رفتن به مطلب

اطلاعات روز زیست شناسی


ارسال های توصیه شده

[h=2]معرفی جدیدترین گونه های زیستی کشف شده[/h]

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که پس از انقراض دایناسورها نسل جانداران به شکلی نامحسوس در حال انقراض است، کشف این موضوع که برخی از گونه ها تا به حال شناسایی نشده اند، بسیار خوشحال کننده خواهد بود.

به گفته برایان اشمیت کاشف گونه ای جدید از سینه سرخها، کشف گونه های جدید جانداران به انسان یادآوی می کند که جهان هنوز شگفتی هایی را برای غافلگیری پنهان نگه داشته است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سینه سرخ جنگلی

1- سینه سرخ جنگلی:
پرنده سینه سرخ جنگلی زیتونی با نام علمی Stiphrornis pyrrholaeumus طی تحقیقات تنوع زیستی در جنگلهای گابن کشف شد و محققان پس از مقایسه با دیگر گونه های مشابه و انجام آزمایش های ژنتیکی دریافتند که این پرنده در گونه خود و در جهان اولین به شمار می رود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کوچکترین مار جهان

2- کوچکترین مار جهان:
این جاندار با نام علمی Leptotyphlops carlae در انبوه جنگلهای باربادوس در کارائیب کشف شد. این مار کوچک 10 سانتیمتری به باریکی یک رشته اسپاگتی بوده و به اندازه ای کوچک است که بر روی یک سکه کوچک جا می گیرد. محققان معتقدند که این مار نمونه بسیار کمیابی بوده و به صورت ناشناخته ای تاکنون زنده مانده است.

 

مورچه باستانی

3- مورچه باستانی:
تنها سه گونه دیگر از این نوع مورچه (Martialis heureka) در جهان وجود دارد که تمامی آنها در خارج از شهر مناوس در آمازون یافت شده اند. با این حال نمونه ای که دانشمندان در سال 2008 با آن مواجه شده اند با داشتن قدمتی برابر 120 میلیون سال آن را در میان دیگر گونه های موجود بی نظیر می کند.

 

موش حشره خوار جهنده

4- موش حشره خوار جهنده:
این گونه 126 ساله که با نام "سنجی صورت خاکستری" نیز شناسایی می شوند بر خلاف ظاهری که دارد از دسته جوندگان نبوده و از حشرات تغذیه می کند.نکته جالب توجه در مورد این جاندار که گونه آن را بی نظیر کرده تعلق داشتن به تیره فیلهاست.

 

انگل مورچه

5- انگل مورچه:
انگل Myrmeconema neotropicum دارای خصوصیتی است که باعث مجزا شدن ان از دیگر گونه های مشابه شده است. به این معنی که شکم مورچه ها زمانی که به این انگل آلوده شود متورم و سنگین شده و به رنگ قرمز روشن در می آید. در این صورت پرندگان گیاه خوار این مورچه ها را که سرعت خود را نیز از دست داده اند با میوه اشتباه گرفته و می بلعند که این امر در نهایت منجر به انتشار لاروهای این انگل می شود.

 

موش کور کوتوله

6- موش کور کوتوله:
این جاندار برای اولین بار در حدود 112 سال پیش مشاهده شده است و تا سال 2008 تجربه چنین مشاهده ای تکرار نشده است. این موجود زمانی در جنگلهای فیلیپین کشف شد که محققان از منقرض شدن نسل این موجود اطمینان حاصل کرده بودند.

 

حلزون عظیم الجثه

7- حلزون عظیم الجثه:
اولین گونه از حلزونهای عظیم با نام Tridacna costata که زمانی 80 درصد از حلزونهای دریایی غول پیکر دریای سرخ را تشکیل می دادند. این رقم در حال حاضر به یک درصد کاهش یافته است.

 

گربه ماهی گالاگر

8- گربه ماهی گالاگر:
گونه ای نایاب از گربه ماهی ها که به احترام فعالیتهای زیست شناسی فرانک گالاگر توسط کاشف آن مارک پرز Rhinodoras gallagheri نام گذاشته شد.

 

پنگوئن وایتاها

9- پنگوئن "وایتاها":
زمانی که زیست شناسان به مقایسه گونه های کنونی پنگوئن ها با نمونه های موزه ای متعلق به قرنها پیش پرداختند کشف کردند که این پرندگان در گذشته کاملا متفاوت بوده و به گونه منقرض شده Megadyptes waitaha تعلق داشته اند.

 

باکتری گرینلند

10- باکتری گرینلند:
این باکتری در عمق 2 مایلی توده های 120 هزار ساله گرینلند یافته شده است و دانشمندان از چگونگی حیات آنها در زیر توده یخی اطمینان حاصل نکرده اند. به گفته محققان دانشگاه پن استیت تقسیم سلولی این باکتری باستانی هر 100 یا هزار سال یک بار رخ می دهد.

لینک به دیدگاه

[h=2]پژوهشگران دريافتند: نقش ژنتیک در تنفر از گياه گشنیز[/h]

پژوهشگران ژنتیک آمریکایی معتقدند که تنفر از طعم و بوی گیاه گشنیز ناشی از یک تغییر ژنتیکی ساده است.

 

به گزارش سرویس پژوهشي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان محققان مؤسسه تست ژنتیک "23 and ME " آمریکا برای درک چگونگی تفاوت واکنش افراد به طعم و بوی گشنیز، از قریب به 30 هزار نفر نمونه گیری ژنتیکی به عمل آوردند.

 

طی این پژوهش جدید، دانشمندان به طور خاص "آلدئیدهای" موجود در گشنیز را مورد بررسی قرار دادند. طعم و بوی خاص گشنیز به دلیل وجود آلدئیدها در این گیاه است.

