رفتن به مطلب

ترفندی ساده برای آموزش ربات ها بدون استفاده از برنامه نویسی


mani24

ارسال های توصیه شده

willow-narenji_ir.jpg?1352985961

 

 

دنیای ربات ها دنيای عجیبی است. با وجود تمامی پيشرفت ها و تنوع طراحی هنوز هم ربات ها همانند کامپيوتر ها مجبور هستند دقیقا همان فرايند منطقی و برنامه ای را که برایشان نوشته شده است طی کرده و براساس آن کاری انجام دهند.

اما تصورش را بکنيد اگر ربات هایی وجود داشته باشند که همانند کودکان قابل آموزش دادن باشند، می توانند کارهای متنوع و زیادی را پا به پای انسان ها انجام دهند.

خانوم کاکمک یک محقق از دانشکده جورجیا، فرصت تابستانه خود را به طراحی يک سیستم رابط ساده که کاربر بتواند از ربات کارهایی را با فرمان های صوتی و شفاهی درخواست کند طراحی کرده است.

این سيستم به گونه ای طراحی شده که احتیاج به زبان خاصی از برنامه نويسی ندارد. تنها کافی است از ربات های انسان گونه ای شبیه PR2 خواسته شود تا فرمان هايی شفاهی و زبانی را در مورد حرکت دادن بازو ها، دست ها و حتی پاهايش را دنبال کند. نتیجه انجام آن فرمان ها، کاری است که انسان ها نیز آن را انجام می دهند.

این محقق از 15 مرد و 15 زن بین سنين 19 تا 70 سال خواست تا به این شيوه آموزش هایی را به ربات PR2 بدهند و از او بخواهند تا کاری را انجام دهند. نتيجه این آزمايشات نشان داد که ربات ها به آسانی تنها از طريق انجام فرمان های فلوچارت گونه برای مثال داروها را از کابينت بیرون بياورند، تی شرتی را تا بزنند و...

شاید اين کارها به نظر برای ما بسيار ساده بيايند اما طی کردن فرايند منطقی آن برای يک ربات که ذاتا مانند انسان قابل آموزش نیست بسيار پیچیده و مهم است. استفاده از اين روش به این معنی نیست که آموزش های مصور و فرامین صوتی قرار است جایگزین زبان های برنامه نویسی ربات ها شوند. از آنجا که ربات ها نياز به داشتن درجه ای از درک منطقی جهان اطراف ما دارند پس استفاده از زبان های برنامه نويسی بهترین انتخاب در اين زمینه محسوب می شوند. اما با کمک سیستم های واسطی نظیر فرمان پذیری صوتی می توان انعطاف پذيری آنها را در انجام امور مختلف بالا برد.

پتانسیل اصلی سیستم طراحی شده خانم کاکمک به اين گونه است که حجم زیادی از اطلاعات بين ربات های مختلف به اشتراک گذاشته می شود تا در نهایت ربات شما می تواند يک روال منطقی مانند تا زدن یک لباس، گذاشتن ظروف کثيف در سينک ظرف شويی و يا هر عمل دیگری را آموزش ديده و به راحتی انجام دهد.

اين سیستم طراحی شده می تواند انحصار طلبی افراد و حتی وسایل را در انجام برخی از امور بشکند و ربات ها را به خدمتکاران دوست داشتنی خانه ها در انجام امور خانه و آشپزخانه تبديل کند تا انسانها طعم زندگی رباتيزه شده را عمیق تر بچشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...