رفتن به مطلب

دانستنیهای گیاهان


ارسال های توصیه شده

كهنسال ترين درخت

درختهاي كاجي كه در نوادا و كاليفرنيا وجود دارند از قديمي ترين گياهان زنده ميباشند . يكي از اين درختان كه هنوز هم زنده است 4600 سال عمر دارد

عميق ترين ريشه

يك درخت انجبر وحشي در نواحي غارهاي اكودر شرق ترانسوال شناسايي شده است كه ريشه هاي آن به عمق 120متري زمين نفوذ كرده اند.اين درخت داراي عميق ترين ريشه اي است كه تا كنون شناسايي شده است.

سريعترين رشد

سريعترين رشد مربوط به يك زنبق بومي جزاير سيلي(انگلستان)ميباشد كه ظرف 14 روز 65/3 متر رشد ميكند

عظيم ترين درختان

درختي به نام سكويا كه در پارك ملي سكويا واقع در ايلت كاليفرنيا امريكا قرار داردعظيم ترين موجود زنده روي زمين است

قطور ترين درخت

درختي به نام آربل كه يك نوع سرو ميباشد با ارتفاع 41 متر و قطر 8/35 متر قطور ترين درخت شناخته شده است.

بزرگترين گل

بزرگترين گل مربوط به گياه عجيبي به نام زنبق بدبو ميباشد كه در حدود 90 سانتي متر است.گلهاي اين گياه نارنجي و قهوه اي با لكه هاي سفيد رنگ هستند.

بزرگترين برگ

يك نوع نخل معروف به رافيا كه در ماداگاسكار ميرويد داراي بزرگترين برگ است.برگ اين گياه بطور متوسط 22/1 متر طول دارد و از الياف آن براي سبد و حصيربافي و همچنين متصل كردن چوبها به يكديگر استفاده ميشود

سمي ترين قارچ جهان

قارچ فنجان مرگ سمي ترين قارچ جهان است.تكه وچكي از اين قارچ ميتواند انسان و يا هر موجود ديگري را بكشد.معمولا اين سم بعد از 50 ساعت عمل ميكند

بزرگترين كاكتوس ها

بزرگترين كاكتوس دنيا در آمريكا در ايالت آريزونا روييده است كه در سال 1978 ارتفاعش 24 متر گزارش شده است.

لینک به دیدگاه

گیاهان می توانند ایرادات ژنتیکی خود را بر طرف کنند

 

گیاهان رازهای ذخیره شده در اطلاعات ژنتیکی در اجداد خود که مدتها پیش از بین رفته اند را به ارث میبرد و می توانند از آنها برای صحیح کردن اشتباهات ژنهای خود استفاده کنند . توانایی dna به منظور تصحیح و تعمیر خود توسط مدرن ژنتیک کاملا غیر قابل پیش بینی بود.دانشمندان پیش بینی کردند که توسط تحت کنترل در اوردن این مکانیسم اعجاب انگیز می توانند بیماری های گیاهان را تحت کنترل در آوردن و محصولات جدیدی را تولید کنند ، حتی می تواند روش خوبی را به منظور درست کردن ایرادات ژنتیکی که ممکن است به سرطان و بیماری های دیگر منجر شود ارائه دهد. این فرضیه ی جدید به گیاهان این امکان را می دهد که کپیی از ژنهای نسل های گذشته را داشته باشند . این عمل باعث می شود که گیاهانی گه در معرض آسیبهای محیطی و یا جهش های ناگهانی باشند ، بتوانند به زندگی خود ادامه دهند (با استفاده از روشهای سازشی)

سیب زمینی ژنتیکی برعلیه هپاتیت ب

ویروس هپاتیت ب با حمله به کبد انسان سالانه بیش از نیم میلیون نفر را در جهان قربانی می کند .واکسنهای معمولی نیازمند نگهداری در سرما هستند.رعایت این نکات در نقاط دور افتاده کشورهای در حال توسعه که اغلب اب وهوای گرمسیری دارند مشکل است.هم چنین مسئولان بهداشتی در مواجهه با یک محموله گران قیمت واکسن هپاتیت ب و قضاوت این که ایا به طور اتفاقی در معرض گرما قرار گرفته است یا نه دچار تردید و نگرانی می شوند چرا که در صورت رسیدن گرما به محموله مذکور واکسن بی اثر شده و خاصیت ایمنی زایی خود را از دست می دهد.از این رو محققان بر ان شدند تا واکسنی خوراکی را طراحی کنند به نحوی که بدون نیاز به سرما قابل ذخیره سازی باشد.انها پاسخ کار را در استفاده از سیب زمینی یافتند. ژنی را از ویروس هپاتیت ب خارج ساخته و درون گیاه سیب زمینی وارد ساختند.بدین گونه انتی ژن مربوط به ژن فوق الذکر درون گیاه تولید شد.در عمل پس از خورده شدن سیب زمینی این پروتئین انتی ژن درون بدن پاسخ ایمنی ایجاد کرده و به مثابه یک تزریق یاد اور علیه ویروس هپاتیت ب عمل می کند. واکسن فوق در ۶۰٪ شرکت کنندگان در ازمون اثر کرده است.

 

پرورش درختان ژنتیک پربارتر

محققان دانشگاه ایلینویز با شبیه سازی عمل فتوسنتز برگ درخت روی ورقه سیلیسیوم، گامی مهم در جهت پرورش درختان مفیدتر و پربارتر برداشته اند که این درختان می توانند بدون نیاز به کود شیمیایی بیشتر، میوه و برگ زیادتری تولید کنند. محققان با استفاده از یک مدل رایانه یی که از روند تکامل تقلید می کند به تکمیل این دستاورد موفق شده اند.

«استیو لانگ»، استاد بیولوژی گیاهی و علوم محصولات در دانشگاه ایلینویز در این باره گفت؛ «سوالی که در پی پاسخ آن بودیم این بود که آیا می توانیم گیاهی تولید کنیم که محصول بیشتری بدهد.» در این مدل رایانه یی محققان توانستند رفتارهای فتوسنتزی برگ های طبیعی درختان را شبیه سازی کنند که نسبت به تغییرات محیط زیستی واکنش نشان می دهند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...