رفتن به مطلب

چگونه کودک مان را به نماز خواندن علاقه مند کنیم؟


ارسال های توصیه شده

کودکان در ابعاد مختلف زندگى خود محتاج الگو هستند تا بتوانند آرزوها و تلاش‌هاى خود را مطابق آن تنظـیـم کنند، آنان در مسائل الهى و دینى نیز که به طور فطرى با آن در ارتباطند، در جست‌ وجوى یک الگوى معنوى هستند.

خانواده در تفکر اسلامی جایگاهی بسیار رفیعی دارد، اگر موضوع خانواده در اسلام را با سایر اموری که مشابه این مقوله است، مقایسه کنیم برجستگی خاصی در مسئله خانواده ملاحظه می‌کنیم، اگر چه بعضی از آن موضوعات مهم و بعضی مهم‌تر هستند، اما گاهی اموری وجود دارند که واژه « اهم » نیز برای آن‌ها کفایت نمی‌کند و باید به دنبال ادبیات دیگری برای بیان عظمت آن‌ها بود از جمله این موضوعات، موضوع « خانواده » است.

 

 

 

 

بی‌شک آنچه در نظام خلقت تحقق مى‌یابد، نیازمند مقدمات، زمینه‌ها و بستر مشخصى است که ظهور و تحقق آن‌ها بدون این تمهیدات غیرممکن است، تربیت الهى انسان نیز نیازمند مقدمات و زمینه‌هایى است تا والدین بتوانند در این امر موفق شده و فرهنگ نماز را در وجود فرزندانشان ماندگار کنند.

 

 

والدین باید همچون باغبانى دانا و دلسوز بستر رشد گل‌هاى باغ خود را بشناسند و با بهره‌گیرى از زمینه‌هاى مناسب، شاهد شکفتن گل‌هاى باغشان باشند تا عطر دل انگیز عشق و بندگى را در قلوب آنان به یادگار بگذارند.

 

 

زمینه‌سازى و فراهم کردن شرایط و بهره‌گیرى از زمینه‌هاى مختلف مادى و معنوى، لازم است بیشتر در دوران کودکى و نوجوانى و قبل از سن بلوغ شرعى تحقق یابد تا والدین بتوانند در این سن فرزندانشان را با نماز و نحوه ارتباط با خدا آشنا سازند و گرنه در سن بلوغ و بعد از آن دچار مشکل خواهند شد.

 

 

زمینه‌هاى تربیتى نماز را به زمینه‌هاى بیرونى مانند محیط خانوادگى و رفتار و بـرخـورد اطرافیـان با کودک و نوجوان و زمینه‌هاى درونى که مربوط به خود کودک و نوجوان است، می‌توان تقسیم کرد.

 

 

 

زمینه‌هاى بیرونى

محیط خانواده، محیط اجتماع و تمام کسانى که به نحوى با کودک و نوجوان ارتباط دارند، زمینه‌هاى بیرونى محسوب مى‌شوند، این زمینه‌ها مى‌تواند اثر و نقش ‍ سازنده یا تخریبى بر آنان بگذارد، کودکان و نوجوانان بـه امور محسوس و ظاهرى توجه بیشترى دارند، بـه همین دلیل این امور برایشان با اهمیت‌تر است .

 

 

فراهم ساختن زمینه‌هاى بیرونى تربیت به منظور ترغیب کودک و نوجوان به نماز، مى‌تواند مـحـرک فـعـالیـت، حـرکـت و تمایل او به سوى فرامین الهى و رهنمودهاى قرآن کریم باشد، در ذیل برخى از این زمینه‌ها به اختصار مورد بررسى قرار مى گیرد:

 

 

 

-طرح و گفتگو درباره نماز

اگر والدین در حضور کودک و نوجوان مسایل و معارف مربوط به نماز را طرح و درباره آن گفت‌وگو کنند، به طور غیر مستقیم بر آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت، صـحـبـت و گفت‌وگو دربـاره نـمـاز مى‌تواند در قالب شعر و سرود، قصه و حکایت، توضیح مـطالب مربوط به نماز، طرح و نقاشى و مانند آن انجام شود تا در ذهن و روان کودک و نوجوان اثر گذاشته بـا تـوجه به حس کنجکاویى که دارند، خود به فعالیت فکرى و عملى در این موضوع وادار شوند.

 

 

نکته قابل ذکر اینکه، والدین نبایـد چنین فکر کنند که نسبت به مسایل نماز آگاه هستند پس، چه ضرورتى دارد این مطالب را بین خود مطرح کنند؟ طرح و گفت‌وگوى عمدى دربـاره نماز بیانگر اهمیتى است که والدین به این امر مى‌دهند و موجب جلب توجه کودک و نوجوان به جایگاه ارزشی نماز مى‌شود.

 

 

 

- ارتباط با دوستانِ نمازخوان

والدین سعى کنند بـا خانواده‌ها و افراد متدین ارتباط و رفت و آمد داشته باشند، چرا که چنین خانواده‌هایى فرزندان متدین و نمازخوانى دارند کـه مى‌توانند بـر افکار و اعمال کودک آنان اثر مثبت و سازنده بگذارند.

 

 

همچنین لازم است کودک و نوجوان ترغیب شود تا دوستانى برگزیند که براى نماز و آداب اسلامى اهمیت قایل هستند، زیرا در مواقعى، تأثیر رفتار و گفتار کودکان بر یکدیگر بیشتر از سایرین است.

 

 

علاوه بر اینها عمل نمازگزاران کودک و نوجوان در جمع همسالان خود می‌تواند احساس نیاز به شخصیت جمعى آن‌ها را ارضا کند، تکرار این گونه موارد موجب اُنس و علاقه آنان به نماز خواهد شد.

 

 

 

-ارائه الگو

میل به داشتن الگوى مطلوب در کودکان و نوجوانان مشهود است و دوست دارند از کسى یا کسانى کـه از هـر جهت مورد علاقه آنان است تقلید کنند و رفتار و گفتارشان را مطابق رفتار الگو تنظیم کرده تا شبیه و مانند آن شوند.

 

 

والدیـن بـا بهره‌گیرى از این میل و خواسته آنان، مى‌توانند الگوهاى بسیار خوب و عالى از کـسـانـى کـه اهـل عـبودیت و نماز هستند به آن‌ها معرفى کنند، انبیاى الهى، امامان معصوم(ع) و انـسـان‌هاى وارسته از جمله الگوهاى ارزنده و درخشانى هستند که مى‌توان به کودک و نوجوان معرفى کرد تا در سایه آن به گمراهى گرفتار نشود.

 

 

علاوه بر این خود والدین با اعتقاد و پاى‌بندى نسبت به دین به ویژه با اهمیت دادن به نماز و عملکرد و رفتار درست مى‌توانند الگوى ارزنده و مفیدى براى فرزندانشان باشند، خصوصاً هنگامى که عامل گفته‌هاى خود نیز هستند.