 

محققان رابطه‌ای ژنتیکی را طی این پژوهش پیدا کردند که با بخشی از ژن های گیرنده حس بویایی که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، مرتبط بود. این ژن ها مسؤول یاری رساندن در تشخیص بوهای مختلف هستند. یکی از این ژن های خاص، " OR6A2" نام دارد که به انواع آلدئیدهای موجود در گشنیز بسیار حساس است.

 

نکته اینجاست که همه افراد، این ژن یا نسخه‌هایی از آن را در بدن ندارند.

 

به گفته محققان، تنها نیمی از 30 هزار نفر مورد مطالعه، دو نسخه از این ژن را داشتند و از این تعداد نیز 15 درصد اعلام کرده‌اند که طعم و بوی گشنیز را دوست ندارند؛ این امر برخلاف گزارش تنفر 11 درصد از سایر افرادی است که هیچ نسخه‌ای از این ژن را در بدن خود نداشتند.

 

اخیرا نیز مجله‌ای به نام "Flavor" تحقیقی را انجام داده است که نشان می‌دهد 21 درصد از جمعيت آسیای شرقی‌ ، 17 درصد از اروپایی‌ها و 14 درصد از آفریقایی‌ها، طعم و بوی گشنیز را دوست ندارند. این در حالی است که تنها سه الی هفت درصد از آمریکای لاتین‌ها ، آسیای جنوبی‌ها و خاورمیانه‌ای‌ها، طعم این گیاه را نمی‌پسندند و این امر دلیل بر محبوبیت این گیاه در این مناطق است.

 

محققان در ادامه خاطر نشان کرده‌اند که یافته‌های این پژوهش نمی‌تواند بهانه‌ای برای افراد باشد تا تنفر خود از گشنیز را تنها بر عهده ژن‌ها بیندازند اما این احتمال وجود دارد که ژنتیک در بروز واکنش‌های مختلف به گیاهان، نقش پشت پرده‌ای را بر عهده دارد.

لینک به دیدگاه

محققان آمريكايي با استفاده از سلول‌هاي بنيادي پوست موفق به بهبود بينايي در موش‌هاي كور شدند كه به گفته آنها، اين دستاورد مي‌تواند براي درمان بيماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا مورد استفاده قرار گيرد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دژنراسيون ماكولا شايع‌ترين علت كوري در افراد مسن محسوب مي‌شود كه در آن، قسمت حساس به نور شبكيه (ماكولا يا لكه زرد) تخريب مي شود.

يافته جديد محققان مركز پزشكي دانشگاه كلمبيا نشان مي‌دهد، سلول هاي بنيادي قلب و نخاع القا شده از سلول‌هاي پوست افراد بالغ با خواص جنيني مي‌توانند در آينده نزديك براي بهبود و بازگرداندن بينايي در بيماران مبتلا به دژنراسيون ماكولا مورد استفاده قرار گيرند.

اين سلول‌هاي پر توان القايي (iPSC) مانند سلول‌هاي بنيادي جنيني قابليت تبديل شدن به انواع مختلف سلول را دارند.

دكتر «استفان سانگ» سرپرست تيم تحقيقاتي تأكيد مي‌كند: در حوزه بيماري‌هاي چشم بزودي قادر خواهيم بود با استفاده از سلول‌هاي پوست خود بيمار براي جايگزيني سلول‌هاي تخريب شده شبكيه استفاده كنيم.

«سانگ» خاطرنشان مي‌كند: اغلب گفته مي‌شود كه كاربرد پيوند سلول هاي بنيادي قلب و نخاع القا شده در آينده بسيار دور محقق مي‌شود، اما يافته جديد ما نشان مي‌دهد كه مي‌توان در آينده نزديك از اين روش درماني براي بازيابي بينايي مبتلايان به دژنراسيون ماكولا بهره برد.

هيچ يك از اين سلول‌ها به انسان پيوند زده نشده‌اند، اما بسياري از متخصصان چشم پزشكي معتقدند كه با توجه به اين كه چشم بخش قابل پيوند و در دسترس سيستم عصبي مركزي است، مي تواند گزينه ايده‌ آلي براي پيوند سلول‌هاي بنيادي القايي باشد.

نتايج يافته جديد محققان بصورت آنلاين در مجله Molecular Medicine منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

[h=2]«تعيين موقعيت فيلوژنيك» و «كنترل كيفيت توالي دي ان اي» در شناسايي ميكروارگانيسم‌ها[/h]

محققان مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران موفق به ارائه دو دستاورد «تعيين موقعيت فيلوژنيك بر اساس جديدترين استاندارد بين‌المللي ARB» و «كنترل كيفيت توالي 16S rRNA بر اساس ويژگي‌هاي ساختار دوم و ساختارهاي حفاظت شده» براي نخستين بار در خاورميانه شدند.

 

دكتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار علمي ايسنا درباره اين دو دستاورد جديد اظهار كرد: بنا بر اعلام كميته بين‌المللي سيستماتيك پروكاريوت‌ها، تعيين موقعيت فيلوژنيك يكي از الزامات شناسايي پلي‌فازيك ميكروارگانيسم‌هاست كه استفاده از سيستم ARB و پايگاه‌هاي داده SILVA و LTP به عنوان صحيح‌ترين روش رسم درخت فيلوژنيك از سوي اين كميته و به عنوان دقيق‌ترين روش بين‌المللي استاندارد معرفي شده است.

 

وي افزود: اين سيستم از ويژگي‌هاي حفاظت شده توالي و ساختار ژن‌هاي ريبوزومي براي هم‌راستاسازي توالي‌ها و مشخص كردن موقعيت فيلوژنيك سويه استفاده مي‌كند كه براي نخستين بار در خاورميانه، در ايران به كار گرفته مي‌شود.

