رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پارامترهای كيفی و مشخصات عمده روغن های صنعتی

 

به منظور كنترل كيفيت وطبقه بندي روانكارها مانند تمامي محصولات توليدي در واحدهاي صنعتي ، براي آنها ويژگی ها و مشخصات فيزيكي تعريف مي گردد كه مهمترين آنها به شرح ذيل می باشد :

 

 

گرانروی (VISCOSITY)

مقاومتي كه يك روغن نسبت به جاري شدن از خود نشان مي دهد ، گرانروي (ويسكوزيته) ناميده ميشود . اين مقاومت تابعي از ميزان پيوستگی بين مولکولهای روغن ميباشد

گرانروي روغن با تغييردماي آن با نسبت عکس ، تغيير ميكند و هرچه روغن گرمتر شود گرانروي آن كمتر ميگردد ، از اين رو همواره بايد گرانروي همراه با دمائي كه گرانروي در آن اندازه گيري شده ، قيد گردد . گرانروي روغن معمولا " در دماي ٤٠ و ١٠٠ درجه سانتيگراد اندازه گيری مي شود.

 

شاخص گرانروی (VISCOSITY INDEX) (VI)

ميزان تغيير گرانروي با تغييرات دما را با شاخص گرانروي مي سنجند . هرچه رقم شاخص گرانروي روغني بزرگتر باشد روغن مرغوبتری بوده و در اثر تغيير دما گرانروي روغن كمتر تغيير ميكند و برعكس مواد آروماتيک باعث کاهش شاخص گرانروی مي گردد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

نقطه ريزش (POUR POINT)

نقطه ريزش ، پائين ترين دمايي است كه روغن در آن هنوز سيال است و جاري ميشود . اين خاصيت بيانگر عملکرد روغن در دماهای پائين ميباشد. به بيان ديگر هرچه نقطه ريزش روغن پائينتر باشد ( منفی تر باشد ) آن روغن در دماهاي سرد مناسبتر مي باشد.

وجود مواد پارافينی باعث افزايش دمای نقطه ريزش مي گردد.

 

نقطه اشتعال (FLASH POINT)

پائين ترين دمايي است كه در آن ، روغن به اندازه كافي به بخار تبديل ميشود و با هوا يك مخلوط قابل اشتعال مي سازد ، به طوري كه با نزديك كردن شعله آتش ، در يك لحظه ، مشتعل و سپس خاموش گردد . اين آزمون براي اندازه گيری ميزان آتش گيری و فرار بودن روغن صورت مي گيرد .

 

 

نقطه احتراق (FIRE POINT)

نقطه احتراق ، پائين ترين دمايي است كه در آن روغن به اندازه اي بخار توليد كند كه با نزديك كردن شعله ، مشتعل شود و اين اشتعال مدتي ادامه يابد . نقطه احتراق معمولا " حدود 15 درجه سانتيگراد بالاتر از نقطه اشتعال است از اين رو اندازه گيري و ذكر نمي گردد .

 

چگالی يا دانسيته (DENSITY)

برابراست با جرم يك سانتيمتر مكعب از روغن 15

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
C كه بر حسب كيلوگرم بر متر مكعب (Kg/m٣) بيان ميشود. كاربرد اين مشخصه ، تبديل وزن به حجم و بالعكس (در محاسبات حمل و نقل فرآورده هاي نفتي ) است . قبلا " از چگالي نسبي (SPECIFIC GRAVITY) استفاده ميشد كه عبارتست از نسبت وزن مخصوص روغن به وزن مخصوص آب در دمای معين ٦٠ ° F (درجه فارنهايت )

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...