 

 

بنابراین کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف زندگى خود محتاج الگو هستند تا بتوانند افکار، آرزوها و تلاش‌هاى خود را مطابق آن تنظیم کنند، اینان در مسایل الهى و دینى نیز که به طور فطرى با آن در ارتباطند، در جست‌وجوى یک الگوى معنوى هستند، وجود چنین فردى آنان را در امر به هدایت و رستگارى کمک شایانى خواهد کرد.

 

 

 

- نماز در حضور کودک و نوجوان

یکى از عواملى که می‌تواند باعث شوق و علاقه به نماز و آداب الهى در کودک و نوجوان شود، آموزش بصرى است، زیرا این‌گونه آموزش‌ها به دلیل اثربخشی و تأثیر بیشتر موجب یادگیرى، تغییر رفتار یا ایجاد رفتار تازه مى‌شود، علاوه بـر ایـن، آموزش بصرى عمیق‌تر بوده و دیرتر فراموش مى‌شود و زودتر از آموزش‌هاى دیگر تأثیر مى‌گذارد.

 

 

والدینى که هر چند وقت یک‌بار، کودک و نوجوان خود را با اخلاق حسنه و دعوت محبت آمیز به مساجد و اماکن مذهبى مى‌برند، در علاقه‌مند کردن فرزندان خود به نماز، موفق‌تر از دیگرانند، البته این کار در صورتى موفقیت آمیز است که به خستگى و دل‌زدگى کودک و نوجوان منجر نشود.

 

 

نماز خواندن در منزل و در حضور کودک نیز اثر مثبت و سازنده‌اى خواهد گذاشت، مثلاً اگر والدین در اتاقى که کودک مشغول بازى و یا نقاشى است، سجاده خود را پهن کرده به نماز بایستند اثر معنوى ماندگارى خواهد گذاشت.

 

 

چنانچه نمازهاى واجب را در مسجد و به جماعت مى‌خوانیم خوب است نمازهاى نافله و قضا را در منزل بخوانیم تا براى کودک و نوجوان تداعى نشود که مثلًا پدرم چرا امشب نماز نخوانده است، بنابراین وقتى کودک و نوجوان نماز دیگران، خاصه والدین را درک کند و ببیند، تأثیر مى‌پذیرد، این تأثیرپذیرى باعث تحرک و فعالیت او در انجام عبادت و سایر آداب اسلامى مى‌شود.

 

 

 

جاذبه‌هاى ظاهرى

ظواهر زیبا و جاذبه‌هاى گوناگون به خودى خود شوق‌آور و رغبت انگیزند، این ظواهر و جاذبه‌ها (صادق یا کاذب) بر روح کودک و نوجوان تأثیر بیشترى مى‌گذارد، به طورى که در بسیارى مواقع بدون داشتن دلیل درست به سوى چیزى که داراى ظاهرى زیبا است، کشیده مى‌شود.

 

 

والدین مى‌توانند از آنچه که مربوط به ظواهر نماز است، در ترغیب فرزندانشان بهره گیرند تا به تدریج به نماز عادت کرده و سپس به باطن نماز اُنس یابند به عبارت دیگر، از شور و اشتیاق ظاهرى بـه شعور باطنى و آگاهى درباره نماز نایل شوند.

 

 

اگر والدین مطابق میل و خواسته کودک و نوجوان برایشان سجاده زیبا، مهر و تسبیح دلخواه ، عـطـر، لباس مناسب بـراى پسران و مقنعه و چادر نماز براى دختران تهیه کنند، به یقین کار ارزنده و صحیحى را انجام داده‌اند، خواندن نماز بـا صوت و قرائت زیبا و دل‌انگیز و یـا تهیه سرودهاى دلنشین درباره نماز مى‌تواند زمینه‌هاى رغبت آنان را به عمل صالحى چون نماز فراهم کنند.

لینک به دیدگاه

فک میکنم مهمتر از ترغیب کودک برای نماز ترغیبش به انسان بودن باشه ، رعایت ارزش های اخلاقی ، رعایت حقوق دیگران ، داشتن روحیه همکاری ، دادن شخصیت و به تبع اون انتظار متشخص بودن از کودک ، نهی کودک از رزایل اخلاقی مثل دروغ، تهمت ، غیبت،حسد،بخل و.... اولی تر باشه ، چه بسیار خانواده های حتی غیر مسلمان که بیشتر از ما پایبند اصول اخلاقی هستند و چه بسیار حاجی بازاری های نماز خوان که فرزندانی همه فن حریف بار آوردن که از نماز تنها جای مهری نصیب دارن

لینک به دیدگاه
فک میکنم مهمتر از ترغیب کودک برای نماز ترغیبش به انسان بودن باشه ، رعایت ارزش های اخلاقی ، رعایت حقوق دیگران ، داشتن روحیه همکاری ، دادن شخصیت و به تبع اون انتظار متشخص بودن از کودک ، نهی کودک از رزایل اخلاقی مثل دروغ، تهمت ، غیبت،حسد،بخل و.... اولی تر باشه ، چه بسیار خانواده های حتی غیر مسلمان که بیشتر از ما پایبند اصول اخلاقی هستند و چه بسیار حاجی بازاری های نماز خوان که فرزندانی همه فن حریف بار آوردن که از نماز تنها جای مهری نصیب دارن
آفرین خوشحالم که میبینم نسل جدید ما داره راه خودشو پیدا میکنه تو خیلی از کشورهای بی دین مثل ژاپن چیزی به اسم ارزش های دینی وجود نداره اما اخلاق اونجا حکمفرماست اما متاسفانه تو کشور ما دین هست اما اخلاق مرده دروغگویی،تهمت،غیبت،کلاهبرداری،تجاوز به حقوق دیگران و خیلی از مسائل دیگه که روزبروز تو کشور ما بیشتر میشه ناشی از نبودن اخلاق در جامعه است و این ربطی به دین نداره (نه این که دینداری بدباشه) این نشون میده که جامعه را باید با اخلاق اداره کرد واین از همون کودکی باید آموخته بشه الان تو کشور ما باید بچه را طوری بار بیاری که بقول معروف بتونه گلیمش را از آب در بیاره! ما بچه که بودیم بهمون میگفتند درس بخونید،تلاش کنید کاری یاد بگیرید تا تو جامعه موفق باشید اما الان باید به بچه هامون راه های دور زدن قانون و سر دیگران کلاه گذاشتن را یاد بدیم تا فردا بهش بگند آدم زرنگ!! و توجامعه ما موفق باشه
لینک به دیدگاه

برای ترغیب کردن کودکان به هر کاری هیچ راهی وجود نداره مگر اینکه، کودکان، پدر و مادر رو در عمل به اون کار، صادق ببینن

===========

نمازی که در اسلام توصیه شده، یک عمل عبادی صرف نیست!