 

شاهزاده فاضلي با اشاره به اين كه مجموعه نرم‌افزاري ARB با داشتن ابزارهاي مناسب و گروه‌هاي داده‌يي آن، در دنيا به عنوان روشي استاندارد براي آناليز داده‌هاي rRNA در حجم انبوه پذيرفته شده است، توضيح داد: نخستين مقاله اين پروژه در سال 2004 توسط Ludwing و همكاران او منتشر شده و تا كنون بيش از 2800 بار در انتشارات معتبر علمي رفرنس داده شده است.

 

تعيين موقعيت فيلوژنيك» و «كنترل كيفيت توالي دي ان اي» در شناسايي ميكروارگانيسم‌ها

 

 

رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران درباره ديگر دستاورد محققان اين مركز كه «کنترل کیفیت توالی 16S rRNA بر اساس ویژگی‌های ساختار دوم و ساختارهای حفاظت شده» است به خبرنگار ايسنا گفت: شرط اوليه صحيح بودن هر آناليز، صحت و دقت مناسب داده‌هاي ورودي آن است. خطاهاي ناشي از بدخوانش توالي‌هاي DNA در بسياري از موارد باعث برآورد نادرست از ارتباطات فيلوژنيك و حتي سرمايه‌گذاري مالي، علمي و زماني غير مفيد در شناسايي گونه‌هاي جديد ميكروبي مي‌شود.

 

وي ادامه داد: در اين ارتباط از آخرين ويرايش‌هاي نرم افزار ARB (نوامبر 2011) و پايگاه‌هاي داده (جولاي 2012) مطابق با آخرين استانداردها استفاده مي‌شود تا خطاهاي خوانشي كه بر اساس ساختار دوم و يا ويژگي‌هاي حفاظت شده ساختاري در محصولات ژن‌هاي rRNA قابل رديابي هستند، شناسايي شوند.

 

شاهزاده فاضلي تصريح كرد: ارائه اين دو دستاورد در حوزه شناسایی میکروارگانیسم‌ها، گام دیگری در قطع وابستگی به کشورهای خارجی و کمک به محققان داخلی است و مرکز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران آمادگی کامل دارد تا این دو دستاورد را به جامعه تحقیقاتی و محققان كشور ارائه كند.

لینک به دیدگاه

تشخيص سريع بيماري‌ مهم گندم با روش جديد پژوهشگران دانشگاهي

 

» سرويس: علمي و فناوري - پژوهشي

 

نخستين دانشجوي دکتري رشته «بيماري‌شناسي گياهي» دانشگاه تبريز با گرايش «قارچ‌شناسي»، موفق به ارائه روشي براي تشخيص سريع بيماري مهم گندم شد.

 

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، دکتر مهدي داوري اين دستاورد را در رساله دکتري خود تحت عنوان " تنوع زيستي و فيلوژني گونه‌هاي فوزاريوم مرتبط با سنبله گندم و خويشاوندان وحشي آن در استان اردبيل با توالي‌يابي چند ژني" ارائه کرده است.

 

وي در اين‌باره با بيان اينکه بيماري سوختگي فوزاريومي سنبله (Fusarium Head Blight) يکي از بيماري‌هاي بسيار مهم گندم در دنيا و از جمله شمال و شمال غرب ايران است، يادآور شد: در سال‌هاي اخير خسارت هاي فراواني از طريق کاهش عملکرد و آلودگي دانه هاي گندم به زهرآبه‌هاي قارچي (ميکوتوکسين‌ها) در برخي مناطق از جمله منطقه گندم‌خيز مغان در استان اردبيل وارد مي‌کند.

 

اين دانش‌آموخته دانشگاه تبريز در ادامه تصريح کرد: علاوه بر خسارت مستقيم بيماري به کشاورزان، آلودگي مواد غذايي به زهرآبه‌هاي قارچي خطرات زيادي براي سلامتي انسان و دام به همراه دارد و به عنوان يکي از عوامل موثر در شيوع سرطان‌هاي گوارشي از جمله سرطان مري شناخته شده است و کسب دانش لازم در خصوص ويژگي هاي مولکولي بيمارگر و نوع زهرآبه‌هاي قارچي توليد شده و چرخه زندگي قارچ عامل بيماري به اتخاذ راهبردهاي مديريتي اين نوع بيماري‌ها از جمله توليد ارقام مقاوم کمک مي‌کند.

 

وي افزود: در اين رساله، تنوع زيستي گونه‌هاي فوزاريوم مرتبط با سنبله گندم و گندميان وحشي در استان اردبيل با استفاده از ويژگي‌هاي ريخت شناختي و توالي‌يابي چندژني بررسي شد و گونه‌هاي فيلوژنتيک و تيپ‌هاي شيميايي کمپلکس گونه‌اي F. graminearum با استفاده از روش MLGT با فناوري لومينکس تعيين شد.

 

به گفته وي همچنين در اين تحقيق، به‌منظور شناسايي گونه‌ها و کمپلکس‌هاي گونه‌اي فوزاريوم مرتبط با غلات روش سريعي تحت عنوان RCA يا تکثير دايره غلتان به طور موفقيت آميز بررسي و براي نخستين بار در دنيا استفاده از اين روش سريع و ارزان در تشخيص گونه‌هاي يک قارچ بيمارگر گياهي معرفي شد. بدين ترتيب اين رساله يکي از پژوهش‌هاي کاربردي در زمينه کشاورزي محسوب مي شود.

