رفتن به مطلب

ابداع چسبي براي اتصال سلول‌ها


ارسال های توصیه شده

توسط محقق ايراني آکسفورد

جام جم آنلاين:

محقق ایرانی دانشگاه آکسفورد با الهام از پروتئین باکتری یک نوع بیماری موفق به ابداع چسبی شده است که می تواند مولکول ها را به یکدیگر بچسباند.

100805204513.jpg

بیژن ذاکری فارغ التحصیل مقطع دکترای زیست شیمی دانشگاه آکسفورد به همراه استاد خود «مارک هوارث» با الهام از پروتئین نوعی باکتری که عامل ابتلا به بیماری «خوره» در انسان است، موفق به ابداع چنین چسبی شده است. این چسب می تواند در تحقیقات آزمایشگاهی و جوامع وسیعتر علمی کاربرد داشته باشد.

هوارث و ذاکری در بخش زیست شیمی دانشگاه آکسفورد این چسب را به واسطه تغییراتی در پروتئین باکتری به نام «Streptococcus pyogenes» ابداع کرده اند. این پروتئین توسط باکتری برای اتصال و هجوم به سلول های بدن انسان استفاده می شود.

این پروتئین از ساختاری سه بعدی با پیوندهای مستحکم شیمیایی برخوردار است که در لحظه شکل گرفته و با قدرتی غیر قابل توصیف به یکدیگر وصل می شوند.

 

ذاکری و استادش این پروتئین را به گونه ای دچار تغییر کردند که پیوندهای شیمیایی آن از یکدیگر جدا شده و دوباره شکل بگیرند به این شکل بخش بزرگتر پروتئین را «اسپای کچر» و بخش کوچکتر را «اسپای تگ» نامیدند.

زمانی که این دو بخش به یکدیگر وصل می شوند هرگز این اتصال از بین نمی رود و در عین حال این دو بخش هرگز به ماده دیگری نیز نمی چسبند.

 

در واقع این دو بخش تحت هر شرایط محیطی و دمایی به شکلی جدا ناشدنی به یکدیگر وصل می شوند و هرچه که به امتداد آنها متصل شده باشند را نیز در کنار یکدیگر نگه می دارند.

توانایی چسباندن این دو بخش از پروتئین به دیگر مولکول ها می تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد. برای مثال چسباندن تمامی آنزیم های موثر در یک فرایند شیمیایی می تواند منجر به تسریع روند واکنش شود.

 

همچنین می توان از این چسب برای اتصال تمامی عواملی که نور خورشید را به انرژی تبدیل می کنند، استفاده کرد.(مهر)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...