رفتن به مطلب

پرندگان راسته کشیم سانان


mani24

ارسال های توصیه شده

[h=2]پرندگان راسته کشیم سانان[/h]

این تیره، 20 گونه دارد که 5 گونه ی آن در ایران یافت می شود. کشیمیان از غوصیان کوچکتر و در شناگری و غواصی در آب مهارت بسزایی دراند. بیشتر به داخل آب شیرجه می روند و کمتر پرواز می کنند. کشیمیان پرواز ضعیفی دارند، که ابتدا با دویدن روی آب آغاز می شود، سپس برخاسته و در حالی که سر و گردن را به سمت جلو واندکی پایین تر از بدن نگه داشته اند، در ارتفاع پایین پرواز می کنند. پاها نیم پرده و فاقد دم است. نر و ماده همشکل اند. عمدتا از ماهی تغدیه کرده، اما از نرم تنان و دوزیستان نیز تغذیه می کنند. در آبهای ساحلی، در یاچه ها و مصب ها به سر برده و آشیانه ی خود را کنار مصب ها و روی برگهای شناور می سازند.

 

 

کشیم بزرگ

کشیم شاخدار (کشیم گوشدار)

کشیم گردن سرخ

کشیم گردن سیاه

کشیم کوچک

لینک به دیدگاه

نام علمی : Podiceps cristatus نام انگلیسی: Great Crested Grebe نام فارسی: کشیم بزرگ

 

4%286%29.gifrahnama%283%29.jpg

 

مشخصات ظاهری: این پرنده؛ 49 سانتیمتر طول دارد و از دیگر کشیمیان بزرگتر است. منقارش قرمز صورتی است و گردنی باریک دارد. پشت گردن و روتنه خاکستری مایل به قهوه ای است. در فصل تولید مثل، روی سرش دو کاکل بلند و تیره رنگ مشاهده میشود که اطراف آن را طره سیاه بلوطی پوشانده و داخل این طره تا حاشیه ی صورت ، قرمز بلوطی است. حاشیه ی چشمان و ریز گلوی این پرنده سفید است.

در زمستان ها، سر و گلو سفید است. و روی سرش کاکل تیره رنگی به حالت خوابیده مشاهده میشود. در نگاه اول بدون دم هب نظر می آید. هنگام شنا کردن روی آب، بدن کشیده اش اندکی در آب فرو رفته و گردنش را به حالت افراشته نگه می دارد. جثه ی بزرگتر، گردن باریک تر و منقار صورتی رنگش این پرنده را از کشیم گردن سرخ متمایز می کند. همچنین در پرواز، شاهپرهای ثانوی و لکه ی بزرگ و سفید رنگ پیش بالش به وضوح دیده می شود.

 

صدا: صدای این پرنده؛ عمدتا درفصل تولید مثل و شبیه «راه –راه- راه» شنیده می شود.

 

زیستگاه: این پرنده، اغلب در دریاچه های آب شیرین، آبگیرها و مصب هایی که دارای پوشش گیاهی است، به سر برده و لابلای پوشش های نیزاری تولید مثل می کند. در ایران، زمستان ها نسبتا فراوان است.

 

حفاظت : این پرنده ، در حال حاضر، نیازی به برنامه ی ویژه حفاظتی ندارد.

 

 

 

 

8bd09c4e-8fa6-4159-8b84-2c909a975f4b.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نام علمی : Podicops Auritus

نام انگلیسی: Slavonian Grebe , Horned Grebe

نام فارسی: کشیم شاخدار (کشیم گوشدار)

 

7%281%29.gifrahnama%283%29.jpg

 

 

مشخصات ظاهری: این پرنده ، 35 سانتیمتر طول دارد . در فصل تولید مثل، سرو رو تنه اش سیه براق است و با دو نوار چشمی پهن و طلایی تاج مانند، که از چشم ها تا پس سر امتداد دارد، مشاهده می شود. گردن و پهلوها به رنگ بلوطی و شکمش به رنگ خاکستری متمایل به سفید است. در زمستان، سر و تارکش به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری دیده می شود و دو طرف سر و گردن و نیز قسمت پس سر تا خط چشمانش سفید رنگ است که تا زیر تنه به رنگ سفید چرکی امتداد می یابد. منقارش سیاه رنگ و نوکش زرد کمرنگ و در مقایسه با سایر کشیم ها راست تر و کلفت تر است.