 

داوري در ادامه با بيان اينکه بخشي از تحقيقات خود را طي فرصت تحقيقاتي هشت ماهه در مرکز بين‌المللي قارچ‌شناسي آکادمي علوم (CBS) و دانشگاه واخنينگن (PRI) هلند انجام داده است، يادآور شد: از اين رساله تاکنون يک مقاله در مجله معتبر "Journal of microbiological methods" به چاپ رسيده و سه مقاله به مجلات ISI منشر و پنج مقاله نيز در کنگره‌هاي معتبر ملي و بين‌المللي ارايه شده است.

 

مهدي داوري در تيرماه 1391 با دفاع از رساله خود تحت عنوان " تنوع زيستي و فيلوژني گونه‌هاي فوزاريوم مرتبط با سنبله گندم و خويشاوندان وحشي آن در استان اردبيل با توالي‌يابي چند ژني" با راهنمايي دکتر اسدالله باباي اهري و دکتر مهدي ارزنلو به ترتيب استاد و استاديار گروه گياهپزشکي دانشکده کشاورزي و مشاوره دکتر رسول زارع، رئيس موسسه تحقيقات گياهپزشکي کشور موفق به اخذ مدرک دکتري شده است.

 

منبع :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

توليد نانوذرات نقره به «روش سبز» توسط محققان دانشگاهي

 

» سرويس: علمي و فناوري - پژوهشي

 

محققان دانشگاهي با استفاده از مزاياي روش سبز پلي ساکاريد اصلاح شده و روش سبز ميکروبي، موفق به توليد نانوذرات نقره شدند که در مقايسه با روش‌هاي قبلي، کم‌هزينه‌تر بوده و از پايداري، توزيع و ميانگين اندازه مناسب‌تري برخوردار است.

 

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، نانوذرات نقره خاصيت ضد ميکروبي داشته و در صنايع مختلفي مانند نساجي، غذايي و غيره مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد. همچنين اين نانوذرات در حوزه پزشکي کاربرد زيادي از جمله در ابزارهاي پزشکي، سنسورهاي زيستي و برچسب‌گذاري زيستي دارند. در تصفيه آب نيز از خاصيت ضد ميکروبي نانوذرات نقره استفاده‌هايي مي‌شود.

 

سيده معصومه قاسمي‌نژاد، دانش آموخته کارشناسي ارشد فناوري نانو و از محققان اين طرح اظهار کرد: در اين تحقيق نانوذرات نقره با روش سبز جديدي توليد شد. در اين روش مخلوطي از نشاسته و محيط کشت تخمير شده به عنوان عامل پايدارکننده و کاهنده بود.

 

وي افزود: پروتئين‌هاي موجود در محيط کشت تخمير شده مي‌توانند هم به عنوان عامل کاهنده و هم عامل پايدار‌کننده باشند. از طرفي مي‌توان نشاسته را در مجاورت محيط کشت تخمير شده به گلوکز تبديل کرد. بنابراين نشاسته نيز در اين روش علاوه‌ بر نقش پايدارکنندگي، به عنوان عامل کاهنده مورد استفاده قرار گرفت.

 

قاسمي‌نژاد تصريح کرد: نانوذرات نقره توليدي با اين روش از پايداري خوب، ميانگين اندازه و توزيع اندازه مناسب و بازدهي توليد خوبي برخوردار است. از طرفي مواد اوليه مورد استفاده در اين روش با محيط سازگار بوده و اين روش جزء روش‌هاي سبز محسوب مي‌شود.

 

وي ادامه داد: در همين راستا ابتدا ما قارچ فوزاريوم اکسيسپورم را در شرايط مشخص و زمان معيني در محيط کشت پتيتو دکستروز آگار رشد داديم. سپس براي تهيه محيط کشت تخمير شده، قارچ به همراه محيط کشت سانتريفوژ شده و مايع رويي جداسازي شد. در نهايت نشاسته با نسبت مشخصي با محيط کشت تخمير شده، مخلوط و محلول نيترات نقره اضافه شد. پس از 24 ساعت گرماگذاري در دماي 50 درجه محلول شفاف، قهوه‌اي رنگ شده و نانوذرات نقره توليد مي‌شود.

 

محقق طرح خاطرنشان کرد: در اين تحقيق از مزاياي دو روش سبز مختلف از جمله پلي ساکاريد اصلاح شده و ميکروبي استفاده شده و روش سبز جديدي براي توليد اين نانوذرات ارائه شد.

 

قاسمي‌نژاد در اين باره افزود: نانوذرات نقره توليد شده با اين روش جديد ميانگين اندازه کوچکتر، پايداري بيشتر، توزيع اندازه مناسب‌تر و بازدهي توليد بيشتري نسبت به ذرات توليدي با روش‌هاي ميکروبي و پلي ساکاريد اصلاح شده، دارند. همچنين زمان توليد نانوذرات در اين روش سبز جديد نسبت به روش ميکروبي و همچنين هزينه توليد نيز نسبت به روش پلي ساکاريد اصلاح شده، پايين‌تر است.

 

وي با اشاره به مزاياي اين روش گفت: با توجه به مزيت‌هاي بسيار اين روش و همچنين سازگار بودن مواد اوليه مورد استفاده در اين شيوه با محيط زيست، اميد است با توليد نانوذرات نقره به صورت پايلوت، اين روش سبز جديد در مقياس صنعتي مورد استفاده قرار گيرد.

 

نتايج اين کار تحقيقاتي که توسط سيده معصومه قاسمي‌نژاد، دانش آموخته کارشناسي ارشد فناوري نانو، با همکاري سپيده حامدي، دانشجوي دکتري تخصصي بيوتکنولوژي و راهنمايي دکتر سيد عباس شجاع الساداتي از دانشگاه تربيت مدرس صورت گرفته، در مجله «Carbohydrate Polymers» منتشر شده است.