 

اصل نماز در اسلام به صورت جماعت هستش. از شاخصه های امام جماعت اهل گناه نبودن و عادل بودنه.. معمومین در صف نماز جماعت شونه به شونه ی هم می ایستن و با محبت و دوستی عبادت خودشون رو با خدا به جای میارن

حدیث داریم کسی که سه روز بیشتر با مومنی قهر کنه نمازش پذیرفته نیست

قرآن احترام به والدین رو پیش شرط پذیرفته شدن نماز دونسته

 

و به طور کلی نماز فقط دولا راست شدن و ذکر گفتن نیست.. و برای مورد قبول بودنش صدها پیش شرط انسانی وجود داره

 

و در نهایت فردی که اعمالی که انجام میده رو با جهالت انجام میده ، باعث ضرر وارد شدن به جامعه میشه.. حالا میخواد جهالت در عبادت باشه یا جهالت در هر عمل دیگه

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

با سلام.در جواب ieman باید بگم که:

به نظر من درسته که اخلاقیات مهمه و باید آن را به بچه هامون انتقال بدیم ولی از همه مهمتر یاد دادن نماز به بچه ها است اصلا امام صادق گفتند کسی که نماز را سبک بشماره از ما نیست.دوست خوبم قبول داری که تمام این مشکلاتی که الان ما در جامعه داریم حداقل یکی از دلایلش کم توجهی به نماز و خدا هست؟مثلا اگر ما واقعا باور داشتیم که یکی هست که همیشه داره ما را نگاه میکنه و خیلی هم دوستمون داره هیچ وقت جلوش دروغ،تهمت،غیبت و بد رفتاری نمیکردیم.

متاسفانه ما امروز اونجوری که باید دین اسلام را به بچه هامون عرضه نمیکنیم یا شاید هنوز خودمون هم نمیدونیم دین اسلام چی هست و چی میگه.......

خلاصه مطلب:بیایید دین اسلام را اون جوری که هست به بچه هامون منتقل کنیم نه اون جوری خودمون میخواهیم.با تشکر

لینک به دیدگاه
با سلام.در جواب ieman باید بگم که:

به نظر من درسته که اخلاقیات مهمه و باید آن را به بچه هامون انتقال بدیم ولی از همه مهمتر یاد دادن نماز به بچه ها است اصلا امام صادق گفتند کسی که نماز را سبک بشماره از ما نیست.دوست خوبم قبول داری که تمام این مشکلاتی که الان ما در جامعه داریم حداقل یکی از دلایلش کم توجهی به نماز و خدا هست؟مثلا اگر ما واقعا باور داشتیم که یکی هست که همیشه داره ما را نگاه میکنه و خیلی هم دوستمون داره هیچ وقت جلوش دروغ،تهمت،غیبت و بد رفتاری نمیکردیم.

متاسفانه ما امروز اونجوری که باید دین اسلام را به بچه هامون عرضه نمیکنیم یا شاید هنوز خودمون هم نمیدونیم دین اسلام چی هست و چی میگه.......

خلاصه مطلب:بیایید دین اسلام را اون جوری که هست به بچه هامون منتقل کنیم نه اون جوری خودمون میخواهیم.با تشکر

 

دوست عزیز نظر شما در مورد پدری که فرزندش رو تشویق به نماز میکنه و زمانی که کسی باهاش کار داره به بچش میگه بگو بابام خونه نیس چیه؟آیا نماز اون کودک رو از آموزشی که برای دروغ گفتن دیده بازمیداره؟ اگر کسی رو می بینید که نماز میخونه و اصول اخلاقی رو رعایت میکنه این نماز نیست که اون شخص رو مقید به رعایت اصول اخلاقی کرده بلکه تربیت اون فرد از دوران کودکی باعث چنین منشی شده ، بزرگترین معضل اخلاقی جامعه ایرانی یعنی دروغ در جوامع غربی مثل سوئد اصلا جایگاهی نداره( سوئد رو به جهت اینکه اطلاع دارم مثال زدم) مسلما بسیاری ازین حاجی بازاریها که صابونشون به تنم خورده نمازشون رو به جماعت اقامه میکنن و فک میکنن بسیار هم با توجه هست ولی چه وقت این نماز اونهارو از این قسم های دروغ بازمیداره الله علم:a030:

لینک به دیدگاه

با سلام.دوست عزیز من فکر میکنم شما گمان دارید من موافق دروغ و دروغگویی هستم.من اصلا هیچ کاری با این کشور ها ندارم بابا مثلا ما شیعه هستیم الگو ما کیست؟ بگذار یک سخن از امام علی(ع) برای شما نقل کنم.حضرت فرمودند:اگه تمام بدی ها و زشتی ها را در یک اتاق جمع کنیم و درب آن را ببندیم کلید آن دروغ است.

چرا برای الگو گیری این همه راه رفتید سوئد بجای آن یک سری به نهج البلاغه بزنید من بارها نامه 31 حضرت علی (ع) را خوندم فکر میکنم اگه شما هم آن را مطالعه کنید ضرر نمیکنید حتما بخوانید بعد جوابم را بدید.متاسفانه ما امروز خیلی کم به بچه هامون توجه میکنیم و آنها را رها کردیم انتظار نداشته باشید با این حال فردا فرزندی پاک داشته باشیم.

با این سوال حرفم را تمام میکنم:آیا باغبانی که نه زمینش را شخم زده نه بذر پاشی کرده میتواند حاصل خوبی از آن برداشت کند؟

لینک به دیدگاه
با سلام.دوست عزیز من فکر میکنم شما گمان دارید من موافق دروغ و دروغگویی هستم.من اصلا هیچ کاری با این کشور ها ندارم بابا مثلا ما شیعه هستیم الگو ما کیست؟ بگذار یک سخن از امام علی(ع) برای شما نقل کنم.حضرت فرمودند:اگه تمام بدی ها و زشتی ها را در یک اتاق جمع کنیم و درب آن را ببندیم کلید آن دروغ است.

چرا برای الگو گیری این همه راه رفتید سوئد بجای آن یک سری به نهج البلاغه بزنید من بارها نامه 31 حضرت علی (ع) را خوندم فکر میکنم اگه شما هم آن را مطالعه کنید ضرر نمیکنید حتما بخوانید بعد جوابم را بدید.متاسفانه ما امروز خیلی کم به بچه هامون توجه میکنیم و آنها را رها کردیم انتظار نداشته باشید با این حال فردا فرزندی پاک داشته باشیم.

با این سوال حرفم را تمام میکنم:آیا باغبانی که نه زمینش را شخم زده نه بذر پاشی کرده میتواند حاصل خوبی از آن برداشت کند؟

 

جواب شما رو در قالب بخشی از کتاب چرا عقب مانده ایم میدم:

 

شخصیت والدینی : خود را از هر جهت شایسته تر از دیگران می بیند . هیچ کس را داخل آدم نمی داند . می خواهد تحکم کند و می خواهد هیچ کس حرفش را زمین نگذارد . به دنبال جاه و مقام است و تحمل هیچ گونه اعتراضی را ندارد . غیبت کردن ، ایراد گرفتن ، سرسختی و کله شقی نمودن ، دیگران را به سلطه درآوردن کلا از اوست . ولی در عین حال تمام بکن و نکن های جامعه و خصوصیاتی مثل قاطعیت ، مدیریت ، شجاعت و مروت نیز از اوست .

