رفتن به مطلب

نخستین جاروکشی «کنجکاوی» در مریخ + تصویر


ارسال های توصیه شده

[h=1] نخستین جاروکشی «کنجکاوی» در مریخ + تصویر

[/h]» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

 

کد خبر: 91102011855

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۸

3

جدیدترین تصویر «کنجکاوی» نشان‌دهنده یک تکه سنگ مریخی تمیز شده است که برای اولین بار توسط برس سیمی این کاوشگر در روز شش ژانویه (17 دی) انجام شده است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کنجکاوی از این برس در انتهای بازوی روباتیک دو متری خود برای اولین بار جهت پاک کردن غبار از روی یک قطعه سنگ با عرض کافی و قرار دادن یک بطری آب بر روی آن استفاده کرده است.

استفاده از ابزار موتوری پاکسازی غبار(DRT) نشانگر یکی دیگر از اولین دستاوردها برای ماموریت 2.5 میلیارد دلاری آزمایشگاه علمی مریخ بوده که با فرود کاوشگر کنجکاوی در سطح سیاره مریخ در تابستان گذشته آغاز شده است.

تیم ماموریت از یک هدف آسان برای آزمایش این ابزار استفاده کردند که یک سنگ مسطح موسوم به «Ekwir_1» در ناحیه خلیج «یلونایف» دهانه گیل بوده است.

محدود پاکسازی شده توسط این ابزار به اندازه 47 در 62 میلیمتر بوده است. علاوه بر این برس سیمی، انتهای بازوی روباتیک کنجکاوی با یک دریل کوبه‌ای، یک دوربین نمای نزدیک موسوم به لنز تصویربردار دستی مریخ، طیف‌سنج پرتو ایکس ذره آلفا و یک بیل مجهز است.

 

تیم کنجکاوی در هفته‌های آینده به ارزیابی سنگهای مختلف در این ناحیه به عنوان یکی از اهداف احتمالی برای اولین استفاده دریل این کاوشگر خواهند پرداخت. پاکسازی اهداف احتمالی یکی از بخشهای آماده‌سازی برای عملیات حفاری است.

هدف ابتدایی ماموریت دو ساله کنجکاوی، نمونه‌برداری از سنگها، خاک و جو دهانه گیل برای تعیین امکان وجود الزامات شیمیایی حیات در گذشته یا حال این سیاره است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...