 

منبع :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: cms_table, width: 100%]

[TR]

[TD]توسط محققان دانشگاه صنعتي اميركبير؛

ارائه مدلي براي رشد آنوريسم مغزي

 

پژوهشگران دانشکده مهندسي پزشکي دانشگاه صنعتي اميركبير براي ارزيابي ميزان خطر و پيش بيني رفتار برآمدگي هاي مرضي شريانهاي مغزي (آنوريسم مغزي) مدل جديدي را پيشنهاد كردند.

 

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميرکبير: خانم مليكه نبئي، پژوهشگر طرح ‌ آنوريسم مغزي را برآمدگي پاتولوژيک عروق مغزي كه غالبا در حلقه اي از شريانها در قاعده مغز اتفاق مي افتد ذكر كرد و گفت: اين عارضه مي تواند موجب خونريزي تحت عنكبوتيه شده و مرگ و مير بالايي را به دنبال داشته باشد.

 

وي افزود: به علت خطرات و هزينه هاي زياد جراحي هاي مغزي، جراحان اين عمل را تا زماني که ريسک پارگي آنوريسم از ريسک جراحي بيشتر نشده است به تاخير مي اندازند اما معيار غالب فعلي براي تشخيص ميزان اين خطر اندازه برآمدگي رگ است که به اندازه كافي گويا نيست.

 

خانم نبئي تصريح كرد: گاهي ميزان برآمدگي رگ زياد است ولي احتمال پارگي آن زياد نيست و برعكس گاهي برآمدگي كوچك اما آنوريسم تحت خطر بالايي است، از اين جهت پژوهشگران در تلاش هستند تا راهکارهايي را براي پيش بيني چگونگي رشد و ميزان خطر آنوريسم ها پيدا كنند.

 

پژوهشگر طرح در نظر گرفتن عواملي مانند فشار خون، سن و بيماري هاي زمينه اي را از جمله مسائل مطرح ذكر كرد و گفت: در اين طرح ما مدلي را پيشنهاد كرديم كه در آن براي نخستين بار ميزان تنش موثر ناشي ازجريان خون در ديواره رگ به عنوان معيار فعاليتهاي تخريبي ديواره معرفي شده است.

 

وي افزود: دراين مدل هم اكنون با تعامل ميان جريان خون و ديواره، مي توان رفتار آينده، روند رشد و ميزان خطر يك برآمدگي مرضي (آنوريسم)‌ را در عروق مغزي پيش بيني کرد و پيشرفت تحقيقات در اين زمينه در سرتاسر دنيا مي تواند در نهايت يک ابزار تشخيصي کاربردي را در اختيار پزشکان قرار دهد تا به وسيله آن بتوانند تصميمات صحيح تري در مورد تخمين ريسک و وزن دهي روش هاي مختلف درماني آنوريسم هاي مغزي اتخاذ نمايند

 

 

منبع :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[h=2]محققان ادینبورگ ژن 'رشد' سرطان پروستات را شناسایی کردند (منبع:http://www.ibrc.ir/Default.aspx?tabid=36&ctl=Details&mid=1482&ItemI)[/h]

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ ژنی را مشخص کرده اند که به گفته آنها در تشخیص و درمان سرطان پروستات گام مثبت مهمی به شمار می رود.
این گروه از محققان ژن هایی را مورد مطالعه قرار داده اند که شکل گیری غده سرطانی را کنترل می کنند و یکی از آنها را که با عنوان "دکورین" شناخته می شود، شناسایی کرده اند.

این ژن در غده های سرطانی نسبت به سلول های نرمال پروستات کمتر دیده شده است و اکنون محققان امیدوارند در آینده، "سنجش سطح دکورین" راه تشخیص قابل اعتمادی برای سرطان پروستات بشود.

پشتیبانی این تحقیق را موسسه سرطان پروستات بریتانیا و انجمن تحقیقات پزشکی (ام آر سی) بر عهده دارند.

محققان بر این باورند که ژن دکورین ممکن است نقش مهمی در رشد غده سرطانی داشته باشد.

دکتر اکسل تامسون، سرپرست این گروه تحقیق گفت: "ما ژن هایی را که در رشد اولیه پروستات فعال اند شناسایی و رفتار آنها را در طول گسترش سرطان پروستان مقایسه کردیم. واقعا هیجان انگیز بود وقتی کشف کردیم که میزان یکی از این ژن ها (دکورین) در سلول های سرطانی در مقایسه با میزانش در سلول های سالم پروستات کمتر است."

"این بررسی نشان می دهد که نقش دکورین ممکن است کاهش رشد سرطان باشد، که در این صورت، احتمال هیجان انگیزی است."

اگر این احتمال به قطعیت برسد، به این معنا خواهد بود که در آینده، ارزیابی سطح دکورین ممکن است راه تشخیص قابل اعتمادی برای سرطان پروستات باشد؛ و همچنین به تشخیص میزان فعال بودن این بیماری کمک کند."

این یافته ها بخشی از نتایج یک تحقیق مستمر درباره تاثیر محیط پیرامون سلول های سرطانی روی رشد غده هاست.

دکتر کیت هولمز از موسسه سرطان پروستات بریتانیا گفت: "این نوع تحقیقات روی مراحل اول سرطان برای کمک به بهبود درک ما از رشد سرطان پروستات و حرکت به سمت یافتن راه های بهتر برای تشخیص و درمان این بیماری اهمیت زیادی دارد."

به گفته او سالانه ۱۰ هزار مرد جان خود را در اثر سرطان پروستات از دست می دهند، ولی دانش بشر درباره اینکه غده سرطانی پروستات چگونه رشد می کند، هنوز ناچیز است.