 

شخصیت کودکی : خود را ضعیف و بیچاره می بیند . فکر می کند احتیاج به پناهگاه و متکا دارد . می خواهد مشکلاتش را دیگران حل کنند . "دستی از غیب برون آید و کاری بکند" . بسیار عجول و بی صبر است . بلندپرواز است و تنها کله گنده ها و بزرگ ها را قبول دارد . "یا هیچ چیز یا همه چیز" فلسفه زندگی اش را تشکیل می دهد . هیچ چیز را دلیل بر هیچ چیز نمی داند . سخت قشری فکر می کند .کارهایش غالبا توام با سرهم بندی و ماستمالی است . از هر گونه نظمی می گریزد . شوخی کردن ، مسخره نمودن ، تملق گفتن ، بت تراشیدن و بت پرستیدن و دلهره و اضطراب داشتن همه از خصوصیات اوست . ولی در عین حال تمام شور و نشاط زندگی ، ابتکارات و نوطلبی ها و علاقه به حیات از اوست .

 

 

شخصیت بالغی : خود را نه بالاتر از دیگران می داند و نه پایین تر . می خواهد همه کارها را با استدلال و منطق و توجه کامل به رابطه علیت حل و فصل کند . مسئولیت فردی را قبول دارد . از هردمبیل بازی و سرهم بندی بیزار است . نظم ، متانت ، صبر و بردباری از خصوصیات اوست . علاقه به اعتدال دارد . برای هر چیزی و هر کسی ، هر قدر هم کوچک باشد ، اصالت و در نتیجه اهمیت قائل است . مایل است که نتیجه کارش خیر و صلاح باشد . عقل و عدل از اوست .

 

"شخصیت رفاقتی" .

شخصیت رفاقتی : این حالت به خاطر رفیق و در حضور رفیق و یا به دلیل حضور کسانی که ممکن است رفیق شوند ، در شخص پدید می آید . شخصیت رفاقتی فداکاری های بسیار جالب و خیره کننده و حتی تهورآمیز انجام می دهد و یکپارچه احساسات است . برای رفیق انجام هر کاری ، قانونی یا غیرقانونی و تبعیض و غیره ، از نظرش کاملا موجه و غیر آن گناه است .

 

 

 

"نتیجه اینکه : شخصیت بالغی اکثر کودکان ما ایرانیان ، به خاطر وجود دروغ زیاد در محیط زندگی شان و تباین و تناقض در گفتار و کردار اطرافیانشان ، شدیدا آسیب دیده و یا به طور کلی حذف شده است . در بعضی ، شخصیت رفاقتی جانشین آن شده و در برخی فقط شخصیت های والدینی و کودکی باقی مانده است . کودکان ما که تشکیل مردان و زنان اجتماع را می دهند ، اکثرا با شخصیتی که حالات پنجگانه (والدینی ، والدینی-رفاقتی ، رفاقتی ، کودکی-رفاقتی و کودکی) را با ضعف و شدت گوناگون دارد ، وارد زندگی شده اند و در مواقع مراوده با دیگران در حسب شرایط مختلف ، تحت تاثیر یکی یا چند تای آنها قرار می گیرند . "

 

 

می بینید که تربیت کودک یک موضوع کاملا علمی و روانشناختی هست ، پیوند زدن یک امر علمی با مذهب و نهج البلاغه و امثالهم چه جایگاهی می تونه داشته باشه ، حال شما کودک خود رو مجبور به حفظ نهج البلاغه و اجرای بند بند اون بکن ، سه شخصیت ارائه شده در متن فوق رو چطور در قالب این کتاب می خوای تفکیک کنی؟

لینک به دیدگاه

خوب پس معلوم شد حتی حاضر نشدی یک نگاه به این کناب ارزشمند بیاندازی من نگفتم به بچت بگو آن را بخواند یا حفظ کند من گفتم خودت بخون آره فقط بخون اصلا نویسنده کتاب "چرا عقب مانده ایم" کی هست؟چجوری بهش اعتماد کردی؟شما فرض کنید این نویسنده دکتر باشه کجا درس خونده؟ منابع کتابی که نوشته چی هست؟ به نظر من مشکل شما این است که فکر میکنید دین هیچ ربطی به علم ندارد ولی اگر شما نامه 31 نهج البلاغه خونده بودید می فهمیدی.

 

چی بگم اصلا چی میتونم بگم شما خودت رو زدی به خواب چطوری میشه بیدارت کرد؟ :ws38:

لینک به دیدگاه
خوب پس معلوم شد حتی حاضر نشدی یک نگاه به این کناب ارزشمند بیاندازی من نگفتم به بچت بگو آن را بخواند یا حفظ کند من گفتم خودت بخون آره فقط بخون اصلا نویسنده کتاب "چرا عقب مانده ایم" کی هست؟چجوری بهش اعتماد کردی؟شما فرض کنید این نویسنده دکتر باشه کجا درس خونده؟ منابع کتابی که نوشته چی هست؟ به نظر من مشکل شما این است که فکر میکنید دین هیچ ربطی به علم ندارد ولی اگر شما نامه 31 نهج البلاغه خونده بودید می فهمیدی.

 

چی بگم اصلا چی میتونم بگم شما خودت رو زدی به خواب چطوری میشه بیدارت کرد؟ :ws38:

 

قبلا به اندازه کافی مطالعه کردیم و از خطبه 80 بسی فیض بردیم ، پذیرش کتابی که مبتنی بر سال ها تجربیات و آزمایش های علمی روان شناسان آمریکاییه منطقی تر از پذیرش کتابی با مسائل ضد و نقیض هست ، کتاب مذکور هم توسط دکتر علی محمد ایزدی که جامعه شناس سرشناسی هستند نوشته شده و بر اساس یافته های علمی به اظهار نظر پرداختند ، به جای خلط مبحث و فرافکنی پاسخ مستدل و علمی بدید لطفا اینجا جای برچسب زنی نیست.:a030:

لینک به دیدگاه
قبلا به اندازه کافی مطالعه کردیم و از خطبه 80 بسی فیض بردیم ، پذیرش کتابی که مبتنی بر سال ها تجربیات و آزمایش های علمی روان شناسان آمریکاییه منطقی تر از پذیرش کتابی با مسائل ضد و نقیض هست ، کتاب مذکور هم توسط دکتر علی محمد ایزدی که جامعه شناس سرشناسی هستند نوشته شده و بر اساس یافته های علمی به اظهار نظر پرداختند ، به جای خلط مبحث و فرافکنی پاسخ مستدل و علمی بدید لطفا اینجا جای برچسب زنی نیست.:a030:

سلام. من به شما گفتم نامه 31 شما از خطبه 80 صحبت میکنی که هیچ ربطی به قضیه نداره؟....