 

صدا: صدای این پرنده شبیه غلغله و چهچه مانند است.

 

 

زیستگاه: این پرنده؛ زمستان ها بیشتر در خلیج های پناه دار، خورها و آب های شیرین به سر می برد. در ایران در سواحل دریای خزر به تعداد نسبتا فراوانی دیده می شود. به صورت مهاجر عبوری در شمال شرقی نیز گزارش شده است.

 

 

حفاظت : این پرنده در حال حاضر نیازی به برنامه ی ویژه حفاظتی ندارد.

 

 

 

26e385a3-38d9-432e-93dc-a1f6c034d5fc.jpg

لینک به دیدگاه

نام علمی : Podiceps Grisegena

نام انگلیسی: Red necked Grebe

نام فارسی: کشیم گردن سرخ

 

5%283%29.gifrahnama%283%29.jpg

 

مشخصات ظاهری: این پرنده، 45 سانتی متر طول دارد. منقارش سیاه با قاعده ی زرد روشن است که زمستانها به رنگ خاکستری روشن دیده می شود و روتنه اش نیز قهوه ای مخلوط با خاکستری است که سفیدی کمتری دارد. تارکش سیاه است و دو پس کاکل کوچک روی آن مشاهده می شود. در فصل تولید مثل به واسطه ی گردن بلوطی و گونه ی خاکستری و نیز لکه سیاه روی سر، که تا چشم ها امتداد دارد، از کشیم بزرگ متمایز می شود. همچنین در پرواز، بال هایش مانند بال های کشیم بزرگ، دو لکه ی پیش بال وسعت کمتری دارد.

 

 

صدا: صدای این پرنده، کشیده، و شبیه «کک –کک-» شنیده می شود.

 

 

زیستگاه : این پرنده، زمستان ها، عمدتا در نزدیکی سواحل به سر برده و در نیزارها و آبگیرهای پر گیاه تولید مثل می کند. در ایران، زمستان ها نسبتا فراوان است. اما به تعداد اندک تولید مثل می کند.

 

 

حفاظت: در حال حاضر، نیازی به برنامه ی ویژه ی حفاظتی ندارد.

7d61b64b-8ca3-4045-a5e4-95a19301e8e9.jpg

لینک به دیدگاه

نام علمی : Podiceps Nigricollis

نام انگلیسی: Black necked Grebe

نام فارسی: کشیم گردن سیاه

 

6%281%29.gifrahnama%283%29.jpg

 

مشخصات ظاهری: این پرنده، 31 سانتی متر طول دارد و از کشیم گوشدار اندکی کوچکتر است. منقارش به بالاست. در فصل تولید مثل سر، گردن و گوش، به رنگ سیاه است و گوشپرهای طلایی بادبزن مانندی دارد. روتنه سیاه است و حاشیه ی شکم به رنگ بلوطی دیدده می شود. در زمستان، سر، تارک و پشت گردن سیاه رنگ، روتنه قهوه ای مایل ب سیاه و زیر تنه به رنگ سفید دیده می شود. در زیر چشم ها و گلوی این پرنده ، لکه ی مشخص سفیدی مشاهده می شود که تا پشت چشم ها امتداد دارد.

 

 

صدا: صدای این پرنده آرام و شبیه «پری- یپ» شنیده می شود.

 

 

زیستگاه: این پرنده د رتالاب ها، برکه های نسبتا عمیق و نواحی باتلاقی دارای پوشش گیاهی تولید مثل کرده و زمستان ها، در دریاچه ها و آب های ساحلی به سر می برد. در ایران، زمستان ها نسبتا فراوان است و به تعداد نسبتا فراوانی نیز تولید مثل می کند.

 

 

حفاظت : این پرنده در حال حاضر نیازی به برنامه ی ویژه حفاظتی ندارد.

 

c64291a6-5daf-4ca9-9ae5-eae762673ade.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...