رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دانلود مقاله مدیریت با موضوع مدیریت کیفیت جامع

 

مساله كيفيت و وسعت يافتن بيش از پيش بازارها و كنترل كيفيت از بدو خلقت مطرح بوده است واخيرا به عنوان عاملي اساسي و تاثيرگذار درعرصه توليد كالا و ارائه خدمات شناخته شده بود. با وقوع انقلاب صنعتي در قرن هيجدهم و روي آوردن به توليد انبوه اين مهم بيشتر مورد توجه قرار گرفته است .

 

 

بشر از بدو خلقت با «كيفيت» سرو كار داشته است؛ مثلا در ساختن خانه و محل سكونت خود و در تشخيص مناسب بودن اسلحه و وسيله دفاعي خود، به نوعي ازآن استفاده كرده است.

 

ديري نپاييد كه با گسترش پهنه‌ نيازهاي آدمي و در پي آن ايجادبازارهايي جهت دادوستد كالاها و خدمات، مساله كيفيت و وسعت يافتن بيش از پيش بازارها و كنترل كيفيت مطرح شد و پس از چندي، به عنوان عاملي اساسي و تاثيرگذار درعرصه توليد كالا و ارائه خدمات شناخته شد. با وقوع انقلاب صنعتي در قرن هيجدهم اوروي آوردن به توليد انبوه توسط بنگاه‌هاي اقتصادي مختلف، زماني كوتاه و به صورتيچشمگير، كم‌كم زماني كوتاه به صورتي چشمگيرف زمزمه‌هايي درباره لزوم به كارگيريروش‌هاي علمي در زمينه كنترل كيفيت به گوش رسيد. تاريخچه اين دانش كه اكنون چنددهه‌اي بيش نيست كه به عنوان يك حوزه علمي مستقل مطرح شده، گواه آن است كه سرآغازتوسعه و گسترش فعاليت‌هاي كنترل كيفيت به صورت حاضر در اوايل قرن بيستم بوده است.

اكنون با مقدمه فوق لازم است تعاريفي براي برخي مفاهيم بنيادين در اين حوزهارائه شود:

«كيفيت (Quality)» معمولا ماهيتي بيش از حد انتظار و عالي در توليدكالا يا ارائه خدمت را در ذهن متبادر مي‌نمايد، كه ابعاد مختلفي چون تطابق، قابليت اطمينان، پايداري، ذوق و زيبايي را در بر مي‌گيرد. بنابراين مي‌توان گفت تااندازه‌اي خارج از تصور است.

«كنترل كيفيت (Quality Control:QC) نيز به عنوان استفاده از فنون و دستور‌العمل‌هايي براي دستيابي به بهبود كيفي در زمينه توليدكالاها يا ارائه خدمات شناخته مي‌شود، كه در راستاي اين هدف به صورت ساده تشخيص وشناسايي، آناليز و بررسي، و در گام بعدي اقدام به حل نقص و كاستي محصولات و خدماتاهميت اساسي خواهد داشت.

ليكن، اين نيز پاسخگوي ميل وافر آدمي به توليد كالا وارائه خدماتي كه كيفيت بالاتري را برايش به ارمغان آورند، نبود؛ بنابراين چندي نگذشت كه مفهوم تازه‌اي به «مديريت كيفيت جامع (Total Quality Management: TQM)» مطرح شد. آنچه در ذيل مي‌آيد به دنبال آن است تا با نگاهي گذرا و سودمند مفهوم وفلسفه، اهداف، نقش‌ها، اجزا و ابزار، زمينه‌سازها، موانع و علل ناكامي مديريت كيفيت جامع را بررسي كند.

متن کامل مقاله را از لینک زیر دریافت نمایید:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...