بحث ما در مورد بدی دروغ است شما میگی بده منم همین نظر رو دارم ولی من میگم وجود دروغ در جامعه امروزی به خاطر دوری مردم از حقایق اسلام است.

در مورد نهج البلاغه هم باید بدونی که الآن در خیلی از کشور ها داره ترجمه و تدریس میشه قبول نداری میتونی تحقیق کنی....

اما علمی که بر گرفته از تجربیات حسی چند ساله یک یا چند نفر باشد نمیتواند برنامه کامل و هدفمندی برای یک عمر زندگی دنیوی و اخروی ارائه بدهد.

لینک به دیدگاه
سلام. من به شما گفتم نامه 31 شما از خطبه 80 صحبت میکنی که هیچ ربطی به قضیه نداره؟....

بحث ما در مورد بدی دروغ است شما میگی بده منم همین نظر رو دارم ولی من میگم وجود دروغ در جامعه امروزی به خاطر دوری مردم از حقایق اسلام است.

در مورد نهج البلاغه هم باید بدونی که الآن در خیلی از کشور ها داره ترجمه و تدریس میشه قبول نداری میتونی تحقیق کنی....

اما علمی که بر گرفته از تجربیات حسی چند ساله یک یا چند نفر باشد نمیتواند برنامه کامل و هدفمندی برای یک عمر زندگی دنیوی و اخروی ارائه بدهد.

 

معقول بودن یک کتاب زمانی مورد قبوله که در سراسر اون کتاب مطالب متناقض و غیر اخلاقی دیده نشه ، بنده هم از ابتدا گفتم چطور شده کشور های غربی بدون داشتن به قول شما برنامه کامل و هدفمند اصول اخلاقی رو بهتر جامعه ما که هزار سال هست که به این برنامه دسترسی داشته رعایت میکنند ، با این شیوه بنده هیچ راهکار عملی در مطالب شما نمیبینم

لینک به دیدگاه
معقول بودن یک کتاب زمانی مورد قبوله که در سراسر اون کتاب مطالب متناقض و غیر اخلاقی دیده نشه ، بنده هم از ابتدا گفتم چطور شده کشور های غربی بدون داشتن به قول شما برنامه کامل و هدفمند اصول اخلاقی رو بهتر جامعه ما که هزار سال هست که به این برنامه دسترسی داشته رعایت میکنند ، با این شیوه بنده هیچ راهکار عملی در مطالب شما نمیبینم

دوست عزیز،من نمیفهمم کجای این کتاب مطالب متناقض و غیر اخلاقی داره بگو ماهم بدونیم.....

آیا شما واقعا فکر میکنید غربی ها اخلاق خوبی دارن؟اگه این طور بود که 27 نفر دانش آموز در یک روز کشته نمیشدند.....یا مثلا به زور وارد کشور های دیگه نمیشدند و آنجا را غارت کنند البته به اسم استعمار شما میدونید چرا ما شدیم جهان سوم ؟بخاطر منفعت طلبی همین کشور های به اصطلاح ابر قدرت است و گرنه ما کجا و آمریکا کجا؟... الآن هم خیلی دارن چوب لا چرخ ما میکنن که کار ندارم.

این ها فقط دو فقره از کوچکترین کاراشونه خباثت آنها بیش از این هاست.

آیا میدانید آن ها قرآن و روایات ما را بهتر از ما بلد هستند مثلا آنها یقین دارند که امام زمان وجود داره بخاطر همین تمام تمرکزشان را روی از بین بردن عقاید ما جمع کردند.

لطفا این قدر سنگ غربی ها را به سینه نزنید خوب فکر کنید.

ضمنا اگه در ایران اصول اخلاقی در بعضی موارد درست انجام نمیشه بخاطر اینکه مردم به دستورات اسلام عمل نمیکنند

من به شما چندین بار عرض کردم که دستورات اسلام شامل تمام دستورات اخلاقی هست مثلا همان طور که گفته نماز واجب است و باید همه بخوانند از آن طرف گفته دروغ حرام است و همه باید از آن دوری کنند حالا شما بگید اگه کسی قبول نکنه مشکل از دینه یا از خود آن فرد؟؟؟..:ws38:

لینک به دیدگاه
دوست عزیز،من نمیفهمم کجای این کتاب مطالب متناقض و غیر اخلاقی داره بگو ماهم بدونیم.....

آیا شما واقعا فکر میکنید غربی ها اخلاق خوبی دارن؟اگه این طور بود که 27 نفر دانش آموز در یک روز کشته نمیشدند.....یا مثلا به زور وارد کشور های دیگه نمیشدند و آنجا را غارت کنند البته به اسم استعمار شما میدونید چرا ما شدیم جهان سوم ؟بخاطر منفعت طلبی همین کشور های به اصطلاح ابر قدرت است و گرنه ما کجا و آمریکا کجا؟... الآن هم خیلی دارن چوب لا چرخ ما میکنن که کار ندارم.

این ها فقط دو فقره از کوچکترین کاراشونه خباثت آنها بیش از این هاست.

آیا میدانید آن ها قرآن و روایات ما را بهتر از ما بلد هستند مثلا آنها یقین دارند که امام زمان وجود داره بخاطر همین تمام تمرکزشان را روی از بین بردن عقاید ما جمع کردند.

لطفا این قدر سنگ غربی ها را به سینه نزنید خوب فکر کنید.

ضمنا اگه در ایران اصول اخلاقی در بعضی موارد درست انجام نمیشه بخاطر اینکه مردم به دستورات اسلام عمل نمیکنند

من به شما چندین بار عرض کردم که دستورات اسلام شامل تمام دستورات اخلاقی هست مثلا همان طور که گفته نماز واجب است و باید همه بخوانند از آن طرف گفته دروغ حرام است و همه باید از آن دوری کنند حالا شما بگید اگه کسی قبول نکنه مشکل از دینه یا از خود آن فرد؟؟؟..:ws38:

 

چرا هر وقت نامی از غرب برده میشه کسانی با تفکر شما بلافاصله پای امریکارو وسط میکشد محض اطلاع شما که منابع مطالعاتیتون خلاصه میشه در اخبار بنگاه های خبری رژیم منجمله صداو سیمای حکومتی باید عرض کنم که آمریکا یکی از مذهبی ترین کشور های جهان هست جایگاه آمریکا در مسیحست مثل جایگاه ایران در اسلام میمونه.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

و همچنین نظر شمارو جلب میکنم به آمار زندانیان در جهان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بد نیست یک مقایسه جمعیتی بین ایران و کشور های بالاتر از ایران و پایین تر از ایران داشته باشید ، خوشبختانه رشته فنی هم که خوندید بد نیست یک نسبت زندانی به کل جمعیت تشکیل بدید و مجدد سورت کنید.

