنشان كرد: باروري يك فرآيند چند مرحله‌يي است كه نيازمند اسپرم با ساختارهاي سلولي خاص و مولكول‌هاي مختص سلول‌هاي لايه زاينده است. در مراحل تكوين سلول‌هاي لايه زاينده، پردازش RNA و پلي آدنيله شدن آن به كنترل بيان ژن و تشكيل اسپرم كارآمد بسيار كمك مي‌كند.

وي با اشاره به اين كه بيان ژن TauCstF-64 در لايه زاينده مردانه به اين فرايند در سلول‌هاي سوماتيك نيز بسيار كمك مي‌كند، تصريح كرد: موش‌هاي فاقد اين پروتئين داري نقص در اسپرم هستند. با استفاده از موش‌هاي مدل PNAS 2007 كه داراي نقص در اين پروتئين هستند، مكانيسم و عملكرد بيشتر اين ژن مورد بررسي قرار گرفت. به نظر مي‌رسد بيان اين ژن نه تنها در تمايز ريختي و تكوين اسپرماتيدها نقش دارد، بلكه در ميان كنش اسپرم با سلول تخمك نيز نقش دارد.

محقق برگزيده جشنواره رويان در پايان با اشاره به اين كه اين آزمايش‌ها فقط روي موش انجام شده است، در خصوص مرحله بعدي تحقيق تصريح كرد: در مرحله بعد به دنبال مقايسه پروتئين موجود در اسپرم موش و انسان هستيم تا اين طرح را روي افرادي كه داراي مشكل باروري هستند، اجرا كنيم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...