رفتن به مطلب

پنجره در معماری مسکونی دوره صفویه اصفهان


ارسال های توصیه شده

a49hjvjw07kejgg2frb.jpg

نویسنده : محمد حسین وافی

 

مقدمه:

 

هنر جلوه راستین ویژگی‏های فرهنگ هر ملتی است. شکوفائی هر تمدنی بازتابش را به یک معنی در هنر می‏یابد.به ویژه هنری که از زندگی روزمره بر کنار نباشد. دنیای هنر در خود

 

فروبسته و جدا از دیگر پدیده‏های‏ اجتماعی نیست و هنرمند تافته جدا بافته نیست که در برج‏ عاج خود آثار هنری بیافریند.وفاداری و علاقه‏مندی به‏ خاطر ملی و قومی در هنر ایرانی نیروئی

 

است که ساختار ذهنی و نظام فرهنگی را همواره حفظ می‏کند.و شکل‏ها و تصاویر در یک شکل ظاهری نمایان می‏شوند که نه فقط در تظاهر و نمودهای عینی بلکه در جوهر خود تجدید

 

حیات‏ می‏کند.گواه این امر آن است که هنرمندان ما قرن‏ها همان‏ نقش‏ها و طرح‏هایی را که با تجربه درونی‏شان غنی شده‏ است تکرار می‏کنند.منظور این هنرمندان چندان در ابداع‏ و

 

خودنمائی فردی نیست،بلکه ابراز وفاداری به سنت‏ها و احیاء گنجینه آن است.به همین دلیل نام اکثر آفرینندگان‏ آثار هنری گذشته ما در پرده گمنامی باقی مانده و آثارشان‏ در نوعی

 

آفرینندگی جمعی قرار گرفته است.این تجربه معنوی هنرمندان ما صادقانه و عارفانه تعبیر می‏شود.زیرا این حرکت خارج از آرمان‏های فردی‏ بوده و توانسته است،دید هنرمند را به عرصه

 

شکوفائی خاطره‏ها و اعتقادات و فرهنگ ملی ما باز نگاه دارد.تجربیات در هر زمان،گذشته را به حال و حال را به آینده پیوند می‏دهد.منبع الهام‏ واقعی تجربه عشق به مبدأ بود و هنر عرصه

 

بروز و طرح این تجربه تلقی می‏شده است. تجربه‏ای که در هنرهای مختلف از قبیل نقاشی،خوشنویسی،تذهیب و یا در ساختن گنبدها، محراب‏ها،درب‏ها،پنجره ها و شبکه‏ها شکفته

 

می‏شده و حالات گوناگون به خود می‏گرفته‏ است.

 

برای این که بتوان به نتایج ملموس‏تری رسید.در طول تاریخ معماری ایران به شیوه اصفهانی‏ توجه گردیده است و به علت وجود مصادیق ارزنده و نسبتا کامل که تا زمان حاضر نیز باقی‏

 

مانده‏اند.در این مقاله،پنجره‏های دوره صفوی در فضاهای مسکونی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته‏اند.

 

 

فایل : word

 

تعداد صفحات :17

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...