 

و محض اطلاع شمارو ارجاع میدم به کم فسادترین و فاسد ترین کشور های جهان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

محض اطلاع شما نام ایران جزو فاسدترین کشور های جهان از نظرمالی ثبت شده که چون آمار ارائه شده از دید آقایان غرض ورزانه بوده و صددرصد دروغ منابع مربوطه شامل قانون کاملا اخلاقی فی.لترینگ شده!!!!!

 

امیدوارم کشور های دانمارک ، سوئد ، سوئیس ، کانادا و... همچنان در پیروی از نهج البلاغه و برپاداشتن نماز استوار بمونن تا خدای نکرده بد اخلاقی در جامعه کاملا اسلامیشون رواج پیدا نکنه.:ws3:

 

پ ن: در مورد تناقضات رجوع کنید به خطبه 80 و در برخی کتب 79

 

خرد نگهدارتون:a030:

لینک به دیدگاه
چرا هر وقت نامی از غرب برده میشه کسانی با تفکر شما بلافاصله پای امریکارو وسط میکشد محض اطلاع شما که منابع مطالعاتیتون خلاصه میشه در اخبار بنگاه های خبری رژیم منجمله صداو سیمای حکومتی باید عرض کنم که آمریکا یکی از مذهبی ترین کشور های جهان هست جایگاه آمریکا در مسیحست مثل جایگاه ایران در اسلام میمونه.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

و همچنین نظر شمارو جلب میکنم به آمار زندانیان در جهان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بد نیست یک مقایسه جمعیتی بین ایران و کشور های بالاتر از ایران و پایین تر از ایران داشته باشید ، خوشبختانه رشته فنی هم که خوندید بد نیست یک نسبت زندانی به کل جمعیت تشکیل بدید و مجدد سورت کنید.

 

و محض اطلاع شمارو ارجاع میدم به کم فسادترین و فاسد ترین کشور های جهان

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

محض اطلاع شما نام ایران جزو فاسدترین کشور های جهان از نظرمالی ثبت شده که چون آمار ارائه شده از دید آقایان غرض ورزانه بوده و صددرصد دروغ منابع مربوطه شامل قانون کاملا اخلاقی فی.لترینگ شده!!!!!

 

امیدوارم کشور های دانمارک ، سوئد ، سوئیس ، کانادا و... همچنان در پیروی از نهج البلاغه و برپاداشتن نماز استوار بمونن تا خدای نکرده بد اخلاقی در جامعه کاملا اسلامیشون رواج پیدا نکنه.:ws3:

 

پ ن: در مورد تناقضات رجوع کنید به خطبه 80 و در برخی کتب 79

 

خرد نگهدارتون:a030:

 

لطفا به این سوالات پاسخ دهید:

 

1)آیا نماز با صداقت و درستکاری منافات دارد؟

 

2)آیا اسلام مردم را به انجام کارهای بد سفارش کرده؟

 

3)آیا قاره آمریکا واقعا کشف شده و قبل از آن هیچ کسی در آن زندگی نمیکرد؟

 

4)آیا معنای واژه رنسانس را میدانید و اینکه ریشه این کلمه چیست؟

 

5)آیا میدانید زمانی که اروپا از علم کوچکترین بهره ای نبرده بود دانشمندان ایرانی با مقدار دقت حیرت انگیزی مقدار نسبت شعاع دایره به محیط آن را که الان آن را عدد پی میخوانند بدست آورده بودند؟

 

6)آیا در سه جمله زیر که بر گرفته از خطبه 80 نهج البلاغه (چاپ آفتاب-تهران) هست تناقضی دیده می شود؟

1-حرام بر شکیبایی شما غلبه پیدا نکند.

2-سپاس گذاری از نعمتها را فراموش نکنید.

3-خداوند بوسیله حجتهای پیدا و روشن و کتابهای آشکار و هویدا جای عذر باقی نگذاشته است.

7)آیا بی حجابی زنان یکی از عوامل فساد اخلاقی نیست؟

 

8)آیا در زمان گذشته که مردم خوب به دستورات اسلام عمل میکردند جامعه دچار فساد اخلاقی بود؟

 

9)آیا حمایت آمریکا از رژیم غاصب اسرائیل خوب است؟

 

10)آیا تمام مطالبی که از دهان دشمان ایران در ماهواره ها بیرون می آید صحیح است و خلاف آن دروغ؟

لینک به دیدگاه
لطفا به این سوالات پاسخ دهید:

 

1)آیا نماز با صداقت و درستکاری منافات دارد؟

 

خیر ، اما بجا اوردن نماز معیاری برای با اخلاق یا بی اخلاق بودن نیست و صرف خواندن نماز کسی رو متخلق به اخلاق صحیح نمیکنه.

 

 

2)آیا اسلام مردم را به انجام کارهای بد سفارش کرده؟

 

تا کار بد رو چه چیزی بدونیم.

 

پس چون ماه‏هاىِ حرام سپرى شد، مشركان را هر كجا يافتيد بكشيد و آنان را دستگير كنيد و به محاصره درآوريد و در هر كمينگاهى به كمين آنان بن‏ينيد پس اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات دادند، راه برايشان گشاده گردانيد، زيرا خدا آمرزنده مهربان است.

از دیدگاه عقل و منطق چطور تفسیر میکنید؟ قتل انسان فقط به دلیل نوع تفکر مصداق اخلاق است؟

 

 

 

 

 

3)آیا قاره آمریکا واقعا کشف شده و قبل از آن هیچ کسی در آن زندگی نمیکرد؟

 

4)آیا معنای واژه رنسانس را میدانید و اینکه ریشه این کلمه چیست؟

 

5)آیا میدانید زمانی که اروپا از علم کوچکترین بهره ای نبرده بود دانشمندان ایرانی با مقدار دقت حیرت انگیزی مقدار نسبت شعاع دایره به محیط آن را که الان آن را عدد پی میخوانند بدست آورده بودند؟

 

بودم بودم مهم نیست هستم هستم مهمه ، سوالات شما مصداق سفسطه و فرافکنیه ، ربطی با موضوع بحث نداره ، شما در رابطه با آماری که لینک هاشو قرار دادم چه پاسخی دارید؟ حرفی از آمریکا در آمار بنده بود؟

 

6

)آیا در سه جمله زیر که بر گرفته از خطبه 80 نهج البلاغه (چاپ آفتاب-تهران) هست تناقضی دیده می شود؟

1-حرام بر شکیبایی شما غلبه پیدا نکند.

2-سپاس گذاری از نعمتها را فراموش نکنید.

3-خداوند بوسیله حجتهای پیدا و روشن و کتابهای آشکار و هویدا جای عذر باقی نگذاشته است.

