رفتن به مطلب

Qfd یا گسترش کارکرد کیفیت


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

QFD چيست؟

 

در اين مقاله، خواهيم ديد كه مباحث مهم مطرح در حوزه QFD با توجه به گذشته آن چيستند. براي تحقيق در اين مورد، از روش پيمايشي با استفاده از ابزار بررسي اسناد و مدارك موجود استفاده كرده‌ايم. كار جديد و جالب توجه در اين تحقيق، اين است كه با توجه به صعوبت انتخاب و تشخيص مقاله‌هاي معتبرتر، برخي مقاله‌ها براساس اينكه چقدر در جهان و يا توسط مجلات معتبر تخصصي به آنها ارجاع شده است، انتخاب شده‌اند و اين يعني جمعي از منابع اين تحقيق از پرارجاع‌ترين متون اين حيطه تخصصي هستند. QFD ابزار تبديل نياز مشتري به ظهور آن نياز در محصول است، اما براي تجزيه و تحليل در حيطه‌هاي غير از كيفيت نيز مفيد خواهد بود.

QFD چيست؟ انواع مختلف تكنيك‌هاي آن كه در گوشه و كنار مطرح شده‌اند، چيستند؟ مهمترين تكنيك در ميان اين تكنيك‌هاي دوگانه كدام است؟

با توجه به اهداف و سوالات مطرح شده، ابتدا به تاريخچه QFD و سپس به موضوع QFD مي‌پردازيم و درباره انواع تكنيك‌هاي آن توضيحاتي ارائه مي‌دهيم و بعد با تفصيل بيشتري «روش جدول اولويت‌بندي» و «روش فرايند سلسله مراتبي تحليلي» را توضيح داده و اين دو روش مشهورتر را با هم مقايسه مي‌كنيم. گفتني است كه اين مقاله در صدد تبيين تمامي اجزا و ريز موارد مربوط به QFD نيست.

 

● تاريخچه

Yoji Akao مبدع اوليه QFD و كسي است كه از بعد علمي و گسترش عمومي اين شيوه تلاش كرد. ابداع ابتدايي QFD، هنگامي رخ داد كه در ذهن آكائو سوالي به اين مضمون ايجاد شد: «ما در بحث كيفيت، به برخي اجزاي محصول يا فرايند بسيار توجه مي‌كنيم و درصدد آنيم كه بدانيم كيفيت در مورد آنها رعايت شده است يا خير. چرا اين نقاط و نكات مهم كيفيت را كه «نقاط تضمين كيفيتي» نام دارند، به عنوان نقاط كنترل و بازرسي در طراحي اوليه محصول و فرايند خود قرار ندهيم؟ در اين صورت، از ابتداي طراحي محصول در راستاي اولويت‌هاي خود گام برداشته‌ايم.» (Akao ص۱).

اولين كتاب در اين مورد توسط «آكائو» و «ميزونو» نوشته شده است. اين دو دانشمند ژاپني هنگامي اقدام به اين كار كردند كه ژاپن تازه به استقلال اقتصادي- صنعتي در برابر امريكا رسيده بود. در آن روزگار، كنترل آماري كيفيت به ژاپن معرفي شده و علاوه بر درك اهميت كيفيت طراحي، به نقص چارت فرايند كنترل كيفيت به دليل ايجاد آن پس از توليد كالا، پي برده شده بود.

QFD در آغاز تكامل خود با نام «نقطه نظرات طراحي» [۱] مطرح شد. سپس در ادامه تكامل خود توسط جداول «كوبه» كشتي سازي صنايع سنگين ميتسوبيشي، جنبه عمومي يافت. اين جداول نه تنها نيازهاي مشتري را با وظايفي كه بايد انجام مي‌شد، تعادل‌سازي مي‌كردند بلكه روابط بين اين وظايف را مشخص مي‌ساختند. بايد به اين نكته توجه كرد كه همين امر باعث اشتباه كساني شده است كه منشاء پيدايش QFD را ميتسوبيشي مي‌دانند. در حالي كه دو سال قبل از آن، خود آكائو مقاله‌اي با همين عنوان نوشته بود.

با تكامل ايده‌هاي مرتبط با QFD و يكپارچگي آنها نام Quality Deployment بر آنها نهاده شد. هدف از QD تبديل خواسته‌هاي مشتريان به شاخص‌هاي كيفيت بود.

در ادامه، از مهندسي ارزش مفهومي ديگر به QD افزوده شد و راهي گشوده شد تا بتوانيم كاركردهاي كالا را بشناسيم.

متن کامل مقاله را ازلینک زیر دریافت نمایید:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...