 

او گفت: "انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و حمایت از این گونه تحقیقات برای کشف سرنخ هایی شبیه این، بسیار مهم است."

یافته های این گروه از دانشمندان در نشریه علمی پلاس وان منتشر خواهد شد.

لینک به دیدگاه

[h=2]خیلی حیرت انگیز(حتما بخوانید)[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این کوه باستانی پردیس است که در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز قرار دارد. قله این کوه نزدیک ترین نقطه زمین به خورشید است، چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست.

مغناطیس فوق العاده قوی کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله 50 تا 100 متری کوه یعنی تقریبا انتهایی ترین نقطه مشخص آسفالت با ماشین توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید، ماشین به جای سر پائینی به نرمی به سمت کوه کشیده می شود که البته همین مغناطیس برای رانندگان نا آشنا بسیار دردسر ساز بوده و تاکنون تعداد زیادی از خودروها بی اختیار با کوه تصادف کرداند.

 

از جمله خواص خارق العاده ی این کوه کمک به درمان مبتلایان به ایدز است.

به خاطر نزدیکی این کوه به خورشید امکان رشد و نمو ویروس های بیماری زا از جمله ویروس HIV صفر است. پزشکان متخصص بریتانیایی در موسسه ی Imperial Medical College در شهر لندن اخیرا در مقاله ای در روزنامه ی تایمز ضمن بر شمردن این خاصیت از سازمان ملل رخواست کرده اند تا نام این کوه را به ANTI-HIV Mountain تغییر دهند.

دکتر Tim Hopkins رییس موسسه ی فوق و دارنده ی مدرک فوق تخصص در رشته ی ایمونولوژی و ویروس شناسی درخواست ایجاد شهرک‌های درمانی برای مبتلایان به ایدز در این منطقه داشته است. وی معتقد است با اسکان مبتلایان به ایدز در این منطقه پس از حداکثر مدت 18 ماه هیچ نشانه ای از بیماری در این مبتلایان دیده نشود.

 

از دیگر خواص درمانی این کوه که زبانزد همه ی متخصصینmountain trapi (کوه درمانی) است، خواص مغناطیسی بوده که باعث تخریب سلول های سرطانی شده و به همین دلیل متخصصین بسیاری بیماران سرطانی را به کوه نوردی در این کوه توصیه می‌کنند.

 

پوشش گیاهی منطقه نوعی خار بیابانی گرمسیری منحصر به فرد است که خواص دارویی فراوان دارد و عسل حاصله از منطقه تماما پیش‌ خرید چند کارخانه ی داروسازی بزرگ جهان است.

 

یکی از ترکیبات اصلی مسکن Advil که یکی از بهترین قرص های شناخته شده برای ناراحتی های اعصاب و دردهای میگرنی است از همین عسل تهیه می شود.

 

این منطقه خرمای ویژه ای نیز تولید می کند که به نام خرمای خصه معروف است و کاملا در شیره ی خود غرق می شود یعنی یک کاسه ی آن ظرف سه ساعت پر از شیره می شود. اندازه ی این خرما اندازه ی آلبالو بوده و به جهت همان خواص دارویی منطقه تماما برای ساخت قندهای رژیمی برای بیماران دیابتی صادر می شود.

 

نکته ی جالب دیگر رویش درخت زیتون در دامنه ی شمالی کوه حد فاصل شهرستان جم تا روستاهای چاهه و دره پلنگی می باشد که در آب و هوای آن منطقه بسیار بعید می نمود. فعلا سندی برای قدمت چاهه و دره پلنگی وجود ندارد. ولی علائم مشهودی از غار نشینی مشاهده و فسیل های مختلفی در این منطقه به وفور پیدا شده است. در لایه های زیرین این کوه معدن عظیمی از آب خنک و فوق العاده سالم وجود دارد، آن هم در اطراف عسلویه!

 

مردم چاهه و جم، کوه پردیس را فوق العاده مقدس و محترم می شمارند و به استناد علائم موجود در آتشکده احتمالا یکی از اولین مکان هایی بوده که نفت در آن سوزانده شده است.

 

با افتتاح جاده ی فیروز آباد به عسلویه توسط پتروشیمی، رفتن به این منطقه خیلی راحت تر شده است.

 

پتروشیمی با تاسیس سه شهرک بزرگ در این منطقه اقدام به تاسیس فرودگاه جم نموده و چهارشنبه ی هر هفته یک پرواز به مقصد جم انجام می شود که امکان بسیار خوبی برای سفر به این منطقه اعجاب انگیز است. منبع:
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[h=2]زهر مار، امیدی تازه برای درمان سرطان پوست[/h]

پژوهش محققان برزیلی نشان می‌دهد که زهر مار می‌تواند در مبارزه با سرطان پوست بسیار موثر واقع شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محققان موسسه علمی «بوتان تان» برزیل طی گزارشی اعلام کردند پروتئین «کروماتین» که از زهر مار به دست می‌آید، میزان بقای موش‌های مبتلا به سرطان پوست را 70 درصد افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، پروتئین مذکور به طور قابل توجهی گسترش تومورها را به تاخیر انداخته و حتی به طور کامل از تشکیل آن‌ها جلوگیری می‌کند.

محققان، طی این پژوهش بی سابقه همچنین کشف کردند که فعالیت‌های سمی «کروماتین» در کشتن سلول‌ها تنها منحصر به سلول‌های ملانوم است و هیچ گونه آسیبی را به سایر سلول‌های جاندار نمی‌رساند. گذشته از این، کروماتین تنها به مدت 24 ساعت در تومور سرطانی باقی می‌ماند.