 

ای مردم، بدانید که زنان را ایمان ناقص است و بهره‌مندیهایشان ناقص است ‏و عقلهایشان ناقص است. اما ناقص بودن ایمانشان از آن روست که در ایام حیض ‏از خواندن نماز و گرفتن روزه معذورند و ناقص بودن عقلهایشان، بدان دلیل‌است که شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است و نقصان بهره‌مندیشان در این ‏است که میراث زنان نصف میراث مردان است. از زنان بد بپرهیزید و از زنان خوب ‏حذر کنید و کار نیک را به خاطر اطاعت از آنان انجام مدهید، تا به کارهای زشت ‏طمع نکنند

از مشاوره با زنان بپرهیز که نظریه آنها ناقص و تصمیمشان ناپایدار است(نامه 31)

 

و از دیدگاهی دیگر که البته بیشتر منظور تناقض موجود در نهج البلاغه است .

 

مردم به همان شیوه که با ابوبکر، عمر و عثمان بیعت کردند با من بیعت کردند، بعد از بیعتی که انجام گرفت، آنکه ساکن مدینه است نباید دیگری را به امامت برگزیند و آنکه در شهر مدینه حضور ندارد سزاوار نیست با برگزیده قوم مخالفت کند. مشورت در امر خلافت حق مهاجرین و انصار است چون آنان اهل حلّ و عقد از امت محمد برای انتخاب پیشوای مسلمانان هستند. پس اگر آنان بر کسی اتفاق نظر داشتند و او را امام خود معرفی کردند، کار آنها مرضیّ رضای خداوند است. اگر کسی به طعنه و تهمتی یا بر اثر بدعتی از فرمان خلیفه منتخب سرپیچید باید او را به اطاعت وادار ‌کنند و اگر نپذیرفت باید با او بجنگند، چون او غیر از راه مؤمنین را دنبال کرده است و خداوند او را به آنچه به آن روی آورده است وا می‌گذارد.(نامه 6)

 

 

پس از حمد باریتعالی و درود بر پیغمبر اکرم، خداوند سبحان محمد صلّی الله علیه و آله را برانگیخت ترساننده جهانیان و گواه بر پیغمبران، چون آن حضرت درگذشت پس از او مسلمانان درباره خلافت نزاع و گفتگو کردند، و سوگند به خدا دلم راه نمی‌داد و به خاطرم نمی‌گذشت که عرب پس از آن حضرت صلی الله علیه و آله خلافت را از اهل بیت و خاندان او به دیگری واگذارند، و نه آن‌که آنان پس از آن بزرگوار آن را از من بازدارند، و مرا به رنج نیفکند (یا به شگفت نیاورد) مگر شتافتن مردم بر فلان (ابابکر) پس دست خود نگاه‌داشتم تا این‌که دیدم گروهی از مردم مرتدّ شدند و از اسلام برگشته می‌خواستند دین محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ را از بین ببرند(نامه به مالک اشتر)

 

محض اطلاع جنابعالی در سندیت نهج البلاغه و اینکه کتابی که سید رضی نوشته واقعا سخنان امام علی هست یا خیر تشکیک وجود دارد

 

 

 

7)آیا بی حجابی زنان یکی از عوامل فساد اخلاقی نیست؟

 

8)آیا در زمان گذشته که مردم خوب به دستورات اسلام عمل میکردند جامعه دچار فساد اخلاقی بود؟

 

9)آیا حمایت آمریکا از رژیم غاصب اسرائیل خوب است؟

 

باز هم فرافکنی و سفسطه ، سوال اول ما در مورد مفاسدی مثل دروغ ، رشوه ، دزدی ، غیبت ، و رزایل رایج بین جامعه ایرانی صحبت میکنیم شما در مورد حجاب؟ اگر جایی بی حجابی منجر به مفاسد ذکر شده شد و ثابت کردید یکی از دلایل فساد بزرگ بانکی کشور حجاب است شما درست می فرمایید.

 

سوال 8 ، براساس کدام سند ادعا میکنید چون در گذشته اسلام رعایت می شد پس اخلاق در جامعه مراعات می شد ؟ این تنها نظر شخصی شماست بدون مدرک یا سندی.

 

باز هم آمریکا و اسرائیل یکی مسیحی افراطی دیگری یهودی افراطی و اینجا اسلام افراطی ، در مصادیق بنده نشانی از آمریکا دیدید؟ حمایت از اسرائیل و کشتن فلسطینی ها همونقدر بی اخلاقی محسوب میشه که حمایت از چین در کشتار مسلمانان سین کیانگ و غیر مسلمانان در تبت و حمایت از روسیه در کشتار مسلمانان چچن

کشتار مسلمانان در چین

 

لینک بالارو به این جهت قرار دادم تا نقص اطلاعات شمارو جبران کنم فک کنم در مورد چچن و کشتار صورت گرفته توسط ارتش روس و سکوت ایران و حمایت از متحد خودش نیاز نباشه ،یکم تحقیق کنید متوجه میشید

 

البته این مورد هم ربطی به بحث نداشت و فقط جهت اطلاع برخی که ممکنه فریب سفسطه شمارو بخورن جواب دادم

 

10

)آیا تمام مطالبی که از دهان دشمان ایران در ماهواره ها بیرون می آید صحیح است و خلاف آن دروغ؟

 

 

احتمالا دروغ صدا سیما در نمایش فقر مردم اروپا از طریق نشان دادن مغازه هایی که تخفیفات ویژه کریسمس گذاشتن مصداق راستگوییه:ws3:

 

اگر در ادامه این بحث مستند گفتگو کردید بنده در خدمتم ولی اگر به همین منوال با نظریات شخصی و سفسطه میخواید ادامه بدید بنده معذورم از جواب به شما.

 

  • :a030:
     
     

لینک به دیدگاه
خیر ، اما بجا اوردن نماز معیاری برای با اخلاق یا بی اخلاق بودن نیست و صرف خواندن نماز کسی رو متخلق به اخلاق صحیح نمیکنه.

 

پ ن پ فکر کردی تنها دستور اسلام نمازه؟ همان طور کهراستگویی یکی از اخلاقیات است نماز هم یکی از اخلاقیات در اسلام است.

 

 

تا کار بد رو چه چیزی بدونیم.

 

پس چون ماه‏هاىِ حرام سپرى شد، مشركان را هر كجا يافتيد بكشيد و آنان را دستگير كنيد و به محاصره درآوريد و در هر كمينگاهى به كمين آنان بن‏ينيد پس اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات دادند، راه برايشان گشاده گردانيد، زيرا خدا آمرزنده مهربان است.

 

 

در اینجا منظور از مشرکان ، کافران حربی(کسانی که علیهاسلام وارد جنگ شود)هستند وگرنه چه بسا مشرکانی که پیامبر(ص)با آنها عهد نامه بستندو به آنها امان دادند. نکنه عقل شما میگوید با کسی که میخواهد شما را بکشد دوست باش؟

 

 

بودم بودم مهم نیست هستم هستم مهمه ، سوالات شما مصداق سفسطه و فرافکنیه ، ربطی با موضوع بحث نداره ، شما در رابطه با آماری که لینک هاشو قرار دادم چه پاسخی دارید؟ حرفی از آمریکا در آمار بنده بود؟

 

خیلی مهمه هر فردی باید از سرگذشت سرزمینش خبر داشتهباشه و بداند چه بلایی و از طرف چه کسانی بر سر پیشینیان آمده تا بتواند تصمیمدرستی را بگیرد.

