رفتن به مطلب

يك لباس فضايي رباتيك


ارسال های توصیه شده

جام جم آنلاين: اگر خاطرتان باشد ابرقهرمان ساختگي شركت مارول كميك، يك مرد آهني با لباس زره‌‌پوشي بود كه به او قدرتي مافوق انساني مي‌داد.

100831235292.jpg

پوشش رباتيك X1 ناسا قادر به انجام كارهاي مرد آهني يا آنچه از قهرمانان كميك فيلم‌ها مي‌بينيم نيست، اما اين آخرين محصول تكنولوژيك فضايي ـ رباتيكي كه از پروژه «ربونات 2» ناسا مشتق شده، ممكن است روزي به فضانوردان كمك كند تا در فضا از امنيت بيشتري برخوردار باشند و كارهاي سخت‌تري را انجام دهند.

در اين وسيله از خواص ابزارهاي كمكي كه به راه رفتن افراد ناتوان حركتي كمك مي‌كند، استفاده شده است.

ناسا به كمك انستيتو IHMC فلوريدا و مهندسان سيستم‌هاي فضايي ـ دريايي هوستون موفق به توليد يك پوشش خارجي به نام X1 شده‌است.

اين دستگاه 26 كيلوگرمي يك ربات است كه با پوشيدن آن به حركت مفاصل پاها كمك شده و در پاره‌اي اوقات حركت مفاصل مهار مي‌شود.

در حالت مهار، از ربات مي‌توان به عنوان يك ماشين تمرين راه رفتن در فضا براي تامين مقاومت لازم در برابر حركت پاها استفاده كرد. همين تكنولوژي را مي‌توان در روي زمين و به شكل معكوس به كار برد و به طور بالقوه به افرادي كمك كرد كه براي اولين بار قصد راه رفتن دارند.

مايكل گازاريك، مدير برنامه تكنولوژي فضايي ناسا معتقد است ابزارهاي رباتيك نقش مهمي در ايستگاه فضايي بين‌المللي داشته و اين نقش در آينده و زماني حياتي‌تر خواهد شد كه بشر به دنبال اكتشاف به اعماق فضا سفر كند.

موضوع هيجان‌انگيز در مورد تكنولوژي فضايي و كار با پروژه‌هايي مانند روبونات اين است كه امكان دارد از آنها بتوان براي كاربردهاي زميني هم سود جست.

اين موضوع در تكنولوژي تازه ناسا كاملا ملموس بوده و مي‌توان از آن براي كمك به افرادي كه با مشكلات جدي حركتي مواجهند يا براي اولين بار مي‌خواهند راه بروند، استفاده كرد. اين ربات داراي پوششي است كه پاها را در بر گرفته و مهاري (تسمه‌هايي) هم به پشت و شانه‌ها متصل است.

X1 داراي ده مفصل بوده كه چهار مفصل موتوري در دو طرف مفاصل ران و زانوها و شش مفصل منفعل براي گام برداشتن به طرفين، چرخيدن و خم كردن پاها دارد. بعلاوه چند نقطه براي تنظيم وجود دارد كه به X1 اجازه مي‌دهد به طرق مختلفي مورد استفاده قرار گيرد.

X1 هم‌اكنون در فاز تحقيق و توسعه است، جايي كه تمركز اصلي روي طراحي، ارزيابي و بهبود تكنولوژي است. ناسا در حال بررسي پتانسيل X1 به عنوان يك دستگاه ورزشي است كه به بهبود سلامت خدمه در ايستگاه فضايي و در طول ماموريت‌هاي طولاني‌مدت آينده به مقصد سيارك‌ها يا مريخ كمك مي‌كند.

بدون در نظر گرفتن فضاي با ارزش يا وزن، X1 در طول ماموريت فضايي قادر به تكرار تمريناتي است كه براي سالم ماندن فضانوردان در شرايط بي‌وزني لازم است.

بعلاوه دستگاه قادر به اندازه‌گيري، ثبت و ارسال بلادرنگ اطلاعات به كنترلرهاي پرواز مستقر روي ايستگاه زميني است تا براساس آن دكترها بازخورد بهتري از اثر برنامه تمريني روي خدمه داشته باشند.

در اينجا و روي زمين، انستيتو IHMC علاقه‌مند به توليد و استفاده از اين وسيله به عنوان وسيله كمكي براي راه رفتن است.

با تركيب فناوري ناسا و الگوريتم توليد شده توسط IHMC اين وسيله قادر به ايجاد گشتاور بيشتري بوده و به فرد براي راه رفتن روي عوارض مختلف زمين مانند بالا رفتن از راه پله كمك مي‌كند.

پـــروژه ســاخت اسکلت بیرونی - نامی که این لباس را با آن می‌شناسند - درصورت به نتیجه رسیدن علاوه بر کمک به فضانوردانی که اکنون در مدار زمین مشغول کار و زندگی هستند و معلولانی که روی زمین مشکلات حرکتی دارند، زیرساخت مناسبی برای سفر آینده بشر به سایر سیاره‌های منظومه شمسی و یا فراتر از آن به‌وجود خواهد آمد.

کار در این سیارات که گرانشی کمتر یا بیشتر از زمین دارند احتیاج به تمرین‌های ویژه دارد. برای مثال فضانوردان آینده که راهی معدنکاری در سطح ماه یا خرده‌سیارک‌های اطراف زمین می‌شوند با پوشیدن این لباس می‌توانند درست مانند شرایط موجود در زمین حرکت کنند و مشکلاتی که فضانوردان پروژه آپولو برای راه رفتن و کار کردن با آن دست به گریبان بودند، به سراغشان نخواهد آمد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...