پژوهشگران اظهار کرده‌اند که پیش از هرگونه اندیشه در رابطه با تولید دارویی جدید، باید آزمایشات دیگری روی سایر حیوانات و در نهایت بر سلول‌های انسانی صورت گیرد. گرچه بنا بر این گزارش، پیش از انجام هر گونه آزمایش بر روی انسان، اولویت با سنتز و تولید کردن این پروتئین در محیط آزمایشگاه است، بدون این که زهر مار واقعی را مورد استفاده قرار دهیم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: cms_table, width: 100%]

[TR]

[TD]ايجاد 12 رشته دکتري و کارشناسي ارشد در حوزه علوم زيستي دريا

رئيس کميته علوم زيستي کارگروه علوم دريا وزارت علوم، از ايجاد 12 رشته در حوزه علوم زيستي علوم دريايي در دانشگاه ها خبر داد و گفت: اين رشته ها در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري خواهد بود.

 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر احمد سواري با اشاره به ايجاد رشته هاي جديد در حوزه علوم زيستي دريايي، افزود: در حال حاضر مجوز رشته هاي کارشناسي ارشد رشته علوم زيستي دريا، کارشناسي ارشد محيط زيست دريا، کارشناسي اقيانوس شناسي و دکتري رشته شيلات، تکثير و پرورش آبزيان دريافت شده است.

 

رئيس کميته علوم زيستي کارگروه علوم دريا وزارت علوم با بيان اينکه رشته هايي در دوره دکتري راه اندازي خواهد شد، اظهار داشت: از ديگر اقدامات اين کميته راه اندازي رشته زيست فناوري دريا، ايمني زيستي دريا، آلودگي دريا، اکولوژي مولکولي آبزيان و زيست شناسي آسيب شناسي دريا در مقطع دکتري خواهد بود.

 

سواري از ايجاد رشته هايي در مقطع کارشناسي ارشد، در دانشگاه هاي فعال در حوزه علوم دريايي خبر داد و يادآور شد: در مقطع کارشناسي اقدام به ايجاد رشته هاي فيزيولوژي آبزيان، اکولوژي آبزيان و ايمني زيستي دريا مي شود.

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

منبع :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

[h=2]رييس انجمن بيوتكنولوژي: زيست فناوري كشور نبايد در مرحله پژوهش متوقف شود[/h]

رييس انجمن بيوتكنولوژي ايران با انتقاد از عدم صدور مجوز ورود به بازار به برخي محصولات زيست فناوري كشور كه مرحله تحقيقات را پشت سرگذاشته‌اند، تاكيد كرد: طرح‌هاي زيست فناوري را نبايد در مرحله پژوهش و در آستانه تبديل به محصول متوقف كرد و اگر درصدد تحقق جهاد اقتصادي هستيم، فعاليت‌ها و تحقيقات موسسات پژوهشي، بايد در راستاي درآمدزايي و توليد ثروت باشد.

به گزارش خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد علي ملبوبي كه در نشست هم انديشي نقش زيست فناوري در جهاد اقتصادي در هفتمين همايش ملي بيوتكنولوژي سخن مي‌گفت، اظهار كرد: بيوتكنولوژي علم نيست بلكه فناوري است و از اين جهت داراي ابعاد سياسي، اجتماعي،‌ اخلاقي و ... است كه بايد به آن توجه كرد.

وي با بيان اين كه منظور از جهاد اقتصادي در حوزه زيست فناوري، تعيين و افزايش سهم بيوتكنولوژي در رشد اقتصادي كشور است، اظهار كرد: اين در حالي است كه برخي مسوولان در ارائه گزارش‌هاي عملكرد خود در پژوهشگاه‌ها و موسسات تحقيقاتي به برگزاري دوره‌هاي آموزشي، تعداد پژوهش‌هاي انجام شد ه و غيره مي‌پردازند كه اينها همه هزينه‌بر هستند. با وجود ضروري بودن انجام دوره‌هاي آ‌موزشي و اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي بايد براي تجاري كردن نتايج تحقيقات و رساندن محصولات حاصل از پژوهش ها به بازار مصرف تلاش كرد.

ملبوبي افزود: در برخي پژوهشگاه‌ها ميلياردها تومان هزينه مي شود اما خروجي آنها غالبا هزينه‌بر بوده و منجر به توليد ثروت ودرآمدزايي نمي شود.

 

وي گفت: اكثر پيشرفت‌هاي موجود در حوزه بيوتكنولوژي بدون حمايت‌هاي دولتي و حاصل انگيزه‌هاي افراد و قدرت بيوتكنولوژي ناشي از نياز جامعه به اين حوزه است.

رييس انجمن بيوتكنولوژي در پايان با بيان اينكه با اجراي مناسب قوانين مي‌توان بستر را براي پيشرفت زيست فناوري كشور و تحقق جهاد اقتصادي فراهم كرد، گفت: قانون ايمني زيستي در حال حاضر در كشور اجرا نمي‌شود كه وظيفه‌ فعالان اين حوزه است كه به دنبال چرايي آن و اجراي هر چه سريعتر اين قانون بروند.

لینک به دیدگاه

[h=2]چرا انگشت «حلقه» مردان از «سبابه»‌ بلندتر است؟[/h]

زيست‌شناسان دانشگاه فلوريداي آمريكا موفق به كشف علت بلندتر بودن انگشت حلقه مردان از انگشت سبابه‌ آنها و عكس اين موضوع در زنان شدند.

به گزارش سرويس علمي ايسنا، طبق يافته‌هاي اين محققان، نسبت انگشت مردان و زنان به واسطه‌ي تعادل هورمون‌هاي جنسي در طول مراحل اوليه رشد جنيني تعيين مي‌شود.