در مورد واژه رنسانس هم بد نیست بدانید که این واژه ازکلمه return به معنای بازگشت گرفته شده که اروپایی هااز آن به عنوان باز گشت از دین استفاده کردند.

 

ای مردم، بدانید که زنان را ایمان ناقص است و بهره‌مندیهایشان ناقص است ‏و عقلهایشان ناقص است. اما ناقص بودن ایمانشان از آن روست که در ایام حیض ‏از خواندن نماز و گرفتن روزه معذورند و ناقص بودن عقلهایشان، بدان دلیل‌است که شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است و نقصان بهره‌مندیشان در این ‏است که میراث زنان نصف میراث مردان است. از زنان بد بپرهیزید و از زنان خوب ‏حذر کنید و کار نیک را به خاطر اطاعت از آنان انجام مدهید، تا به کارهای زشت ‏طمع نکنند

از مشاوره با زنان بپرهیز که نظریه آنها ناقص و تصمیمشان ناپایدار است(نامه 31)

 

اگر منظور شما ناقص بودن عقل زنان است ،باید بدانید ازلحاظ علم روانشناسی قوه تعقل با قوه عاطفه در ارتباط بوده و کسانی که از قوه عاطفه بالایی بهره مند هستند قوه تفکر نسبتا ضعیف تری دارند البته نه اینکه اصلا نداشته باشندبنابر این زنها که قوه عاطفه آنها زیاد است ناچار قوه تعقل آنها کمتر از مردان است که البته این بحث خیلی پیچیده است و در حیطه تخصصی من نیست.

مردم به همان شیوه که با ابوبکر، عمر و عثمان بیعت کردند با من بیعت کردند، بعد از بیعتی که انجام گرفت، آنکه ساکن مدینه است نباید دیگری را به امامت برگزیند و آنکه در شهر مدینه حضور ندارد سزاوار نیست با برگزیده قوم مخالفت کند. مشورت در امر خلافت حق مهاجرین و انصار است چون آنان اهل حلّ و عقد از امت محمد برای انتخاب پیشوای مسلمانان هستند. پس اگر آنان بر کسی اتفاق نظر داشتند و او را امام خود معرفی کردند، کار آنها مرضیّ رضای خداوند است. اگر کسی به طعنه و تهمتی یا بر اثر بدعتی از فرمان خلیفه منتخب سرپیچید باید او را به اطاعت وادار ‌کنند و اگر نپذیرفت باید با او بجنگند، چون او غیر از راه مؤمنین را دنبال کرده است و خداوند او را به آنچه به آن روی آورده است وا می‌گذارد.(نامه 6)

 

این نامه را امام علی به معاویه نوشتند و در آن دلایلمشروعیت حکومت خود را که معاویه منکر آن بود با استدلال مردم همان زمان بازگوکردند.وگرنه امر خلافت و نصب امام مخصوص خدا و پیامبر خدا است یعنی همان طور که مردم پیامبر را انتخاب نمیکنند امام و جانشین پیامبر را هم مردم انتخاب نمیکنند بلکه خدا انتخاب میکند و بوسیله پیامبر به مردم معرفی میشود.

 

پس از حمد باریتعالی و درود بر پیغمبر اکرم، خداوند سبحان محمد صلّی الله علیه و آله را برانگیخت ترساننده جهانیان و گواه بر پیغمبران، چون آن حضرت درگذشت پس از او مسلمانان درباره خلافت نزاع و گفتگو کردند، و سوگند به خدا دلم راه نمی‌داد و به خاطرم نمی‌گذشت که عرب پس از آن حضرت صلی الله علیه و آله خلافت را از اهل بیت و خاندان او به دیگری واگذارند، و نه آن‌که آنان پس از آن بزرگوار آن را از من بازدارند، و مرا به رنج نیفکند (یا به شگفت نیاورد) مگر شتافتن مردم بر فلان (ابابکر) پس دست خود نگاه‌داشتم تا این‌که دیدم گروهی از مردم مرتدّ شدند و از اسلام برگشته می‌خواستند دین محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ را از بین ببرند(نامه به مالک اشتر)

 

بله جانشین بلا فصل پیامبر کسی جز حضرت علی(ع) نبود و واضح ترین دلیل آن هم خطبه غدیریه بود که پیامبر آن را در راه بازگشت از حج ایرادکردند و جالب است بدانید ابابکر و عمر از نخستین کسانی بودند که با امام بیعتکردند.

 

 

باز هم فرافکنی و سفسطه ، سوال اول ما در مورد مفاسدی مثل دروغ ، رشوه ، دزدی ، غیبت ، و رزایل رایج بین جامعه ایرانی صحبت میکنیم شما در مورد حجاب؟ اگر جایی بی حجابی منجر به مفاسد ذکر شده شد و ثابت کردید یکی از دلایل فساد بزرگ بانکی کشور حجاب است شما درست می فرمایید.

 

باید بدانید که سوال اصلی در مورد فساد در جامعه امروزی است که دروغ و تهمت تنها دو نمونه از مصادیق فساد است.

 

سوال 8 ، براساس کدام سند ادعا میکنید چون در گذشته اسلام رعایت می شد پس اخلاق در جامعه مراعات می شد ؟ این تنها نظر شخصی شماست بدون مدرک یا سندی.

 

نمیدونم آیا شما مادر بزرگ یا پدر بزرگ دارید یا نه ولی همه میدونن مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها خوش اخلاق ترین آدم ها هستند و همیشه باگشاده رویی با ما رفتار کردند. این خود دلیل بر رعایت اخلاق در زمان های گذشته میباشد.

 

حمایت از اسرائیل و کشتن فلسطینی ها همونقدر بی اخلاقی محسوب میشه که حمایت از چین در کشتار مسلمانان سین کیانگ و غیر مسلمانان در تبت و حمایت از روسیه در کشتار مسلمانان چچن

من از همون اول گفتم که با هیچ کدوم از این کشور ها کاری ندارم شما پای آنها را وسط کشیدید و هیچ وقت هم از چین یا غیره حمایت نکردم.

 

 

اگر در ادامه این بحث مستند گفتگو کردید بنده در خدمتم ولی اگر به همین منوال با نظریات شخصی و سفسطه میخواید ادامه بدید بنده معذورم از جواب به شما.

 

  • اگر منظور شما از سند آوردن ،اقوال غربی هاست من که سهله فکر نکنم کسی بتونه با اقوال وافعال غربی ها قرآن و احادیث ما را ثابت کنه.



 

 

اگر خواستید میتونید یه سری به این چهار آدرس بزنید ، بد نیست..

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...