رفتن به مطلب

*"-"-"* چند حقیقت جالب درباره لاکپشت ها !! *"-"-"*


ارسال های توصیه شده

چند حقیقت جالب درباره لاکپشت ها (خشکی ، آب شیرین و آب شور) :

 

لاکپشت ها بیش از 200 میلیون سال روی کره ی زمین زندگی کرده اند. آن ها قبل از پستانداران ، پرندگان ، کروکودیل ها ، مار ها و حتی خزندگان 4 پا گسترش پیدا کردند.

لاکپشت های نخستین دندان داشتند و نمی توانستند سر خود را جمع کنند (در لاک فرو ببرند) .اما به غیر از این ،لاکپشت های کنونی بسیار شبیه نیاکان ابتدایی خود هستند .

برخی از گونه های لاکپشت میتوانند تا بیش از 100 سال عمر کنند که لاکپشت باکس آمریکایی (American Box Turtle) یکی از آن ها است .

یک مورد مستند از طول عمر مربوط به یک لاکپشت غول پیکر اقیانوس هند بود که در زمانی که به صورت بالغبه اسارت در آمد، سنش حدود 50 سال تخمین زده شد و در اسارت 152 سال دیگر هم عمر کرد .(در مجموع حدود 202 سال)

لاکپشت ها در تمام قاره ها به جز قاره ی قطب جنوب (Antarctica) زندگی می کنند .

لاکپشت ها تقریبا در هر آب و هوایی که به اندازه ی کافی برای تکمیل چرخه ی تولید مثلشان گرم باشد زندگی می کنند .

با وجود این که بیشتر لاکپشت ها نمی توانند سرما را به خوبی تحمل کنند ، لاکپشت بلندینگ (Blanding's turtle) درحال شنا در زیر یخ های سرزمین دریاچه های بزرگ (واقع در آمریکای شمالی) مشاهده شده است .

اندازه ی لاکپشت ها از لاکپشت باگ (Bog Turtle یا لاکپشت باتلاقی) با طول 10 سانتیمتر یا 4 اینچ ،تا لاکپشت چرمی (Leathery Turtle) با جرم 630 کیلوگرم یا 1500 پاوند قابل تغییر است .

آمریکای شمالی دارای انواع زیادی از گونه های لاک پشت است اما اروپا فقط 2 گونه لاکپشت آبزی و 3 گونه لاکپشت خشکی زی دارد.

قسمت بالایی گنبدی شکل لاک لاکپشت کاراپیس (Carapace یعنی کاسهء لاکپشت) و قسمت زیرین و تخت لاک ،پلسترون ( Plastron به معنی محافظ سینه و پهلو و کمر) نام دارد .

لاک لاکپشت از 60 استخوان مختلف که به هم متصل هستند تشکیل شده است .

قسمت استخوانی لاک لاکپشت با صفحاتی به نام (Scutes) پوشیده شده است که مشتق هایی از پوست هستند و باعث استحکام و محافظت اضافی می شوند.

بیشتر لاک پشت های خشکی زی، کاراپیس های بسیار برجسته ای دارند(همانطور که قبلا گفته شد به قسمت برجسته ی لاک لاکپشت که در پشتش قرار دارد کاراپیس می گویند.) که در مقابل گاز گرفتگی دشمنان خشکی از آنان محافظت می کنند .لاکپشت های آبزی لاکی با شکل آیرودینامیکی دارند. یک استثناء در لاکپشت های با لاک گنبدی شکل ، لاکپشت پن کیک آفریقای شرقی Pancake Tortoise of East Africa)) است که در هنگام ترس خودش را در میان سنگ های باریک جای می دهد و سپس با هوا خودش را باد می کند و خارج شدنش را تقریبا غیر ممکن می سازد .

اکثر لاکپشت ها 5 انگشت دارند. تعداد کمی از گونه ها شامل لاکپشت باکس آمریکایی از گونه ی کرولینا (American Box Turtle of the carolina species) که 4 انگشت در دست ها و پاها دارد و بعضی گونه ها که 3 انگشتی هستند ، استثناء هستند.

لاکپشت ها بینایی و حس بویایی خوبی دارند . شنیدن و حس لامسه، هر دو در لاکپشت ها در سطح خوبی هستند و حتی لاک آنها هم دارای نروهای عصبی است.

بعضی از لاکپشت های آبزی می توانند اکسیژن را از پوست گردن خود جذب کنند و نواحی کلواکی (cloacal) آن ها، به آن ها اجازه می دهد مدت زمان بیشتری در زیر آب باقی بمانند و آن ها را قادر می سازد که در زیر آب به خواب زمستانی فرو بروند.

لاکپشت ها یکی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین گروه های خزندگان هستند و اگر لاک منحصر به فرد آن ها باعث پیروزی آنان است ،این می تواند شگفت آور باشد .

 

1258749421.jpg1258714536.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...