تفاوت‌ چگونگي تاثير هورمون‌هاي مردان و زنان بر گيرنده‌ها، بر رشد انگشت‌ها تاثيرگذار است.

 

يافته‌هاي اين پژوهش، يك تعبير ژنتيكي براي آن دسته از تحقيقاتي كه ميان نسبت انگشت‌ها با صفاتي چون تعداد اسپرم‌ها، پرخاشگري، گرايش جنسي و همچنين قابليت‌هاي ورزشي براي مشكلات سلامتي مانند درخودماندگي، افسردگي، حمله قلبي و سرطان سينه ارتباط برقرار كرده، فراهم مي‌كند.

 

كشف اين كه رشد انگشت‌ها مستقيما توسط عملكرد گيرنده‌هاي آ‌ندروژن و استروژن كنترل مي‌شود، اين مطلب را تاييد مي‌كند كه نسبت انگشت‌ها يك اثر مادام‌العمر محيط هورمون‌هاست.

نسبت انگشت، عملكرد هورمون‌هاي آ‌ندروژن و استروژن در زمان قبل از تولد را منعكس مي‌كند.

محققان در آزمايش‌هاي خود بر روي موش دريافتند كه انگشت‌هاي در حال رشد جنين‌هاي موش نر و ماده توسط گيرنده‌هاي هورمون‌هاي جنسي كنترل مي‌شوند.

آنها با دنبال كردن رشد قبل از تولد جوانه‌ دست موش، اثرات علامت‌دهي ژني هورمون‌هاي آندروژن – موسوم به تستسترون- و استروژن را كنترل كردند.

اساسا، آندروژن بيشتر، برابر با انگشت چهارم نسبتا بلندتر است و استروژن بيشتر، منجر به ظاهر زنانه مي‌شود.

اين بررسي‌ها نشان داد كه چگونه اين علامت‌هاي هورموني، ميزان تقسيم سلول‌هاي پيش‌ساز اسكلتي را كنترل مي‌كند و اين كه استخوان‌هاي مختلف انگشت داراي سطوح متفاوتي از حساسيت به آ‌ندروژن و استروژن هستند.

در بسياري از فرهنگ‌ها، انگشت حلقه نسبتا بلندتر در مردان، به عنوان نشانه‌ باروري در نظر گرفته مي‌شود.

به گزارش ايسنا محققان هنگام مسدود كردن گيرنده‌هاي تستسترون، نسبت انگشت زنانه، هنگام افزودن تستسترون، نسبت‌هاي مردانه و هنگام افزودن استروژن نسبت‌هاي زنانه را به دست آوردند.

يافته‌هاي اين تحقيقات مي‌تواند به درك منشاء رفتارها و بيماري‌ها كمك كند.

 

نتايج اين پژوهش در proceedings of the National Academy of sciences انتشار يافت.

لینک به دیدگاه

[h=2]کشفی تازه در باره دلیل طاسی در مردان[/h]

دانشمندان در آمریکا در باره طاسی در مردان کشف تازه ای کرده اند و باور دارند که به منشاء اصلی این موضوع دست یافته اند.

این گروه تحقیقی، که نتیجه یافته های خود را در نشریه Clinical Investigation چاپ کرده است، می گوید سلول های پایه که معیوب هستند، موهای بسیار نازک تولید می کنند به طوری که آن قسمت از پوست سر خالی از مو دیده می شود.

سر بیش از نیمی از مردان پنجاه سال به بالا تا حدودی کم مو یا خالی از مو شده است و ریزش شدید مو در برخی از مردان از بیست و چند سالگی آغاز می شود.

اکنون کارشناسان می گویند به درمان طاسی در مردان یک گام نزدیک تر شده اند.

محققان آمریکایی پوست سر گروهی از مردان را که در حال کاشت مو بوده اند ، مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند که مشکل در پیاز مو است که تارهای جدید تولیدی آن تا اندازه ای کوچک است که فقط با میکروسکوپ دیده می شود.

با این که شمار سلول های پایه در قسمتی از پوست سر که طاس شده به همان اندازه است که در قسمت های مو دار، تعداد سلولهای پایه که به سلول های بالغ تر پروجنیتور (progenitor) - یا در اینجا تار موی کلفت - تبدیل شده، بسیار کمتر است.

این تفاوت به این معنی است که پیازهای مو در قسمت های طاس، محو نشده اند بلکه کوچک شده اند و تارهای موی جدیدی که تولید می کنند، در مقایسه با تار موی عادی ریز و میکروسکوپی است.

دکتر جورج کاتسارلیس، که گروه تحقیقی دانشگاه پنسیلوانیا را هدایت می کرده است، گفت: "مشاهدات ما نشان داد که مشکل در سلول های پایه ای است که وظیفه خود را در تبدیل شدن به سلول های بالغ تر پروجنیتور درست انجام نمی دهند."

او افزود: "این واقعیت که در سر طاس همان تعداد سلول پایه وجود دارد که در یک سر مودار، امید است بتوان سلول های پایه معیوب را مجددا فعال کرد."

تا کنون دقیقا روشن نبوده است که به چه دلیل جلوی سر افراد از مو خالی می شود (الگوی طاسی در مردان)، اما کارشناسان بر این باور بوده اند که هورمون مردانه تستوسترون در شدت این روند موثر است و ریزش شدید مو در حدی که طاسی ایجاد می شود، پدیده ای ارثی است.

گروه تحقیقی دانشگاه پنسیلوانیا بر این باور است که احیای فعالیت این سلول ها ممکن است راهی باشد برای درمان طاسی.

نهایتا، امید می رود که دانشمندان بتوانند پمادی را ابداع کنند که بتوان با مالیدن آن به پوست سر به سلول های پایه کمک کرد تار موی عادی تولید کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...